Aanpassen/verbeteren van KP Hooipolder
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Volgens mij is Leenderheide dringender aan verbouwing toe dan Hooipolder, maar ik kom er te weinig om daar een oordeel over te geven. Nostalgisch is het wel ja!
Zojuit om 18:15u weer over Hooipolder gekomen (richting Waalwijk). De ANWB repte op de radio over een zeer drukke avondspits i.v.m. het slechte weer. Het regende flink en het was donker. Bij Hooipolder stonden op de opstelstroken voor rechtdoor zo'n 6 auto's links en één rechts. Ik sloot rechts aan en heb 43,4 seconden voor rood gewacht.
Over die verlengde linksaffer die ik voorstelde voor de richting Zonzeel -> Gorinchem: je zou je afvragen of die ooit bij het ontwerp al is ingepland. Er ligt een ruime middenberm en het kunstwerk bij aansluiting Raamsdonksveer heeft ook een extra veld. Je zou het zo aan kunnen leggen.
Het is overigens leuk om al jullie plannen te zien. Toch lijkt me een gewoon klavertje vier goed genoeg voor Hooipolder. Ik zag vanochtend trouwens dat in de oksel van de A27 (oostbaan)-A59 (noordbaan) ooit al wat grondwerk is verricht. Het is een braakliggend terrein met wat met gras begroeide bergen zand.
Zojuit om 18:15u weer over Hooipolder gekomen (richting Waalwijk). De ANWB repte op de radio over een zeer drukke avondspits i.v.m. het slechte weer. Het regende flink en het was donker. Bij Hooipolder stonden op de opstelstroken voor rechtdoor zo'n 6 auto's links en één rechts. Ik sloot rechts aan en heb 43,4 seconden voor rood gewacht.
Over die verlengde linksaffer die ik voorstelde voor de richting Zonzeel -> Gorinchem: je zou je afvragen of die ooit bij het ontwerp al is ingepland. Er ligt een ruime middenberm en het kunstwerk bij aansluiting Raamsdonksveer heeft ook een extra veld. Je zou het zo aan kunnen leggen.
Het is overigens leuk om al jullie plannen te zien. Toch lijkt me een gewoon klavertje vier goed genoeg voor Hooipolder. Ik zag vanochtend trouwens dat in de oksel van de A27 (oostbaan)-A59 (noordbaan) ooit al wat grondwerk is verricht. Het is een braakliggend terrein met wat met gras begroeide bergen zand.
-
- 2x2 autosnelweg
Is dat wel zo? Er is inderdaad ruimte, maar dan moet je het verkeer voor dit viaduct al wel scheiden. En dan kom je in de problemen voor het verkeer van de oprit Raamsdonk. Dat zou dan niet meer richting de linksaffer kunnen. Maar misschien zijn er andere creatieve mogelijkheden.Hanno schreef:Over die verlengde linksaffer die ik voorstelde voor de richting Zonzeel -> Gorinchem: je zou je afvragen of die ooit bij het ontwerp al is ingepland. Er ligt een ruime middenberm en het kunstwerk bij aansluiting Raamsdonksveer heeft ook een extra veld. Je zou het zo aan kunnen leggen.

De autogordel: een band voor het leven.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
Maar je zegt zelf dat er nauwelijks files staan, dus dan lijkt me dat ook niet nodig, toch?Hanno schreef:Ik denk dat het juist goed is voor de doorstroming om bij het conflictpunt van de korte oprit Raamsdonksveer het verkeer richting Gorinchem/Utrecht al kwijt te zijn.

Nee, m.i. valt zo'n afritconstructie in een belangrijk knooppunt niet goed te praten ; hoe klein de files ook mogen zijn. Een volwaardig klaverblad is zo makkelijk te bouwen daar, de velden en het viaduct zijn er al op voorbereid. Dat knooppunt had al bij openstelling van de A59 moeten worden aangelegd.

