A8 (Luxemburg) Perl - Pirmasens
Moderator: Moderatoren
-
- polderweggetje
A8 (Luxemburg) Perl - Pirmasens
Om deze zomer naar Graubünden (Zwitserland) te rijden
en niet via Frankrijk, Basel, Zürich stelde de routeplanner mij dit voor:
Duitsland
de A8 van Luxemburg tot Pirmasens
B10 tot Landau-in-der-Pfalz
A65 (gaat over in de B10) tot Karlsruhe
A8 richting Stuttgart tot aan de kruising met de A81
A81 tot Bietingen (grens Zwitserland)
Zwitserland
A4 richting Zürich tot aan de kruising met de A53 (leidt naar oa Uster, Ruti)
A53 volgen tot aan A3 (omgeving Benken, Reichenburg)
A3 volgen (gaat over in A13) tot in Thusis (aankomst)
Er is echter 1 'maar'. De A8 is niet de rustigste Autobahn.
Het stuk tussen Luxemburg en Primasens is wel niet druk, maar daar is er blijkbaar iets anders aan de hand: http://www.ciao.de/A_8_Luxemburg_Pirmasens__444410 (voor zover info uit 2000 nog relevant is in 2006 weet ik niet)
dus toch maar over Franse bodem ?
Duitsland
A81 tot Bietingen (grens Zwitserland)
Zwitserland
A4 richting Zürich tot aan de kruising met de A53 (leidt naar oa Uster, Ruti)
A53 volgen tot aan A3 (omgeving Benken, Reichenburg)
A3 volgen (gaat over in A13) tot in Thusis (aankomst)
Er is echter 1 'maar'. De A8 is niet de rustigste Autobahn.
Het stuk tussen Luxemburg en Primasens is wel niet druk, maar daar is er blijkbaar iets anders aan de hand: http://www.ciao.de/A_8_Luxemburg_Pirmasens__444410 (voor zover info uit 2000 nog relevant is in 2006 weet ik niet)
dus toch maar over Franse bodem ?
-
- 2x5 autosnelweg
Welkom frederick,
Ik zou niet goed weten waarom je die route niet kunt gebruiken.
[IQ] heeft deels ook gebruik gemaakt van die route om naar Zwitserland te reizen.
Bekijk de fotoserie (her en der verspreid vind je er meer) en oordeel over de staat van het wegennet;
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... intersport
En anders kun je hem altijd een PB sturen met vragen over de route. Succes
Ik zou niet goed weten waarom je die route niet kunt gebruiken.
[IQ] heeft deels ook gebruik gemaakt van die route om naar Zwitserland te reizen.
Bekijk de fotoserie (her en der verspreid vind je er meer) en oordeel over de staat van het wegennet;
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... intersport
En anders kun je hem altijd een PB sturen met vragen over de route. Succes

-
- Moderator
Je zou ook vanaf de A65 via de Duitse B9 en de Franse A35 naar Basel kunnen rijden. Stuk rustiger dan de A8, en de A986 is ook af. (of wat dat nummer ook mag zijn, ik vergeet 'm steeds, de weg bij Rheinfelden). Dan hoef je ook niet meer door Basel.
Aan de andere kant is de Duitse A81 vanaf Stuttgart tot Gottmadingen ook wel een mooie route (schijnt het). Ik ken de A81 helaas alleen tussen Heilbronn en Stuttgart.
Aan de andere kant is de Duitse A81 vanaf Stuttgart tot Gottmadingen ook wel een mooie route (schijnt het). Ik ken de A81 helaas alleen tussen Heilbronn en Stuttgart.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- polderweggetje
Re: A8 (Luxemburg) Perl - Pirmasens
Zumindest zum Teil in Duitsland kann ich etwas sagen:frederick schreef:Om deze zomer naar Graubünden (Zwitserland) te rijden
Duitsland
Jo. Kein Problem das. Ein Stueck hinter der Grenze ist nur 1+1, aber sonst wenig Verkehr, aber einige Limits [80/100 bei Zweibrücken]
1+1 mit einigen Stuecken 2+1. Viel LKW, viel Radarkontrollen. Ein Stueck von 5 km (?) nur 70 km/h wegen einiger Tunnel.
Die Bruecke ueber den Rhein ist nicht gut, und die Autobahn durch Karlsruhe ist langsam [80, einige Kontrollen]. Die Verbindung zur A5 Richting Stuttgart ist schlecht markiert. Gefahr, die Ausfahrt zu verpassen.
Alte Autobahn, gebaut 1936-40. Viele Steigungen, langsame LKW. Von Karlsruhe bis Pforzheim (halber Weg) 2x3. Vor Stuttgart nur 2x2, viel Verkehr.
Gesamt: Wenn man ein bisschen Zeit hat, eine schoene Strecke durch eine wunderschoene Landschaft. Nie langweilig. Wenn man viel v>140 km/h fahren will, keine gute Wahl.[/i]
-
- autoweg
Volgens mij is het nergens zo dat Bundesstraßen verboden terrein is voor doorgaand vrachtverkeer. Ook niet op wegen die parrallel aan een snelweg lopen.Chris schreef:Ist durchgehend LKW-verkehr nicht verboten auf der B10 wegen die Maut auf der Autobahn?B10 1+1 mit einigen Stuecken 2+1. Viel LKW, viel Radarkontrollen. Ein Stueck von 5 km (?) nur 70 km/h wegen einiger Tunnel.
*11-08-2017 L.M.
