Aanpassen/verbeteren van KP Hooipolder
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- expressweg
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
Ik kom iedere (werk)dag over knooppunt Hooipolder en de problematiek valt in de regel reuze mee. De enige echt drukke relatie (behalve de doorgaande A27 dan) is de relatie A59 Zonzeel <-> A27 Gorinchem. 's Avonds staat op de A59 vanuit Zonzeel ook het verkeer richting Waalwijk in de file, omdat de capaciteit van het opstelvak richting Gorinchem veel te klein is. Een oplossing ligt voor de hand. Maar van de brede middenberm opstelstroken voor linksaf; dat zal voor veel minder terugslag van de file zorgen. Vervolgens kan de rechtsaffer Gorinchem -> Zonzeel conflictvrij gemaakt worden. Bij dit alles moet de aansluiting Raamsdonksveer wat naar het westen worden verschoven. Ook dat kan prima, want dan kan de aansluiting aantakken op de nieuwe (in aanleg zijnde) ontsluitingsroute van Raamsdonksveer/Geertruidenberg. Grote infrastructurele werken zijn, mede door het prima functioneren van de VRI, op korte termijn niet noodzakelijk. Het is juist leuk om nog zo'n autosnelwegkruising te hebben in Nederland!
Locatie nieuwe aansluiting:

Beter benutten middenberm:

Locatie nieuwe aansluiting:

Beter benutten middenberm:

-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
Een kruispunt tussen twee autosnelwegen hoort nu eenmaal volledig ongelijkvloers te zijn.
Een VRI druist in tegen het principe van de autosnelweg, en maakt dit knooppunt intrinsiek onveilig.
Er gebeuren dan ook nogal wat kopstaartjes op de A59 voor de verkeerslichten.
Gelukkig de afgelopen 3 jaar zonder dodelijke afloop, maar toch.

Als we in dit land zeggen dat we verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben staan, dan moeten we dit soort situaties zeker niet laten voortbestaan. Ombouw hiervan lijkt me effectiever dan wéér eens een 60 km-zone ergens erbij
Een VRI druist in tegen het principe van de autosnelweg, en maakt dit knooppunt intrinsiek onveilig.
Er gebeuren dan ook nogal wat kopstaartjes op de A59 voor de verkeerslichten.
Gelukkig de afgelopen 3 jaar zonder dodelijke afloop, maar toch.

Als we in dit land zeggen dat we verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben staan, dan moeten we dit soort situaties zeker niet laten voortbestaan. Ombouw hiervan lijkt me effectiever dan wéér eens een 60 km-zone ergens erbij

