[E034][A011][N049] Ombouw Antwerpen-Zelzate-Knokke

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E034][A011][N049] Ombouw Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Alfa »

De werf van de Leesjesbruggen was te bezoeken op Openwervendag op 31 mei 2026:

Parkeren moest je op de nieuwe rijbaan doen:
Afbeelding

Er komen dus 3 bruggen, daarvan zijn er twee bijna voltooid. Aan de brug van de parralelbaan moet nog begonnen worden:
Afbeelding

Het is eigenlijk een dubbele brug, omdat twee kanalen overspannen moeten worden. Het Schipdonkkanaal en het Leopoldskanaal lopen hier parallel aan elkaar richting Zeebrugge. Dat heeft historische redenen. Beide kanalen worden ook de blinker en de stinker genoemd. Ze lopen pal naast elkaar omdat ze dezelfde kortste route naar zee deelden, maar strikt gescheiden moesten blijven zodat het vuile vlaswater van de 'Stinker' (Schipdonkkanaal) het zuivere polderwater van de 'Blinker' (Leopoldskanaal) niet zou vervuilen.
Afbeelding

Uitzicht op de werf:
Afbeelding

Hier zie je duidelijk dat er al twee bruggen liggen:
Afbeelding

Het is best wel een sierlijk betonskelet:
Afbeelding

Deze kleinere brug zal uiteraard na de werken verwijderd worden. Hier zie je de brug richting Antwerpen.
Afbeelding

De brug richting Antwerpen is al een tijdje voltooid, hier gaat het verkeer al over. De andere brug richting Knokke is bijna voltooid. Het tussenstuk tussen de reeds voltooide brugdelen over beide kanalen moet nog gerealiseerd worden. Dat betreft dus het zogenaamd "isostatisch opgelegd brugdek" in het schema van hierboven.
Afbeelding

Hier komt de brug van de parallelbaan nog naast:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E034][A011][N049] Ombouw Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Chris »

Leuke foto's! :top:

De term 'isostatisch' is een vertaling vanuit het Frans. In Nederland wordt deze term vrijwel niet gebruikt, daar spreekt men van een 'statisch bepaald' of 'statisch bepaalde constructie'. Het is wel iets wat het algemene publiek sowieso niet kent.

Het is wel een redelijk grote brug om deels als integraalbrug uit te voeren. Zulke bruggen zijn gevoelig voor zettingen en dus lastiger in slappe bodems, bij een beetje zetting ontstaan er al grote krachten waar het niet op ontworpen is. Integraalbruggen zijn wel gunstiger voor onderhoud, al heb je hier wel het statisch bepaalde deel er tussen waardoor er toch wel voegovergangen nodig zijn.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E034][A011][N049] Ombouw Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Alfa »

Dit is wat het bord daar verder over zegt. Ze beweren dat dat 'isostatisch tussenstuk' gunstig is om mee te bewegen bij temperatuurverschillen. Zonder dat stuk zou het integraal gedeelte inderdaad te groot zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E034][A011][N049] Ombouw Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Vinny »

Wegontwerpers hebben genoeg van de voeg :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.