[N381] Drachten-Appelscha: verbreding 2x2

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Tobias98
dorpsstraat

Re: [N381] Drachten-Appelscha: verbreding 2x2

Bericht door Tobias98 » di 22 apr 2014, 17:20

^^ De provincie heeft op het resterende deel 1+1 wel al land aangekocht voor een eventuele verdubbeling in de toekomst. Een verbreding tot Oosterwolde zou, als het aan mijn ligt, in de toekomst ook geen overbodige luxe zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 apr 2014, 17:43

2x2 rijstroken tot Oosterwolde lijkt mij ook wat logischer dan Donkerbroek. Al mogen we sowieso niet klagen over dit project.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 22 apr 2014, 17:53

Dan meteen tot de N371 lijkt mij, maar dat zal (Drents) politiek wel weer gevoelig liggen omdat dit dan verkeer van Drachten-Assen zal "aanzuigen", waardoor je dan meteen tot aan de A28 moet verdubbelen om die omweg toch aantrekkelijker te maken.

PS Donkerbroek (of: tot net voorbij) is gekozen omdat het trace tot hier toch verlegd moest worden en je meteen 2+2 kon aanleggen en het stuk naar de N351 kon later (of nooit) met ook nog onzekerheid over wat te doen met de doorkruising van het Drents-Friese wold, wat denkbaar al de aansluiting met de N351 beinvloedt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Tobias98
dorpsstraat

Bericht door Tobias98 » di 22 apr 2014, 19:16

Totale verdubbeling van de N381 tussen de A7 en de A28 is een mooi streven wat mij betreft. De verbreding tussen Ureterp en Donkerbroek moet je dan ook zien als een mooi begin. Het lijkt mij echter sterk dat binnen de komende 20 jaar het hele stuk wordt verdubbeld, omdat de intensiteiten dit bij lange na niet toelaten.

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » di 22 apr 2014, 21:35

Het lijkt alsof Drenthe achterblijft, maar de 1+1 is hier al een stuk ruimer dan het huidige Friese deel.
Het Drentse deel westelijk van de A28 is straks vergelijkbaar met het toekomstige Friese 1+1 deel.

Als Friesland ooit de rest gaat verdubbelen is het uiteraard wel wenselijk dat Drenthe meedoet. Dit lijkt me alleen reëel als de aansluiting met de a28 hierbij wordt omgebouwd tot iets volledig klaverblad-achtigs.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 23 apr 2014, 9:55

De turborotondes aan de A28 zijn groot genoeg en minstens 50% van het verkeer op de N381 slaat hier af naar de A28. Een klaverblad zal alleen nodig zijn als de 2+2 ooit tegen zijn capaciteit aanloopt. Voorlopig niet dus. Met een 2+2 (althans ri Friesland) heb je ook minder treintjes (slierten achter een langzame vrachtwagen) die rotondes wel eens tijdelijk verstoppen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 09 mei 2014, 20:31

Ze zijn begonnen.
RTV Drenthe schreef:DRACHTEN - Automobilisten die gebruik van maken van de N381, de weg tussen Beilen en Drachten, moeten de komende tijd rekening houden met werkzaamheden aan de weg. Vanmorgen zijn de werkzaamheden aan de Friese kant bij Wijnjewoude begonnen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 jul 2014, 12:30

Wijnjewoude, een ovatonde. Deze is in 3 weken tijd aangelegd.
Afbeelding

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » wo 09 jul 2014, 12:44

^^ Als dit is waar ik denk dat het is, is deze dan puur bedoeld voor de ontsluiting van bouwverkeer? Of is het meer dan dat? Helaas gaat het op de website van het project nog voornamelijk over informatieavonden en aanbestedingen...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 09 jul 2014, 14:53

Dat is geen ovatonde, want de doorgaande richting hoeft geen voorrang te verlenen. Dit is gewoon een mooi voorrangspleintje ala Hilversum.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 jul 2014, 15:10

Dat vond ik ook, maar het projectbureau noemt het een ovatonde 8-)

Mooi dat het voorrangspleintje wat vaker wordt toegepast. Ik ben ze buiten Noord-Holland en Friesland nog niet tegengekomen volgens mij.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 16 aug 2014, 14:49

