Aanpassen/verbeteren van KP Hooipolder

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 02 nov 2006, 20:39

Hanno schreef:En, Jeroen, die verkeersonveiligheid van René valt ook wel mee; hij toont juist aan dat er de afgelopen drie jaar alleen maar ongevallen met blikschade zijn gebeurd.
Jij wacht liever tot er doden vallen? Jij als dagelijkse weggebruiker weet dat die VRI's daar staan, maar voor veel onbekende weggebruikers zal het als een verassing komen. Ook met een kaart erbij, want daar staat immers knooppunt Hooipolder op. Natuurlijk staat het met toeters en bellen aangegeven, maar als er ook maar een beetje file staat (en ik geloof best die er soms zal staan) kan het zijn dat je die dus niet meer op tijd kan zien, en dan is het snelheidsverschil 120=>0 ineens toch wel groot... Kop-staart aanrijdingen zijn (gelukkig) wel vaak minder ernstiger inderdaad, maar ik vind eerder dat je van geluk mag spreken dat er niet vaker dan wel ernstigere ongevallen zijn gebeurd op dat knooppunt.
Hanno schreef:Nee, ik als dagelijkse gebruiker, kan echt geen rationele argumenten bedenken waarom Hooipolder op korte termijn omgebouwd moet worden.
Ik kan in dit geval echt geen rationeel argument bedenken waarom Hooipolder, als knooppunt tussen 2 zeer belangrijke 2-cijferige snelwegen, nog steeds als afritconstructie er ligt. Er zijn denk ik ook wel andere knooppunten te bedenken die lágere intensiteiten hebben, maar ook gewoon ongelijkvloers zijn uitgevoerd (bv. Drachten, Holsloot, Rijkevoort etc.). Waarom zijn ze ongelijkvloers uitgevoerd? Omdat ze deel uitmaken van het nationale snelwegennetwerk, en niets anders. punt.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » do 02 nov 2006, 23:07

Wat reageren we toch fel in de strijd om het al dan niet ongelijkvloers worden van Hooipolder! ;) Leuk om dit allemaal te lezen, zeker als dagelijks gebruiker. Natuurlijk zit er een kern van waarheid in jullie betoog en is voor de verkeersveiligheid een ongelijkvloers punt beter dan een gelijkvloers. Toch kun je om die reden een punt niet altijd ombouwen. Er blijft toch een heel stuk verantwoordelijkheid bij de weggebruiker liggen. Ik kan me wel voorstellen dat je, wanneer Hooipolder zo blijft, op de A59 vanaf Waspik en vanaf Made signalering plaatst, zodat men eerder attent is op een file/lange wachtrij voor de VRI. Maar toch een drietal punten om jullie betoog wat te weerleggen:
  • - ViaHaaren schrijft dat ik mezelf tegenspreek. Natuurlijk ga ik zeggen dat ik dat niet doe en ik zal ook zeggen waarom: als je het DV-principe bij de weggebruiker tussen de oren wil krijgen, moet je juist in de uitvoering op inrichtingsniveau (strepen, borden, lijnen e.d.) consequent zijn. Je moet niet een situatie creëren waarbij de ene provincie een groene middenstrook bij 100 km/u toepast en de andere ook bij 80 km/u om maar eens wat te noemen. Dat belang zie ik in de vormen waarop wegen met elkaar kruisen veel minder. Belangrijk is wel dat je zo'n punt als Hooipolder wel DV inricht. Daarom ben ik het met Wouter eens als hij schrijft dat Hooipolder qua inrichting heel DV is.
  • - Jeroen schrijft dat het gevaarlijk is om een file tegen te komen, zodat je van 120 km/u naar 0 km/u moet. Dat lijkt me geen argument voor Hooipolder, want dat geldt natuurlijk voor tal van files.
  • - Jeroen noemt de A59 een heel belangrijke A-weg. Nou vind ik dat persoonlijk heel leuk dat je zo hoog denkt over onze A59 hier, maar is zou het niet als een 'heel belangrijke snelweg' willen typeren. En zo denkt RWS er ook over...

