Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Moderator: Moderatoren
-
Koesj
- verkeersader
Bericht
door Koesj » za 29 apr 2006, 1:37
ReisThijs schreef:Is een knooppunt a la Eemnes hier geen goed idee? Zo hou je ruimte over in het NW-kwadrant, en kan de aansluiting Raamsdonksveer gewoon blijven.
Hele krappe boogstralen en ook nog eens een enorm dure optie, 3 level stack die een eind op elkaar is gebouwd...
Hier heb je Eemnes en Hooipolder op schaal, ik heb hetzelfde zoomniveau in aeroGRID gebruikt om de Eemnes overtrek te maken. Natuurlijk sluit het allemaal voor geen meter aan maar aanschouw het schaalniveau waar je het hier over hebt:

-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » za 29 apr 2006, 11:17
In plaats van te proberen om het knooppunt coute que coute op de plek van de huidige afslag te willen proppen: zou het geen idee zijn om de A27 en daarmee ook het nieuwe knooppunt Hooipolder een stukje naar het oosten te verplaatsen? Heb je ook meer ruimte voor je boogstralen...
Ik heb er maar een leuk vlinderdasje van gemaakt, omdat dat qua vorm en hoek van aansluiting tussen beide snelwegen het beste paste. Heb je toch een royale verbetering van het huidige 'knooppunt', of niet?

-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » za 29 apr 2006, 13:54
Een normaal klaverblad is m.i. voldoende, mits uitgevoerd met rangeerbanen.
En als de "rijke" inwoners in het noord-westen (verbindingsboog A27 --> A59) er last van hebben, kan er langs die verbindingsweg een geluidsscherm worden geplaatst, inclusief begroeiing. Je zou zelfs kunnen denken aan een "halve overkapping" of zoiets.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » zo 30 apr 2006, 10:08
Alains plan zie ik wel zitten. Maar wederom vrees ik dat dit werk op het bordje van de provincie terecht gaat komen omdat Rijkswaterstaat gewoon verrekt om er iets aan te doen.

-
overdrive
- verkeersader
Bericht
door overdrive » zo 30 apr 2006, 10:39
Is knp. Hooipolder werkelijk een knelpunt, m.a.w. staan er regelmatig files? Zo niet, dan blijven we nog tot in lengte van jaren met deze lelijke oplossing zitten. Ik denk dat de provincie voorlopig prioriteit geeft aan de ombouw van de N261, de problematiek rond de N69, de eventuele ombouw van de N279 en op iets langere termijn de N65.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » zo 30 apr 2006, 11:26
Tsja. Er
schijnen 
wel dagelijkse files te staan. Bovendien kan zo'n drukke afrit tot gevaarlijke situaties leiden (duh). Een knooppunt waar alles gewoon kan doorstromen lijkt mij veiliger.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » wo 10 mei 2006, 17:34
Is dit niet wat voor KP Hooipolder?
"echte" lokatie: A2-Z40, Zaragoza, Spanje.
-
IQ[]
- expressweg
Bericht
door IQ[] » wo 10 mei 2006, 18:02
Euhm, ik vind hem nogal onoverzichelijk en veel te zanderig voor hier

-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » wo 10 mei 2006, 18:20
Wow...geil...

-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 10 mei 2006, 18:56
de A59 komt er dan wederom bekaaid vanaf, zo zonder doorgaande baan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » wo 10 mei 2006, 20:09
Alargule schreef:Wow...geil...

'Meneer de Biologieleraar, waarom is dit antwoord fout?'
'Welk antwoord?
'Dit antwoord meneer':
Toetsblaadje schreef:Mannen krijgen een sensuele opwinding van foto's van naakte vrouwen, maar ook ingewikkelde knooppunten.
Bioleraar: 'Ik heb nergens gelezen dat mannen opgewonden raken van knooppunten.'
"Maar meneer, Alargule in Diemen is het levende bewijs~"

-
martijn79
- polderweggetje
Bericht
door martijn79 » wo 10 mei 2006, 20:16
overdrive schreef:Is knp. Hooipolder werkelijk een knelpunt, m.a.w. staan er regelmatig files?
Rij voor de grap eens tijdens de spits van knp Zonzeel richting knp Hooipolder; minimaal 3 km file en op drukke dagen zijn files van 7 km normaal. Vanaf Waalwijk naar Hooipolder was het deze week ook weer prijs, alhoewel de eigenlijke vertraging maar een kleine 10 minuten is.
Het staat me overigens heel vaag bij er naar de oplossing van Alargule een studie is uitgevoerd. Weet iemand daar meer over?
-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » wo 10 mei 2006, 23:22
Mark schreef:Alargule schreef:Wow...geil...

