[E034][A011][N049] Ombouw Antwerpen-Zelzate-Knokke
Moderator: Moderatoren
-
captain007
- Forumbeheerder
Re: [E034][A011][N049] Ombouw Antwerpen-Zelzate-Knokke
-
Tommy
- autoweg
Volmondig mee eens. Ik hou van het Duitse systeem. Subtiel en keihandig:
https://www.google.com/maps/@50.8248741 ... FQAw%3D%3D
Ik merk trouwens op dat algemeen afstanden meer en meer achterwege gelaten worden. Wie hier denkt al bijna in Veurne te zijn heeft het heden te dage goed mis:
- vroeger: https://www.google.com/maps/@50.8642726 ... FQAw%3D%3D
- nu: https://www.google.com/maps/@50.8642378 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Joshua
- autoweg
Het verdwijnen van afstandsaanduidingen op (hand)wegwijzers dat is geen enkel probleem en namelijk effectloos op gedrag van de weggebruikers.
Ik erger me zelf eerder aan de aanduiding van de Franse A25(/E42).
Ik erger me zelf eerder aan de aanduiding van de Franse A25(/E42).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
In Frankrijk geven ze indirecte verwijzingen zo aan:
https://maps.app.goo.gl/iEF8VTAWqHA9puk99
Bij de toerit zelf wel in een rood kader:
https://maps.app.goo.gl/JhbfxRzX7GS3eMHm8
Ik snap wel dat dat verwarrend is. Op de groene achtergrond die in België gebruikt wordt, valt een rood of een blauw kader minder goed op dus ik begrijp wel dat ze het zo doen.
https://maps.app.goo.gl/iEF8VTAWqHA9puk99
Bij de toerit zelf wel in een rood kader:
https://maps.app.goo.gl/JhbfxRzX7GS3eMHm8
Ik snap wel dat dat verwarrend is. Op de groene achtergrond die in België gebruikt wordt, valt een rood of een blauw kader minder goed op dus ik begrijp wel dat ze het zo doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
In sommige gevallen wordt wel de kleur van de buitenlandse wegnummers gebruikt, maar niet altijd. Nochtans een erg gemakkelijke oplossing. Zowel blauw, rood, als geel zijn nog gemakkelijk leesbaar op een blauwe achtergrond. Bovendien worden al onze A-nummees vanaf 2026 in het wit-groen weergegeven.
-
SAN RED
- verkeersader
Zo essentieel is het niet... Maar toch, zo nodig een afstand er bij flatssen: Dan kan dat linksboven van het bord naast de pijl. Onderaan kan niet, want die ruimte is er voor eventueel een wegnummer. In 400 middenschrift of 350 normaal.captain007 schreef: di 17 dec 2024, 20:15Als je er dagelijks langs komt kijk je er niet eens naar. Maar stel je komt daar voor de eerste keer dan zou je op basis van dit bord verwachten dat de uitvoeger hierna begint. Je mist wat dat betreft dan hier toch wel essentiële informatie.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik zou het gewoon terug in de zwarte service balk vermelden, dat was toch wel 1 van de beste uitvindingen binnen het nieuwe systeem.
Of zoals elders in Vlaanderen, het afritsnummer in een grijze servicebalk en de afstand rechtsonder.
Of zoals elders in Vlaanderen, het afritsnummer in een grijze servicebalk en de afstand rechtsonder.
-
SAN RED
- verkeersader
- 50cm hoogte vrijhouden voor die zwarte service balk
- Geen consequente positionering van elementen
- Andere keer een afstandaanduiding
- dan weer het afritnummer
- dan weer de Ring aanduiding
- en of de richting nr. voor categorie omleiding.
- enz.
- wegnummers zijn niet op een vaste plaats op het bord
Al, hebben de oosterweel-borden ook enkele kritiek punten:
- Uitsmijter borden gebruiken als voorwegwijzer, en dan nog is zonder afstandaanduiding
- Zeer groot lettertype
- Indirecte nummers niet op de borden, alleen het nummer R1
Maar ik ben hier wel eh
-
Davy
- expressweg
Vandaag een filmpje gemaakt inclusief commentaar van mijzelf van de werken t.h.v. de Leestjesbruggen.
Link
Link
-
captain007
- Forumbeheerder
Aardige bouwput daar. En al flink opgeschoten qua grondwerken, etc.
-
Chris
- Moderator
Luchtfoto van 1971. De Leestjesbrug was kennelijk vanaf 1952 al 2x2, maar de aansluitende wegvakken zijn pas (veel) later verdubbeld.