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 02 nov 2006, 23:22

Hanno schreef:- Jeroen schrijft dat het gevaarlijk is om een file tegen te komen, zodat je van 120 km/u naar 0 km/u moet. Dat lijkt me geen argument voor Hooipolder, want dat geldt natuurlijk voor tal van files.
Op de meeste snelwegen die dagelijks vast staan is echter filestaartbeveiliging, dat is op de A59 niet het geval :!:
Hanno schreef: Jeroen noemt de A59 een heel belangrijke A-weg. Nou vind ik dat persoonlijk heel leuk dat je zo hoog denkt over onze A59 hier, maar is zou het niet als een 'heel belangrijke snelweg' willen typeren. En zo denkt RWS er ook over...
Geen belangrijke weg? Ik ken de cijfers niet, maar volgens mij zijn de intensiteiten toch nog redelijk te noemen voor een 2X2 weg, zeker in het hoogseizoen. Er zijn toch rustigere snelwegen te noemen, zeker in het Noorden des lands. Maar los van de intensiteiten: er is gewoon voor een snelweg gekozen daar. Dat zal echt niet voor niets geweest.

Twee snelwegen horen in principe gewoon ongelijkvloers op elkaar worden aangesloten, en daar blijf ik bij. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 nov 2006, 23:35

In principe zijn alle rijksautosnelwegen even belangrijk. Onderscheid in belangrijkheid wilde men maken door met "triple A", "AA" en "A" kwalificaties te werken (snelwegen als de A 4 en de A 2 zouden beleidsmatig een AAA kwalificatie krijgen, zodat meer geld zou kunnen worden vrijgemaakt voor deze snelwegen). Maar deze onderverdeling wordt nu niet meer gemaakt, elk wegenproject wordt op zijn eigen merites beoordeeld. Hierdoor is de A 2 net zo belangrijk als de A 79... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » do 02 nov 2006, 23:36

Op Hooipolder zitten volgens MTR+ in 2005 zo'n 53.000 mvt/etmaal voor beide richtingen op een gemiddelde weekdag. Het werkdaggemiddelde ligt op zo'n 56.000. Op de A27 voor beide richtingen op een gemiddele weekdag in 2005: 65.600 en op de A16 bij Zevenbergschen Hoek in dezelfde situatie 91.100 mvt/etmaal.

Verder ben ik het met je eens dat er signalisatie moet komen om bij lange wachtrijen/files kop-staartbotsingen te voorkomen.

Hooipolder als ongelijkvloers punt. Tja, je kent m'n bezwaren, ook het argument van de buffer richting Zonzeel en Gorinchem. Maar goed, je principe begrijp ik natuurlijk. Laten we het afwachten. Als de groei in het wegverkeer de komende jaren op dezelfde manier doorzet, zal Hooipolder gezien de intensiteiten in aanmerking komen voor een ongelijkvloers punt. Dan spreken we elkaar weer, zeker in de evaluatie ervan! ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 nov 2006, 23:38

Vergelijkbaar met de A50 tussen Apeldoorn en Zwolle, of de A28 vlak voor Groningen, of de A7 bij Heerenveen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 03 nov 2006, 6:28

Om eens iets geks te zeggen: is het geen idee om de A59 in een tunnel te laten lopen door wat nu nog de middenberm is, en het knooppunt als rotonde uit te voeren, a la Rottepolderplein? Dan zitten de rechtdoorgaande richtingen elkaar in elk geval niet in de weg, en de intensiteiten zijn blijkbaar toch niet zo hoog.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 03 nov 2006, 10:31

Ik opperde ook al eens een Rottepolderpleinconstructie, maar dat werd door medeforummers meteen afgevoerd. Even terugbladeren en je kunt lezen waarom... ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 03 nov 2006, 10:37

Ds79m schreef:Om eens iets geks te zeggen: is het geen idee om de A59 in een tunnel te laten lopen door wat nu nog de middenberm is, en het knooppunt als rotonde uit te voeren, a la Rottepolderplein? Dan zitten de rechtdoorgaande richtingen elkaar in elk geval niet in de weg, en de intensiteiten zijn blijkbaar toch niet zo hoog.
Een tunnel maken is natuurlijk véél duurder dan een paar aardenbaantjes voor verbindingsbogen. Het simpele klaverblad is volledig kruisingsvrij, en goedkoper dan een niet volledig ongelijkvloerse oplossing zoals jij die voorstelt.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 03 nov 2006, 11:21

Kaaiman schreef:Ik opperde ook al eens een Rottepolderpleinconstructie, maar dat werd door medeforummers meteen afgevoerd. Even terugbladeren en je kunt lezen waarom... ;)
En terecht :evil:
Van iemand op het forum is het natuurlijk nog prima acceptabel, maar dat er daadwerkelijk ingenieurs zijn geweest die dit soort gedrochten als als kruisingen tussen twee A-wegen hebben bedacht...:roll:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 03 nov 2006, 18:43

Hoeveel zou het aanleggen van aardenbanen en asfaltstroken in een klaverblad vorm nou alles bij elkaar kosten? Vrij weinig denk ik zo.