'Meneer de Biologieleraar, waarom is dit antwoord fout?'
'Welk antwoord?
'Dit antwoord meneer':
Toetsblaadje schreef:Mannen krijgen een sensuele opwinding van foto's van naakte vrouwen, maar ook ingewikkelde knooppunten.
Bioleraar: 'Ik heb nergens gelezen dat mannen opgewonden raken van knooppunten.'
"Maar meneer, Alargule in Diemen is het levende bewijs~"

Mark als toekomstige cabaretier?

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 23 okt 2006, 9:20
Er is weer discussie over Hooipolder:
Diverse forummers in een ander topic schreef:
Kaaiman:
Helaas is er weinig ruimte gereserveerd bij KP Hooipolder (zie Google Earth) en dus wordt een klaverblad dan wel vrij krap. Maar het is altijd beter dan wat er nu ligt.
Er zou wel een Rottepolderplein turborotonde kunnen komen, daar is plaats genoeg voor. Het enige punt daarbij is de vraag hoeveel verkeer er moet afslaan, want bij veel afslaand verkeer is het een slecht idee.
Jeroen:
Er is wel degelijk genoeg ruimte. Alleen gaat het noordwestelijk kwadrant, en daarmee dus de lus Waalwijk -> Breda, erg krap worden. Maar onmogelijk is het zeker niet.
Een turborotonde: Nee, dank je. Dat is dus nog steeds niet volledig ongelijkvloers, maar wel met erg hoge kosten, omdat je toch ergens een 3de niveau vandaan moet zien te toveren... Nee, een klaverblad is ronduit de beste oplossing, het liefst met parallelbanen op zowel de A59 als de A27. Op de A59 is hier zelfs al rekening mee gehouden, alleen op de A27 moeten er dan één of twee viaducten bij worden gebouwd.
Kaaiman:
Zijn er veel afslaande bewegingen? Als dat zo is, kunnen er ook fly-overs komen, die zowel hogere capaciteit hebben als ruimte besparen.
Jeroen:
Nee, niet echt. De drukste afslaande relatie is denk ik Waalwijk - Breda, maar ook dat zal qua intensiteiten allemaal niet zo extreem uitvallen. Fly-overs lijken me daarom niet gerechtvaardigd. Fly-overs zijn overigens niet echt ruimtebesparend hoor, kijk maar eens op GE bij het Prins Clausplein...
Mark:
De hoogste verbinding op Rottepolderplein is de A9, en die loopt net toevallig zo hoog omdat hij ook over een een of ander zijkanaal (c ?) moet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » ma 23 okt 2006, 13:04
Ik zie net op FlashEarth dat het viaduct zelfs al berekend is op een parallelbaan...

-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » ma 23 okt 2006, 13:16
Ik zie daar ook dat er ettelijke honderden meters links van dit knooppunt nog een afslag ligt. Zou je hier dus al een klaverbladconstructie willen maken, dan zou je toch behoorlijk krap met de weefvakken komen te zitten.
-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » ma 23 okt 2006, 13:23
Nee, dan zie ik toch nog altijd meer in het verleggen van de A27, iets naar het oosten. Dan creëer je in ieder geval aan de westzijde meer ruimte; bovendien hebben de inwoners van R'donksveer dan ook minder last van de A27. Enige nadeel is natuurlijk dat je enkele huizen zult moeten slopen...
but that hasn't stopped us before...:

-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » ma 23 okt 2006, 13:29
Alain schreef:Nee, dan zie ik toch nog altijd meer in het verleggen van de A27, iets naar het oosten. Dan creëer je in ieder geval aan de westzijde meer ruimte; bovendien hebben de inwoners van R'donksveer dan ook minder last van de A27. Enige nadeel is natuurlijk dat je enkele huizen zult moeten slopen...but that hasn't stopped us before...:
Geen slecht idee. De uitvoering zou nog wat veranderd kunnen worden, maar de basis is goed.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » ma 23 okt 2006, 13:32
Ander voordeel is dat je het knooppunt kunt bouwen zonder dat je meteen het bestaande knooppunt (eigenlijk afslag) hoeft te verstoren. Alleen het aansluiten van de nieuwe A27 op de bestaande, de bouw van een viaduct over en nieuwe aansluitingen op de A59 alsmede het voltooien van de westelijke rechtstreekse verbindingsbogen (A27noord -> A59west en A59west -> A27zuid) door de bestaande afslag heen, zullen voor verkeersoverlast gaan zorgen. Maar goed: dat is even pijn voor meer rijplezier daarna.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » ma 23 okt 2006, 13:34
Belangrijkste nadeel daarvan is denk ik niet zo zeer die paar huisjes maar de kosten in het algemeen. Een compleet nieuw knooppunt incl. omlegging is natuurlijk veel duurder t.o.v. een ombouw van het huidige knooppunt. Dan zie ik liever, wat Hajo in de topic al eerder opperde, in het Noordwestelijk kwadrant wat meer geluidsschermen of eventueel zelfs een halve overkapping om de overlast tot een minimum te beperken.
Het zijn immers dezelfde bewoners die nu met veel emissies zitten opgescheept door de files voor het knooppunt...