-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Meestal is het omgekeerd, dat een duur kunstwerk soberder wordt uitgevoerd tov de omliggende wegvakken. Hier heeft men dus gekozen om de brug meteen 2x2 te bouwen vooruitziend op de toekomst. Overigens was dit toen zeker geen belangrijke weg. Die eindigde op de N9 in Maldegem (die toen al niet belangrijk meer was sinds de opening van de E40). Deze weg is maar belangrijk geworden in 1983 toen de N49 (of toentertijd N617) opende tussen de Zelzatetunnel en Maldegem.
-
verfmeer95
- expressweg
Smallere bruggen zie je vaak bij bestaande wegen die worden opgewaardeerd. Dan begin je inderdaad met de goedkoopste delen, omdat daar de meeste winst mee te behalen is.
-
Davy
- expressweg
Die bredere kunstwerken zie je in de regio trouwens wel meer, vooral over het Schipdonkkanaal. Zo is de N410 Aardenburgkalseide niet ver van de Leestjesbrug ook erg breed uitgevoerd, vroeger was dit zelfs 2x2 zonder middenberm maar nu versmald naar 1+1.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ook in Belgisch-Limburg ben ik dat tegen gekomen. Kan natuurlijk tactiek geweest zijn: eerst de moeilijke dingen zo ruim mogelijk bouwen 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Er zijn zelfs vele SNUPs waar grote bruggen zijn aangelegd die nergens toe leiden.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
xxl_filip
- woonerf
Beetje off-topic, maar de brug van de N16 over de spoorlijn 54 in Leest (Mechelen) werd destijds in 2x2 uitgevoerd waarbij ze momenteel nog altijd maar als 2x1 gebruikt wordt. Zelfs na de herinrichting van het kruispunt met de Blaasveldstraat een paar jaar geleden.Alfa schreef: za 25 jan 2025, 13:06 Meestal is het omgekeerd, dat een duur kunstwerk soberder wordt uitgevoerd tov de omliggende wegvakken.
Dit heeft het volgende bizarre effect: als je het kruispunt, komende van de A12, oversteekt is er slechts een zeer korte invoegstrook om naar 2x1 over te gaan, terwijl de beschikbare oppervlakte (inclusief het ongebruikte brugdeel) bijna een kilometer betreft!
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Er is weer een nieuwe studie verschenen over de drie grote projecten rond Zelzate, de omvorming van de R4, de spoorlijn Gent-Terneuzen en de verdiepte Zelzatetunnel. Het rapport roept op tot snelle realisatie van deze projecten. Maar het lijkt er op dat er vanaf een wit blad vertrokken wordt en de eerdere plannen rond de hervorming van de R4 dus volledig herwerkt worden. Maar positief dus dat er weer verder gewerkt wordt. Wel dwaas dat er over 'langere termijn' gesproken wordt als het om de Zelzatetunnel gaat. Dat zou eigenlijk de meest prioritaire project moeten zijn omdat de impact het grootste is, het gaat namelijk om de totale bereikbaarheid van de Gentse haven voor grotere schepen. De Terneuzensluis is al klaar.
Ontwerpoefening wijst op belang diepere Zelzatetunnel voor scheepvaart
Het Projectbureau Gentse Kanaalzone heeft een toekomstbeeld opgemaakt voor Zelzate. In de Oost-Vlaamse gemeente moet de schop in de grond voor drie cruciale werven: Rail Ghent Terneuzen, de R4 in Zelzate en de nieuwe Zelzatetunnel.
Volledig artikel: https://www.flows.be/havens/2025/02/ont ... cheepvaart
-
Jump
- autoweg
Na het wegwerken van het kruispunt aan Stoepestraat, is de snelheid richting Knokke naar 90 gegaan tot aan het volgende kruispunt.
https://www.hln.be/assenede/opgepast-va ... ~aef5b79d/
https://www.hln.be/assenede/opgepast-va ... ~aef5b79d/
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) beheert de weg en heeft de maximum snelheid aangepast op de E34 tussen de Zelzatetunnel en het kruispunt met Nieuwburg in Assenede. Vroeger mocht je net voor en in de tunnel maar 90 per uur rijden, en eens uit de tunnel was dat weer 120 kilometer per uur. Maar die maximum snelheid van 90 per uur wordt nu in de richting van de kust doorgetrokken tot het eerstvolgende kruispunt met verkeerslichten.
-
Joshua
- autoweg
Het is vanwege de volgende reden: een veiligheidsaudit.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik had het vorige week ook al gezien, het is compleet ridicuul. Heel dit segment is nu 90 omwille van 1 bocht ter hoogte van de nieuwe brug aan de Stoepestraat. Voor die bocht gold al een limiet van 90, maar nu hebben ze het doorgetrokken voor heel dat segment. Wellicht omdat een ambtenaar vond dat de limiet teveel wijzigde op dat relatief korte segment volgens een of andere richtlijn. Maar het gaat om 6,5 km waar nu 90 geldt, terwijl richting Antwerpen het deel waar je 90 moet rijden maar 1,3 km is, dat is een enorm verschil dat ook niet iedereen doorheeft (verschillende snelheidslimieten qua richting op dezelfde weg is ook iets dat omwille van de duidelijkheid ten alle tijden zou vermeden moeten worden, bestaan daar geen richtlijnen over?). Slechts weinigen houden zich ook aan die limiet waardoor er nu eigenlijk nieuwe gevaarsituaties gecreëerd zijn van enorme snelheidsverschillen tov de weinige chauffeurs die zich wel aan de limiet houden.
Ik vond die limiet van 90 aan de bocht aan de Stoepestraat al overdreven omdat die bocht aan 120 opzich nog te nemen is. Maar goed, daar begrijp ik het nog enigszins (hoewel een limiet van 100 of 110 gepaster zou zijn). Wat ik echter niet begrijp is dat de limiet gewoon rigoureus verlengd is van Zelzate-West naar het eerstvolgende kruispunt aan de Nieuwburgstraat. Na dit kruispunt geldt een limiet van 120 per uur terwijl het volgende kruispunt al 1,5 km verderop ligt, geldt de logica van vermijden van verspringende limieten dan daar niet? Sowieso is dit iets dat ze zullen moeten herbekijken omdat die twee kruispunten in Oosteeklo uiteraard spoedig zullen verdwijnen. Ik ben benieuwd waar het einde van de 90 dan zal liggen. Wellicht weer net achter de bocht zoals het voorheen was.
Eigenlijk hebben we nu de absurde situatie dat er een heel nieuwe brug gebouwd is om de weg autosnelwegwaardig te maken, met als resultaat dat heel het segment nu juist gedegradeerd is naar 90. Dan had men het kruispunt aan de Stoepestraat beter kunnen laten liggen. Eigenlijk zou men ipv absurde snelheidslimieten op te leggen beter investeren in het herprofileren van die ene bocht zodat het wel veilig aan 120 te nemen is, wat toch de autosnelwegstandaard is. Maar enkele bordjes '90' zetten zal natuurlijk goedkoper zijn.

Gelukkig kunnen ze dit niet goed handhaven omdat je nergens kan staan om te flitsen. Behalve misschien op de brug.
Ik vond die limiet van 90 aan de bocht aan de Stoepestraat al overdreven omdat die bocht aan 120 opzich nog te nemen is. Maar goed, daar begrijp ik het nog enigszins (hoewel een limiet van 100 of 110 gepaster zou zijn). Wat ik echter niet begrijp is dat de limiet gewoon rigoureus verlengd is van Zelzate-West naar het eerstvolgende kruispunt aan de Nieuwburgstraat. Na dit kruispunt geldt een limiet van 120 per uur terwijl het volgende kruispunt al 1,5 km verderop ligt, geldt de logica van vermijden van verspringende limieten dan daar niet? Sowieso is dit iets dat ze zullen moeten herbekijken omdat die twee kruispunten in Oosteeklo uiteraard spoedig zullen verdwijnen. Ik ben benieuwd waar het einde van de 90 dan zal liggen. Wellicht weer net achter de bocht zoals het voorheen was.
Eigenlijk hebben we nu de absurde situatie dat er een heel nieuwe brug gebouwd is om de weg autosnelwegwaardig te maken, met als resultaat dat heel het segment nu juist gedegradeerd is naar 90. Dan had men het kruispunt aan de Stoepestraat beter kunnen laten liggen. Eigenlijk zou men ipv absurde snelheidslimieten op te leggen beter investeren in het herprofileren van die ene bocht zodat het wel veilig aan 120 te nemen is, wat toch de autosnelwegstandaard is. Maar enkele bordjes '90' zetten zal natuurlijk goedkoper zijn.

