[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Willem »

ronny forgeron schreef:Dat waag ik te betwijfelen.
Twee jaar geleden zag in het noorden van Noorwegen en Zweden veel Russische auto's vooral uit Moermansk,nu op een rit van 3100km door Finnmark en Lapland slechts 1 in Finland.
Zie deze noorstalige link:

http://www.vegvesen.no/Europaveg/e105/N ... rappes-opp
ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron »

Wat bedoel je met de link?
Mijn punt is dat het toenemend grensverkeer als motivatie voor de aanleg is weggevallen door de oplopende spanning met Rusland.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Dat ben ik met je eens. Alleen zal de besluitvorming wel voor de spanningen gedaan zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Morgen heropent de oostelijke overspanning van de Skjeggestadbrug (E18) weer. Begin februari werd de brug afgesloten nadat de westelijke overspanning na een landverschuiving inzakte en uiteindelijk is opgeblazen. Verkeer kan in beide richtingen weer van de brug gebruik maken, met één rijstrook per richting. De verwachting is dat dit met name in het weekendverkeer voor drukte zal zorgen.

In september 2015 begint de aanleg van de nieuwe westelijke overspanning en moet voor de zomer van 2016 gereed zijn. In 9 maanden wordt dus een 229 meter lange en 20 meter hoge brug gebouwd. In Duitsland zouden ze daar 3 jaar over doen...

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Hålogalandbrug bij Narvik (E6). De pyloon is al 70 meter hoog. Nog 100 meter te gaan.

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

E39, Bergen

Vandaag is het eerste grote contract getekend ter waarde van € 170 miljoen om een 16 kilometer lange snelweg aan de zuidkant van Bergen aan te leggen, tussen Os en Rådal. Het contract is voor het noordelijk deel. Het gehele 16 kilometer lange project kost € 710 miljoen. Het project omvat de 9 kilometer lange dubbelbuizige Lysehorntunnel.

Afbeelding
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Aanduiding van het eerstvolgende tankstation na 96 kilometer in Karasjok. Deze manier van aanduiden is nogal zeldzaam, elders in Noorwegen zie je dat niet op deze manier:

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Sandsfjordbrug (Fv. 46) in Suldal, ten oosten van Haugesund in West-Noorwegen:

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Grote problemen bij de Skatestraumtunnel (1902 m lang) in de gemeente Bremanger in Sogn og Fjordane. Een tankwagen met 16.500 liter benzine is tegen de tunnelwand gereden en in brand gevlogen. Er stroomt nu water de tunnel in en men vreest dat de tunnel kan instorten. Er is geen lek zoals eerder gemeld. Het betreft een onderzeetunnel.

Het verhaal van de chauffeur geeft aan dat de oplegger los kwam en tegen de tunnelwand is gereden (de tunnel loopt in een S-bocht met hellingen van 10%). Hij is gestopt, zag dat er veel benzine uit kwam en is daarna doorgereden om het verkeer aan de andere kant tegen te houden en de hulpdiensten te bellen. Daarna volgden meerdere explosies.

De eerstvolgende auto die eraan kwam was een Nederlands echtpaar. Als ze 1 minuut eerder waren geweest, hadden ze grote problemen gehad.

Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Een tankwagen met 16.500 liter benzine in een tunnel met 10% hellingen en S-bochten?
Misschien moeten we de tunnelwet exporteren naar onze Noorderburen :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

De omstandigheden in Noorwegen zijn niet te vergelijken met de rest van Europa. Veel dunner bevolkt, veel lagere verkeersintensiteiten en vaak is er geen andere optie om sommige gebieden te bereiken dan zo'n tunnel. Je kunt een tunnel bouwen met minder steile hellingen, maar dat is veel duurder voor een zeer beperkt nut. Een tunnel met hellingen van 10% en bochten is nog altijd beter dan een veerdienst...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dagelijks maken gemiddeld 400 voertuigen van de tunnel gebruik.