Ik zat nog eens wat rond te neuzen in dit topic en daar zag ik dat het nummerverloop al eerder aan de orde is gekomen, maar is eigenlijk ook bekend waarom de N31 destijds is omgenummerd naar N381? Is er toevallig iemand die daar meer van weet?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » za 16 aug 2014, 15:34

Omdat dit deel van de weg in beheer is bij de provincies.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 aug 2014, 15:59

De betere vraag is dan wellicht waarom de weg provinciaal werd. De N381 is toch wel een hoofdverbinding tussen provincies / landsdelen, niet heel anders dan de N57 of N59.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 16 aug 2014, 16:15

Interessante vraag, waarvan ik vermoed dat Kaaiman wel het antwoord weet. Zie ook dat de N31 of N381 niet vermeld staat op de wegnummerplan kaartjes uit de periode 1975-1985.

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » za 16 aug 2014, 18:40

Dat is wel een interessante vraag.

Dat het een autoweg is, met nu nog gedeeltelijk vmax 80, doet wel af aan het belang van de verbinding. Van Friesland naar Assen is sneller via Groningen, naar Emmen is het sneller via Meppel en Hoogeveen. De weg maakt maar een deel van zijn potentie waar.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 16 aug 2014, 19:58

Oorspronkelijk was alles autoweg. Echter, het Friese deel is grotendeels in de jaren '50 aangelegd. Toen was gelijkvloers nog de norm. Het deel tussen Appelscha en Emmen is allemaal aangelegd in de jaren '60 en '70. Met name de delen die na 1965 zijn aangelegd, zijn ongelijkvloers.

In Drenthe waren na eerste aanleg maar 2 gelijkvloerse aansluitingen. Hoogersmilde (N371) was oorspronkelijk een kwadrantaansluiting en Noord-Sleen (N376) was een normaal voorrangskruispunt. In 1976 is de aansluiting Hoogersmilde omgebouwd tot halfklaverblad, toen nog met behoud van de middenberm, die met de reconstructie van 2004 is opgeruimd (waarmee de noordelijke klaverlus ruimer gemaakt kon worden). De aansluiting Noord-Sleen is in 1980 omgebouwd tot de huidige variant-Haarlemmermeeraansluiting.

Tegenwoordig voldoen met name de wegvakken uit de jaren '50 (Drachten - Oosterwolde) niet meer aan de minimale normen voor autowegen, dus zijn deze stukken weg alweer een tijd geleden als GOW ingericht. Goed te zien is dat de plannen voor de nieuw/ombouw grotendeels het jaren '50-tracé mijden, en het jaren '60-tracé juist opwaarderen.

Overigens heb ik een tijdje geleden de paragraaf over de geschiedenis van de N381 op de Wegenwiki grondig herzien. Enkele onwaarheden heb ik eruit gegooid en een hele hoop exacte jaartallen heb ik op basis van krantenartikelen toegevoegd. Voor exactere gegevens over het Drentse deel verwijs ik naar mijn eigen (provisorische) website Deur Drenthe.

Wat betreft het vraagstuk N31/N381 rijksweg of niet: ik ben bezig met een uiteenzetting daarover, die later zal volgen. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » za 16 aug 2014, 20:21

^^ Mooi stukje historie over de N381 op Wegenwiki.

Overigens was de verbinding Oosterwolde-Groningen bij Uteterpvallaat voor 2005 wel mogelijk. De verbindingswegen aan de zuidoostkant eindigden op de N31/N381 in een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten. Of dit destijds ook aan de westkant het geval was kan ik mij niet meer herinneren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 16 aug 2014, 20:28

Mark schreef:Interessante vraag, waarvan ik vermoed dat Kaaiman wel het antwoord weet. Zie ook dat de N31 of N381 niet vermeld staat op de wegnummerplan kaartjes uit de periode 1975-1985.
Tussen 1985 en 1993 is de weg wel als N 31 op de wegwijzers verschenen. Eigenlijk is dat niet zo'n heel lange periode... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 16 aug 2014, 21:23

Techum schreef:Overigens was de verbinding Oosterwolde-Groningen bij Uteterpvallaat voor 2005 wel mogelijk. De verbindingswegen aan de zuidoostkant eindigden op de N31/N381 in een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten.
Weet je dat heel zeker? Was dat misschien niet een tijdelijke/kortstondige situatie?

