[N329] Grondige start aanpak knelpunten in Oss
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
Re: [N329] Grondige start aanpak knelpunten in Oss

-
- 2x5 autosnelweg
Waarom zou iets niet aangelegd kunnen worden als er weinig verkeer gebruik van maakt? Buiten Nederland worden tig snelwegen aangelegd, ongelijkvloerse kruisingen gebouwd in enkelbaans wegen, etc, omdat dat er ook andere redenen zijn om bepaalde ontwerpen toe te passen. Altijd weer die Nederlandse focus op zoveel mogelijk doorstroming behalen; nee daar gaat het mij totaal niet om, of althans niet volledig.sirdanilot schreef:Dat is niet de dominante richting, dus lijkt me volstrekt onnodig.
Belangrijker vind ik comfort. En geef je comfort, dan geeft dat ook geloofwaardigheid en zelfs veiligheid.
Veiligheid:
- als er een invoegstrook zou liggen, hoeft het verkeer niet haaks de weg op te draaien met groot verschil in snelheid en rijrichting, maar creeer je een weefconflict/langsconflict waar het snelheidsverschil lager is. Die zijn veel veiliger dan haakse conflicten.
- op beide conflicterende richtingen kan roodlichtnegatie optreden. Ik hoef niet uit te leggen dat roodlichtnegatie ernstige ongevallen kan veroorzaken, vanwege de hierboven genoemde snelheid- en richtingverschillen.
- kopstaartbotsingen treden eerder op bij verkeerslichten dan bij invoegstroken
Capaciteit: Als men de vrije rechtsaffer had toegepast hoefde het vele verkeer op de 2-strooks-hoofdrichting niet te stoppen voor het rechtsafverkeer uit de zijrichting. Dat levert dus een hogere doorstroming op, en kan een eventuele verbreding/capaciteitsuitbreiding uitgesteld worden.
Als laatste, je bespaart ook op kosten. Het scheelt weer het aanbrengen van dure detectielussen en de VRI-installatie hoeft minder uitgebreid te zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x4 autosnelweg
En sinds wanneer is dat een bepalende factor?sirdanilot schreef:Dat is niet de dominante richting, dus lijkt me volstrekt onnodig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Moderator
Een paar foto's in noordelijke richting. Let op het bijzondere design van de verkeerslichten en de zonnepaneelbomen.

