[N329] Grondige start aanpak knelpunten in Oss
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [N329] Grondige start aanpak knelpunten in Oss
Die "glowing lines" zijn echt de hele wereld over geweest, ze hebben zo ongeveer in alle Amerikaanse media gestaan, maar ook in de Indiase, Australische, Duitse, Franse, Spaanse, Slowaakse, Noorse, etc noem maar op. Wel een fiasco als het helemaal niet zou werken. 

-
- Moderator
Hier een video die Juerd's ervaring ook laat zien. Je ziet helemaal niks van de Glow in the Dark markeringen.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater
https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater
-
- Forumbeheerder
In de tak van de fosforescentie is het de 'kunst' om een materiaal te maken wat goed in staat is energie op te slaan (het 'opladen in de zon') en deze gedoseerd weer te kunnen afgeven (het licht geven). Materialen die dit wat uren kunnen volhouden bestaan zeker (vraag me niet wat ze op de N329 gebruikt hebben). Een nadeel bij dit soort technieken is, is dat er allerlei gevaren op de loer liggen. Als het buiten ligt kan het materiaal snel degraderen door invloeden van buitenaf (teveel zonlicht, warmte, koude, beschadiging) en soms is de (quantummechanische) scheiding tussen 'licht opslaan' en 'licht uitzenden' niet goed, waardoor er geen energie wordt opgeslagen, wat weer zorgt voor een lager rendement. Ik denk dat een combinatie van deze twee dit project dan ook te parten kan spelen (zoals zovaak). Wat je vaak ziet is dat dit de eerste dagen/weken goed doet, maar dan (eigenlijk exponentieel) de kwaliteit afneemt. De omstandigheden buiten zijn wellicht overschat en mogelijk dat het gebruikte materiaal voor fosforescentie nog de nodige optimalisaties nodig heeft.Juerd schreef:We zijn uitgestapt en hebben even met een felle LED-zaklamp op de rubberachtig aanvoelende lijnen geschenen van heel dichtbij. Daarna gloeiden de lijntjes op het beschenen stukje heel even op, precies zoals ik gewend ben van andere GITD-dingen. Ik geloofde al niet dat er een vorm van GITD zou bestaan die het lang genoeg zou uithouden, maar ik wilde het wel graag geloven. Ik kwam van een koude kermis thuis (via Utrecht omdat ik een foutje maakte bij het instellen van m'n tomtom...). En dat concept van de "glowing lines" laten gloeien met elektriciteit werkt dus ook niet echt. Ofwel het is nu al stuk, ofwel het is bullshit. Wellicht dat iemand met verstand van de techniek hier wat over kan zeggen.
Met behulp van electriciteit kan je het materiaal een extra 'zetje' geven door het materiaal 'artificieel op te laden'. Met dit principe ben ik niet zo bekend, maar mijn vermoeden is is dat dit behoorlijk nauwkeurig afgemeten moet gebeuren. Ook hier vraag ik mij af wat de invloed is van omgevingsfactoren, zoals regen.
-
- Hoofdmoderator
Hier is dus mijn antwoord...Snelwegfreak schreef:Ik ben alleen wel erg benieuwd naar de levensduur van deze markeringen. Is een duur verhaal denk ik.

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg
NOS-teletekst meldt dat de proef tijdelijk stopgezet is, omdat de verf niet tegen vocht blijkt te kunnen. De verf zal verder ontwikkeld worden in een laboratorium.
-
- Hoofdmoderator
Is de faal van het systeem in het buitenland ook doorgedrongen? Ben benieuwd hoe de markt daarop reageert.
Ik hoop wel dat ze het goed werkend krijgen, voor langer dan een paar nachten.
Ik hoop wel dat ze het goed werkend krijgen, voor langer dan een paar nachten.
-
- Moderator
Dat klinkt alsof de verf totaal niet getest is in een buitenomgeving. Hier had je toch ook achter kunnen komen op een stuk proefterrein (niet zijnde openbare weg)?
-
- Hoofdmoderator
De N329 is juist het stukje proefterrein waar de verf getest is in de buitenomgeving. Daarom is er ook maar een (relatief kort) stuk van 500 meter uitgevoerd.
Neemt niet weg dat je natuurlijk gelijk hebt: dit materiaal hadden ze beter moeten testen vóór het op de N329 kwam te liggen...
Neemt niet weg dat je natuurlijk gelijk hebt: dit materiaal hadden ze beter moeten testen vóór het op de N329 kwam te liggen...
-
- Forumbeheerder
Tsja, hoeveel je ook iets simuleert, de realiteit blijft altijd anders.
Neemt niet weg dat ik persoonlijk eerst een testvak zou hebben aangelegd op een klein stukje zonder verdere geruchtbaarheid aan te geven, om vervolgens dan pas eventuele optimalisaties door te voeren en dan wat groter te gaan testen en publiciteit opzoeken. Dit klinkt beetje als 'overhaast te werk gaan'.
Neemt niet weg dat ik persoonlijk eerst een testvak zou hebben aangelegd op een klein stukje zonder verdere geruchtbaarheid aan te geven, om vervolgens dan pas eventuele optimalisaties door te voeren en dan wat groter te gaan testen en publiciteit opzoeken. Dit klinkt beetje als 'overhaast te werk gaan'.
-
- Moderator
Lijkt mij een schoolvoorbeeld hoe je niet met innovatie om moet gaan
Eerst een hoop poeha over hoe fantastisch het is en dan blijkt het niet te werken en kan het niet tegen een van de basiseigenschappen van een buitenomgeving - vocht 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
Het schijnt weer te werken - al vraag ik me af hoeveel je er nog van ziet als het niet zoals hier met lange sluitertijd is genomen.

-
- Moderator
Ligt die 'glow-in-the-dark' markering er nog en werkt deze nog?