Er is bij mijn weten geen probleem op de Dr. van Heesweg, en volgens mij beweer ik dat ook niet. Ik zeg alleen dat ik tussen de Boerendanserdijk en de Dr. van Heesweg opschuif, om zo op tijd op de rechterstrook te zitten ruim vóór de kruising met de Dr. Spanjaardweg. Daar stroopt het namelijk altijd behoorlijk op ter linkerstrook, tenzij de linksafrichting net groen geweest. De groentijd linksaf is niet te kort, maar de opstelruimte lijkt me te beperkt. Of de afstroom wel of niet goed is, kan ik niet beoordelen (ik ga daar altijd rechtdoor), maar ik geloof je op je woord.
Mijn ervaring is trouwens wel dat de 3e rijstrook (de linkse dus) sterk onderbenut wordt. Weinigen wagen het om helemaal links te rijden, terwijl ze een bestemming voorbij de Dr. van Heesweg hebben, omdat er te weinig gaatjes zijn om vóór het einde van die strook t.h.v. de Dr. van Heesweg weer naar rechts op te schuiven. Het doortrekken van die 3e strook tot aan de Dr. Spanjaardweg kan dan misschien helpen om die strook efficiënter te gebruiken, omdat dan niet 1, maar 2 zware verkeersstromen voor linksaf van die strook gebruik kunnen maken. Bovendien wordt daarmee feitelijk ook de opstelruimte voor de Dr. Spanjaardweg vergroot.
Hoe dan ook, dit is een relatief klein probleem vergeleken met de opstopping de andere kant op richting Meppel. Richting Hattemerbroek en de Zwartewaterallee gaat inderdaad prima. Vaak genoeg dat ik al voor de Boerendanserdijk in de file sta voor de richting Meppel, maar meestal rijden de twee linkse stroken dan goed door en zijn op momenten zelfs compleet leeg. T.h.v. de Meppelerstraatweg hetzelfde verhaal.
Het scheelt inderdaad wel als er weinig langzaam verkeer de toerit naar de A28 richting Meppel hoeven over te steken. Mijn oplossing zou zijn om de rechtse doorgaande strook óók voor rechtsaf te benutten. Dat stroopt weliswaar de rechtdoorrichting wat op in het geval van fietsers, maar als het eenmaal groen is, is de meute ook veel sneller op de A28 i.p.v. op de N35 te blijven stilstaan. De afslaande strook linksaf de A28 op zal daar net als nu weinig hinder van ondervinden.
De stippellijn zou ik dus graag gerealiseerd zien. Slechts wat extra asfalt op de toerit, te realiseren in verkeer zonder capaciteit in te hoeven leveren; plus een nieuw, breder VRI-portaal en een iets anders ingeregelde VRI: