[GGW]Verkeerslichten

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

[GGW]Verkeerslichten

Bericht door Rien » wo 29 mar 2006, 17:45

Onlangs werden in het kader van het wegwerken van 'zwarte punten' in Vlaanderen de VRI's op de N80 Hasselt - Sint-Truiden vernieuwd. En het resultaat stemt me niet bepaald gelukkig. Voor degenen die niet bekend zijn met de Belgische VRI's (Frits ;)) even alles op een rijtje.

Standaard VRI, toegepast op de meeste kruispunten. Standaard 'stiplicht' (nee, niet
'stoplicht' :P) voor alle richtingen, op drukke wegen ook weergegeven boven de weg.
Afbeelding
Locatie: N718, aan kruispunt met N80 te Sint-Truiden.

Portaal-VRI variant 1, geplaatst in de jaren 1980 (?). Eén 'pijllicht' voor de twee
middelste rijstroken.
Afbeelding
Locatie: R23, aan kruispunt met N3 (Tiensepoort) te Leuven.

Portaal-VRI variant 2, tot voor kort de gangbare uitvoering van portaal-VRI's in
Vlaanderen (het portaal zelf is wel apart). 'Pijllichten' bevestigd boven elke rijstrook. Dit
vind ik het duidelijkst.
Afbeelding
Locatie: N1, aan kruispunt met R10 te Antwerpen.

Portaal-VRI variant 3, blijkbaar de nieuwe, goedkopere toepassing. 'Pijllichten' voor
één bepaalde afslaande richting (i.c. links), 'stiplicht' voor alle andere richtingen (i.c. rechtdoor
en rechts). Dat laatste is helemaal nieuw.
Afbeelding
Locatie: N80, aan kruispunt met Bisschopswijerstraat te Alken.

Vlaanderen lijkt hiermee de Nederlandse toer op te gaan. Bijna dan toch, want voor zover ik weet, krijgt in Nederland wel elke rijstrook zijn licht, zij het in stip- of in pijlvorm. Wat hier de reden van is, lijkt voor de hand te liggen: 't is goedkoper. :evil: Volgens mij werk je met deze methode allerminst 'zwarte punten' weg, want
(1) Vlamingen zijn pijllichten gewoon wanneer met portaal-VRI's wordt gewerkt;
(2) je treft al deze varianten nog aan op de weg;
(3) in België is het de gewoonte om voor verkeer dat net vóór de stopstreep staat (en dat dus de portalen niet meer kan zien) de lichten te herhalen aan de andere kant van het kruispunt. Een 'stiplicht' kan dus erg verwarrend en gevaarlijk zijn.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 29 mar 2006, 19:19

Met de vernieuwing van de leien vind ik de verkeerslichten daar nu heel optimaal! Mooie gevormde verkeerslichten, heel afwijkend van het standaard patroon met zwart/gele strepen, die verkeerslichten doen mij denken aan Frankrijk. Heel mooi gedaan, zowel het 'stip als pijllicht'! Complimenten van mij :lol: Wat ik een goed concept vind zijn de verkeerslichten uit frankrijk/duitsland/italië. Die verkeerslichten die in de hoogte worden aangebracht zijn op een rechte 'stok' (zo noem ik dat), tegenover van die belgische, soms met van die lange gerekte 'stokken' soms lijkt het er op dat het wegvliegt...

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 29 mar 2006, 19:35

Rien, mooi overzicht. Dan nu mijn commentaar. ;)

Op het gebied van VRI's staat Nederland samen met Zwitserland eenzaam aan kop wat betreft duidelijkheid. Ik vind het echt onbegrijpelijk, dat er verkeerslichten worden geplaatst, waarbij het verkeer tegen elkaar in wordt geleid. Wie linksaf gaat, moet dan alsnog opletten of er geen tegenliggers zijn. Het is onveilig en ook onnodig. Gewoon duidelijke lichten voor elke rijstrook.
De autogordel: een band voor het leven.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 29 mar 2006, 19:40

Ik moet wel een uitzondering maken voor Nederland wat Amsterdam betreft: daar wordt het verkeer wel regelmatig tegen elkaar ingeleid. Misschien ook nog wel in andere plaatsen, maar in grote lijnen doen we het aardig goed in Nederland.
De autogordel: een band voor het leven.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 29 mar 2006, 19:46

Een paar foto's van Nederlandse VRI's.

N2 Maastricht
Afbeelding

N35 Almelo
Afbeelding

N7 Groningen
Afbeelding

N65 Haaren
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 29 mar 2006, 19:52

Nu we het hier toch over verkeerslichten hebben:

Afbeelding

In het dorpje Geldermalsen wordt de verkeersdoorstroming op de kruising Herman Kuijkstraat - Rijksstraatweg geregeld met VRI's. Als de VRI voor linksaf, komende vanuit de Herman Kuijstraat in oostelijke richting, op groen staat (het donkergroene blokje en pijltje), dan staat de VRI voor rechtsaf, komende vanuit de Herman Kuijkstraat in westelijke richting, ook op groen (het lichtgroene blokje en pijltje). Soms moet je dan midden op de kruising stilstaan om verkeer, dat dezelfde richting op wil, voorrang te kunnen geven. Ik heb dit altijd een zeer merkwaardige en gevaarlijke situatie gevonden. Er gebeuren dan ook regelmatig ongevallen met blikschade.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 29 mar 2006, 20:12

Eigenlijk is het de normaalste zaak van de wereld dat tegenovergestelde richtingen tegelijk groen hebben. Anders worden de regelcycli veel te lang.

Een volle lens die groen licht uitstraalt is ook wettelijk geen zekerheid voor een conflictvrije afwikkeling (in NL tenminste). Alleen bij lenzen met een pijl mag je ervan uitgaan dat je verder ook helemaal geen conflicterende verkeersstromen aantreft.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 29 mar 2006, 20:31

HIer de verkeerslichten op het kruispunt Pierstraat-N171 als je van de Snelweg rijd E19/A1 in Kontich richting Kontich.

Afbeelding

Deze zijn nog nooit veranderd sinds ze hier staan!! RAad maar eens hoe lang ze hier staan ... (beter foto volgt nog)
25 JAAR!!!!!!! zonder aanpassing :? en dat met een stroom van meer dan 1000 auto's en vrachtwagens per dag ...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 29 mar 2006, 20:39

1000 wagens per dag is niet zo heel veel hoor. Dat zouden er dan ongeveer 40 per uur zijn. Op N153 in mijn dorpje van 3500 inwoners komen er tussen half acht en half negen 's morgens al 1200 pae voorbij.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 29 mar 2006, 21:01

vynkce schreef:1000 wagens per dag is niet zo heel veel hoor. Dat zouden er dan ongeveer 40 per uur zijn. Op N153 in mijn dorpje van 3500 inwoners komen er tussen half acht en half negen 's morgens al 1200 pae voorbij.
Mijn cijfer is maar gegokt ;) maar je moet wel weten dat als je de snelweg oprijdt richting Antwerpen 'smorgens en 'savonds in de spits wel 10minuten kunt aanschijven tot 300à500 meter voor je de snelweg op rijdt ... ik ga achter het cijfermateriaal zoeken ;) Maar ik denk dat ik nu wel een beetje aan het afwijken ben van topic ... maar weet iemand maar je cijfermateriaal kunt vinden van hoeveel auto's/vrachtwagens er voorbijkomt op snelwegen/hoofdwegen?? Om de x aantal maanden wordt dat hier geteld door controlekastjes :)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 29 mar 2006, 21:41


Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 29 mar 2006, 22:26

Van de Nweg 171 geen testresultaten gevonden ... ik kan uit afleiden van KOntich naar Rumst 110.000 voertuigen passeren, en tussen KOntich en UZA 122.700, dus ca 2.700 auto's uit Kontich rijden de snelweg daarop en dat is enkel nog maar richting Antwerpen, rekent voor Brussel het getaal x2 en dan heb je meer dan 5000 voertuigen per dag ...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 30 mar 2006, 1:15