Overigens geldt de Europese tunnelrichtlijn ook in Noorwegen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Coen Tunnel schreef:De omstandigheden in Noorwegen zijn niet te vergelijken met de rest van Europa. Veel dunner bevolkt, veel lagere verkeersintensiteiten en vaak is er geen andere optie om sommige gebieden te bereiken dan zo'n tunnel. Je kunt een tunnel bouwen met minder steile hellingen, maar dat is veel duurder voor een zeer beperkt nut. Een tunnel met hellingen van 10% en bochten is nog altijd beter dan een veerdienst...
Nee, want een tankwagen met 16.500 liter benzine is veel minder explosief in een tunnel waar minder auto's rijden :facepalm:

Dergelijk transport hoort gewoon niet op deze manier plaats te vinden. Als er echt geen alternatief is, dan moet de tunnel maar kortstondig voor al het andere verkeer worden afgesloten en het transport zwaar verzekerd te worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Vinny schreef:
Coen Tunnel schreef:De omstandigheden in Noorwegen zijn niet te vergelijken met de rest van Europa. Veel dunner bevolkt, veel lagere verkeersintensiteiten en vaak is er geen andere optie om sommige gebieden te bereiken dan zo'n tunnel. Je kunt een tunnel bouwen met minder steile hellingen, maar dat is veel duurder voor een zeer beperkt nut. Een tunnel met hellingen van 10% en bochten is nog altijd beter dan een veerdienst...
Nee, want een tankwagen met 16.500 liter benzine is veel minder explosief in een tunnel waar minder auto's rijden :facepalm:
Sjongejonge, dat zeg ik toch niet? Ik bedoel alleen te zeggen dat het in deze gevallen weinig zin heeft om een alternatieve route te voorzien. Je kunt hier ook geen veerdienst in stand houden, wat betekent dat de tunnel de enige ontsluiting voor een bepaald gebied vormt.
Dergelijk transport hoort gewoon niet op deze manier plaats te vinden. Als er echt geen alternatief is, dan moet de tunnel maar kortstondig voor al het andere verkeer worden afgesloten en het transport zwaar verzekerd te worden.
In >99,99% van de gevallen zal er niks gebeuren. Risico's zijn er altijd.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Het staat wel in schril contrast met hoe er in veel andere landen mee wordt omgegaan. In Zwitserland zijn de meeste tunnels bijvoorbeeld verboden voor àl het ADR-vervoer (klasse E). Aan de andere kant zijn de risico's bij dergelijke intensiteiten en ver buiten bebouwde gebieden wel erg klein.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Risico = kans x impact.

In het geval van die tankwagen is de kans vrij klein, maar de impact dus zeer groot. Aan de ingenieurs en politiek om af te wegen of die tunnel i.c.m. vervoer van gevaarlijke stoffen wel of niet teveel risico met zich meebrengt.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over een veerpont of brug is evenmin niet zonder risico.

Een groot deel van west-Noorwegen bestaat uit landtongen, eilanden en schiereilanden, waarbij oeververbindingen noodzakelijk zijn om gebieden bereikbaar te houden.

Daarbij liggen bijna alle grotere Noorse steden aan zee, waardoor het wegtransport sowieso al relatief beperkt is. Buiten brandstoffen kan ik me niet voorstellen dat er heel erg veel ADR-vervoer is.
bobbob
woonerf

Bericht door bobbob »

Maar gezien de afstanden in Noorwegen lijkt mij dat de tankwagens ook niet zulke lange afstanden afleggen?
Ook omdat veel grote steden aan zee liggen.

Daarnaast zijn er weinig andere mogelijkheden daar in Noorwegen. Die tunnel zal niet anders hebben gekund ivm budget, ruimte en noodzaak.

Ik ben nieuw hier inderdaad. Ik ben Pieter, 19 jaar. Student Mobiliteit, net het 1e jaar achter de rug.
Ik heb naast iets met auto's (Volkswagen, ik sleutel veel aan mijn '86 Golf 2) ook veel met Noorwegen en berglanden, ik ben ook al meer dan 10x in Noorwegen geweest (zomer en winter), en mijn zus woont in Noorwegen, ten zuid-oosten van Oslo. De tijden dat er nog eigenlijk geen snelwegen waren, en de snelwegen in opbouw waren etc hebben we ook meegemaakt.

