Aanpassen/verbeteren van KP Hooipolder

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 15 sep 2005, 11:21

Jeroentjuh16 schreef:Weet iemand eigenlijk waarom Hooipolder bij aanleg in de huidige vorm is gebouwd?
Het is nog uit de tijd dat de A59 nog geen autosnelweg was en KP Hooipolder nog gewoon afrit Waalwijk heette.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 15 sep 2005, 18:00

Precies, dat denk ik ook. En Hooipolder staat wel degelijk muurvast op gezette tijden. Ik was er laatst en keek hoopvol vanuit de verte naar het groene RWS-bouwbord, blijkt het alleen om geluidsschermen te gaan. Het zal weer eens niet een echte oplossing worden. Een klaverblad levert veel minder geluidshinder op dan het huidige gedrocht.

kopro
woonerf
Locatie: aan de A16, nabij het prachtige knooppunt princeville

Bericht door kopro » zo 25 sep 2005, 13:23

ik kom vaak langs knooppunt hooipolder ( +/- 2x per week) tijdens spitstijden ('s ochtends vanuit KP Zonzeel naar Utrecht, 's avonds in tegengestelde richting), en ik vind het nogal meevallen met de noodzaak tot ombouw eerlijk gezegd. Het enige wat ik wel gevaarlijk vind is het invoegend verkeer vanuit Raamsdonksveer richting Den Bosch.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat mensen vanuit principe alle knooppunten ongelijkvloers willen zien....
Ik ben meer een lezer dan een schrijver....

Victor
autoweg

Bericht door Victor » zo 25 sep 2005, 16:01

kopro schreef:Het enige wat ik wel gevaarlijk vind is het invoegend verkeer vanuit Raamsdonksveer richting Den Bosch
Dit punt dus: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=1628 :)
Korte invoegstrook vanwege bruggehoofd dat in de weg staat.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 25 sep 2005, 16:13

kopro schreef:Ik kan me trouwens wel voorstellen dat mensen vanuit principe alle knooppunten ongelijkvloers willen zien....
Daar gaat het niet om. Bij kn. Hooipolder kruisen twee autosnelwegen elkaar (A27 en A59). Ik vind de huidige situatie een inbreuk op het begrip "autosnelweg" als zijnde een weg met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen. Alleen daarom al ben ik er voorstander van de VRI's op te ruimen en het knooppunt tot een volwaardig klaverblad (er is ruimte genoeg) om te bouwen.
Donateur Vereniging Wegenforum

kopro
woonerf
Locatie: aan de A16, nabij het prachtige knooppunt princeville

Bericht door kopro » zo 25 sep 2005, 17:35

Ik ben toch bang dat bij een ombouw tot klaverblad alles wel iets in oostelijke richting moet worden opgeschoven, volgens mij is er aan de noordwestkant erg weinig plaats over hoor.

Nog iets anders over de "maasroute" trouwens (en nogal offtopic): ik vind het nogal storend dat Breda-West niet staat aangegeven bij KP Zonzeel. Ik heb al meermalen bij minder ervaren snelwegberijders meegemaakt dat ze niet wisten of ze nu richting Dordrecht of Roosendaal moesten om in Breda-West uit te komen.
Ik ben meer een lezer dan een schrijver....

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 25 sep 2005, 18:37

kopro schreef:Ik ben toch bang dat bij een ombouw tot klaverblad alles wel iets in oostelijke richting moet worden opgeschoven, volgens mij is er aan de noordwestkant erg weinig plaats over hoor.
Nee hoor. Kijk maar:

NU:
Afbeelding

KLAVERBLAD:
Afbeelding

Meteen aanleggen! :D

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 25 sep 2005, 19:04

Dat valt reuze mee :) Waar wachten we nog op ?

Ja ik weet het, fijnstof, MER's en mieren.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 25 sep 2005, 19:26

Uit welk jaar is die foto, Hajo? Is er inmiddels niet meer bebouwing rondom het 'knooppunt' (bebouwing die de probleemloze uitvoering van een klaverblad in deze vorm in de weg staat)?

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 25 sep 2005, 20:06

Er is volgens mij nog steeds genoeg plaats voor de bouw. Maar dan zal wederom wel weer vanuit de Provincie Noord-Brabant moeten komen... :roll:

Eigenlijk een kwalijke zaak als dat te vaak voorkomt. Het Rijk verdomt het om iets te doen en dan mag de lagere overheid het lekker opknappen. Maar laten we niet op de dingen vooruit lopen.