Frits schreef:Op het gebied van VRI's staat Nederland samen met Zwitserland eenzaam aan kop wat betreft duidelijkheid. Ik vind het echt onbegrijpelijk, dat er verkeerslichten worden geplaatst, waarbij het verkeer tegen elkaar in wordt geleid. Wie linksaf gaat, moet dan alsnog opletten of er geen tegenliggers zijn. Het is onveilig en ook onnodig. Gewoon duidelijke lichten voor elke rijstrook.
Ik vind de Nederlandse verkeerslichten niet altijd zo duidelijk hoor, het geeft nogal een druk beeld als je die kleurenkermis boven de baan ziet hangen aan sommige kruispunten. Alleen aan echt grote en gevaarlijke kruispunten kan dat nuttig zijn, vooral wanneer er veel verkeer is dat moet afslaan en anders niet tijdig weg zou raken. Als dat niet zo is, dan zorgt een systeem zoals in Nederland vaak enkel voor extra vertraging: eerst al het rechtdoorgaand verkeer groen, vervolgens het afslaand verkeer groen en tenslotte de kruisende richting groen. Op moeilijkere kruispunten komen daar dan nog een aantal fases bij. Je verliest dus veel meer tijd aan zo een kruispunt op die manier, of de groentijden worden korter gemaakt om ervoor te zorgen dat je minder lang moet wachten, wat dan vaak voor een averechts effect zorgt doordat er zich files gaan vormen.
Het verkeer tegen elkaar inleiden vormt eigenlijk geen probleem hoor, als je het verkeersreglement kent en naleeft (maar dat is voor alles zo). Als je linksaf moet, dan moet je voorrang geven aan tegenliggers die ook die richting (voor hen dus rechtsaf) moeten, aangezien zij ten opzichte van jou van rechts komen en dus voorrang hebben. Moeilijker dan dat is het niet en zoveel ongelukken gebeuren er niet hoor door dit systeem. Bovendien heb je minder fases en dus zijn langere groentijden mogelijk. In het Belgische systeem kan het natuurlijk altijd wel eens voorkomen dat je nog steeds staat te wachten om linksaf te slaan omdat er nog voortdurend tegenliggers afkomen, op het ogenblik dat het licht op oranje en rood overspringt. Dan heb je altijd nog even de tijd om je uit de voeten te maken, want er is altijd een moment dat alle lichten op het kruispunt rood zijn en bovendien zijn de auto's op de kruisende richting nu ook weer zo snel niet bij jou. Daarbij komt dat zij ook wel zien dat er nog verkeer op het kruispunt staat en je dus niet gaan komen rammen. Kortom: over het algemeen gaat dit vlotjes hoor en bij kruispunten waar er veel verkeer is dat linksaf slaat, worden vaak ontruimingspijlen geplaatst. Wanneer je een kruispunt nadert, je naar de opstelstrook voor linksaf begeeft en nog door het groen je kan opstellen op het kruispunt om linksaf te slaan, maar nog niet meteen weg kan, dan kan het dus gebeuren dat de lichten op oranje en rood springen. Om er dan voor te zorgen dat je veilig weg geraakt, blijft het licht voor de kruisende richting nog iets langer op rood, terwijl voor jou de groene ontruimingspijl gaat branden, een teken dat je veilig het kruispunt kan verlaten.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » do 30 mar 2006, 8:25

René schreef:Eigenlijk is het de normaalste zaak van de wereld dat tegenovergestelde richtingen tegelijk groen hebben. Anders worden de regelcycli veel te lang.
Ja, maar bij de situatie Herman Kuijkstraat - Rijksstraatweg staan beide lichten tegelijk op groen in dezelfde richting (zie tekening).
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 30 mar 2006, 9:40

VTB schreef:
René schreef:Eigenlijk is het de normaalste zaak van de wereld dat tegenovergestelde richtingen tegelijk groen hebben. Anders worden de regelcycli veel te lang.
Ja, maar bij de situatie Herman Kuijkstraat - Rijksstraatweg staan beide lichten tegelijk op groen in dezelfde richting (zie tekening).
Wel, als ik die tekening goed begrepen heb, dan is de situatie daar zoals ze in België bijna overal is, zie mijn vorige post. Dat is een kwestie van gewoonte en aangezien jullie dat in Nederland niet gewoon zijn, levert dat voor jullie gevaarlijke situaties op, terwijl dat voor een Belg niet echt een probleem is.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 30 mar 2006, 11:07

R4 schreef:Als dat niet zo is, dan zorgt een systeem zoals in Nederland vaak enkel voor extra vertraging: eerst al het rechtdoorgaand verkeer groen, vervolgens het afslaand verkeer groen en tenslotte de kruisende richting groen. Op moeilijkere kruispunten komen daar dan nog een aantal fases bij. Je verliest dus veel meer tijd aan zo een kruispunt op die manier, of de groentijden worden korter gemaakt om ervoor te zorgen dat je minder lang moet wachten, wat dan vaak voor een averechts effect zorgt doordat er zich files gaan vormen.
Juist ja, reden waarom ik de situatie in België juist waardeer.

