[E019] Wegenwerken Kontich
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
[E019] Wegenwerken Kontich
Ik weet niet wat ze van plan zijn, maar ze gaan op de E19 ter hoogte van Kontich werken in de richting van Brussel>Antwerpen. Ze hebben op vele plaatsen voorlopige borden gezet i.v.m. informatie en snelheid enzo, maar natuurlijk zijn die borden nog afgedekt, en ik heb er niets over gevonden op het internet of http://www.antwerken.be ... iemand die meer weet?
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
-
- polderweggetje
Dit had ik een tijdje geleden ergens gelezen (ik denk zelfs op dit forum?)
Het is de bedoeling verschillende asfalt soorten te testen. Dat stukje leent er zich goed voor omdat al het zwaar vrachtverkeer er passeert en toch een soort van afgesloten geheel vormt.
Edit:
hier dus: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=1551
Het is de bedoeling verschillende asfalt soorten te testen. Dat stukje leent er zich goed voor omdat al het zwaar vrachtverkeer er passeert en toch een soort van afgesloten geheel vormt.
Edit:
hier dus: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=1551
-
- expressweg
Werkzaamheden op de E19 in Kontich
Vanaf maandag 3 april starten er werkzaamheden aan een proefvak (*) op de E19 in Kontich in de richting van Antwerpen. Ter hoogte van de oprit Kontich splitst de snelweg in twee zones met telkens twee rijstroken. De rechtse zone zal volledig afgesloten worden tijdens deze werkzaamheden.
Het verkeer dat via de oprit Kontich op de snelweg komt, wordt meteen naar de linkse rijstrook geleid. Deze werkzaamheden eindigen, afhankelijk van de weersomstandigheden, vermoedelijk einde april.
(*) Proefvak: De bedoeling van dit proefvak is een nieuw soort asfalt (AVS= asfalt met verhoogde stijfheid) te testen, in de strijd tegen de spoorvorming.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- expressweg
En vanavond ben in enkele foto's gaan nemen ... hierbij zie je dat de 2 rechtse vakken zijn afgesloten en dat daar nieuwe asfalt wordt gelegd.
Wat ik me zo afvraag he. Het nut hiervan heeft eigenlijk nooit effect gehad, dus waarom de nader in het midden gewoon niet slopen en 4 rijvakken naast elkaar leggen
met een rechtstreeks vak voor het opkomend verkeer van Kontich naar Antwerpen.

Wat ik me zo afvraag he. Het nut hiervan heeft eigenlijk nooit effect gehad, dus waarom de nader in het midden gewoon niet slopen en 4 rijvakken naast elkaar leggen

-
- expressweg
De E19 tussen Brussel en Antwerpen is altijd al een experimentele snelweg geweest. Het stuk bij Kontich is daar een mooi voorbeeld van. De doelstelling die men destijds voor ogen had, is er natuurlijk al lang niet meer, maar het feit dat de snelweg daar nu toch uit van elkaar gescheiden rijbanen per richting bestaat, maakt het nog altijd ideaal om daar bijvoorbeeld asfalteringsproeven uit te voeren. Om die reden laat men de snelweg daar dan ook in zijn huidige toestand en gaat men die vangrails niet weghalen. Het weghalen zou trouwens meer geld kosten dan de onderhoudskosten nu.
Dat wil niet zeggen dat er geen ideeën bestaan over wat men met de snelweg zou doen indien men die vangrails toch zou weghalen en de rijbanen per richting bij elkaar zou voegen. Het scenario met de grootste kans is dan dat men de snelweg terugbrengt tot 2x3.
Dat wil niet zeggen dat er geen ideeën bestaan over wat men met de snelweg zou doen indien men die vangrails toch zou weghalen en de rijbanen per richting bij elkaar zou voegen. Het scenario met de grootste kans is dan dat men de snelweg terugbrengt tot 2x3.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- expressweg
Neen, je moet er rekening mee houden dat men de A12 Brussel-Antwerpen de komende jaren gaat beginnen omvormen tot volwaardige snelweg, aangezien dit nog een missing link vormt. Nadien zullen er dus twee volwaardige snelwegen liggen tussen Brussel en Antwerpen op maximaal 20km van elkaar. Je zal dan in beide richtingen een maximale capaciteit krijgen van 6 rijstroken, wat meer dan voldoende is. Als we het in Kontich op 4 rijstroken in elke richting zouden houden, dan zit je met een serieuze overcapaciteit, wat enkel meer kost aan onderhoud en dus verspilling is van belastingsgeld. Als belastingsbetaler heb je niets aan een onderbenutte asfaltzee waarvoor je dan ook nog eens de milieukosten op je dak krijgt.René schreef:Zieke geesten die dat bedenken...R4 schreef:Het scenario met de grootste kans is dan dat men de snelweg terugbrengt tot 2x3.
-
- 4x5 autosnelweg
Opstelcapaciteit voor de Antwerpse ring voorkomt dat de file enorm ver terugslaat.
Denk eens niet alleen aan de freeflow-situatie, maar juist aan de situatie dat het vast staat door een incident op de ringweg. Hoe korter de file, deste meer plaatsen je nog zonder file kunt bereiken, deste minder voertuigen er uiteindelijk filekilometers rijden en hoe kleiner de maatschappelijke en milieu-schade.
Een korte file bereik je door juist de laatste wegvakken voor een ringweg voldoende buffercapaciteit te hebben op je toeleidende snelweg.
De belastingbetaler zit niet te wachten op wegversmallingen, maar wegverbredingen.
Denk eens niet alleen aan de freeflow-situatie, maar juist aan de situatie dat het vast staat door een incident op de ringweg. Hoe korter de file, deste meer plaatsen je nog zonder file kunt bereiken, deste minder voertuigen er uiteindelijk filekilometers rijden en hoe kleiner de maatschappelijke en milieu-schade.
Een korte file bereik je door juist de laatste wegvakken voor een ringweg voldoende buffercapaciteit te hebben op je toeleidende snelweg.
De belastingbetaler zit niet te wachten op wegversmallingen, maar wegverbredingen.
-
- Moderator
Met het oog op stijgende verkeershoeveelheden op de korte tot lange termijn, lijkt het me onlogisch om een weg te gaan versmallen, terwijl je over 5 á 10 jaar weer nodeloos lange procedures moet gaan starten om toch weer een 4e rijstrook aan te leggen. Kruis hem dan af, of zet paaltjes op de 4e rijstrook, zoals op de A12 gebeurd.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat laatste is erg onzinnig omdat je dan een 1-2-2-1 weg krijgt. Niet heel handig dus. Het omvormen van een 2+2+2+2 weg tot een 3+3 weg kan juist goed werken, omdat er nodeloze turbulentie uit het verkeer wordt gehaald. Het beste is om er een 3+3 met optie tot integraal 4+4 weg van te maken. En de A 12 geheel als snelweg uitvoeren klinkt mij als muziek, edoch ook als vrij onrealistisch in de oren. Toen ik er een aantal weken geleden overheen reed dacht ik bij mezelf dat het nog knap lastig wordt om hier een mooie 3+3 snelweg van te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Men verwacht in België nog een lichte stijging van het wegverkeer de komende 5 jaar, daarna een stagnering en vervolgens een lichte daling.
De belastingbetaler zit enkel te wachten op wegverbredingen wanneer die de hele dag door hun nut bewijzen, zo zou een extra rijstrook op het viaduct van Vilvoorde nuttig zijn. Waar de belastingbetaler niet op zit te wachten, dat zijn wegverbredingen die misschien gedurende twee uur van de dag nuttig kunnen zijn, maar er voor de rest van de dag, tijdens de weekends en vakantieperiodes, kortom tijdens het grootste deel van het jaar nutteloos bijliggen, terwijl de belastingbetaler er wel de kosten voor mag dragen.
Wat die opstelcapaciteit betreft...vergeet niet dat je met de Craeybeckxtunnel zit op de E19, vlak voor de Antwerpse ring. Bovendien blijkt ook dat hoe meer rijstroken je voorziet op een snelweg vlak voor de aansluiting met een ringweg, hoe moeilijker het soms gaat. Om even een praktisch voorbeeld te geven, gebaseerd op metingen en vaststellingen ter plaatse die we gedaan hebben: stel dat je 2 rijstroken hebt die van een snelweg naar een ringweg voeren en dat die snelweg 3 rijstroken telt. Bij een probleem op die ringweg ontstaat er uiteraard file die terugrijkt tot op de aanvoerende snelweg. Doordat er daar "slechts" 3 rijstroken zijn en het verkeer voor de ringweg dan ook nog eens op 2 rijstroken moet komen, zal het verkeer beginnen vertragen en in het slechtste geval tot stilstand komen, neem nu over een afstand van 5 km. Neem nu dezelfde situatie, waar de aanvoerende snelweg 4 rijstroken heeft. In dat geval zal het vertraagde