Gelukkig kunnen ze dit niet goed handhaven omdat je nergens kan staan om te flitsen. Behalve misschien op de brug.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Het meest recente overzicht van de plannen voor de E34 nabij de aansluiting van de R2: https://docs.vlaamsparlement.be/files/pfile?id=2128474 (pdf-document)
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Bedankt voor het delen, dit soort documenten zijn altijd verhelderend. Ze mikken dus op 2033 voor de start van de werken, dat is natuurlijk nog even.
Eigenlijk is het wel ferm dat die studiekosten altijd zo hoog oplopen. In dit geval 34 miljoen euro enkel voor de (digitale) papierwinkel in orde te brengen.
Eigenlijk is het wel ferm dat die studiekosten altijd zo hoog oplopen. In dit geval 34 miljoen euro enkel voor de (digitale) papierwinkel in orde te brengen.
-
Mikhail
- expressweg
In Duitsland zou dit dus een onbeperkte snelheid zijn…Alfa schreef: vr 28 feb 2025, 1:50 Ik had het vorige week ook al gezien, het is compleet ridicuul. Heel dit segment is nu 90 omwille van 1 bocht ter hoogte van de nieuwe brug aan de Stoepestraat. Voor die bocht gold al een limiet van 90, maar nu hebben ze het doorgetrokken voor heel dat segment. Wellicht omdat een ambtenaar vond dat de limiet teveel wijzigde op dat relatief korte segment volgens een of andere richtlijn. Maar het gaat om 6,5 km waar nu 90 geldt, terwijl richting Antwerpen het deel waar je 90 moet rijden maar 1,3 km is, dat is een enorm verschil dat ook niet iedereen doorheeft (verschillende snelheidslimieten qua richting op dezelfde weg is ook iets dat omwille van de duidelijkheid ten alle tijden zou vermeden moeten worden, bestaan daar geen richtlijnen over?). Slechts weinigen houden zich ook aan die limiet waardoor er nu eigenlijk nieuwe gevaarsituaties gecreëerd zijn van enorme snelheidsverschillen tov de weinige chauffeurs die zich wel aan de limiet houden.
-
Mikhail
- expressweg
Consultancybureaus kosten nu eenmaal geld he… tarieven van 1000€ en meer per dag zijn geen uitzondering meer tegenwoordig.Alfa schreef: do 13 mar 2025, 17:47 Bedankt voor het delen, dit soort documenten zijn altijd verhelderend. Ze mikken dus op 2033 voor de start van de werken, dat is natuurlijk nog even.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Mikhail
- expressweg
Klopt, bedoelde 2000€ en dan nog gerekend enkel voor de prestatie en exclusief kosten.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Nabij Assenede is men de oude armaturen aan het verwijderen. Deze zijn al jaren non-actief. Aanvankelijk werden ze nog gebruikt bij extreme weersomstandigheden, maar omdat ze nooit onderhouden werden was dat uiteraard ook een aflopende zaak. Nu worden ze dus weggehaald. Het gaat om het stuk tussen Zelzate-West en de Stoepestraat, wellicht zal het doorgetrokken worden over de hele E34-A11.

-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Overigens zijn er recent ook werken zichtbaar tussen Zelzate en Antwerpen. Dat heeft te maken met de aanleg van een waterstofleiding tussen Zelzate en Kallo. Het heeft dus niets te maken met de E34 zelf maar volgt wel het tracé van de E34. Momenteel is overal de vegetatie verwijderd en zijn de graafwerken gestart.

Meer informatie: https://www.fluxys.com/nl/about-us/flux ... zate-kalloFluxys gestart met aanleg waterstofleiding langs E34
Deze week is Fluxys gestart met de aanleg van een waterstofleiding en een CO2-leiding tussen Zelzate en Kallo. Die leiding zorgt voor transport van waterstof en afvoer van CO2 als koolstofneutrale energie
https://www.hln.be/lokeren/fluxys-gesta ... ~a17a5010/

-
KevinD
- woonerf
Op de N44 zijn ze deze week begonnen met het verwijderen van de al jaren ongebruikte palen. Vermoedelijk zullen ze dus in de regio de grote kuis beginnen houden nu bijna alles omgebouwd is naar LED...Alfa schreef: wo 26 mar 2025, 10:08 Nabij Assenede is men de oude armaturen aan het verwijderen. Deze zijn al jaren non-actief. Aanvankelijk werden ze nog gebruikt bij extreme weersomstandigheden, maar omdat ze nooit onderhouden werden was dat uiteraard ook een aflopende zaak. Nu worden ze dus weggehaald. Het gaat om het stuk tussen Zelzate-West en de Stoepestraat, wellicht zal het doorgetrokken worden over de hele E34-A11.
![]()