[N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
-
- expressweg
Het project is nog lang niet klaar. Eerst moet het tankstation verplaatst zijn, dan kan het kruispunt een aantal tientallenmeters nog het zuiden verplaatst worden. De dubbele aansluitingen verdwijnt dan en een normale kruispunt komt daarvoor in de plaats. De slechte afstelling van de verkeerslichtingen is natuurlijk heel dom.VincZ schreef:Probleem is ook dat die verkeerslichten totaal niet op elkaar zijn afgesteld, zodat je vaak ook voor elk van die vier verkeerslichten een aanzienlijke wachttijd hebt. Dat is wel het grootste manco.
-
- Secretaris
Gelukkig is het dus niet definitief. Die hoop verzacht het congestieleed nog een beetje. 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Moderator
Maar, de opstelcapaciteit bij de kruispunten is gewoon te klein.
Voor de afslag naar Oosterenk, waar ik op school zit, is een opstelstrook van ongeveer 100 meter. Nou, 500m voor het verkeerslicht stond ik al te wachten om linksaf te gaan...
Ongelijkvloersheid zou wel erg lastig worden hier. Nouja, met 2x3+langere uitvoegstroken zou het al een stuk beter moeten worden.
Voor de afslag naar Oosterenk, waar ik op school zit, is een opstelstrook van ongeveer 100 meter. Nou, 500m voor het verkeerslicht stond ik al te wachten om linksaf te gaan...
Ongelijkvloersheid zou wel erg lastig worden hier. Nouja, met 2x3+langere uitvoegstroken zou het al een stuk beter moeten worden.
-
- Secretaris
A35 ten noorden van de Ceintuurbaan is nog beter natuurlijk. 

-
- dorpsstraat
De opstelstroken zijn groot genoeg als ze die verkeerslichten maar goed op elkaar afstemmen en dat is niet gebeurd. Dan kan het wel een tijdelijke maatregel zijn, maar zoals de verkeerslichten doen vermoeden, staan ze er echt nog wel een paar jaar. Een goede afstelling zou dus, ondanks de tijdelijkheid, een redelijke zaak zijn geweest.
-
- Moderator
-
- Moderator
Re: N35: Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle
Tijd voor een update na bijna een jaar. Het project ligt nog stil.
Ondertussen zitten er wel wat ruimtelijke ontwikkelingen aan te komen, kantorenpark Oosterenk-Watersteeg (van de foto hierboven) is nog steeds aan het uitbreiden richting zuiden, en de Isala Klinieken gaan van de 2 locaties fuseren in Zwolle naar één locatie; aan de N35 dus. Tel daar nog eens de geplande wijk Vechtpoort (2000 woningen) bij op, en je kan ervanuit gaan dat het niet beter wordt de komende jaren.
Verder is onlangs bekend geworden dat de laatste IKEA van Nederland in Zwolle komt, op Hessenpoort. Dat ligt niet direct aan de N35, maar ik wil het toch maar even melden, ik verwacht dat de boel daar flink vast komt te zitten op zaterdagen en feestdagen als de IKEA open is, andere locaties laten dit beeld namelijk zien. De IKEA komt pal naast de afslag Ommen te liggen, en tegelijk ook aan de N340. Een echte zichtlocatie dus. Goed voor de Zwolse werkgelegenheid overigens, 400 banen erbij.
Het industrieterrein Marslanden is nu vol, dus veel groei van het verkeer zal vanuit hier niet veel meer plaatsvinden. Interessanter zijn de uitbouwlocaties Stadshagen II, Stadsbroek en Dijklanden (allemaal rond Stadshagen of Aa-Landen), vanwaar waarschijnlijk ook mensen gaan forenzen naar Oosterenk, wat zijn weerslag zal hebben op de drukte op de N35. We praten bij elkaar toch over een woning of 5000.
Ondertussen zitten er wel wat ruimtelijke ontwikkelingen aan te komen, kantorenpark Oosterenk-Watersteeg (van de foto hierboven) is nog steeds aan het uitbreiden richting zuiden, en de Isala Klinieken gaan van de 2 locaties fuseren in Zwolle naar één locatie; aan de N35 dus. Tel daar nog eens de geplande wijk Vechtpoort (2000 woningen) bij op, en je kan ervanuit gaan dat het niet beter wordt de komende jaren.
Verder is onlangs bekend geworden dat de laatste IKEA van Nederland in Zwolle komt, op Hessenpoort. Dat ligt niet direct aan de N35, maar ik wil het toch maar even melden, ik verwacht dat de boel daar flink vast komt te zitten op zaterdagen en feestdagen als de IKEA open is, andere locaties laten dit beeld namelijk zien. De IKEA komt pal naast de afslag Ommen te liggen, en tegelijk ook aan de N340. Een echte zichtlocatie dus. Goed voor de Zwolse werkgelegenheid overigens, 400 banen erbij.
Het industrieterrein Marslanden is nu vol, dus veel groei van het verkeer zal vanuit hier niet veel meer plaatsvinden. Interessanter zijn de uitbouwlocaties Stadshagen II, Stadsbroek en Dijklanden (allemaal rond Stadshagen of Aa-Landen), vanwaar waarschijnlijk ook mensen gaan forenzen naar Oosterenk, wat zijn weerslag zal hebben op de drukte op de N35. We praten bij elkaar toch over een woning of 5000.
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Secretaris
Tsja, met bouwen valt grof geld te verdienen, en met infra verlies je het alleen maar. Maar op lange termijn wordt de economie van de hele regio juist economisch aantrekkelijker vanwege de goede bereikbaarheid. Maar ja, da's investeren in de toekomst en dat is niet 21e eeuws blijkbaar... 

