Plaatsnamen en centrum-aanduidingen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg

Plaatsnamen en centrum-aanduidingen

Bericht door kees » ma 03 apr 2006, 22:08

2 situaties uit het zuiden des lands:
bij knooppunt Vught:
wil je naar Vught, kun je de A2 volgen (Vught) of de A65 opgaan (Vught-Centrum).

Bij Waalwijk:
dan heb je afrit Waalwijk-centrum, terwijl Waalwijk rechtdoor aangegeven wordt.

Mijn hersens raken hiervan een beetje in de knoop,.
Ik ging er altijd vanuit dat als je een plaatsnaambord tegenkomt, daarmee het centrum van de stad bedoeld wordt. Als beide aanduidingen op de borden staan, die ieder een eigen richting krijgen, dan snap ik het even niet meer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 03 apr 2006, 22:37

De afritten Waalwijk-Centrum en Zoetermeer-Centrum hadden niet de toevoeging Centrum gehad als het volledige aansluitingen waren geweest. Nu is de 'kale' naam gebruikt voor de volledige aansluiting die het op één na best aansluit bij het centrum.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 03 apr 2006, 22:42

Het kan natuurlijk erger. ;)

klik hier voor de foto
De foto is gemaakt door harry ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 04 apr 2006, 9:53

Ander voorbeeld. A12 richting Oberhausen. Bij Oosterbeek staat Arnhem-Centrum aangegeven. Arnhem zelf is daar nog 15 km (via Velperbroek). Op zich logisch want de meeste delen van Arnhem zijn sneller via de A12/N325 bereikbaar.

En dan hebben we uiteraard ook nog deze (met dank aan Frits die deze foto in het wegrestaurant plaatste). http://img152.imageshack.us/img152/3941 ... 0919fl.jpg

Andersom kan ook. Als je vanuit Utrecht naar Amersfoort-Centrum wil, kan je het beste bij Amersfoort-Zuid al de snelweg verlaten en via de N227 Amersfoort binnen rijden. Stukken korter, sneller en minder filegevoelig als de route via de A28 afrit 8.

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Plaatsnamen en centrum-aanduidingen

Bericht door harry » di 04 apr 2006, 10:49

kees schreef:Ik ging er altijd vanuit dat als je een plaatsnaambord tegenkomt, daarmee het centrum van de stad bedoeld wordt.
Nee, de regel is dat je dan alle delen van de stad bereikt behalve de expliciet genoemde.
Dus bij Assen-Noord / Assen weet je dat je voor heel Assen behalve Assen-Noord richting Assen moet.

In de door jou genoemde gevallen gaat het Centrum dus de ene kant op, terwijl de overige stadsdelen de andere kant op gaan.

Het kan zijn dat een aanduiding -Centrum (of -West) verderop weer van de wegwijzers verdwijnt, omdat je dan weer voor alle delen van de plaats het best dezelfde kant uit kunt gaan.
Dit is het geval bij Leiden-West en Den Haag-Centrum op de A44.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 apr 2006, 11:42

boe! schreef:En dan hebben we uiteraard ook nog deze (met dank aan Frits die deze foto in het wegrestaurant plaatste). http://img152.imageshack.us/img152/3941 ... 0919fl.jpg
Maar dat is toch al jaren zo! Wel een bijzondere situatie overigens, zo ver van te voren.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 04 apr 2006, 12:59

Er had beter Wassenaar of Den Haag Scheveningen op kunnen staan, dan DH-Centrum, maar dat terzijde. Mogelijk dat dat nog verandert als de A4 3+3 is en men verkeer niet meer hoeft te spreiden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 04 apr 2006, 18:08

Peter schreef:Er had beter Wassenaar of Den Haag Scheveningen op kunnen staan, dan DH-Centrum
Maar dan had Wassenaar op alle volgende rechtdoorborden van de A44 toegevoegd moeten worden...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 04 apr 2006, 18:10

Coen Tunnel schreef:Wel een bijzondere situatie overigens, zo ver van te voren.
Opa vertelt van vroeger:
Jaren geleden had je bij Joure op de A7 de keus tussen Amsterdam (via A50/A6) en Amsterdam-Noord (via A7/Afsluitdijk).
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 apr 2006, 18:11

Zo! Stond dat daar serieus?

Ik kan me nog wel herinneren dat er twee aanduidingen naar Amsterdam stonden bij Joure; Amsterdam (over de A50) en Amsterdam via Afsluitdijk (over de A7).
Coen Tunnel

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 04 apr 2006, 18:12

Dat laatste klopt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 apr 2006, 18:14

Maar wellicht stond er vroeger echt Amsterdam-Noord. Zou best kunnen, want toen was er nog geen A10; ook de A1 hield ergens bij Diemen op en ging (volgens mij) door als N1.
Coen Tunnel

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 04 apr 2006, 18:28

Coen Tunnel schreef:Maar wellicht stond er vroeger echt Amsterdam-Noord. Zou best kunnen
Het is dan ook echt zo.
Heeft niks te maken met het al of niet bestaan van A10/A1. Er waren gewoon 2 logische routes naar Amsterdam, en de aanduiding "Amsterdam via Afsluitdijk" was niet volgens de richtlijnen. (Later heeft men bedacht dat je af en toe best van die richtlijnen mag afwijken.)

Het schijnt dat nóg eerder Amsterdam alleen via de A7 aangegeven stond. De A50 ging immers niet naar Amsterdam. Mevrouw Jorritsma heeft voor de wijziging gezorgd toen ze nog wethouder van Bolsward was.
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 04 apr 2006, 18:32

jammer dat ze toen niet meteen de E22 gecorrigeerd hebben

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 apr 2006, 18:32

Grappig! :D
Coen Tunnel

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 apr 2006, 18:33

Wouter N14 schreef:jammer dat ze toen niet meteen de E22 gecorrigeerd hebben
Ach, mooi stukje sightseeing voor die buitenlanders die op E-nummers rijden. 8-)
Coen Tunnel

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 04 apr 2006, 18:34

ja, dat is ook weer zo. Maar dan had je nog beter een R-route kunnen instellen voor Sneek-Afsluitdijk en de E22 via Flevoland :D

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 apr 2006, 18:44

Wat betreft afritten binnen één stad (een afslag X-Centrum, terwijl X zelf nog rechtdoor is): een tijdje geleden liep een soortgelijke discussie over Heerenveen. Discussie kwam erop neer dat de naam van een stad, zonder toevoeging, ziet op het meeste verkeer dat die stad in gaat. In die zin kan de afrit X zien op een groot gedeelte van de wijken van X, maar juist niet op het Centrum.

Persoonlijk vind ik die oplossing niet mooi. Mijn gevoel is dat op het moment dat je voor verschillende delen van een stad verschillende routes moet gaan kiezen, de enkele aanduiding van die stad (zonder stadsdelen als toevoeging) niet langer gepast is. In zoverre wordt in Nederland naar mijn gevoel een verkeerde keuze gemaakt.

Wat betreft aanduidingen op afstand, zoals bij Joure: ook al lag de Ring Amsterdam er vroeger nog niet, ik kan een verwijzing Amsterdam-Noord, Den Haag-Centrum of Antwerpen (Havens) moeilijk serieus nemen op zo'n afstand. Je laat je route naar de bewuste doelen afhangen van een aantal omstandigheden (precieze doel in de stad, drukte op de weg, etc.). Dan zijn die gespecificeerde verwijzingen op afstand oversimplificaties, die dus niet op de borden thuishoren.

Een aardig voorbeeld in Australië is de route van Sydney naar Brisbane. Je kunt de route langs de kust nemen (Pacific Highway) en eentje door het binnenland (New England Highway) - beide prima uitgebouwde wegen. Van centrum naar centrum is de New England Highway slechts een kilometer of 10 langer op een traject van 1000 km. Zet je dan op het punt dat de beide routes uit elkaar gaan (bij Newcastle) borden neer "Brisbane West" en "Brisbane East"? Gelukkig niet - er wordt gewoon verwezen naar "Brisbane via New England Hwy" respectievelijk "Brisbane via Pacific Hwy". Zie http://www.ozroads.com.au/NSW/Freeways/ ... ld-AD2.JPG

Dat laatste lijkt mij dan ook de beste optie.
- op Burgerveen: "Den Haag via Wassenaar" en "Den Haag via Leiden"
- op Joure: "Amsterdam via Afsluitdijk" en "Amsterdam via Lelystad"
- op Klaverpolder "Antwerpen via Bergen-op-Zoom" en "Antwerpen via Breda".

In alle gevallen zou je bij de laatstgenoemde route (die steeds de meest logische is) de via-aanduiding nog kunnen verwijderen. Voornaamste voordeel van deze via-constructie is je niet wordt gedwongen om via-doelen als Wassenaar op de borden te houden en kunt blijven focussen op het hoofddoel. Je haalt de via-doelen (Wassenaar/ Afsluitdijk / Bergen-op-Zoom) meteen na de splitsing van de borden en blijft je richten op de hoofddoelen (Den Haag / Amsterdam / Antwerpen).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 04 apr 2006, 18:51

Dit zou anno 2006 toch ook moeten kunnen:

Afbeelding

Op de gewone bewegwijzeringsborden zet je de plaatsnaam gewoon op de richting die normaliter het meest voor de hand liggend is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 apr 2006, 18:56

@Wouter, prima borden. Mogelijk bij Joure nog toevoegen dat het gaat om de tijd tot aan de Ring Amsterdam.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 04 apr 2006, 19:01

Dank je! Er zijn natuurlijk verschillende variaties mogelijk. Overigens klopt dat Den Haag-Centrum niet echt met wat ik er als toevoeging onder zette, op de portalen naar de A44 moet je nl. wél Den Haag-Centrum vermelden. Maar m.i. kan je op de A44 zelf verder volstaan met gewoon Den Haag, zoals nu ook het geval is.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 04 apr 2006, 19:11

@Wouter: mooie borden. Ik zou een kleine aanpassing voor willen stellen. De aanduiding 'uur' is niet conform de standaard aanduiding, dit moet zijn 'h' (internationale aanduiding).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 04 apr 2006, 19:17

kan de hele tijdsaanduiding niet geheel weg bij het linkervoorbeeld? Net zoals op de onderborden bij inhaalverboden. Wat kan 1:24 anders betekenen, en die schrijfwijze is toch ook internationaal?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 04 apr 2006, 20:20

Prima borden. Invoeren maar. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 04 apr 2006, 21:05

Invoeren maar
ja, maar laten we dan wel hopen dat er iets lagere waarden staan, die heb ik, hoewel volstrekt willekeurig, wat hoog ingeschat denk ik zo :lol:

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » di 04 apr 2006, 21:54

Wellicht dat je de gunstige tijd groen kan maken en de ongunstige tijd rood zodat het reisadvies duidelijker naar voren komt...Verder ziet het er :top: uit...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 apr 2006, 0:39

@ Pino: Ik vind juist die 'via' 'wegnaam' een beetje onzinnig. Men kan veel beter een specifieke naderingsrichting of cluster van stadsdelen aangeven. Amsterdam-Noord vind ik wel handig omdat het niet alleen Amsterdam-Noord, maar ook alle nederzettingen ten noorden van Amsterdam betreft ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 apr 2006, 9:17

Een beetje vergelijkbaar met Duitse afritnamen zoals Freiburg-Süd. Daarmee wordt niet zozeer aangegeven dat je naar het zuiden van de stad rijdt, maar dat je de stad vanaf het zuiden benadert.

Snap het idee, maar het komt tegelijkertijd onzinnig over op tientallen kilometers van de stad zelf. Bovendien onbruikbaar, wanneer twee routes min of meer parallel aan elkaar lopen. Bij Klaverpolder zou zowel de route via Breda als die via Bergen-op-Zoom op de borden moeten staan als Antwerpen-Noord. Op Burgerveen zou je nog gebruik kunnen maken van "Den Haag-Noord" en "Den Haag-West", maar echt overtuigend komt dat op mij ook niet over.

Kortom, persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan die via-verwijzingen.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 05 apr 2006, 9:33

Pino schreef:Een beetje vergelijkbaar met Duitse afritnamen zoals Freiburg-Süd. Daarmee wordt niet zozeer aangegeven dat je naar het zuiden van de stad rijdt, maar dat je de stad vanaf het zuiden benadert.
Ja, maar de Duitsers geven dat wel aan als:

Freiburg
- Süd

en niet als:

Freiburg-Süd

Ik vind het bij het eerste voorbeeld duidelijk dat je via de afrit HEEL Freiburg benadert, maar wel vanuit het zuiden. Deze manier van aangeven prefereer ik boven de Nederlandse. Twee voordelen:
- als je in NL verwijst naar (bijv.) Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost blijf je met het probleem zitten waar je naartoe moet voor Sliedrecht-Centrum. Dat heb je niet wanneer je het op de Duitse manier aangeeft: Sliedrecht, benaderd vanuit west en Sliedrecht, benaderd vanuit oost;
- Je bespaart het onnodig noemen van dezelfde plaatsnamen, vooral bij Almere kan dit een voordeel zijn.

In de casus Waalwijk, waar eerder in deze draad al over gesproken werd, kun je dus volstaan met

afrit 39:
Waalwijk
- Oost
rechtdoor:
Waalwijk
- Centrum
- West

afrit 38:
Waalwijk
- Centrum
rechtdoor:
Waalwijk
-West

afrit 37
Waalwijk
-West

Probleem opgelost toch?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 apr 2006, 9:52

Hmmm. Zo had ik de Duitse borden nog nooit gelezen. Kende natuurlijk wel de opsommingen van meerdere stadsdelen (HD-Kirchheim, -Rohrbach, -Pfaffengrund), maar op borden met maar één doel (afritnamen bijvoorbeeld) was het me nooit zo opgevallen.

Prima oplossing in ieder geval. Althans voor afrit-namen. Voor knooppunten als Joure en Burgerveen geldt mijn vorige post.