Driver
woonerf

Bericht door Driver » ma 06 nov 2006, 11:22

Ds79m schreef:
Om eens iets geks te zeggen: is het geen idee om de A59 in een tunnel te laten lopen door wat nu nog de middenberm is, en het knooppunt als rotonde uit te voeren, a la Rottepolderplein? Dan zitten de rechtdoorgaande richtingen elkaar in elk geval niet in de weg, en de intensiteiten zijn blijkbaar toch niet zo hoog.

Dat had ik ook al gezegd
Driver schreef:Waarom wordt de doorgaande richting Zonzeel - Waalwijk niet verdiept in de middenberm aangelegd? Daar heb je genoeg ruimte voor en je hebt gelijk een 3e niveau. Op maaiveld hoogte kun je dan de afslaande bewegingen maken, de A27 kruist op het viaduct.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 06 nov 2006, 11:30

Een Rottepolderplein-oplossing zou een beetje in de categorie Sijtwende vallen. Veel kosten, weinig oplossing. Kansrijk dus.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 06 nov 2006, 11:46

Driver schreef:Dat had ik ook al gezegd
Driver schreef:Waarom wordt de doorgaande richting Zonzeel - Waalwijk niet verdiept in de middenberm aangelegd? Daar heb je genoeg ruimte voor en je hebt gelijk een 3e niveau. Op maaiveld hoogte kun je dan de afslaande bewegingen maken, de A27 kruist op het viaduct.
Great Dordts minds think alike 8-)

Maar ik ben inmiddels wel overtuigd dat het niet de beste oplossing is op dit punt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » ma 06 nov 2006, 17:17

Offtopic: waarom is iedereen hier zo dol op klaverbladen? Ik vind het maar ondingen (bijvoorbeeld Zaarderheiken met zijn te krappe boogstralen). Leve het turbineknooppunt!

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 06 nov 2006, 17:25

Een klaverblad is de goedkoopste vorm van een volledig ongelijkvloers knooppunt. Je hebt immers maar één breed viaduct nodig. Voor elke andere ongelijkvloerse knooppuntvorm heb je meer dan één kunstwerk nodig. Handig zijn ze niet altijd. Doordat midden in het knooppunt op vier punten de 'linksaffers' elkaar over een zeer korte lengte moeten kruisen, wordt de capaciteit enorm gedrukt. Daarom moeten ze ook niet toegepast worden op plekken waar er juist veel afslaand verkeer is. Hoevelaken is daarbij bijvoorbeeld een zeer slecht voorbeeld.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 06 nov 2006, 17:31

Jeroen schreef:Een klaverblad is de goedkoopste vorm van een volledig ongelijkvloers knooppunt. Je hebt immers maar één breed viaduct nodig. Voor elke andere ongelijkvloerse knooppuntvorm heb je meer dan één kunstwerk nodig. Handig zijn ze niet altijd. Doordat midden in het knooppunt op vier punten de 'linksaffers' elkaar over een zeer korte lengte moeten kruisen, wordt de capaciteit enorm gedrukt. Daarom moeten ze ook niet toegepast worden op plekken waar er juist veel afslaand verkeer is. Hoevelaken is daarbij bijvoorbeeld een zeer slecht voorbeeld.
Of KP Hoogeveen (zelfs zonder parallelbanen!), of KP Heerenveen (ook zonder parallelbanen), of KP Ewijk, of destijds KP Zaandam en KP Oudenrijn...

Ik denk dat een versimpeld klaverblad à la Hoogeveen wel een redelijke oplossing is voor Hooipolder, maar beter is natuurlijk een gewoon klaverblad. :)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 06 nov 2006, 17:53

Mus schreef:Offtopic: waarom is iedereen hier zo dol op klaverbladen? Ik vind het maar ondingen (bijvoorbeeld Zaarderheiken met zijn te krappe boogstralen). Leve het turbineknooppunt!
Veel plekken kunnen prima toe met een gewoon klaverblad. Maar in de Randstad zijn het misschien niet meer de meest praktische vorm.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 22 nov 2006, 13:02

BN De Stem (22-11-2006) schreef:Aanleg Westtangent in volle gang

RAAMSDONKSVEER – De aanleg van de Westtangent bij Raamsdonksveer is in volle gang. In mei moet het laatste stuk van de rondweg vanaf de rotonde in de Monnikenweg naar de nieuwe rotonde bij De Triangel klaar zijn.

Over het laatste stuk van de rondweg wordt al jaren gepraat. Het eerste stuk van de weg loopt vanaf de Koestraat in Geertruidenberg over De Donge heen via de Koebrug naar de Monnikenweg in Raamsdonksveer. De brug ligt al maandenlang werkloos in het landschap.