We zijn in Nederland m.i. véél te ver doorgeschoten in het elke richting toedelen van een eigen signaalgroep met eigen fase. Daardoor gaat veel te veel cyclustijd verloren. En dan heb ik het nog niet eens over zaken als de fietsvoorstart, de OFOS (opgeblazen fietsopstelstrook), het vier-richtingen-groen-voor-langzaamverkeer en de VETAG, die stuk voor stuk bijdragen aan het verder in het honderd lopen van het verkeer. :roll:
R4 schreef:Het verkeer tegen elkaar inleiden vormt eigenlijk geen probleem hoor, als je het verkeersreglement kent en naleeft (maar dat is voor alles zo).
Inderdaad. En vroeger gebeurde dat ook in Nederland, maar de simpele 2- en 3-fasenregelingen zie ik helaas al maar minder en minder in Nederland. Alles onder het mom: geen deelconflicten is zogenaamd "veiliger". Maar de files die hierdoor ontstaan leiden vaak tot extra kop-staart-aanrijdingen en veel nodeloze emissies. Vervolgens is het mooi-weer spelen met de "verbeterde veiligheid" op het kruisingsvlak, maar over de negatieve effecten elders hoor je niemand meer. Die worden, als ze al worden genoemd, hooguit bestempeld als "te hoge snelheid" op een wegvak.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 30 mar 2006, 13:29

In bijvoorbeeld Duitsland zijn veel van dit soort standaard kruisingen te vinden:

Afbeelding

Er zijn maar twee fases. A en B krijgen groen, of C en D krijgen groen. Voor beide richtingen dus. Er staan twee verkeerslichten, aan beide kanten van de weg één.

Zeker bij kruispunten waarbij er veel minder sprake is van één hoofdrichting zijn dit soort kruisingen handig. Ik denk dat je de capaciteit er flink mee kunt opkrikken. Je moet áltijd wel uitkijken bij een kruising, dus dat deze kruisingsvorm onveilig zou zijn doordat je verkeer in tegengestelde richting kruist is overdreven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 30 mar 2006, 13:37

René schreef:de OFOS (opgeblazen fietsopstelstrook),
Genoeg plekken waar die ruimte ook echt wel nodig is.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 30 mar 2006, 17:57

(Ik heb even de foto's verkleind. Seat Ibiza, ik hoop dat alles nu goed op je beeldscherm past. Bedankt dat je mij erop geattendeerd hebt. Ik zal ze voortaan weer op 71% van 1024x768 posten, ook in de albums.)

Dan terug naar de verkeerslichten. Opletten moet je natuurlijk altijd, zelfs als een kruispunt van een VRI installatie is voorzien. Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen. Toch ben ik van mening dat verkeerslichten hun doel voorbij schieten als linksafslaand verkeer op hetzelfde moment groen heeft als het doorgaande verkeer in de andere rijrichting. Het voordeel van deze situatie is alleen dat het linksafslaande verkeer een langere groenperiode heeft dan dat linksaf met een eigen verkeerslicht wordt geregeld. Maar aan de andere kant is het wel zo, dat als het groen is iedereen ook "klakkeloos" en veiliger het kruispunt kan oversteken.
De autogordel: een band voor het leven.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 30 mar 2006, 19:03

Jeroen schreef:In bijvoorbeeld Duitsland zijn veel van dit soort standaard kruisingen te vinden:

Afbeelding

Er zijn maar twee fases. A en B krijgen groen, of C en D krijgen groen. Voor beide richtingen dus. Er staan twee verkeerslichten, aan beide kanten van de weg één.

Zeker bij kruispunten waarbij er veel minder sprake is van één hoofdrichting zijn dit soort kruisingen handig. Ik denk dat je de capaciteit er flink mee kunt opkrikken. Je moet áltijd wel uitkijken bij een kruising, dus dat deze kruisingsvorm onveilig zou zijn doordat je verkeer in tegengestelde richting kruist is overdreven.
Dat is ook standaardsituatie hier in belgië hoor ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 30 mar 2006, 21:12

Frits schreef:Maar aan de andere kant is het wel zo, dat als het groen is iedereen ook "klakkeloos" en veiliger het kruispunt kan oversteken.
En dat vind ik dus juist fout. Nederlanders wordt tegenwioordig namelijk min of meer aangeleerd "Bij rood stop je, want anders krijg je een bon van ome Koos. Bij groen kun je rijden zonder verder na te denken." Verkeersinzicht nul dus. Dat wreekt zich bijvoorbeeld bij voorrangsvoertuigen. Maar ook bij een volle lens, waar het rechtsafslaand verkeer ook rekening moet houden met voetgangers die tezelfdertijd groen kunnen hebben.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 30 mar 2006, 22:04

Op zich is het Duitse systeem goed maar er zitten wel wat lekken in maar er zullen weinig ongelukken gebeuren hier in nederland denkt men dat je bij groen gewoon kan doorijden. :evil:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 30 mar 2006, 23:18

Ik wacht op verspreiding van de Spijkenisse-variant (die pijl). 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 31 mar 2006, 10:07

Mark schreef:Ik wacht op verspreiding van de Spijkenisse-variant (die pijl). 8-)
Ik niet, want dat betekent per definitie dat je dan conflictvrij groen hebt. Gevolg daarvan kan zijn dat je een extra fase nodig hebt voor parallel overstekend verkeer (voetgangers). De vergroting van de cyclustijd die dat tot gevolg heeft kan funest zijn voor de doorstroming.