-
- Secretaris
Vanuit dat opzicht is het natuurlijk wel weer leuk dat het verkeersplein zelf niet wordt aangepast, maar dat alleen de A2 een rechtstreekse verbinding krijgt. Ik ben wel voor directe verbindingsbogen voor rechtsaf op KP Leenderheide op de buitenrand van de geplande ruimte, zodat klaverlussen in het midden mgelijk blijven. Dit kan het verkeersplein toch al aardig ontlasten lijkt me.zody schreef:Dat denk ik ook en ik kom er veel vanuit praktisch alle richtingen. Knp Leenderheide is een museumstuk.Hanno schreef:Volgens mij is Leenderheide dringender aan verbouwing toe dan Hooipolder, maar ik kom er te weinig om daar een oordeel over te geven. Nostalgisch is het wel ja!
Wat KP Hooipolder betreft: die moet gewoon aangepakt worden, want VRI's op een doorgaande snelweg die niet eens wordt onderbroken door een turborotonde vind ik echt belachelijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x3 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Eigenlijk valt het inderdaad niet te snappen dat die paar bogen niet gewoon worden aangelegd. Alles is al makkelijk gereed te maken en zo'n knooppunt kan binnen een jaar wel klaar zijn denk ik.Jeroen schreef:Een volwaardig klaverblad is zo makkelijk te bouwen daar, de velden en het viaduct zijn er al op voorbereid. Dat knooppunt had al bij openstelling van de A59 moeten worden aangelegd.

-
- 2x2 autosnelweg
-
- Forumbeheerder
Het lijkt mij beter het viaduct in de A27 opnieuw te bouwen, zodat het nieuwer is (er is daar nogal betonrot geloof ik) en dat hij gelijk breder is (2 x 3 A27...).ViaHaaren schreef:Eigenlijk valt het inderdaad niet te snappen dat die paar bogen niet gewoon worden aangelegd. Alles is al makkelijk gereed te maken en zo'n knooppunt kan binnen een jaar wel klaar zijn denk ik.Jeroen schreef:Een volwaardig klaverblad is zo makkelijk te bouwen daar, de velden en het viaduct zijn er al op voorbereid. Dat knooppunt had al bij openstelling van de A59 moeten worden aangelegd.
-
- autoweg
@ Jeroen en Kaaiman
Ik blijf erbij dat ik het nut niet inzie van een verbouwing van knooppunt Hooipolder op korte termijn. Ik denk dat Hooipolder juist nut heeft, in de zin van een bufferfunctie, vooral richting Gorinchem en Zonzeel. En om nou een knooppunt te maken omdat dat nu eenmaal zo hoort, terwijl intensiteit en ongevallen dat niet vereisen, is wel een slap argument natuurlijk. Het is toch juist geweldig dat in het hele Duurzaam Veilig-gedoe zo'n punt nog bestaat!! Handhaven voorlopig dus!
Ik blijf erbij dat ik het nut niet inzie van een verbouwing van knooppunt Hooipolder op korte termijn. Ik denk dat Hooipolder juist nut heeft, in de zin van een bufferfunctie, vooral richting Gorinchem en Zonzeel. En om nou een knooppunt te maken omdat dat nu eenmaal zo hoort, terwijl intensiteit en ongevallen dat niet vereisen, is wel een slap argument natuurlijk. Het is toch juist geweldig dat in het hele Duurzaam Veilig-gedoe zo'n punt nog bestaat!! Handhaven voorlopig dus!
-
- Secretaris
Dan nog liever een turborotonde onder het viaduct proppen. 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
Nee, dat noem ik juist niet Duurzaam Veilig. Ik bedoel te zeggen dat ik het leuk vind dat er anno 2006 nog zo'n punt bestaat in Nederland terwijl alles inmiddels om Duurzaam Veilig draait. De kleinste weggetjes moeten aan DV voldoen, terwijl zo'n prominent punt als Hooipolder natuurlijk tegen alle DV-regeltjes indruist maar nog wel bestaat en nog blijkt te volstaan ook!
-
- verkeersader
Eh, dat viaduct is al ruim zat voor 2x3 + vluchtstroken A27.Mark schreef:Het lijkt mij beter het viaduct in de A27 opnieuw te bouwen, zodat het nieuwer is (er is daar nogal betonrot geloof ik) en dat hij gelijk breder is (2 x 3 A27...).ViaHaaren schreef:Eigenlijk valt het inderdaad niet te snappen dat die paar bogen niet gewoon worden aangelegd. Alles is al makkelijk gereed te maken en zo'n knooppunt kan binnen een jaar wel klaar zijn denk ik.Jeroen schreef:Een volwaardig klaverblad is zo makkelijk te bouwen daar, de velden en het viaduct zijn er al op voorbereid. Dat knooppunt had al bij openstelling van de A59 moeten worden aangelegd.
Betonrot, dat is mij niet bekend, maar het zou me op zich niet verbazen aangezien meer viaducten van/over de A59 hier last van hebben/hadden.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is niet leuk, dat is het toppunt van droevig. Weg met deze sub-standaard knooppunt-ontwerpen. Kruisingen tussen A wegen dienen in alle richtingen ongelijkvloers te lopen. Anders verdient de kruisende weg geen A routekwalificatie! Daar ben ik helder en scherp in. Er horen een aantal dingen PERTINENT NIET op autosnelwegen!Nee, dat noem ik juist niet Duurzaam Veilig. Ik bedoel te zeggen dat ik het leuk vind dat er anno 2006 nog zo'n punt bestaat in Nederland terwijl alles inmiddels om Duurzaam Veilig draait. De kleinste weggetjes moeten aan DV voldoen, terwijl zo'n prominent punt als Hooipolder natuurlijk tegen alle DV-regeltjes indruist maar nog wel bestaat en nog blijkt te volstaan ook!
* Gelijkvloerse kruisingen
* Overpaden
* Bushaltes
* Ongescheiden rijbanen (ook bij diverse op- en afritten. Anders moet je een onderbordje: Over 100 meter bij plaatsen).
* VRI's
Deze dingen komen mij veel te vaak voor op het Nederlandse wegennet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter
-
- 4x5 autosnelweg
-
- verkeersader
[muggenzifterij]Vinny schreef: Dat is niet leuk, dat is het toppunt van droevig. Weg met deze sub-standaard knooppunt-ontwerpen. Kruisingen tussen A wegen dienen in alle richtingen ongelijkvloers te lopen. Anders verdient de kruisende weg geen A routekwalificatie!
Strikt genomen is de A59 op dat stukje geen A weg, want aan beide zijden voor het knooppunt staan 'einde ASW' boden. Eigenlijk is KP Hooipolder dus een knooppunt van de A27 en de N59