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 25 sep 2005, 22:00

Hajo schreef:
kopro schreef:Ik kan me trouwens wel voorstellen dat mensen vanuit principe alle knooppunten ongelijkvloers willen zien....
Daar gaat het niet om. Bij kn. Hooipolder kruisen twee autosnelwegen elkaar (A27 en A59). Ik vind de huidige situatie een inbreuk op het begrip "autosnelweg" als zijnde een weg met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen. Alleen daarom al ben ik er voorstander van de VRI's op te ruimen en het knooppunt tot een volwaardig klaverblad (er is ruimte genoeg) om te bouwen.
Hahaha, eerst zegt Hajo dat het niet om het principe gaat, om vervolgens uit te leggen dat alleen vanwege het principe dat kruisingen van snelwegen VRI-vrij moeten zijn. En daarmee bevestig je dan toch weer kopro's uitspraak. Kopro is dan zo beleefd het zo maar te laten, maar ik vond het toch even interessant om te vermelden.

Maar, zoals ik al heb gezegd, gaat het mij niet om het principe van het VRI-vrij zijn van kruisende snelwegen, maar wel degelijk de opstoppingen, die ik zelf (als niet frequent passeerder van dit kruispunt- Den Bosch-Gorinchem) heb ervaren. Buiten de spits heb ik wel eens het traject Breda-Zonzeel genomen, maar ik heb toen geen enkele keer problemen ervaren.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » zo 25 sep 2005, 22:14

Dit getekende plaatje hebben we al eens eerder laten zien, en volgens mij was toen al de conclusie dat de getekende klaverbladlusjes erg krap zijn.

Daarnaast denk ik toch dat het niet zonder opheffen van afrit 34 gaat.
Er is onder de buitenste velden van het bewust viaduct slechts ruimte voor 2 rijstroken, zie de korte invoegstrook die er nu is.
2 rijstroken is genoeg als er met enkelstrooks parallelbaan + uitvoegstrook/weefvak gewerkt wordt... maar als afrit 34 meegenomen wordt op de parallelbanen, denk ik dat enkelstrooks parallelbanen niet genoeg zijn. Volgens mij hebben alle klaverbladen waar nog een extra afrit wordt meegenomen in de parallelbanen, dubbelstrooks parallelbanen.
Zie bijvoorbeeld knooppunt Gorinchem.

Ofwel: de beschikbare ruimte blijft krap, zowel in oppervlakte als in de ruimte onder het viaduct van afrit 34 (zie foto van harry in mijn vorige post).

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » zo 25 sep 2005, 22:42

Ik vind het op zich wel passen, maar hoe moet het dan met die afslag die 100m verderop op de A59 is? Een in- en uitvoeger van 100m vind ik tekort, zeker na zo'n belangrijk knooppunt.
Dus òf je moet deze afslag laten vervallen en bijv. een paar 100 m verderop neerzetten of er moeten weefvakken komen.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » zo 25 sep 2005, 22:56

Over die afslag (34) en de parallelbanen had ik het dus, Breyten.

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » ma 26 sep 2005, 8:34

Ik zie het nu. 2 zielen, 1 gedachte, zullen we maar zeggen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 26 sep 2005, 10:22

kees schreef:Hahaha, eerst zegt Hajo dat het niet om het principe gaat, om vervolgens uit te leggen dat alleen vanwege het principe dat kruisingen van snelwegen VRI-vrij moeten zijn. En daarmee bevestig je dan toch weer kopro's uitspraak. Kopro is dan zo beleefd het zo maar te laten, maar ik vond het toch even interessant om te vermelden.
Wat ik bedoel, Kees, is dit:
Gelijkvloerse kruisingen zijn best, maar niet voor autosnelwegen. Autosnelwegen moeten in mijn optiek altijd ongelijkvloers zijn, dus ook bij knooppunten als Hooipolder.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 sep 2005, 10:52

En ook bij overpaden :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 21 mar 2006, 6:06

klopt het, dat het van de a27 gewoon een afslag is en je dus op de a27/e311 gewoon door kunt rijden
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 21 mar 2006, 6:51

timmetje schreef:klopt het, dat het van de a27 gewoon een afslag is en je dus op de a27/e311 gewoon door kunt rijden
Knooppunt Hooipolder is inderdaad een 'gewone' afrit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 27 apr 2006, 0:23

Ik doe eens gek... (nu niet met Efteling-boogstralen)
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 27 apr 2006, 19:16

Waarom zoveel geld steken in een dubbel knooppunt, Vinny? Dé oplossing is al elders in dit topic ter sprake gekomen: een volledig klaverblad met rangeerbanen. Het viaduct ligt er al. Alleen even wat grond vrij maken, asfalteren, en klaar is kees. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 27 apr 2006, 19:30

Mijn vader zei dat het knooppunt te smal was voor een klaverblad. En ik geloof hem ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 27 apr 2006, 19:46