Onderstaande luchtfoto uit 1999 toont alleen een verbinding vanaf de A7 naar zowel Oosterwolde als Drachten, maar niet van Oosterwolde naar Groningen. Ook interessant is dat de noordwestelijke verbindingsbogen er toen al lagen in zandlichamen.

Afbeelding

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » za 16 aug 2014, 23:18

:nuts: Waar ik zuidoostelijk zei bedoelde ik zuidwestelijk. De A7 heeft hier een minder noordelijke richting dan in mijn hoofd, excuus voor de verwarring.

Uit jouw foto blijkt dat mijn verhaal alleen klopt vanuit de richting Heerenveen. De afrit takt haaks aan op de N31 en aan het eind kan zowel rechts- als linksaf worden geslagen. Ik heb deze verbinding jarenlang af en toe gebruikt in de richting Leeuwarden.

Ik heb altijd aangenomen dat hier vanuit Oosterwolde ook naar links overgestoken kon worden richting Groningen. Ik kan echter niet met zekerheid zeggen dat dit daadwerkelijk mogelijk is geweest. Jouw luchtfoto geeft in elk geval aan dat men op dat moment moest keren bij de volgende afrit voor de richting Groningen.

Het klaverblad is volgens mij in enkele aparte fases volledig gemaakt. Je merkt je kunt niet blind varen op mijn herinneringen maar ik ben wel benieuwd wat de archieven hierover vertellen.

Het derde kwadrant werd in 1997 opengesteld. Het vierde kwadrant werd mogelijk door een onteigening in 1999. Zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4
Jouw zandlichamen zijn dus gewoon al opengestelde verbindingswegen.

Een acoustisch onderzoek uit 1997 biedt historische tekeningen en intensiteiten van Ureterpvallaat: http://publicaties.minienm.nl/download- ... -in-de.pdf

Ik blijf me verwonderen dat in alle officiële stukken die je tegenkomt wordt gesproken over Knooppunt Ureterpvallaat, maar dat deze naam nooit officieel is ingevoerd.

Ook valt me op dat in bovenstaand akoestisch onderzoek een tekening staat van de toen geplande eindsituatie. Hierin wordt ook een reconstructie weergegeven van de verbindingsweg Groningen-Leeuwarden. Deze is echter nooit uitgevoerd. De weg kent nog steeds het oude bochtige verloop aan het eind. Mogelijk een bezuiniging of om de snelheid op het opvolgende weefvak laag te houden?

Eind jaren '90 is de weg verdubbeld tot aan Selmien. Ik herinner me nog dat klasgenoten uit Ureterp e.o. in die tijd trots vertelden dat ze over de weg in aanbouw naar school waren komen fietsen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 17 aug 2014, 0:53

Techum schreef:Ik heb altijd aangenomen dat hier vanuit Oosterwolde ook naar links overgestoken kon worden richting Groningen. Ik kan echter niet met zekerheid zeggen dat dit daadwerkelijk mogelijk is geweest.
Voor mij geldt precies hetzelfde.
Techum schreef:Jouw luchtfoto geeft in elk geval aan dat men op dat moment moest keren bij de volgende afrit voor de richting Groningen.
Ik herinner me wel dat de bewegwijzering voor Groningen richting Oosterwolde aangaf dat je moest keren op de afrit Drachten van de N33 N31.
Maar niet dat daar ook "Groningen" op de wegwijzers stond, voor verkeer vanuit Oosterwolde dat daar zou moeten keren...
Die luchtfoto is dan ook een verrassing voor mij.
Laatst gewijzigd door harry op di 19 aug 2014, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 17 aug 2014, 9:07

Techum schreef: Ook valt me op dat in bovenstaand akoestisch onderzoek een tekening staat van de toen geplande eindsituatie. Hierin wordt ook een reconstructie weergegeven van de verbindingsweg Groningen-Leeuwarden. Deze is echter nooit uitgevoerd. De weg kent nog steeds het oude bochtige verloop aan het eind. Mogelijk een bezuiniging of om de snelheid op het opvolgende weefvak laag te houden?
Meer ook volgens mij omdat de in/uitvoeg strook dan wel erg kort wordt. Aan de andere kant kom je er nog wel mee weg, maar met een afrit die ook regelmatig vol staat en terugslaat op de N31 (en soms zelfs op de A7) is elke meter uitvoegstrook meegenomen.
Het is dat ontvlechten of een andere oplossing hier nauwelijks mogelijk zijn, want het gaat wel vrij regelmatig mis.... En ja, ook die bocht (eerdere delen afrit zijn mooi vloeiend, laatste bocht alles behalve) levert soms brokken op.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 17 aug 2014, 10:20

harry schreef:afrit Drachten van de N33.
N31 :p

Die verbindingsweg Groningen -> Drachten is inderdaad zeer oncomfortabel. Als je satellietfoto's bekijkt dan is er wel ruimte om die bocht recht te trekken MAAR dan wordt het bovenaan wel een heel kort weefvakje met de afrit Drachten.