N329-1 by Chriszwolle, on Flickr

N329-2 by Chriszwolle, on Flickr

N329-3 by Chriszwolle, on Flickr

N329-4 by Chriszwolle, on Flickr

N329-5 by Chriszwolle, on Flickr

N329-6 by Chriszwolle, on Flickr

N329-7 by Chriszwolle, on Flickr

N329-8 by Chriszwolle, on Flickr

N329-1 by Chriszwolle, on Flickr

N329-2 by Chriszwolle, on Flickr

N329-3 by Chriszwolle, on Flickr

N329-4 by Chriszwolle, on Flickr

N329-5 by Chriszwolle, on Flickr

N329-6 by Chriszwolle, on Flickr

N329-7 by Chriszwolle, on Flickr

N329-8 by Chriszwolle, on Flickr
-
- dorpsstraat
@Chris
Mooie foto's en nee, het kombord staat er niet.
Mooie foto's en nee, het kombord staat er niet.
-
- 2x5 autosnelweg
Op 8 september is de N329 officieeel geopend: http://www.verkeersnet.nl/10115/weg-toe ... pgeleverd/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x5 autosnelweg
Glowing lines (lichtgevende belijning) op de N329 bij Oss.
-
- 2x5 autosnelweg
Officieel bericht:
1e lichtgevende weg in Brabant
10-04-2014
Begin april 2014 zijn de eerste Glowing Lines aangelegd op de N329 bij Oss (Noord-Brabant). Daarmee krijgt de N329 de eerste pilot van de lichtgevende snelweg ter wereld. Het kunstwerk is ontworpen door kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde en aangelegd door Heijmans.
1e lichtgevende snelweg in Brabant
Overdag laden de lijnen op door licht te absorberen, zodat ze in het donker licht geven. Daardoor is er minder stroom nodig om de weg te belichten. Bij slecht weer krijgen de lijnen stroom van een zonnepaneel. Het is een duurzaam alternatief voor plekken waar geen conventionele verlichting aanwezig is en het geeft de automobilist houvast, omdat het verloop van de weg zo duidelijk te zien is.
Onderweg naar de toekomst
Om dit innovatieve kunstwerk tot stand te brengen is er op de N329 een pilot van 2 maal 500 meter ‘Glowing Lines’ gerealiseerd. Geplaatst nabij knooppunt Paalgraven bij afslag Oss is het de entreepoort voor de Weg van de Toekomst.
Opdrachtgevers van de pilot zijn de gemeente Oss en de provincie Noord-Brabant, initiatiefnemers van de N329 Weg van de Toekomst. Het proefproject is mede tot stand gekomen dankzij advisering en financiering door het bkkc, brabants kenniscentrum kunst en cultuur. Iedereen kan vanaf nu deze unieke pilot de komende 5 jaar ervaren als het eerste onderdeel van ‘Smart Highway’. In 2014 zal deze pilot zich internationaal uitbreiden.
http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/20 ... abant.aspx
-
- Hoofdmoderator
Ik vind het een mooi en leuk concept! Ik ben alleen wel erg benieuwd naar de levensduur van deze markeringen. Is een duur verhaal denk ik. Jammer dat men de 3-9 asstreep niet meegenomen heeft, dat had een prachtig beeld gegeven tijdens het rijden! 

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Dit is een innovatie waar ik veel potentie in zie voor de toekomst. Ik vraag me ook af waarom de 3-9 niet is meegenomen. Wellicht kunnen ze nog geen onderbroken strepen maken of kan het materiaal nog niet teveel voertuigoverschrijdingen aan.
-
- Hoofdmoderator
Dat laatste verwacht ik zelf ook. Ik had al rondgevraagd naar de levensduur en de gevoeligheid van het materiaal, maar nog geen antwoord gekregen. Ben wel erg benieuwd 

-
- Forumbeheerder

-
- Hoofdmoderator
Als ze het écht hadden willen testen (en het uiteraard mogelijk was) hadden ze de asmarkering juist ook uit moeten voeren in deze materialen.
-
- 2x4 autosnelweg
Is er nou nóg niemand met dashcam overheen gereden?!? De weg is al een hele nacht open! Wat een forum is dit zeg... 

-
- Moderator
-
- 2x4 autosnelweg
Ik vond 3h20 in de auto echt genoeg voor vandaag. Nog 2u er bovenop wordt te gek.

-
- 2x3 autosnelweg
Hmm ik heb nog geen dashcam maar wel een nieuwe telefoon (met een Duits abbo, ik loop nu met twee toestellen
) en kan wel eens kijken of ik met dat ding in de houder iets kan filmen morgenvroeg.

-
- 2x4 autosnelweg
Sweet. 

-
- Forumbeheerder
Ik kom morgen over de N329, maar denk niet als het donker is
.

-
- 2x3 autosnelweg
Hmm moet het een dagje uitstellen, ons mam heeft de auto kapot en moet weg dus ik heb wel een telefoon maar geen auto meer om in rond te crossen...Attietattie schreef:Sweet.

-
- 2x4 autosnelweg
Fiets ook kapot ofzo?
-
- Forumbeheerder
Overdag ziet de belijning er beetje groenig uit en vrij 'dun'. Ik vraag me af hoe (on)zichtbaar het is bij nat weer of in de winter als er vieze drek van sneeuw of iets dergelijks op de weg ligt. Ben bang dat de belijning dan snel wegvalt.
-
- Hoofdmoderator
Ligt er eigenlijk nog gewone markering onder (thermoplast, wegenverf), of liggen alleen deze lijntjes er?
-
- Forumbeheerder
Ik had de indruk van niet, maar pin me er niet op vast.
-
- 2x3 autosnelweg
Heb je een pan af?Attietattie schreef:Fiets ook kapot ofzo?

