Aanpassen/verbeteren van KP Hooipolder

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 31 okt 2006, 19:26

Volgens mij is Leenderheide dringender aan verbouwing toe dan Hooipolder, maar ik kom er te weinig om daar een oordeel over te geven. Nostalgisch is het wel ja!

Zojuit om 18:15u weer over Hooipolder gekomen (richting Waalwijk). De ANWB repte op de radio over een zeer drukke avondspits i.v.m. het slechte weer. Het regende flink en het was donker. Bij Hooipolder stonden op de opstelstroken voor rechtdoor zo'n 6 auto's links en één rechts. Ik sloot rechts aan en heb 43,4 seconden voor rood gewacht.

Over die verlengde linksaffer die ik voorstelde voor de richting Zonzeel -> Gorinchem: je zou je afvragen of die ooit bij het ontwerp al is ingepland. Er ligt een ruime middenberm en het kunstwerk bij aansluiting Raamsdonksveer heeft ook een extra veld. Je zou het zo aan kunnen leggen.

Het is overigens leuk om al jullie plannen te zien. Toch lijkt me een gewoon klavertje vier goed genoeg voor Hooipolder. Ik zag vanochtend trouwens dat in de oksel van de A27 (oostbaan)-A59 (noordbaan) ooit al wat grondwerk is verricht. Het is een braakliggend terrein met wat met gras begroeide bergen zand.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 31 okt 2006, 19:34

Hanno schreef:Over die verlengde linksaffer die ik voorstelde voor de richting Zonzeel -> Gorinchem: je zou je afvragen of die ooit bij het ontwerp al is ingepland. Er ligt een ruime middenberm en het kunstwerk bij aansluiting Raamsdonksveer heeft ook een extra veld. Je zou het zo aan kunnen leggen.
Is dat wel zo? Er is inderdaad ruimte, maar dan moet je het verkeer voor dit viaduct al wel scheiden. En dan kom je in de problemen voor het verkeer van de oprit Raamsdonk. Dat zou dan niet meer richting de linksaffer kunnen. Maar misschien zijn er andere creatieve mogelijkheden.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 31 okt 2006, 19:57

Het 'veld' in het midden is eigenlijk de hoofdrijbaan van de A59. Het verkeer rijdt nu over de parallelrijbanen.

zody
expressweg

Bericht door zody » di 31 okt 2006, 19:58

Hanno schreef:Volgens mij is Leenderheide dringender aan verbouwing toe dan Hooipolder, maar ik kom er te weinig om daar een oordeel over te geven. Nostalgisch is het wel ja!
Dat denk ik ook en ik kom er veel vanuit praktisch alle richtingen. Knp Leenderheide is een museumstuk.
Espace de zody 8-)

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 31 okt 2006, 21:48

@ Frits

Verkeer vanuit Raamsdonksveer en Geertruidenberg maakt gebruik van oprit 20 op de A27 richting Gorinchem/Utrecht. Ik denk dat het juist goed is voor de doorstroming om bij het conflictpunt van de korte oprit Raamsdonksveer het verkeer richting Gorinchem/Utrecht al kwijt te zijn.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 31 okt 2006, 21:59

Hanno schreef:Ik denk dat het juist goed is voor de doorstroming om bij het conflictpunt van de korte oprit Raamsdonksveer het verkeer richting Gorinchem/Utrecht al kwijt te zijn.
Maar je zegt zelf dat er nauwelijks files staan, dus dan lijkt me dat ook niet nodig, toch? :lol:

Nee, m.i. valt zo'n afritconstructie in een belangrijk knooppunt niet goed te praten ; hoe klein de files ook mogen zijn. Een volwaardig klaverblad is zo makkelijk te bouwen daar, de velden en het viaduct zijn er al op voorbereid. Dat knooppunt had al bij openstelling van de A59 moeten worden aangelegd. :roll:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 31 okt 2006, 23:07

zody schreef:
Hanno schreef:Volgens mij is Leenderheide dringender aan verbouwing toe dan Hooipolder, maar ik kom er te weinig om daar een oordeel over te geven. Nostalgisch is het wel ja!
Dat denk ik ook en ik kom er veel vanuit praktisch alle richtingen. Knp Leenderheide is een museumstuk.
Vanuit dat opzicht is het natuurlijk wel weer leuk dat het verkeersplein zelf niet wordt aangepast, maar dat alleen de A2 een rechtstreekse verbinding krijgt. Ik ben wel voor directe verbindingsbogen voor rechtsaf op KP Leenderheide op de buitenrand van de geplande ruimte, zodat klaverlussen in het midden mgelijk blijven. Dit kan het verkeersplein toch al aardig ontlasten lijkt me.