't Is net wat R4 zegt: als je (ook bij groen) gewend bent op elkaar te letten en de regels normaal toe te passen, dan hebben VRI-regelingen waarin deelconflicten voorkomen heel grote voordelen voor de doorstroming.

Geef mij dus maar gewoon signaalgroepen voor rechtdoor/rechtsaf met volle lenzen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerslichten

Bericht door Peter » vr 31 mar 2006, 12:26

Rien schreef:
Vlaanderen lijkt hiermee de Nederlandse toer op te gaan. Bijna dan toch, want voor zover ik weet, krijgt in Nederland wel elke rijstrook zijn licht, zij het in stip- of in pijlvorm. Wat hier de reden van is, lijkt voor de hand te liggen: 't is goedkoper. :evil:
Bijna altijd, Rien. Hier in NL wordt een enkele keer ook wel één overhead licht voor meerdere stroken gebruikt. Een zo snel binnenschietend voorbeeld is de Haagse Binckhorstlaan / Neherkade (nabij de McDonalds).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 31 mar 2006, 13:23

De Haag is sowieso erg spaarzaam met lantaarns. Vaak heb je ook bij drie of zelfs vier opstelstroken naast elkaar geen boven de rijbaan hangende lantaarns zoals (buiten Den Haag) gebruikelijk is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » ma 03 apr 2006, 11:09

René schreef:Een volle lens die groen licht uitstraalt is ook wettelijk geen zekerheid voor een conflictvrije afwikkeling (in NL tenminste). Alleen bij lenzen met een pijl mag je ervan uitgaan dat je verder ook helemaal geen conflicterende verkeersstromen aantreft.
Niet helemaal juist. Bij een volle lens (groen) is het wettelijk idd mogelijk dat er een conflictrichting gelijk groen kan krijgen. Ook kan het dan zo zijn dat deze conflictrichting voorrang heeft. Bij een lens met een pijl kan het ook zijn dat een conflictrichting gelijk groen krijgt; deze conflictrichting heeft echter nooit voorrang.

Dus:
volle lens: conflict mogelijk, mogelijk voorrang verlenen
pijllens: conflict mogelijk maar altijd voorrang

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 03 apr 2006, 16:12

Hanno schreef:Niet helemaal juist. Bij een volle lens (groen) is het wettelijk idd mogelijk dat er een conflictrichting gelijk groen kan krijgen. Ook kan het dan zo zijn dat deze conflictrichting voorrang heeft. Bij een lens met een pijl kan het ook zijn dat een conflictrichting gelijk groen krijgt; deze conflictrichting heeft echter nooit voorrang.
Hmm, in de laatste CROW uitgave staat het inderdaad zo - maar dat was in voorgaande versies absoluut niet het geval.
Ik vind het bovendien een flagrante vorm van schijnveiligheid. Maak dan in dergelijke situaties gewoon géén richtinggroepen met pijlen. :roll:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 03 apr 2006, 16:29

Hanno schreef:Bij een lens met een pijl kan het ook zijn dat een conflictrichting gelijk groen krijgt; deze conflictrichting heeft echter nooit voorrang.
Kent iemand zo'n situatie in de praktijk? Ik ben het nog nooit tegengekomen...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 03 apr 2006, 17:12

Seat Ibiza schreef:
Hanno schreef:Bij een lens met een pijl kan het ook zijn dat een conflictrichting gelijk groen krijgt; deze conflictrichting heeft echter nooit voorrang.
Kent iemand zo'n situatie in de praktijk? Ik ben het nog nooit tegengekomen...
Voorsoorteerstrook voor rechtsaf, fietser die rechtdoor wil. Tegenwoordig krijgt de fietser in die situaties meestal voorrang, maar er ook nog dergelijke situaties waarbij de fietser geen voorrang heeft. Vaak staat er nog een bord bij, of een knipperlicht, dat aangeeft dat deze groepen elkaar niet conflictvrij kruisen.

Plaats reactie