[/muggenzifterij]
Overigens: vanwege een afsluiting op de A58 bij Breda moest ik afgelopen weekend omrijden via dit knooppunt. Ik was er nog nooit geweest en kende het knooppunt ook niet. Mijn eerste reactie was dus van 'Wat is dit nu weer?'

Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...
-
- Voorzitter
Overigens is die in ieder geval vanaf de kant van Ysbrechtum afgesloten voor verkeer met een hek. Op GE is het pad wel te zien, waarschijnlijk voor een boer om een stuk land te bereiken niet helemaal te hoeven omrijden via de ringweg van Sneek. Een echte noodzaak voor het pad zie ik niet omdat alles ook wel via een andere weg bereikbaar is. Mijn idee: het overpad gewoon afsluiten.Vinny schreef:@CT, dat is een taalkundige kwestie. Ik bedoel dat overpaden in zijn algemeenheid niet voor moeten komen op snelwegen, en dus ook de enige bij IJsbrechtum niet
-
- Voorzitter
Volgens de actuele wegenlijst is het ter plekke, net zoals jij zegt, de N59.Matt schreef:[muggenzifterij]
Strikt genomen is de A59 op dat stukje geen A weg, want aan beide zijden voor het knooppunt staan 'einde ASW' boden. Eigenlijk is KP Hooipolder dus een knooppunt van de A27 en de N59
[/muggenzifterij]
-
- 2x5 autosnelweg
Dit is natuurlijk onzin. Want als een weg qua markering e.d. niet aan DV voldoet sta jij ook altijd te roepen dat het zo nooit wat wordt!Hanno schreef:Nee, dat noem ik juist niet Duurzaam Veilig. Ik bedoel te zeggen dat ik het leuk vind dat er anno 2006 nog zo'n punt bestaat in Nederland terwijl alles inmiddels om Duurzaam Veilig draait. De kleinste weggetjes moeten aan DV voldoen, terwijl zo'n prominent punt als Hooipolder natuurlijk tegen alle DV-regeltjes indruist maar nog wel bestaat en nog blijkt te volstaan ook!