-
- Moderator
-
- verkeersader
Een klein zijsprongetje: dit herinnert mij aan het feit dat de A63 Alzey-Kaiserlautern, toen deze nog niet geheel gereed was, ook verboden was voor doorgaand vrachtverkeer. Dat werd via de A6 en de A61 van en richting Mainz geleid.N342 schreef: Volgens mij is het nergens zo dat Bundesstraßen verboden terrein is voor doorgaand vrachtverkeer. Ook niet op wegen die parrallel aan een snelweg lopen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
- dorpsstraat
A8 bij Saarbruecken heb ik weleens gedaan. Stukjes - met name in Luxemburg - zijn daar nog niet af...
B10 ook weleens gedaan, destijds met een enorme file.
Door Karlsruhe kan doordeweeks druk zijn
A8 is een probleempje
A81 rijdt heerlijk door, stukje bij Schaffhausen is nog niet af, maar gaat wel vrij goed
Een alternatief is om de A626 (oid) bij Saarbruecken te nemen en vervolgens de A4 naar Straatsburg. Je betaalt wel iets van 7 euro aan tol, maar het is wel een heerlijk rustige weg. Vervolgens kan je DOOR basel (op een rustig moment van de dag) of iets omrijden via Rheinfelden
B10 ook weleens gedaan, destijds met een enorme file.
Door Karlsruhe kan doordeweeks druk zijn
A8 is een probleempje
A81 rijdt heerlijk door, stukje bij Schaffhausen is nog niet af, maar gaat wel vrij goed
Een alternatief is om de A626 (oid) bij Saarbruecken te nemen en vervolgens de A4 naar Straatsburg. Je betaalt wel iets van 7 euro aan tol, maar het is wel een heerlijk rustige weg. Vervolgens kan je DOOR basel (op een rustig moment van de dag) of iets omrijden via Rheinfelden
-
- Voorzitter
-
- 2x3 autosnelweg
-
- polderweggetje
-
- autoweg
-
- Secretaris
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Lijkt mij sterk omdat de B10 geen redelijke alternatieven heeft. Vrachtverkeer verbieden is meestal alleen mogelijk om veiligheidsredenen (smalle of slappe bruggen, stadsdoorgangen, etc), die natuurlijk vast wel eens worden opgerekt om financieel-politieke redenen.Chris schreef:Zeker wel. Ik weet het zeker van de B7 tussen Kassel en Eisenach, zodat vrachtverkeer gebruik MOET maken van de duurdere, en heuvelachtigere A7 en A4.
Ik las in de truckstar dat er meer van dat soort verboden komen/zijn, en ik meen dat de B10 daar ook bij zat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Moderator
Schenker schreef:In Rheinland-Pfalz sind konkrete Maßnahmen geplant, um das Ausweichen von mautpflichtigen Lkw auf eine Bundestraße zu verhindern. Die Strecke soll für schwere Lastwagen gesperrt werden. Lkw ab 7,5 Tonnen Gewicht werden die B9 zwischen Mainz und Worms voraussichtlich bereits im Mai nicht mehr befahren dürfen.
Auf der B 27 besteht ein Komplettfahrverbot im gesamten Streckenbereich Fulda-Nord und der Einmündung B 27/B 80 (bei Witzenhausen).
B7 / B400:
Das Komplettfahrverbot besteht zwischen Kaufungen-Papierfabrik und der A 4/Anschlußstelle Wommen.
-
- zandpaadje
Re: A8 (Luxemburg) Perl - Pirmasens
Ik rijd al jaren de route Namen - Luxemburg - Saarbrücken - Landau - Karlsruhe - Stuttgart op weg naar Oostenrijk. Het stuk A8 tot in Pirmasens is echt heel kalm. De B10 doorheen de Pfalz is een heel mooie route, eerst 2+2 nieuwe 'Ausbau', dan veel stukken 2+1 waar je trager verkeer kan inhalen. Langs Annweiler enkele mooie tunnels.
De A65 naar Karlsruhe is niet zo goed onderhouden, stukje doorheen Karlsruhe is druk. Indrukwekkende overgang op A5 en dan A8. Heel interessante route verder tot Stuttgart (afgezien van de hinder) door de vele wegenwerken: je ziet hele stukken nieuwe AB gewoon naast de bestaande liggen. Bij het wegrestaurant rond Pforzheim staat een mooi bord met uitleg over de 'Ausbau'. De oude A8 volgt elke glooiing in het landschap, de nieuwe ernaast is praktisch horizontaal met veel kunst- en vliegwerk aangelegd. Bij dat bewuste wegrestaurant liggen nog de oorspronkelijke kasseien denk ik op de parking. Leuk om daar over te denderen na vele km's asfalt en beton.
Tussen Stuttgart en Ulm gaat de A8 letterlijk rondom een bergje (Aichelberg denk ik): de ene zijde langs de ene kant, de andere langs de andere. Dat wil men binnenkort ook aanpassen.
De A65 naar Karlsruhe is niet zo goed onderhouden, stukje doorheen Karlsruhe is druk. Indrukwekkende overgang op A5 en dan A8. Heel interessante route verder tot Stuttgart (afgezien van de hinder) door de vele wegenwerken: je ziet hele stukken nieuwe AB gewoon naast de bestaande liggen. Bij het wegrestaurant rond Pforzheim staat een mooi bord met uitleg over de 'Ausbau'. De oude A8 volgt elke glooiing in het landschap, de nieuwe ernaast is praktisch horizontaal met veel kunst- en vliegwerk aangelegd. Bij dat bewuste wegrestaurant liggen nog de oorspronkelijke kasseien denk ik op de parking. Leuk om daar over te denderen na vele km's asfalt en beton.
Tussen Stuttgart en Ulm gaat de A8 letterlijk rondom een bergje (Aichelberg denk ik): de ene zijde langs de ene kant, de andere langs de andere. Dat wil men binnenkort ook aanpassen.