Wat KP Hooipolder betreft: die moet gewoon aangepakt worden, want VRI's op een doorgaande snelweg die niet eens wordt onderbroken door een turborotonde vind ik echt belachelijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 01 nov 2006, 11:42

ViaHaaren schreef:Hajo's plan is prima. En het kost vrij weinig.
Dank u. :)<>:
Hoewel René's voorstel mij ook aanspreekt zie ik, gezien de intensiteiten, niet in waarom het niet bij een klaverblad kan blijven. En het is stukken goedkoper.
Donateur Vereniging Wegenforum

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 01 nov 2006, 11:55

ViaHaaren schreef:Hajo's plan is prima. En het kost vrij weinig.
Ik zal alvast een kruiwagen met harken, schoppen, schoffels e.d. naar je toesturen Hajo. :P
Espace de zody 8-)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 01 nov 2006, 12:00

Volgens mij ben je het belangrijkste vergeten: een asfalteringsmachine... :lol: ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 01 nov 2006, 13:41

Jeroen schreef:Een volwaardig klaverblad is zo makkelijk te bouwen daar, de velden en het viaduct zijn er al op voorbereid. Dat knooppunt had al bij openstelling van de A59 moeten worden aangelegd. :roll:
Eigenlijk valt het inderdaad niet te snappen dat die paar bogen niet gewoon worden aangelegd. Alles is al makkelijk gereed te maken en zo'n knooppunt kan binnen een jaar wel klaar zijn denk ik. :)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 01 nov 2006, 18:12

ViaHaaren schreef:Eigenlijk valt het inderdaad niet te snappen dat die paar bogen niet gewoon worden aangelegd.
Blijkbaar is de doorstroming goed genoeg en dus is er geen urgentie om knp. Hooipolder om te bouwen.
De autogordel: een band voor het leven.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 01 nov 2006, 19:03

ViaHaaren schreef:
Jeroen schreef:Een volwaardig klaverblad is zo makkelijk te bouwen daar, de velden en het viaduct zijn er al op voorbereid. Dat knooppunt had al bij openstelling van de A59 moeten worden aangelegd. :roll:
Eigenlijk valt het inderdaad niet te snappen dat die paar bogen niet gewoon worden aangelegd. Alles is al makkelijk gereed te maken en zo'n knooppunt kan binnen een jaar wel klaar zijn denk ik. :)
Het lijkt mij beter het viaduct in de A27 opnieuw te bouwen, zodat het nieuwer is (er is daar nogal betonrot geloof ik) en dat hij gelijk breder is (2 x 3 A27...).

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 01 nov 2006, 23:04

@ Jeroen en Kaaiman

Ik blijf erbij dat ik het nut niet inzie van een verbouwing van knooppunt Hooipolder op korte termijn. Ik denk dat Hooipolder juist nut heeft, in de zin van een bufferfunctie, vooral richting Gorinchem en Zonzeel. En om nou een knooppunt te maken omdat dat nu eenmaal zo hoort, terwijl intensiteit en ongevallen dat niet vereisen, is wel een slap argument natuurlijk. Het is toch juist geweldig dat in het hele Duurzaam Veilig-gedoe zo'n punt nog bestaat!! Handhaven voorlopig dus!

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 01 nov 2006, 23:15

Dan nog liever een turborotonde onder het viaduct proppen. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 01 nov 2006, 23:20

Hanno schreef:Het is toch juist geweldig dat in het hele Duurzaam Veilig-gedoe zo'n punt nog bestaat!!
VRI's midden in een snelweg noem jij duurzaam veilig? :confuuuse:

Stroomweg X stroomweg = ongelijkvloers!

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 01 nov 2006, 23:23

Nee, dat noem ik juist niet Duurzaam Veilig. Ik bedoel te zeggen dat ik het leuk vind dat er anno 2006 nog zo'n punt bestaat in Nederland terwijl alles inmiddels om Duurzaam Veilig draait. De kleinste weggetjes moeten aan DV voldoen, terwijl zo'n prominent punt als Hooipolder natuurlijk tegen alle DV-regeltjes indruist maar nog wel bestaat en nog blijkt te volstaan ook!