-
- dorpsstraat
Een nieuwe Ikea! Dat is goed nieuws. Ik denk dat wij in de toekomst de Zwolse omgeving ook wel eens zullen gaan verkennen . . .
-
- 2x2 autosnelweg
Ga dan wel bij tijds weg.
Ik was gisteren nog op de Westermaat in Hengelo (daar zitten o.a. een Ikea en MediaMarkt) en het verkeer was een grote puinhoop.

De autogordel: een band voor het leven.
-
- 4x5 autosnelweg
Probeer jij soms alle IKEA's te bezoeken?VrouwAchterHetStuur schreef:Een nieuwe Ikea! Dat is goed nieuws. Ik denk dat wij in de toekomst de Zwolse omgeving ook wel eens zullen gaan verkennen . . .
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat

Ja, inderdaad. In Nederland heb ik alle Ikea's bezocht, behalve Groningen, dus die komt nog wel een keer aan de beurt. En als we op vakantie zijn in het buitenland, dan rijden we ook altijd even langs bij de lokale Ikea (Malmö, Frankfurt). PW100 mag graag over de Nederlandse snelwegen rijden, dus dat combineren we dan met mijn wens om een Ikea in den lande te bezoeken. De gang door dit prachtige woonwarenhuis wordt voor PW100 aangenamer met het vooruitzicht op Zweedse gehaktballetjes (en de terugweg natuurlijk!).
Wij hebben ook geen kaart nodig om Ikea te vinden; ik volg mijn steeds sneller kloppende hartje en kom er dan van zelf. Dat werkt als een soort GPS-systeem. Vroeger kwam ik minstens één keer per maand bij Ikea.
En om jullie voor te zijn: ja, inderdaad, al die Ikea's lijken sprekend op elkaar en alle spulletjes zijn hetzelfde: en dan?
Het is ook heel leuk om in het restaurant te zitten met uitzicht op de parkeerplaats. Je ziet dat al die mensen dachten toen ze de dozen op de kar tilden: "Dat past vast wel in de auto". Nou niet dus, die dozen zijn toch echt wat groter dan je denkt of de auto is net iets kleiner dan gedacht. Hij probeert de dozen zo efficiënt mogelijk in de auto te laden, terwijl zij er met de mandjes met gezellige hebbedingetjes naast staat, toe te kijken. Ik heb inmiddels geleerd om eerst de binnenmaten van de auto op te meten, dan de maten van de dozen en dan pas de aankoopbeslissing te nemen.
-
- 2x3 autosnelweg
Merkwaardige hobby, IKEA vestigingen bezoeken...
De kwaliteit van hun produkten valt nogal tegen. En dan heb ik het nog niet over de volkomen onbegrijpelijke gebruiks- en montagehandleidingen gehad... Daarbij komt dat als ik Zweeds zou willen eten, mijn voorkeur naar een echt restaurant uitgaat. Niet naar zo'n "eetfabriek".
Wel moet ik toegeven dat ik niet weet waar ik een echt, origineel Zweeds restaurant kan vinden. Waarschijnlijk zal er wel één in Amsterdam zitten.
Tot zover

De kwaliteit van hun produkten valt nogal tegen. En dan heb ik het nog niet over de volkomen onbegrijpelijke gebruiks- en montagehandleidingen gehad... Daarbij komt dat als ik Zweeds zou willen eten, mijn voorkeur naar een echt restaurant uitgaat. Niet naar zo'n "eetfabriek".