Ik heb dit topic net ontdekt via Google, en in een paar dagen tijd helemaal doorgelezen. Enorm interessant, en omdat ik dit topic en andere wil volgen heb ik een account aangemaakt.
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 16 jul 2015, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: inhoud samengevoegd uit andere post
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een foto van de brandschade in de Skatestraumtunnel bij Bremanger. Er was dus geen sprake van een lek, de tunnel ligt 40 meter onder de zeebodem.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een bus had zich vanmiddag vastgereden op de Trollstigen. Ik heb de indruk dat ze soms totaal onervaren chauffeurs op lastige bergroutes sturen. Ik kwam vorig jaar bij de Gorges du Verdon ook achter een bus die amper 20 km/h reed en zich ook bijna vastreed in een bocht. Op sommige toeristenwegen kun je ook niet fatsoenlijk met een bus komen.

Afbeelding

Afbeelding
bobbob
woonerf

Bericht door bobbob »

Pffff sjonge jonge....... Daar mogen ze ook wel eens regels over gaan opstellen anders...
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ Er geldt al een lengteverbod daar. Grote touringcars en vrachtwagens mogen er sowieso al niet komen.
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

"Maar volgens mijn TomTom kon ik er gewoon in."
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De Tømtøm...
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Tja, het is wel één van de weinige wegen in de regio. En veel wegen in Noorwegen zijn erg smal.

Vroeger was de fylkesvei 7 de doorgaande weg tussen Oslo en Bergen. Als je ziet hoe smal die weg is langs het Hardangerfjord kan je dat bijna niet voorstellen.
petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen »

bobbob schreef:Pffff sjonge jonge....... Daar mogen ze ook wel eens regels over gaan opstellen anders...
Of we accepteren gewoon dat zolang er een mens achter het stuur zit er af en toe fouten gemaakt worden.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
bobbob
woonerf

Bericht door bobbob »

@petervdveen: Tuurlijk, waar mensen aan het werk zijn worden fouten gemaakt. Dit is zo, en blijft zo.
Maar zo nu en dan zie je gebeurtenissen....
Ik vind opzich dat je eigenlijk mag verwachten dat een buschauffeur en een vrachtwagenchauffeur de afmetingen en capaciteiten van hun wagen kennen. En dat ze dus weten welke dingen ze wel en niet kunnen doen. En zodoende ook kunnen inschatten dat dit erg lastig wordt.

@duikgek89: Interessant, als Nederlander denk je inderdaad snel op de Nederlandse oplossing ja...
Leeftijd, zoveel jaar je rijbewijs werkt niet. Bussen verbieden ook niet, zeker in toeristische gebieden niet. Je zou het dan de busmaatschappijen op moeten leggen ofzoiets.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Chris schreef:Tja, het is wel één van de weinige wegen in de regio. En veel wegen in Noorwegen zijn erg smal.
Die weg is waarschijnlijk ook nooit ontworpen voor de (relatieve) drukte die daar nu is. Het is vrijwel uitsluitend toeristenverkeer daar. Vrijwel ieder voertuig maakt ook een stop op het drukke uitzichtpunt bovenaan.
bobbob schreef:@petervdveen: Tuurlijk, waar mensen aan het werk zijn worden fouten gemaakt. Dit is zo, en blijft zo.
Maar zo nu en dan zie je gebeurtenissen....
Ik vind opzich dat je eigenlijk mag verwachten dat een buschauffeur en een vrachtwagenchauffeur de afmetingen en capaciteiten van hun wagen kennen. En dat ze dus weten welke dingen ze wel en niet kunnen doen. En zodoende ook kunnen inschatten dat dit erg lastig wordt.
De waarheid ligt waarschijnlijk een stuk genuanceerder. Een buschauffeur krijgt van tevoren een route voorgeschoteld langs enkele hoogtepunten van Noorwegen door toeristen die daar waarschijnlijk een berg geld voor hebben betaald. Het lengteverbod van 12 meter staat duidelijk meerdere keren aangegeven, dus dat zal hij niet gemist hebben. Maar een alternatieve route kost in deze gebieden zomaar een paar uur (en een berg geld) extra en je stelt je passagiers zwaar teleur, met mogelijke gevolgen van dien. En normale touringcars tot 12 meter komen er wel overheen, dus dan kan ik me enigszins voorstellen dat een chauffeur bereid is om een gok te nemen dat het met 2 - 3 meter extra misschien ook nog net kan passen, al is het nog steeds niet verstandig om zo'n verbod te negeren als je de plaatselijke omstandigheden niet kent.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.