Bij de plannenmakerij en de besluitvorming over het tracé werd het sportpark over het hoofd gezien. Het leverde de gemeente een Gouden Prul op van Omroep Brabant. Vijf clubs zagen zich ineens geconfronteerd met de komst van een drukke rondweg langs of zelfs door het sportcomplex. Het werk werd stilgelegd en de gemeente ging in overleg met de sportclubs. Er werd gesproken over verplaatsing van de sportvelden maar een oplossing kwam er niet. Besloten werd voorlopig een loopbrug te bouwen zodat bijvoorbeeld de voetballers van Good Luck en Veerse Boys veilig de rondweg kunnen oversteken.

„Nu is het werk volop in uitvoering“, zegt wethouder Lida Verschuren van onder meer Openbare Werken en Verkeer. „Er worden voorbereidingen getroffen voor de aanleg van een rotonde naast de bestaande rotonde bij De Triangel. Daarvoor moesten wel enkele tientallen bomen worden weggehaald maar die komen terug in het groenplan.“

De nieuwe weg moet onder meer de Stationsweg in Geertruidenberg ontlasten. Verkeer dat vanuit Made of Geertruidenberg naar de A27 of A59 wil, hoeft niet meer over de Stationsweg en door de kom van Raamsdonksveer. „Daarom ben ik ook blij dat er nu een begin is gemaakt met dit karwei. Dit stuk weg is erg belangrijk. Aan de andere kant is de loopbrug natuurlijk een noodvoorziening. Daar moet een definitieve oplossing voor komen. Dat regel je niet op een achternamiddag en daarom hebben we ook maandelijks overleg met de sportclubs. Op die manier kunnen we ook tussendoor tijdens de werkzaamheden nog zaken aanpassen. Niemand is echt gelukkig met deze tussenoplossing maar we willen het project wel zo goed mogelijk uitvoeren“, zegt Verschuren. Volgens de wethouder wordt intussen nog altijd gekeken of er andere locaties mogelijk zijn voor de sportclubs.
De nieuwe weg moet volgens de planning in mei open kunnen als het in de winter niet te veel vriest. Dan kan ook de nieuwe brug in gebruik worden genomen.

De gemeente wilde eigenlijk ook af van de bestaande op- en afritten naar de A59 bij De Triangel. In plaats daarvan zou er ten zuidoosten van de Kloosterhoeve over de Westtangent van en naar de A59 kunnen worden gereden. „Onze wens zou zijn om daar ter hoogte van de zandput een nieuwe aftakking aan te leggen. Maar eerst komen er onderzoeken van diverse instanties naar de knooppunten van de A27 van Lunetten tot Hooipolder en naar het tracé van de A27. Daar zijn onder meer Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten bij betrokken. Pas als er duidelijkheid is over de toekomst van Hooipolder, komen deze op- en afritten aan bod“, aldus Verschuren.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 23 nov 2006, 16:37

Dus die afrit is zometeen al geen probleem meer... ;)

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » vr 24 nov 2006, 19:24

Jeroen schreef:
Hanno schreef:En, Jeroen, die verkeersonveiligheid van René valt ook wel mee; hij toont juist aan dat er de afgelopen drie jaar alleen maar ongevallen met blikschade zijn gebeurd.
Jij wacht liever tot er doden vallen? Jij als dagelijkse weggebruiker weet dat die VRI's daar staan, maar voor veel onbekende weggebruikers zal het als een verassing komen. Ook met een kaart erbij, want daar staat immers knooppunt Hooipolder op. Natuurlijk staat het met toeters en bellen aangegeven, maar als er ook maar een beetje file staat (en ik geloof best die er soms zal staan) kan het zijn dat je die dus niet meer op tijd kan zien, en dan is het snelheidsverschil 120=>0 ineens toch wel groot... Kop-staart aanrijdingen zijn (gelukkig) wel vaak minder ernstiger inderdaad, maar ik vind eerder dat je van geluk mag spreken dat er niet vaker dan wel ernstigere ongevallen zijn gebeurd op dat knooppunt.

Heh ik kwam vandaag toevallig voor het eerst bij dit "knooppunt" Als je er niet bekend bent is het zeker ff vreemd dat er stoplichten staan, dit verwacht je gewoon niet op de snelweg.
Maar verder mag dat geen probleem zijn en ongelukken veroorzaken, wel mogen de stoplichten wat beter aangegeven worden want ik moest vol in de remmen (reed ook wel iets te hard).