Tot zover

-
- Moderator
De Stentor schreef:Gemeenteraad praat vanavond over Ikea
ZWOLLE - in de gemeenteraad van Zwolle wordt vanavond gesproken over de mogelijke verkeersproblematiek door de komst van Ikea.
De SP vindt dat er eerst een onderzoek moet komen naar de verkeersgevolgen voor de gemeente vestiging van het woonwarenhuis op Hessenpoort toestaat. Ook de raadsfractie van de VVD heeft zorgen over de gevolgen voor de bereikbaarheid van het noordelijk deel van Zwolle met de komst van de Ikea.
-
- Moderator
Mooi dat er weer wat gebeurd op dit traject. Al had ik liever de tunnels gezien, maar dat schijnt niet te kunnen (alhoewel ik dat betwijfel)WeblogZwolle schreef:De gemeenteraad besluit in maart 2008 over een uitvoeringskrediet van 24,1 miljoen euro voor de 3 laatste deelprojecten van de Ceintuurbaan. Het komende jaar start de uitvoering van verschillende werkzaamheden. Er komen extra rijstroken op de kruising met de Dr. Van Heesweg en de Tesselschadestraat en hier wordt een fietstunnel aangelegd.
De loopbrug bij het stadion van FC Zwolle wordt verwijderd voor de verplaatsing van kabels en leidingen. Tenslotte wordt het Essostation verplaatst. De reconstructie duurt ongeveer tot 2012 en zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en voor een veiliger oversteek voor langzaam verkeer.De reconstructie bestaat uit vijf deelprojecten, waarvan de aansluiting op de A28 (deelproject 1) in 2006 is gerealiseerd. De overige deelprojecten worden de komende jaren uitgevoerd.
Voor deelproject 1 en 2 heeft de raad al eerder een uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld. Voor de laatste drie deelprojecten een voorbereidingskrediet. Met de werkzaamheden in aantocht is ook voor de laatste drie projecten een uitvoeringskrediet nodig.
Reconstructie in het kort
Meer inwoners, meer bedrijvigheid en meer verkeer. Door het succes van Zwolle, groeit de Ceintuurbaan uit haar jasje. In 2005 heeft de gemeenteraad daarom ingestemd met het uitwerkingsplan voor de reconstructie van de Ceintuurbaan. De belangrijkste elementen zijn: drie ipv 2 rijstroken tussen de A28 en de Dr. van Heesweg; extra opstelstroken bij de verkeerslichten; betere doorstroming door een 'groene golf'; maximum snelheid van 50 naar 70 kilometer per uur en nieuwe fiets- en voetgangerstunnels voor een veilige oversteek van langzaam verkeer; minder geluid door wegdek van geluidswerend asfalt.
In deze studies is ook gekeken naar een oplossing zoals deze in Brussel en Parijs op ringwegen wordt toegepast: tunnels voor het doorgaande verkeer met daarboven de kruispunten. Dit zou echter meer verkeerslawaai, meer onderhoud en hogere kosten voor bouw opleveren. Bovendien is de weg er niet breed genoeg voor. Gekozen is voor een aanpak waarbij snel en langzaam verkeer op de kruispunten worden gescheiden en er meer rijstroken beschikbaar zijn voor het snelverkeer.
-
- Moderator
Beetje dramatisch geschreven, zoals normaal bij de slechte media hier. Ik zag dat de bomen gekapt waren, hopelijk gaan ze nu snel beginnen. Maargoed, dat wordt dus de komende tijd de N35 mijden in Zwolle. Ik gebruik die weg toch meestal niet, je wordt niet goed van al die verkeerslichten daar, meestal kom je altijd net aan bij de volgende als ie op rood springt.De Stentor schreef:Kaalslag voor betere doorstroming
ZWOLLE - Het rijgenot van de automobilist op de Ceintuurbaan mag wat kosten. 250 bomen om precies te zijn. Stuk voor stuk leggen ze dezer dagen het loodje. Dit keer is het geen ziekte of storm die ze velt, maar simpelweg een stukje stadsplanning.