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » wo 01 nov 2006, 23:30

Mark schreef:
ViaHaaren schreef:
Het lijkt mij beter het viaduct in de A27 opnieuw te bouwen, zodat het nieuwer is (er is daar nogal betonrot geloof ik) en dat hij gelijk breder is (2 x 3 A27...).
Eh, dat viaduct is al ruim zat voor 2x3 + vluchtstroken A27.
Betonrot, dat is mij niet bekend, maar het zou me op zich niet verbazen aangezien meer viaducten van/over de A59 hier last van hebben/hadden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 nov 2006, 0:21

Nee, dat noem ik juist niet Duurzaam Veilig. Ik bedoel te zeggen dat ik het leuk vind dat er anno 2006 nog zo'n punt bestaat in Nederland terwijl alles inmiddels om Duurzaam Veilig draait. De kleinste weggetjes moeten aan DV voldoen, terwijl zo'n prominent punt als Hooipolder natuurlijk tegen alle DV-regeltjes indruist maar nog wel bestaat en nog blijkt te volstaan ook!
Dat is niet leuk, dat is het toppunt van droevig. Weg met deze sub-standaard knooppunt-ontwerpen. Kruisingen tussen A wegen dienen in alle richtingen ongelijkvloers te lopen. Anders verdient de kruisende weg geen A routekwalificatie! Daar ben ik helder en scherp in. Er horen een aantal dingen PERTINENT NIET op autosnelwegen!

* Gelijkvloerse kruisingen
* Overpaden
* Bushaltes
* Ongescheiden rijbanen (ook bij diverse op- en afritten. Anders moet je een onderbordje: Over 100 meter bij plaatsen).
* VRI's

Deze dingen komen mij veel te vaak voor op het Nederlandse wegennet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 nov 2006, 0:44

Een overpad is toch ook een gelijkvloerse kruising? Beetje dubbelop. :)

(Bovendien is er maar 1 overpad op een Nederlandse snelweg en dat is die bij Ysbrechtum).
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 02 nov 2006, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 nov 2006, 9:29

@CT, dat is een taalkundige kwestie. Ik bedoel dat overpaden in zijn algemeenheid niet voor moeten komen op snelwegen, en dus ook de enige bij IJsbrechtum niet :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » do 02 nov 2006, 9:45

Vinny schreef: Dat is niet leuk, dat is het toppunt van droevig. Weg met deze sub-standaard knooppunt-ontwerpen. Kruisingen tussen A wegen dienen in alle richtingen ongelijkvloers te lopen. Anders verdient de kruisende weg geen A routekwalificatie!
[muggenzifterij]
Strikt genomen is de A59 op dat stukje geen A weg, want aan beide zijden voor het knooppunt staan 'einde ASW' boden. Eigenlijk is KP Hooipolder dus een knooppunt van de A27 en de N59 ;)
[/muggenzifterij]

Overigens: vanwege een afsluiting op de A58 bij Breda moest ik afgelopen weekend omrijden via dit knooppunt. Ik was er nog nooit geweest en kende het knooppunt ook niet. Mijn eerste reactie was dus van 'Wat is dit nu weer?' :shock: . Zeker een relikwie uit vervlogen tijden ofzo?
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 nov 2006, 14:48

Vinny schreef:@CT, dat is een taalkundige kwestie. Ik bedoel dat overpaden in zijn algemeenheid niet voor moeten komen op snelwegen, en dus ook de enige bij IJsbrechtum niet :)
Overigens is die in ieder geval vanaf de kant van Ysbrechtum afgesloten voor verkeer met een hek. Op GE is het pad wel te zien, waarschijnlijk voor een boer om een stuk land te bereiken niet helemaal te hoeven omrijden via de ringweg van Sneek. Een echte noodzaak voor het pad zie ik niet omdat alles ook wel via een andere weg bereikbaar is. Mijn idee: het overpad gewoon afsluiten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 nov 2006, 14:52

Matt schreef:[muggenzifterij]
Strikt genomen is de A59 op dat stukje geen A weg, want aan beide zijden voor het knooppunt staan 'einde ASW' boden. Eigenlijk is KP Hooipolder dus een knooppunt van de A27 en de N59 ;)
[/muggenzifterij]
Volgens de actuele wegenlijst is het ter plekke, net zoals jij zegt, de N59.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 02 nov 2006, 18:00

Hanno schreef:Nee, dat noem ik juist niet Duurzaam Veilig. Ik bedoel te zeggen dat ik het leuk vind dat er anno 2006 nog zo'n punt bestaat in Nederland terwijl alles inmiddels om Duurzaam Veilig draait. De kleinste weggetjes moeten aan DV voldoen, terwijl zo'n prominent punt als Hooipolder natuurlijk tegen alle DV-regeltjes indruist maar nog wel bestaat en nog blijkt te volstaan ook!
Dit is natuurlijk onzin. Want als een weg qua markering e.d. niet aan DV voldoet sta jij ook altijd te roepen dat het zo nooit wat wordt! :roll:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 02 nov 2006, 18:02