of stilstaande verkeer minder ver terugreiken, neem nu over een afstand van 3 à 4 km. Dan zou je kunnen denken: fantastisch toch! We hebben de file kunnen verkorten en dus minder milieuschade en maatschappelijke kosten... Niets is minder waar zo blijkt. Het probleem zit hem in het feit dat het verkeer van die 4 rijstroken nog steeds terug samen moet komen naar de 2 rijstroken die naar de ring voeren. (Een simplistische oplossing hiervoor zou zijn om de afrit naar de ring dan een rijstrook meer te geven, maar dat is niet enkel moeilijk, maar het verschuift het probleem enkel naar de ring zelf) Doordat het verkeer nu van 4 naar 2 rijstroken moet i.p.v. van 3 naar 2, krijg je veel meer rijstrookwissels en nog een groter flessenhalseffect. Dergelijke bewegingen zorgen er immers voor dat chauffeurs vaker in de remmen moeten omdat iemand anders van rijstrook wisselt en ook is de kans op ongevallen groter.
Wat zijn nu de conclusies uit de praktijk? Het voordeel van 4 rijstroken t.o.v 3 is inderdaad dat het problemen minder ver terug reiken op de aanvoerende snelweg. In veel gevallen weegt dit echter niet op tegen de nadelen: indien er een ongeval gebeurt op de ringweg, dan zal er bij 4 rijstroken sneller een echte file ontstaan, door het meer complexe samenvoegen van 4 naar 2 rijstroken. Bij 3 rijstroken gaat dit samenvoegen vlotter, waardoor er misschien eventjes een korte file ontstaat, maar er voor de rest vooral vertraagd verkeer is op de aanvoerende snelweg.
Resultaat: aangezien het verkeer bij 3 rijstroken minder vaak echt tot stilstand komt en dus beter doorstroomt, doe je er ongeveer even lang over als bij 4 rijstroken waar je vaker echt tot stilstand komt. Op vlak van maatschappelijke kosten komt het dus ongeveer gelijk uit. De milieukosten bij 4 rijstroken zijn echter hoger: de vierde rijstrook op zich, plus daarbij het feit dat er een echte file staat, wat nog meer belastend is dan verkeer dat, weliswaar langzaam, doorrijdt.
De belastingbetaler zit enkel te wachten op wegverbredingen wanneer die de hele dag door hun nut bewijzen, zo zou een extra rijstrook op het viaduct van Vilvoorde nuttig zijn. Waar de belastingbetaler niet op zit te wachten, dat zijn wegverbredingen die misschien gedurende twee uur van de dag nuttig kunnen zijn, maar er voor de rest van de dag, tijdens de weekends en vakantieperiodes, kortom tijdens het grootste deel van het jaar nutteloos bijliggen, terwijl de belastingbetaler er wel de kosten voor mag dragen.
Wat die opstelcapaciteit betreft...vergeet niet dat je met de Craeybeckxtunnel zit op de E19, vlak voor de Antwerpse ring. Bovendien blijkt ook dat hoe meer rijstroken je voorziet op een snelweg vlak voor de aansluiting met een ringweg, hoe moeilijker het soms gaat. Om even een praktisch voorbeeld te geven, gebaseerd op metingen en vaststellingen ter plaatse die we gedaan hebben: stel dat je 2 rijstroken hebt die van een snelweg naar een ringweg voeren en dat die snelweg 3 rijstroken telt. Bij een probleem op die ringweg ontstaat er uiteraard file die terugrijkt tot op de aanvoerende snelweg. Doordat er daar "slechts" 3 rijstroken zijn en het verkeer voor de ringweg dan ook nog eens op 2 rijstroken moet komen, zal het verkeer beginnen vertragen en in het slechtste geval tot stilstand komen, neem nu over een afstand van 5 km. Neem nu dezelfde situatie, waar de aanvoerende snelweg 4 rijstroken heeft. In dat geval zal het vertraagde of stilstaande verkeer minder ver terugreiken, neem nu over een afstand van 3 à 4 km. Dan zou je kunnen denken: fantastisch toch! We hebben de file kunnen verkorten en dus minder milieuschade en maatschappelijke kosten... Niets is minder waar zo blijkt. Het probleem zit hem in het feit dat het verkeer van die 4 rijstroken nog steeds terug samen moet komen naar de 2 rijstroken die naar de ring voeren. (Een simplistische oplossing hiervoor zou zijn om de afrit naar de ring dan een rijstrook meer te geven, maar dat is niet enkel moeilijk, maar het verschuift het probleem enkel naar de ring zelf) Doordat het verkeer nu van 4 naar 2 rijstroken moet i.p.v. van 3 naar 2, krijg je veel meer rijstrookwissels en nog een groter flessenhalseffect. Dergelijke bewegingen zorgen er immers voor dat chauffeurs vaker in de remmen moeten omdat iemand anders van rijstrook wisselt en ook is de kans op ongevallen groter.
Wat zijn nu de conclusies uit de praktijk? Het voordeel van 4 rijstroken t.o.v 3 is inderdaad dat het problemen minder ver terug reiken op de aanvoerende snelweg. In veel gevallen weegt dit echter niet op tegen de nadelen: indien er een ongeval gebeurt op de ringweg, dan zal er bij 4 rijstroken sneller een echte file ontstaan, door het meer complexe samenvoegen van 4 naar 2 rijstroken. Bij 3 rijstroken gaat dit samenvoegen vlotter, waardoor er misschien eventjes een korte file ontstaat, maar er voor de rest vooral vertraagd verkeer is op de aanvoerende snelweg.
Resultaat: aangezien het verkeer bij 3 rijstroken minder vaak echt tot stilstand komt en dus beter doorstroomt, doe je er ongeveer even lang over als bij 4 rijstroken waar je vaker echt tot stilstand komt. Op vlak van maatschappelijke kosten komt het dus ongeveer gelijk uit. De milieukosten bij 4 rijstroken zijn echter hoger: de vierde rijstrook op zich, plus daarbij het feit dat er een echte file staat, wat nog meer belastend is dan verkeer dat, weliswaar langzaam, doorrijdt.
-
- expressweg
-
- expressweg
Van aansluiting KOntich Richting Antwerpen wordt het zelfs 4 rijstrokken
omdat er veel verkeer uit Kontich naar Antwerpen gaat, want in de andere Richting richting Brussel worden het er 3 rijstroken, de 4de rijstrook is voor afrit Kontich, dus waarom in de andere richting niet hetzelfde doen?! En het is zo juist in het nieuws geweest van de test asfalt stroken op vrt nieuws 