-
- Secretaris
Zijn er eigenlijk afbeeldingen van hoe KP Hooipolder ooit gepland is?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- expressweg
Medeforummers mogen me corrigeren als ik ongelijk heb.Kaaiman schreef:Zijn er eigenlijk afbeeldingen van hoe KP Hooipolder ooit gepland is?
DE A59 was oorspronkelijk enkelbaans. Op het moment dat de huidige A59 verdubbeld werd en de A-status kreeg, kreeg de vroegere afslag Waalwijk op de A27 de status van knooppunt.
Het aantal opstelstroken is ook verdubbeld. Vanaf de A27 naar de A59 zowel vanaf de noordkant als vanaf de zuidkant 2 x 2 opstelstroken. Aan de configuratie, eigenlijk nog steeds een afritconstructie, is echter nooit iets wezenlijks veranderd en ik vraag me ook sterk af of daar ooit plannen voor geweest zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Kijk naar het feit dat het kunstwerk van de 27 over de 59 vier velden heeft
Kijk naar het feit dat het kunstwerk van de aansluiting Raamsdonkveer over de 59 eveneens vier velden heeft
Kijk naar de vrijgehouden gronden rondom Hooipolder.
Dan kan ik absoluut niet de conclusie trekken dat dit een typische aansluiting van een provinciale weg op een rijksweg is, waarbij nooit rekening is gehouden met een volwaardig knooppunt.
Kijk naar het feit dat het kunstwerk van de aansluiting Raamsdonkveer over de 59 eveneens vier velden heeft
Kijk naar de vrijgehouden gronden rondom Hooipolder.
Dan kan ik absoluut niet de conclusie trekken dat dit een typische aansluiting van een provinciale weg op een rijksweg is, waarbij nooit rekening is gehouden met een volwaardig knooppunt.
-
- 2x5 autosnelweg
Zeker mooi plaatje René. Ik had alleen een kanttekening, hoe zit dat met het hoogteverschil in het kwadrant linksonder. Ik zie daar namelijk veel aftakkingen die snel in hoogte moeten stijgen ed.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ja, dat kwadrant was het lastigste, i.v.m. dwangpunten en boogstralen. Allereerst lijkt het werken met terre-armée constructie daar waarschijnlijk onontkoombaar. Ten tweede zal de verbindingsboog vanaf de A59-west naar het noorden t.p.v. het kunstwerk een stukje onder maaiveld terechtkomen, denk ik zo. Het is in elk geval wel het duurste stukje van het knooppunt. Voor de rest zijn de kosten van het ontweven van de aansluiting amper duurder dan een reguliere ombouw tot klaverturbine.mavas schreef:hoe zit dat met het hoogteverschil in het kwadrant linksonder. Ik zie daar namelijk veel aftakkingen die snel in hoogte moeten stijgen ed.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- polderweggetje
Grappig, ik heb deze omlegging enkele jaren geleden in een regionaal dagblad gezien. Ik ga even zoeken op internet.Alain schreef:Nee, dan zie ik toch nog altijd meer in het verleggen van de A27, iets naar het oosten. Dan creëer je in ieder geval aan de westzijde meer ruimte; bovendien hebben de inwoners van R'donksveer dan ook minder last van de A27. Enige nadeel is natuurlijk dat je enkele huizen zult moeten slopen...
-
- autoweg
Het grootste gedeelte van het OWN richting de plaats waar ik de nieuwe aansluiting gedacht had, ligt er al. Zo'n probleem is dat dus niet. Overigens kun je de huidige aansluiting aanpassen, waardoor er meer ruimte ontstaat voor een vrije rechtsaffer op Hooipolder van Gorinchem -> Zonzeel. Nee, ik zie het nut er echt niet van in om het knooppunt helemaal ongelijkvloers te maken. Natuurlijk heeft René gelijk met zijn punt over verkeersveiligheid. Maar Hooipolder is op zichzelf een heel goed functionerend kruispunt met een hele goede VRI. Zoals ik al zei gebruik ik elke dag knooppunt Hooipolder:René schreef:Verplaatsing van een aansluiting kost óók een boel geld. Bovendien ligt zo'n nieuw stuk OWN+aansluiting er ook niet snel door allerlei procedures (die op zich ook een boel tijd+geld kosten).
- rond 7:15u vanuit Waalwijk -> Zonzeel;
- rond 18:00u vanuit Zonzeel -> Waalwijk.
's Ochtends is er echt nooit een probleem. Vaak staat het verkeerslicht al op groen en kan ik gewoon doorrijden. 's Avonds sta ik soms vanaf afrit Oosterhout in de file. Overigens komt dit vooral door verkeer richting Gorinchem (linksaf) en is de rechterstrook gewoon vrij. Nee, volgens mij zijn er wel belangrijkere punten in Nederland die aangepakt kunnen worden. Hooipolder heeft wat mij betreft absoluut geen prioriteit. En ja, die ongevallen. Er zitten er wel eens een paar op elkaar, maar het is bijna nooit ernstig. Verder is Hooipolder een mooie buffer voor de A27 richting Gorinchem. Je moet eens zien wat er gebeurt als je een ongehinderde doorgang van Zonzeel naar Gorinchem maakt (in de vorm van een fly-over o.i.d.), dan staat het gelijk vast op de A27 en dan heeft er nog veel meer verkeer last van. Ik denk dat de A59 tussen Made en Hooipolder een mooie buffer is voor het verkeer richting de A27 en zo denk ik dat deze configuratie van Hooipolder juist voordelig kan werken voor de A27. Daar komt nog bij dat alle andere richtingen helemaal geen doorstromingsproblemen hebben.
-
- expressweg
Dat zou ik wel interessant vinden om te zien!martijn79 schreef:Grappig, ik heb deze omlegging enkele jaren geleden in een regionaal dagblad gezien. Ik ga even zoeken op internet.Alain schreef:Nee, dan zie ik toch nog altijd meer in het verleggen van de A27, iets naar het oosten. Dan creëer je in ieder geval aan de westzijde meer ruimte; bovendien hebben de inwoners van R'donksveer dan ook minder last van de A27. Enige nadeel is natuurlijk dat je enkele huizen zult moeten slopen...
-
- Moderator
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
-
- woonerf
-
- expressweg
Goed, misschien wordt het eens tijd om alle hier gepresenteerde knooppuntsplannen op een rijtje te zetten, voor de overzichtelijkheid. Plaatjes, evt. met toelichting:

Driver schreef:Waarom wordt de doorgaande richting Zonzeel - Waalwijk niet verdiept in de middenberm aangelegd? Daar heb je genoeg ruimte voor en je hebt gelijk een 3e niveau. Op maaiveld hoogte kun je dan de afslaande bewegingen maken, de A27 kruist op het viaduct.
WouterN14 schreef:op basis van een knooppuntconfiguratie die op autosnelwegen.nl staat heb ik dit geknutseld. Geen idee of de maatvoering ergens op slaat...
Hanno schreef:Ik kom iedere (werk)dag over knooppunt Hooipolder en de problematiek valt in de regel reuze mee. De enige echt drukke relatie (behalve de doorgaande A27 dan) is de relatie A59 Zonzeel <-> A27 Gorinchem. 's Avonds staat op de A59 vanuit Zonzeel ook het verkeer richting Waalwijk in de file, omdat de capaciteit van het opstelvak richting Gorinchem veel te klein is. Een oplossing ligt voor de hand. Maar van de brede middenberm opstelstroken voor linksaf; dat zal voor veel minder terugslag van de file zorgen. Vervolgens kan de rechtsaffer Gorinchem -> Zonzeel conflictvrij gemaakt worden. Bij dit alles moet de aansluiting Raamsdonksveer wat naar het westen worden verschoven. Ook dat kan prima, want dan kan de aansluiting aantakken op de nieuwe (in aanleg zijnde) ontsluitingsroute van Raamsdonksveer/Geertruidenberg. Grote infrastructurele werken zijn, mede door het prima functioneren van de VRI, op korte termijn niet noodzakelijk. Het is juist leuk om nog zo'n autosnelwegkruising te hebben in Nederland!
René schreef:
Alain schreef:Nee, dan zie ik toch nog altijd meer in het verleggen van de A27, iets naar het oosten. Dan creëer je in ieder geval aan de westzijde meer ruimte; bovendien hebben de inwoners van R'donksveer dan ook minder last van de A27. Enige nadeel is natuurlijk dat je enkele huizen zult moeten slopen...but that hasn't stopped us before...:
Chris schreef:Is dit niet wat voor KP Hooipolder?
ReisThijs schreef:Is een knooppunt a la Eemnes hier geen goed idee? Zo hou je ruimte over in het NW-kwadrant, en kan de aansluiting Raamsdonksveer gewoon blijven.
Hajo schreef:
Zoveel mensen, zoveel visies. Alles hierboven in omgekeerde chronologische volgorde, en hoe recenter hoe gekker lijkt het wel. Hadden we eerst nog de traditionele klavertjes-vier, inmiddels wordt er over sterknooppunten, turbinebogen, complete verleggingen en pirouettes nagedacht.CborG schreef:Mijn Knp. Nieuw-hooijpolder:

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- autoweg
Ik vind het idee van Hanno zo gek nog niet. Voorlopig voldoet Hooipolder volgens mij best aardig. De ergste pijn kun je wegnemen door de opstelstroken te verlengen. Voordat de intensiteiten op Hooipolder een miljoenenkostende verbouwing vereisen, heb ik nog wel een paar suggesties voor knooppunten die een stuk dringender aan verbetering toe zijn. Ik geef toe dat dit soort knooppunten niet in een autosnelwegennet thuishoort, maar ik ben het wel met Hanno eens dat het ook wel iets moois (nostalgisch) heeft als er nog zo'n knooppunt bestaat. Hetzelfde vind ik gelden voor Leenderheide.
Rainier