Hooipolder voldoet volledig aan Duurzaam Veilig hoor. De autosnelwegstatus wordt keurig netjes afgebouwd en het punt, wat dus geen snelweg is, is ook netjes volgens de richtlijnen ingericht. Het is alleen niet echt logisch dat een snelweg onderbroken wordt door een VRI-kruispunt, maar kennelijk leidt dat niet tot grote problemen zoals andere knooppunten die wél kennen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 02 nov 2006, 18:25

Die 'problemen' bij Hooipolder zijn in meer dan alleen files uit te drukken, hoor. Wat dacht je van de verkeersveiligheid (René heeft daar nog een mooi plaatje over gepost in dit topic) en het milieu?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 02 nov 2006, 18:44

ik zeg ook niet dat Hooipolder een vlekkeloos functionerend knooppunt is dat jáááren meekan in de huidige configuratie :roll:

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » do 02 nov 2006, 19:36

Vinny schreef: Anders verdient de kruisende weg geen A routekwalificatie! Daar ben ik helder en scherp in. Er horen een aantal dingen PERTINENT NIET op autosnelwegen!
Zoals Matt ook al schrijft is de A59 ter plaatse eigenlijk geen A59 maar N59. Op Hooipolder is de A59 duidelijk een autoweg. Maar goed, dat kan wellicht wat duidelijker met bordjes N59 en wellicht al eerder de autowegstatus.
ViaHaaren schreef:
Hanno schreef:Nee, dat noem ik juist niet Duurzaam Veilig. Ik bedoel te zeggen dat ik het leuk vind dat er anno 2006 nog zo'n punt bestaat in Nederland terwijl alles inmiddels om Duurzaam Veilig draait. De kleinste weggetjes moeten aan DV voldoen, terwijl zo'n prominent punt als Hooipolder natuurlijk tegen alle DV-regeltjes indruist maar nog wel bestaat en nog blijkt te volstaan ook!
Dit is natuurlijk onzin. Want als een weg qua markering e.d. niet aan DV voldoet sta jij ook altijd te roepen dat het zo nooit wat wordt! :roll:
:?: Wat moet ik nou weer met zo'n opmerking... ViaHaaren, ik vind inderdaad dat je DV consequent door moet voeren als je wilt dat de weggebruiker het ooit gaat begrijpen, maar dan doel ik vooral op markeringen e.d. op ETW's en GOW's. Wouter N14 schrijft ook dat het daar niet aan schort op knooppunt Hooipolder. Het principe is alleen niet DV: twee stroomwegen die elkaar deels gelijkvloers kruisen. Ik zat dus niet op het uitvoeringsniveau van DV in de streepjes en de lijntjes, maar meer op macroniveau: kruispuntvormen. En dan vind ik knp. Hooipolder een leuke dissonant in het geheel.
Matt schreef:Overigens: vanwege een afsluiting op de A58 bij Breda moest ik afgelopen weekend omrijden via dit knooppunt. Ik was er nog nooit geweest en kende het knooppunt ook niet. Mijn eerste reactie was dus van 'Wat is dit nu weer?' . Zeker een relikwie uit vervlogen tijden ofzo?
Dit is nog eens een goed functionerend kruispunt en dat ik zeker niet als 'relikwie' uit het verleden wil typeren. Vanavond in de avondspits kon ik gewoon doorrijden. Ik heb de versnellingspook niet eens uit z'n 5 gehad! En, Jeroen, die verkeersonveiligheid van René valt ook wel mee; hij toont juist aan dat er de afgelopen drie jaar alleen maar ongevallen met blikschade zijn gebeurd.

Nee, ik als dagelijkse gebruiker, kan echt geen rationele argumenten bedenken waarom Hooipolder op korte termijn omgebouwd moet worden.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 02 nov 2006, 20:05

Hanno schreef: :?: Wat moet ik nou weer met zo'n opmerking... ViaHaaren, ik vind inderdaad dat je DV consequent door moet voeren als je wilt dat de weggebruiker het ooit gaat begrijpen, maar dan doel ik vooral op markeringen e.d. op ETW's en GOW's. Wouter N14 schrijft ook dat het daar niet aan schort op knooppunt Hooipolder. Het principe is alleen niet DV: twee stroomwegen die elkaar deels gelijkvloers kruisen. Ik zat dus niet op het uitvoeringsniveau van DV in de streepjes en de lijntjes, maar meer op macroniveau: kruispuntvormen. En dan vind ik knp. Hooipolder een leuke dissonant in het geheel.
Ik wilde alleen even aangeven dat die twee zinnen die ik vet heb gemaakt elkaar echt mijlenver tegenspreken. Het is zeer zeker geen persoonlijke aanval hoor. ;)