-
- expressweg
Ik zou willen melden voor de mensen die over de Snelweg rijden E19/A1 ter hoogte van Kontich in de richting van Antwerpen gaande je nog in de file kunt staan elke morgen en dit nog tot het einde van de maand
komt door de werkzaamheden waar ze nu aan het werken zijn (alhoewel ik ze nog niet veel heb zien werken hoor)
Voor degene die uit Antwerpen richting Brussel gaande ter hoogte van afrit Kontich. Het is daar altijd wat druk op als je de snelweg afgaat richting Kontich rijdende, als de drukke expres weg moet over steken. Wat ik wou melde is het volgende, de vroegere doorgang weg Kontich-Reet via Pierstraat is nu helemaal onderbroken door wegenwerken en was nogal een sluipweg. Nu moet al dit verkeer over de drukke expres weg en terjuist stonden ze daar al 1km voor de lichten aan te schuifen, dus als je richting Aartselaar/Boom rijdt voorzichtig wezen daar
.

Voor degene die uit Antwerpen richting Brussel gaande ter hoogte van afrit Kontich. Het is daar altijd wat druk op als je de snelweg afgaat richting Kontich rijdende, als de drukke expres weg moet over steken. Wat ik wou melde is het volgende, de vroegere doorgang weg Kontich-Reet via Pierstraat is nu helemaal onderbroken door wegenwerken en was nogal een sluipweg. Nu moet al dit verkeer over de drukke expres weg en terjuist stonden ze daar al 1km voor de lichten aan te schuifen, dus als je richting Aartselaar/Boom rijdt voorzichtig wezen daar

