Plaatsnamen en centrum-aanduidingen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 apr 2006, 13:33

Bij Klaverpolder zou zowel de route via Breda als die via Bergen-op-Zoom op de borden moeten staan als Antwerpen-Noord. Op Burgerveen zou je nog gebruik kunnen maken van "Den Haag-Noord" en "Den Haag-West", maar echt overtuigend komt dat op mij ook niet over.
Ik zie niet zozeer het probleem. Bij Klaverpolder staat Antwerpen-Havens, en bij Burgerveen staat Den Haag - Centrum. Dat lijkt mij nog steeds een beter idee dan Antwerpen via Bergen Op Zoom, omdat dat gewoon veel te veel informatie op een bord wil plakken. Iedereen snapt wat ermee bedoelt wordt en voor degenen die niet bekend zijn suggereert het twee gelijkwaardige routes (wat het in principe ook zijn).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 apr 2006, 13:42

Vinny schreef:Ik zie niet zozeer het probleem. Bij Klaverpolder staat Antwerpen-Havens, en bij Burgerveen staat Den Haag - Centrum. Dat lijkt mij nog steeds een beter idee dan Antwerpen via Bergen Op Zoom, omdat dat gewoon veel te veel informatie op een bord wil plakken. Iedereen snapt wat ermee bedoelt wordt en voor degenen die niet bekend zijn suggereert het twee gelijkwaardige routes (wat het in principe ook zijn).
Die suggestie zie ik dus juist niet. Den Haag-Centrum en Antwerpen (Havens) suggereren geen gelijkwaardigheid, maar juist verschillende routes voor verschillende delen van de stad. Juist een via-vermelding suggereert naar mijn mening gelijkwaardigheid.

Ben het wel met je eens dat het risico van te volle borden ontstaat. Dat moet goed worden ondervangen. Anderzijds kies ik in mijn systeem sowieso voor een beperkt aantal doelen op de borden. In principe nooit meer dan twee doelen per richting, zeker op rechtdoorborden. Bij een dusdanige beperking levert een toevoeging "via X" geen overschot aan informatie op.

Maar goed, laten we het erop houden dat onze persoonlijke voorkeuren verschillen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 apr 2006, 13:58

Niet meer dan twee doelen, maar door het 'via' regel, wel eentje extra moffelen. Ja dat is duidelijk :roll:
Die Via is hooguit leuk voor de DRIPS, maar daar moet het w.m.b bij blijven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 apr 2006, 14:19

Door het "via" op DRIPs zul je de via's op de wegwijzers zelf in sterke mate kunnen beperken. Zo kun je Joure bij Amsterdam van de A7-borden laten en het alleen nog als alternatief op de DRIPs duiden. De weggebruiker trekt dan zelf wel de conclusie dat hij voor het alternatief de A 7 moet blijven volgen, in plaats van de borden naar Amsterdam (die naar de A 6 verwijzen).

Vergelijk het met de nu al gebruikte DRIPs. Bij het oprijden van ringwegen staan DRIPs om aan te geven hoe de files op die ringweg staan. Kun je je keuze tussen linksom en rechtsom waar nodig op aanpassen. Denk ook aan de DRIPs bij Rijnsweerd, Zonzeel en weet ik veel waar nog meer. In geen van die gevallen wordt de alternatieve route op de wegwijzers verder genoemd, en dat is goed zo.

Vrees alleen dat je soms niet om specificaties op de richtingborden heen kunt. Op Burgerveen bijvoorbeeld is Den Haag de enige logische control city voor zowel de A 4 als de A 44. In die context kom je voor de keuze te staan:
- voor beide routes Den Haag aangeven, zonder nadere specificaties
- gaan werken met toevoegingen als "-Centrum" voor een van de routes (of beide)
- gaan werken met via's

Mijn voorkeur voor die gevallen is inmiddels bekend.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 06 apr 2006, 0:03

Ik vind de vondst van Harry (Amsterdam-Noord) wel leuk, maar ik ben deze discussie vooral gestart omdat de plaatsaanduiding zelf en de centrumaanduiding van een plaats voor mij gelijkwaardige begrippen zijn. Als die twee plaatsbepalingen via verschillende routes worden geleid, is dat zeer verwarrend en bovendien zeer onveilig, omdat een onbekende automobilist kan gaan twijfelen welke kant hij opmoet. Bewegwijzeren moet helpen, niet in vertwijfeling brengen.

Er kunnen allerlei 'via-discussies' en 'andere bestemmingen-in-een-stad-discussies' ontstaan, maar dat was niet mijn oorspronkelijke vraag.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » do 06 apr 2006, 8:08

Ja, maar wat moet je dan aangeven?

rechtsaf: Waalwijk-Centrum
rechtdoor: Waalwijk-Overig

:?: :dontknow:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 06 apr 2006, 18:30

@ Kees: je hebt nog nergens een vraag gesteld :twisted:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

kees
expressweg

Bericht door kees » do 06 apr 2006, 23:17

Hanno schreef:Ja, maar wat moet je dan aangeven?

rechtsaf: Waalwijk-Centrum
rechtdoor: Waalwijk-Overig

:?: :dontknow:
Rechtsaf: Waalwijk (afrit eerder was al Waalwijk-Oost, dus overig kan al helemaal niet, laat staan dat een dergelijk begrip in verkeersland niet gebruikt wordt)
Rechtdoor: Waalwijk(-West misschien) met een symbooltje voor het meubelplein en industriegebieden.
Bijvoorbeeld.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 07 apr 2006, 10:52

kees schreef:Ik vind de vondst van Harry (Amsterdam-Noord) wel leuk, maar ik ben deze discussie vooral gestart omdat de plaatsaanduiding zelf en de centrumaanduiding van een plaats voor mij gelijkwaardige begrippen zijn.
Voor jou misschien maar feitelijk onjuist.
kees schreef:Als die twee plaatsbepalingen via verschillende routes worden geleid, is dat zeer verwarrend en bovendien zeer onveilig, omdat een onbekende automobilist kan gaan twijfelen welke kant hij opmoet. Bewegwijzeren moet helpen, niet in vertwijfeling brengen.
Dat kan ik mij niet voorstellen. Iemand die naar het centrum moet volgt die borden. Iemand die naar een ander deel van de plaats moet, zal vaak een andere afrit nemen. De plaatsaanduiding kan dan zelfs geheel irrelevant worden. Iemand die naar het centrum van een (grote) stad moet, kan overigens vrijwel elke afrit nemen omdat de bestemming 'centrum' op de meeste invalswegen staat aangegeven.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 07 apr 2006, 11:20

kees schreef:overig kan al helemaal niet, laat staan dat een dergelijk begrip in verkeersland niet gebruikt wordt
Bij industrieterreinen en havens zie je het vaak.
In Zoetermeer staat soms ook "overige wijken" of "andere wijken".
(Niet alleen binnen de stad zelf - zoals op de foto - maar ook bij de afrit vanaf de A12 waar je nog niet in Zoetermeer zit.)

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.