Kijk eens op pagina 1 van dit topic, Vinny. Op de plaatjes van o.a. Mark en CborG blijkt dat er wel voldoende ruimte is voor een klaverblad. Wellicht dat het noordwestelijke kwadrant wat krap gaat worden, maar het moet in principe wel te doen zijn. Eventueel maak je de boogstralen Waalwijk -> Breda en Gorinchem -> Zonzeel wat krapper.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 27 apr 2006, 19:58

Afbeelding

Overigens is het onteigenen en afbreken van een deel van het dorp ook een mogelijkheid natuurlijk... :roll:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 27 apr 2006, 20:59

Afbeelding

Afbeelding

(C) Hajo
Het lijkt dus nog altijd te passen. Wel schijnt het wijkje het dichtst bij het knooppunt, bij de N>W-boog, nogal rijk te zijn...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Victor
autoweg

Bericht door Victor » do 27 apr 2006, 23:21

Zal ik mezelf ook maar even quoten dan?
Het gaat niet zonder opheffen van afrit 34.
Victor schreef:Dit getekende plaatje hebben we al eens eerder laten zien, en volgens mij was toen al de conclusie dat de getekende klaverbladlusjes erg krap zijn.

Daarnaast denk ik toch dat het niet zonder opheffen van afrit 34 gaat.
Er is onder de buitenste velden van het bewust viaduct slechts ruimte voor 2 rijstroken, zie de korte invoegstrook die er nu is.
2 rijstroken is genoeg als er met enkelstrooks parallelbaan + uitvoegstrook/weefvak gewerkt wordt... maar als afrit 34 meegenomen wordt op de parallelbanen, denk ik dat enkelstrooks parallelbanen niet genoeg zijn. Volgens mij hebben alle klaverbladen waar nog een extra afrit wordt meegenomen in de parallelbanen, dubbelstrooks parallelbanen.
Zie bijvoorbeeld knooppunt Gorinchem.

Ofwel: de beschikbare ruimte blijft krap, zowel in oppervlakte als in de ruimte onder het viaduct van afrit 34 (zie foto van harry in mijn vorige post).
kopro schreef:Het enige wat ik wel gevaarlijk vind is het invoegend verkeer vanuit Raamsdonksveer richting Den Bosch
Dit punt dus: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=1628 :)
Korte invoegstrook vanwege bruggehoofd dat in de weg staat.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 28 apr 2006, 14:25

Het lijkt dus nog altijd te passen
Klets. Als je goed kijkt naar het NO kwadrant zie je dat er grondwerken zijn verricht voor de klaverblad lus Breda --> Zevenbergen. Zoals zeer duidelijk te zien is, geeft die een veel ruimere boogstraal dan Hajo in zijn tekening weergeeft. Kortom wel mij afzeiken omdat ik 15 km/u boogstralen ontwerp en vervolgens akkoord gaan met een klaverblad waar misschien 25 gereden zou kunnen worden is in mijn ogen gewoon hypocriet.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 28 apr 2006, 17:53

ik voel mij net niet aangesproken door jou 'mij'. Ook ga ik helemaal nergens mee akkoord, ik zet alleen een bruikbaar plaatje neer in plaats van een verzameling GE-vlekken en plaats daarbij de meest serieuze tekening die er tot nu toe is. Vervolgens zet ik daar een zeer voorzichtige conclusie onder. Ik ga dus nergens mee akkoord en zeik niemand af. O jee, wordt deze post nu ook weggeknipt omdat het niet zakelijk genoeg is?

Nee, deze wordt niet weggeknipt - RW
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 apr 2006, 17:59

Vinny schreef:
Het lijkt dus nog altijd te passen
Klets. Als je goed kijkt naar het NO kwadrant zie je dat er grondwerken zijn verricht voor de klaverblad lus Breda --> Zevenbergen. Zoals zeer duidelijk te zien is, geeft die een veel ruimere boogstraal dan Hajo in zijn tekening weergeeft. Kortom wel mij afzeiken omdat ik 15 km/u boogstralen ontwerp en vervolgens akkoord gaan met een klaverblad waar misschien 25 gereden zou kunnen worden is in mijn ogen gewoon hypocriet.
Als je die grondwerken voor die lus ziet; dan kun je aan de boogstraal zien dat dat ook net in het noordwestelijke kwadrant moet passen.

Overigens is 25 op een klaverblad wel erg langzaam; maar een snelheid van 30 km/u komt bij bogen in sommige knooppunten wel voor (KP Kleinpolderplein; AD Nürnberg/Feucht).

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » za 29 apr 2006, 0:14

Is een knooppunt a la Eemnes hier geen goed idee? Zo hou je ruimte over in het NW-kwadrant, en kan de aansluiting Raamsdonksveer gewoon blijven.
Afbeelding