-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb vanmorgen die file gezien - nog om half 11 stond het eer muurvast (ik reed richting Brussel, gelukkig). Het is een héle lange rij...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
-
- dorpsstraat
Woensdag was het ook weer prijs: in de avondspits stond er al vanaf Vilvoorde een file voor de werken in Kontich
hock:
Met als resultaat dat iedereen via de N1 probeerde de files te omzeilen. Gevolg was één groot verkeersinfarct in Mechelen. Tussen 17u15 - 18u30 stond alle verkeer op de vesten (kleine ring rond Mechelen) gewoon stil in één gigantische file.
De meeste automobilisten hielden zich overigens ook niet aan de verkeersregels om de kruispunten vrij te houden met als gevolg dat alle overige verkeer dat kruispunten met de vesten moest dwarsen ook vast kwam te staan.
Ik woon pal in het centrum en op een gegeven moment stond zelfs in mijn anders doodrustige straat een file van auto's die probeerden te ontsnappen uit de binnenstad die opgesloten zat in één file. Heb het eerlijk gezegd in de 25 jaar dat ik Mechelen woon en er kom nooit zo meegemaakt.

Met als resultaat dat iedereen via de N1 probeerde de files te omzeilen. Gevolg was één groot verkeersinfarct in Mechelen. Tussen 17u15 - 18u30 stond alle verkeer op de vesten (kleine ring rond Mechelen) gewoon stil in één gigantische file.

De meeste automobilisten hielden zich overigens ook niet aan de verkeersregels om de kruispunten vrij te houden met als gevolg dat alle overige verkeer dat kruispunten met de vesten moest dwarsen ook vast kwam te staan.

Ik woon pal in het centrum en op een gegeven moment stond zelfs in mijn anders doodrustige straat een file van auto's die probeerden te ontsnappen uit de binnenstad die opgesloten zat in één file. Heb het eerlijk gezegd in de 25 jaar dat ik Mechelen woon en er kom nooit zo meegemaakt.

-
- stadsweg
Het viel me op toen ik de woensdag rond 17u in Mechelen op de trein passeerde. Het verkeer aan het kruispunt Nekkerspoel stond muurvast op de ring ...Mexxodus schreef:Woensdag was het ook weer prijs: in de avondspits stond er al vanaf Vilvoorde een file voor de werken in Kontichhock:
Met als resultaat dat iedereen via de N1 probeerde de files te omzeilen. Gevolg was één groot verkeersinfarct in Mechelen.
-
- expressweg
-
- expressweg
-
- expressweg
Inderdaad, de werken zijn vroeger klaar dan voorzien.
Voor de korte duur van de werkzaamheden was het niet de moeite om het verkeer naar de andere rijbaan te brengen. De werken 's nachts uitvoeren was ook niet zo eenvoudig, omdat het om asfalteringswerken ging en je dat enkel kan boven een bepaalde temperatuur, afhankelijk van het type asfalt.
Voor de korte duur van de werkzaamheden was het niet de moeite om het verkeer naar de andere rijbaan te brengen. De werken 's nachts uitvoeren was ook niet zo eenvoudig, omdat het om asfalteringswerken ging en je dat enkel kan boven een bepaalde temperatuur, afhankelijk van het type asfalt.
-
- expressweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Lange files op de E19 door wegenwerken
vr 09/06/06 - Op de E19 van Brussel naar Antwerpen stonden de hele middag lange files door de werkzaamheden aan de snelweg.
Tussen Mechelen-Zuid en Kontich is er erge spoorvorming, vooral op de rechterrijstrook.
Omdat de asfaltlagen vernieuwd worden, moet het verkeer in de richting van Antwerpen op sommige plaatsen op twee rijvakken in plaats van drie.
Vanaf 19.30 uur tot 06.00 uur morgenochtend is zelfs maar één rijvak beschikbaar.

-
- expressweg
Die lussen dienen voor volautomatische verkeerstellingen. Dergelijke lussen liggen aan elke af- en oprit op de Vlaamse snelwegen.Mikhail schreef:Ik ben gisteren nog eens boven de snelweg gepasseerd over de brug. Ik heb gemerkt dat er lussen in de weg zijn geplaatst op de 2 rechtse rijstrokenwaarschijnlijk trajectcontrole en ook op de slimme verkeersborden aan te sturen