Voor de verbreding van de Ceintuurbaan en de aanleg van twee fietstunnels onder de Zwolse ring moet letterlijk ruimte worden gemaakt. De bomenkap heeft plaats in een gebied dat ruwweg wordt begrensd door de Zuidbroeklaan en de Tesselschadestraat. Ook in de omgeving van de Isala klinieken, locatie Sophia verdwijnt groen uit het landschap. De planning is dat de aanpak van de kruising Dr. van Heesweg-Tesselschadestraat in mei 2008 kan beginnen. In een later stadium volgen de kruisingen Meppelerstraatweg-Oude Meppelerweg en Dr. Spanjaardweg-Zuidbroeklaan.
Laatstgenoemde werkzaamheden hangen nauw samen met de nieuwbouw van de Isala klinieken. Het startsein voor de bouw van het nieuwe ziekenhuis staat gepland voor 2009. Dit kalenderjaar wordt gebruikt voor de aanbesteding. Wel worden in 2008 al enkele voorbereidende activiteiten in gang gezet. Zo wordt in de tweede helft van dit jaar de hoofdingang verplaatst naar de achterkant van het Sophia - bij de parkeergarage - en gaat de oude zusterflat tegen de vlakte.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
Die foto is genomen op de parkeerplaats van het Sophia ziekenhuis. Daar komt de Ceintuurbaan niet.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
De SP heeft voor de zoveelste keer een punt gevonden om over te zeuren.
Snappen die dodo's van de SP niet dat een weg eerst aangelegd moet worden voordat je de boel weer kan herstellen? Je eet je schoenen soms op als je leest wat die lui toch altijd weer te zeuren hebben in de nieuwsberichten op weblogzwolle.Weblogzwolle schreef:Kritiek op bomenkap Ceintuurbaan
De gemeente Zwolle bracht op 20 maart een lovend persbericht uit over de aanplant van 720 bomen in Stadshagen. Zwolle wordt een stuk groener stond er boven het persbericht.
Echter diezelfde gemeente Zwolle heeft ook een kapvergunning afgegeven voor 778 bomen die staan of stonden in het plangebied van de Ceintuurbaan. De bomen moeten wijken voor verbetering van de autobereikbaarheid van onze stad. Omdat Zwolle groenstad was en wil blijven, worden gerooide exemplaren herplant. Bij navraag over de termijn waarop deze herplant plaatsvindt, viel de SP op dat er nogal wat tijd verstrijkt tussen rooi en herplant. De SP begreep dat deze bomen pas in 2012 herplant worden.
Gezien de wens van het college om Zwolle CO2 neutraal te krijgen, vraagt de SP zich nu af of deze wens wel gehaald wordt. Met de kap verdwijnt ook een bepaald ecosysteem waarin diverse dieren zich prettig voelen. De vraag is hoe lang het duurt voordat dit ecosysteem zich weer hersteld na herplant in 2012/2013.
-
- 4x5 autosnelweg
Tja, als je de SP-raadsleden hoort blaten bij ons in de gemeenteraad dan vraag je je geregeld af of ze enige kennis van zaken hebben.
Maar inderdaad wel altijd overal wat over te zeuren hebben...
Maar inderdaad wel altijd overal wat over te zeuren hebben...
-
- Wegnummerfotograaf
Dat is hun functie: daar zijn ze voor gekozen.Rene schreef:Maar inderdaad wel altijd overal wat over te zeuren hebben...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Gek dan dat de andere partijen (ja, ook GroenLinks, dat moet ik ze hier in de gemeente nageven) in dezelfde raad heel wat minder kwistig met dergelijk talmend gezeur omspringen...harry schreef:Dat is hun functie: daar zijn ze voor gekozen.
-
- Wegnummerfotograaf
Die andere partijen hebben geen leuzen als "Stem Tegen", en geen tomaten als logo.Rene schreef:de andere partijen

Ofwel: iedere partij heeft zijn eigen manier om zijn doel te bereiken. Sommige partijen roepen overal "nee" tegen. Andere partijen kondigen aan een filmpje te maken. En daar zit nog van alles tussenin.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
De bekende voetgangersbrug over de Ceintuurbaan ter hoogte van het FC Zwolle Stadion is vandaag gesloopt.

-
- 2x3 autosnelweg

-
- autoweg
Daar gaat Madurodams Kleinpolderplein... 

wie op de wegenwacht, wacht het langst