Je merkt inderdaad aan veel dingen dat het Friese deel van de N381 ouder is: smaller maar ook een veel bochtiger tracé dan het Drentse deel. De weg schiet echt niet op, dus mooi dat er wat aan gaat gebeuren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 aug 2014, 21:54

Op Watwaswaar.nl kun je de geschiedenis van het knooppunt goed volgen. In 1970 was het nog een simpel kruispunt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 18 aug 2014, 7:15

^^ Op de foto's van Dotka kun je de geschiedenis nog beter volgen, omdat de topografische kaart soms (bewust) liegt. Deze foto's zijn gebruikt voor het maken van de topografische kaarten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 19 aug 2014, 6:49

harry schreef:
Techum schreef:Ik heb altijd aangenomen dat hier vanuit Oosterwolde ook naar links overgestoken kon worden richting Groningen. Ik kan echter niet met zekerheid zeggen dat dit daadwerkelijk mogelijk is geweest.
Voor mij geldt precies hetzelfde.
Techum schreef:Jouw luchtfoto geeft in elk geval aan dat men op dat moment moest keren bij de volgende afrit voor de richting Groningen.
Ik herinner me wel dat de bewegwijzering voor Groningen richting Oosterwolde aangaf dat je moest keren op de afrit Drachten van de N31.
Maar niet dat daar ook "Groningen" op de wegwijzers stond, voor verkeer vanuit Oosterwolde dat daar zou moeten keren...
Ik kwam er in de jaren '90 zeer regelmatig langs (komende vanaf Oosterwolde), nog voor de verbouwing, en bij de afrit Drachten van de N31 stond ook "Groningen (A7)" vermeld.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 20 aug 2014, 17:19

Het nieuwe tracé van de N381 vanuit de lucht gezien.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 05 sep 2014, 16:32

De eerste betonstort bij de onderdoorgang met de Butewei in beeld gebracht:

Afbeelding

bron: Twitter/N381

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 16 okt 2014, 13:42

Update N381-west (Drachten <-> Wijnjewoude v.v.) 16-10-2014

Ik was in de buurt en al hield het weer niet over, toch ben ik even gaan kijken bij de werkzaamheden aan de N381 tussen Wijnjewoude & Hemrik, daarnaast wat drive-by foto's gemaakt.

Alle foto's op een rij in de set @ Flickr (47 stuks): :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 799586175/

Een selectie:

N381 Drachten -> Donkerbroek:

1.op naar het oosten
Afbeelding

2.Infobord nabij het punt einde autoweg en de invoeger vanaf Ureterp
Afbeelding

3.Van 2x2 naar 2x1 met de werkzaamheden aan onderdoorgang Butewei in zicht
Afbeelding

4.Vanaf hier geldt vmax 80
Afbeelding

5.Vmax gaat terug naar 50 op nadering van het voorrangspleintje westelijk van Wijnjewoude
Afbeelding

6.Het pleintje, daarna volgt een scherpe bocht naar links
Afbeelding

Locatie Weinterp Wijnjewoude/Hemrik:

7.Heistellingen op de Weinterp tussen Hemrik en Wijnjewoude
Afbeelding

8.Doeken voor de keerwanden van het tunneltje die hier wordt gerealiseerd
Afbeelding

9.Zijaanzicht
Afbeelding

10.Veel grondverzet naar het oosten toe, ri. Donkerbroek
Afbeelding

11.Zoom in westelijke richting
Afbeelding

N381 Donkerbroek -> Drachten:

12.Het pleintje komend vanuit het oosten
Afbeelding

13.Brug over het Alddjip (Ouddiep) in aanbouw
Afbeelding

14.Werklocatie onderdoorgang de Mersken
Afbeelding

15.Tot slot nog eenmaal de werken aan de Butewei
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op do 16 okt 2014, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.