-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » ma 23 okt 2006, 13:40
De eerste reden waarom ik een oostelijke verlegging presenteer is de nabijheid van de afslag Raamsdonksveer aan de A59. Met een (ruimer uitgevoerd) klaverblad kom je daar toch behoorlijk in de knel te zitten met je weefvakken. Daarnaast heb je toch nog die NW-verbindingsboog waar je niet alleen problemen met geluid, maar ook met ruimte hebt (het wordt allemaal erg krap aan). Dan heb je drie oplossingen:
1. je houdt alleen de afslag naar R'donksveer aan de A27 over. Dan creëer je echter wel extra verkeer door het dorp en over de A27;
2. je verplaatst de huidige A59-afslag naar het westen, maar dan ben je alsnog nieuwe infra aan het bouwen;
3. als je dat dan toch doet, kun je ook kiezen voor een oostelijke verlegging van de A27 incl. nieuw knooppunt.
Maar goed, het is maar een ideetje.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » ma 23 okt 2006, 14:08
Toch denk ik dat het wel mee zal vallen met die weefproblematiek. Vergeet niet dat de huidige hoofdrijbanen straks dus parallelbanen zullen worden. Ten eerste hoef je de boog Gorinchem -> Zonzeel niet vloeiend aan te leggen. Dat kan ook wel met een beperking van 70, of misschien zelfs 50km/h. Ten tweede kan het divergentiepunt nog wat verder naar het Westen worden verlegd (hoewel het veld daarvoor misschien wel iets verbreed moet worden). De weefafstand zal daarmee wel klein blijven, maar zeker niet kleiner als bv. in het klaverblad zelf, tussen 2 lussen in. Bovendien zijn, zoals reeds gezegd, de intensiteiten op de afslaande richtingen niet zo bijster hoog. Daarom verwacht ik eigenlijk weinig problemen met een dergelijke configuratie.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » ma 23 okt 2006, 15:35
Ik ga voor 4: een verlegging van de afslag Raamsdonksveer naar de A27. Die afslag kan je gewoon niet behouden zoals die er nu bijligt.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » ma 23 okt 2006, 16:15
mavas schreef:Ik ga voor 4: een verlegging van de afslag Raamsdonksveer naar de A27. Die afslag kan je gewoon niet behouden zoals die er nu bijligt.
Precies. En mocht er echt te weinig plek zijn kun je het knooppunt nog altijd als een Hattemerbroek bouwen, met een directe verbinding Waalwijk->Breda.

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 23 okt 2006, 22:32
Als je Hooipolder aanpakt, heb ik liever een knooppunt dat niet te krap wordt uitgevoerd, zodat je enige jaren later opnieuw kunt beginnen. Ik zie dus ook het meest in een verschuiving van de A 27.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » di 24 okt 2006, 13:12
Ik denk dat de problemen niet zo groot zijn om dat te rechtvaardigen.
-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » di 24 okt 2006, 13:17
Dat zouden ze in de toekomst wel kunnen worden - een beetje vooruitdenken is natuurlijk nooit weg.
-
Matthijs
- expressweg
Bericht
door Matthijs » di 24 okt 2006, 13:20
Mij lijkt het ook een stuk praktischer om de afslag Raamsdonksveer te verplaatsen ipv het hele knooppunt incl de A27.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » di 24 okt 2006, 13:33
Matthijs schreef:Mij lijkt het ook een stuk praktischer om de afslag Raamsdonksveer te verplaatsen ipv het hele knooppunt incl de A27.
Zelfs de afslag verplaatsen hoeft m.i. niet. Er is ruimte zat. Ik had een bewerkt fotootje geplaatst maar die is om onduidelijke redenen verdwenen...

Donateur Vereniging Wegenforum
-
Matthijs
- expressweg
Bericht
door Matthijs » di 24 okt 2006, 14:10
Wij dulden hier geen onwelgevallige plannen.