-
- expressweg
Enfin, helemaal naar Oss gereden speciaal voor de gloeiende lijntjes. Ik hou het bij gloeiende gloeiende. Geen glowing lines! Een paar keer de hele N329 gereden (incl. veerboot), en uiteindelijk met veel moeite gevonden waar ze liggen (in sommige foto's zie je de hoogspanningslijn), maar dat geeft nog geen foton licht!
Verbeterde verkeersveiligheid? Echt niet! Helemaal geen lijntjes is echt niet beter dan goede oude witte reflecterende thermoplast.
Groetjes vanaf de berm van de N329.
Verbeterde verkeersveiligheid? Echt niet! Helemaal geen lijntjes is echt niet beter dan goede oude witte reflecterende thermoplast.
Groetjes vanaf de berm van de N329.
-
- 4x5 autosnelweg
Groot verschil dus tussen groot licht en dimlicht ?
-
- expressweg
Nee, ze geven totaal geen enkel beetje licht, of je nou met groot licht, dimlicht of mistlicht schijnt. Ze reflecteren ook niet. Vanuit een rijdende auto zijn ze nagenoeg niet zichtbaar. Alleen als je weet waar ze liggen, kun je ze zien. De eerste drie keren hebben we ze totaal gemist. Het is niet eens een zwak schijnsel, het is helemaal geen schijnsel.
We zijn uitgestapt en hebben even met een felle LED-zaklamp op de rubberachtig aanvoelende lijnen geschenen van heel dichtbij. Daarna gloeiden de lijntjes op het beschenen stukje heel even op, precies zoals ik gewend ben van andere GITD-dingen. Ik geloofde al niet dat er een vorm van GITD zou bestaan die het lang genoeg zou uithouden, maar ik wilde het wel graag geloven. Ik kwam van een koude kermis thuis (via Utrecht omdat ik een foutje maakte bij het instellen van m'n tomtom...). En dat concept van de "glowing lines" laten gloeien met elektriciteit werkt dus ook niet echt. Ofwel het is nu al stuk, ofwel het is bullshit. Wellicht dat iemand met verstand van de techniek hier wat over kan zeggen.
Wel is een groot deel van de N329 voorzien van hinderlijke fel groene LEDs in het wegdek. Van die normale kattenoog-vervangers die we al zo vaak hebben gezien. Het zijn er net te weinig waardoor je om de seconde een overgang van licht naar donker en weer naar licht meemaakt. Die hadden van mij helemaal niet gehoeven, al was het maar omdat de rode stoplichten veel minder opvallen tussen al dat groen.
We zijn uitgestapt en hebben even met een felle LED-zaklamp op de rubberachtig aanvoelende lijnen geschenen van heel dichtbij. Daarna gloeiden de lijntjes op het beschenen stukje heel even op, precies zoals ik gewend ben van andere GITD-dingen. Ik geloofde al niet dat er een vorm van GITD zou bestaan die het lang genoeg zou uithouden, maar ik wilde het wel graag geloven. Ik kwam van een koude kermis thuis (via Utrecht omdat ik een foutje maakte bij het instellen van m'n tomtom...). En dat concept van de "glowing lines" laten gloeien met elektriciteit werkt dus ook niet echt. Ofwel het is nu al stuk, ofwel het is bullshit. Wellicht dat iemand met verstand van de techniek hier wat over kan zeggen.
Wel is een groot deel van de N329 voorzien van hinderlijke fel groene LEDs in het wegdek. Van die normale kattenoog-vervangers die we al zo vaak hebben gezien. Het zijn er net te weinig waardoor je om de seconde een overgang van licht naar donker en weer naar licht meemaakt. Die hadden van mij helemaal niet gehoeven, al was het maar omdat de rode stoplichten veel minder opvallen tussen al dat groen.
-
- 2x4 autosnelweg
Dank voor de duidelijke recensie. Opvallend dat de hele wereld in kennis is gesteld van de implementatie, maar ik niemand zo negatief heb zien/horen reageren. Zou het dan toch een fiasco zijn en een stille dood sterven?