-
- Moderator
Hooipolder voldoet volledig aan Duurzaam Veilig hoor. De autosnelwegstatus wordt keurig netjes afgebouwd en het punt, wat dus geen snelweg is, is ook netjes volgens de richtlijnen ingericht. Het is alleen niet echt logisch dat een snelweg onderbroken wordt door een VRI-kruispunt, maar kennelijk leidt dat niet tot grote problemen zoals andere knooppunten die wél kennen.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Moderator
-
- autoweg
Zoals Matt ook al schrijft is de A59 ter plaatse eigenlijk geen A59 maar N59. Op Hooipolder is de A59 duidelijk een autoweg. Maar goed, dat kan wellicht wat duidelijker met bordjes N59 en wellicht al eerder de autowegstatus.Vinny schreef: Anders verdient de kruisende weg geen A routekwalificatie! Daar ben ik helder en scherp in. Er horen een aantal dingen PERTINENT NIET op autosnelwegen!
ViaHaaren schreef:Dit is natuurlijk onzin. Want als een weg qua markering e.d. niet aan DV voldoet sta jij ook altijd te roepen dat het zo nooit wat wordt!Hanno schreef:Nee, dat noem ik juist niet Duurzaam Veilig. Ik bedoel te zeggen dat ik het leuk vind dat er anno 2006 nog zo'n punt bestaat in Nederland terwijl alles inmiddels om Duurzaam Veilig draait. De kleinste weggetjes moeten aan DV voldoen, terwijl zo'n prominent punt als Hooipolder natuurlijk tegen alle DV-regeltjes indruist maar nog wel bestaat en nog blijkt te volstaan ook!![]()

Dit is nog eens een goed functionerend kruispunt en dat ik zeker niet als 'relikwie' uit het verleden wil typeren. Vanavond in de avondspits kon ik gewoon doorrijden. Ik heb de versnellingspook niet eens uit z'n 5 gehad! En, Jeroen, die verkeersonveiligheid van René valt ook wel mee; hij toont juist aan dat er de afgelopen drie jaar alleen maar ongevallen met blikschade zijn gebeurd.Matt schreef:Overigens: vanwege een afsluiting op de A58 bij Breda moest ik afgelopen weekend omrijden via dit knooppunt. Ik was er nog nooit geweest en kende het knooppunt ook niet. Mijn eerste reactie was dus van 'Wat is dit nu weer?' . Zeker een relikwie uit vervlogen tijden ofzo?
Nee, ik als dagelijkse gebruiker, kan echt geen rationele argumenten bedenken waarom Hooipolder op korte termijn omgebouwd moet worden.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik wilde alleen even aangeven dat die twee zinnen die ik vet heb gemaakt elkaar echt mijlenver tegenspreken. Het is zeer zeker geen persoonlijke aanval hoor.Hanno schreef:Wat moet ik nou weer met zo'n opmerking... ViaHaaren, ik vind inderdaad dat je DV consequent door moet voeren als je wilt dat de weggebruiker het ooit gaat begrijpen, maar dan doel ik vooral op markeringen e.d. op ETW's en GOW's. Wouter N14 schrijft ook dat het daar niet aan schort op knooppunt Hooipolder. Het principe is alleen niet DV: twee stroomwegen die elkaar deels gelijkvloers kruisen. Ik zat dus niet op het uitvoeringsniveau van DV in de streepjes en de lijntjes, maar meer op macroniveau: kruispuntvormen. En dan vind ik knp. Hooipolder een leuke dissonant in het geheel.