Volledig knooppunt lijkt me op dit punt toch wel handig omdat het zeker wat meer toekomst gericht is, nu zullen er mischien nog geen lange files ontstaan maar in de toekomst wellicht wel.

Bart71298
stadsweg

Bericht door Bart71298 » za 25 nov 2006, 16:53

Jeroen schreef:voor veel onbekende weggebruikers zal het als een verassing komen.
Dan heb je wél je eerste doden.
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 25 nov 2006, 17:04

Bart71298 schreef:
Jeroen schreef:voor veel onbekende weggebruikers zal het als een verassing komen.
Dan heb je wél je eerste doden.
En dan in de krant: 'Vele automobilisten op de A59 schrikken zich dood bij het naderen van Knooppunt Hooipolder.
:lol:

Via
2x5 autosnelweg

Re: Aanpassen/verbeteren van KP Hooipolder

Bericht door Via » vr 28 nov 2008, 19:19

*kick*

(Deze reactie is bedoeld om het vinden van dit topic te vergemakkelijken, een klasgenoot van me wil hier op reageren. Als dat is gebeurd kan deze post weg.)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 23 nov 2011, 0:17

Ik zal maar in dit topic reageren, opdat het andere topic niet off-topic rake.

Knooppunt Hooipolder zit dus niet meer in het plan voor de A27. In welk project gaat dit dan zitten? Ik meen te weten dat er voor de aanpassing van een knooppunt geen plan-MER en de hele reutemeteut nodig is, zou er dan toch een kans zijn dat dit knooppunt spoedig wordt omgebouwd?

Overigens vind ik het een beetje overdreven om te zeggen dat een knooppunt tussen twee snelwegen per se in alle richtingen ongelijkvloers moet zijn. Het is inderdaad wel wenselijk dat de A59 niet meer wordt onderbroken door twee verkeerslichten, en de relatie Zierikzee-Utrecht v.v. zou ook ongelijkvloers moeten zijn (zodat verkeer gemakkelijk via de A16, A59 en A27 kan rijden, in plaats van alleen maar ten oosten van Breda), maar indien een relatie in een knooppunt alleen een regionaal belang dient, kan een rotonde of verkeerslicht vaak volstaan (denk kp. Leenderheide, dat naar mijn weten prima functioneert, of kp. Rottepolderplein-noord).

Dat verkeerslicht is trouwens ook meteen een voorname reden dat wij altijd ten oosten van Breda rijden (A16 - A27), en niet via Raamsdonksveer.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 23 nov 2011, 11:31

Zierikzee - Utrecht zou ook makkelijk via een andere route kunnen. Hoeft niet persé langs Hooipolder of via Galder - St. Annabosch 8-)
Wat mij betreft mag dat misbaksel van een knooppunt zo snel mogelijk verdwijnen :|

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 23 nov 2011, 19:18

^^ Gezond verstand... het gaat om de richting, dus de A59 vanuit de richting Zierikzee naar de A27 in de richting Utrecht. Dit is volgens mij de drukste afslaande relatie op het knooppunt Hooipolder, als het niet Den Bosch-Breda is.

Uiteraard is het irrelevant hoe je van Zierikzee naar Utrecht rijdt (meestal over de A16-A20, want dat is korter).

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 23 nov 2011, 19:22

Wij gaan heel soms via A16-N3-A15 ri. Utrecht en verder, maar mijn ouders willen altijd per sé via dit gedrocht rijden... :roll:. Er moet dus behoorlijk wat file staan voor wij via Dordrecht rijden. Blijkbaar is de circa 5 km file (minuut of 10 vertraging) de we daar altijd krijgen is niet genoeg...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 23 nov 2011, 20:32

Wij zijn wat dat betreft ook erg halstarrig; via de N3 zijn wij nog nooit gereden (ik denk ook niet dat ik die weg ooit gezien heb). Naar Utrecht en Almere rijden we via de R1, E19 en A27. Naar Arnhem rijden we wel via verschillende routes; soms de N65, soms de A59, soms de A15.

Overigens wel vreemd dat dit knooppunt niet meteen is aangepast bij de ombouw van de N59 tot autosnelweg. Men snapt toch zelf wel dat het niet handig is om twee verkeerslichten op een autosnelweg neer te zetten? Maak dan op z'n minst een knooppunt á la Barneveld, met zo min mogelijk vertraging zonder al te veel kosten.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 23 nov 2011, 21:19

sirdanilot schreef:Men snapt toch zelf wel dat het niet handig is om twee verkeerslichten op een autosnelweg neer te zetten?
Tja, daar zijn ze in Groningen ook nog niet zo lang achter (KP Julianaplein).