[N] Noorwegen - Norge - Norway
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway
Van onderen, er zitten geavanceerde camera's in het wegdek die je moeilijker aan kan zien komen.
-
- verkeersader
Dus ook ik kan geflitst worden, met kenteken zichtbaar. Jammer weer. Niet zoals in Duitsland 
De tolbadge wordt echter wél van voren gescand, wordt het kenteken, zelfs met tolbadge, altijd gescand?
De tolbadge wordt echter wél van voren gescand, wordt het kenteken, zelfs met tolbadge, altijd gescand?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
- 2x2 autosnelweg

Alex, ga nou maar gewoon op vakantie. Hou je (ongeveer) aan de snelheid, zeur niet over die tolbadge (volgens mij hebben 368 forummers je al gezegd dat je die niet eens nodig hebt) en ga vooral GENIETEN van je vakantie.
-
- verkeersader
Aan de snelheid houden doe ik sowieso wel.
Maar als Noren zelf aangeven dat rondom Oslo tolbomen zitten, waar vaak motoren en brommers NIET vrijgesteld zijn, heb ik een badge achter de hand voor het geval dat.
Maar als Noren zelf aangeven dat rondom Oslo tolbomen zitten, waar vaak motoren en brommers NIET vrijgesteld zijn, heb ik een badge achter de hand voor het geval dat.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- verkeersader
De ring wegen van Oslo schijnen ze tol te heffen, volgens Noorse brommobilisten althans.
-
- 2x3 autosnelweg
Wat maak je je druk met dat kl*t*vehikel van je? De enige plaatsen waar dat ding hard genoeg loopt om een bon te krijgen verdien je hem ook als je hem krijgt.
-
- Voorzitter
Op die tolcordons rond steden kun je ook op kleinere lokale wegen tolstations tegenkomen. Je kunt dat niet ontwijken als je Oslo in wil rijden. Voorbeeld:
https://www.google.nl/maps/@59.8894916, ... 384!8i8192
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
Eén van de afgesloten houten bruggen is deze brug in Kongsvinger, onderdeel van de E16.
Men heeft inmiddels besloten geen tijdelijke brug te bouwen, dat is te complex zegt men. De omleidingsroute is daar echter niet bepaald ideaal, een vrij smalle weg.
Toen deze brug gebouwd werd in 2015 was er wel een tijdelijke brug.

Men heeft inmiddels besloten geen tijdelijke brug te bouwen, dat is te complex zegt men. De omleidingsroute is daar echter niet bepaald ideaal, een vrij smalle weg.
Toen deze brug gebouwd werd in 2015 was er wel een tijdelijke brug.

-
- Moderator
Op 31 oktober 2022 wordt de 18 kilometer lange E39 autosnelweg geopend ten zuiden van Bergen, het traject 'Svegatjørn-Rådal'.
Het omvat de 9,2 kilometer lange Lysehorntunnel.
Volgens mij is dit het grootste wegenproject in Noorwegen dat dit jaar wordt geopend.

Het omvat de 9,2 kilometer lange Lysehorntunnel.
Volgens mij is dit het grootste wegenproject in Noorwegen dat dit jaar wordt geopend.

-
- autoweg
Enkele fotos van de wegen en borden op Spitsbergen:
Vanaf het vliegveld ligt er een geasfalteerde weg, maar door de vele sneeuw en ijs is de kwaliteit belabberd. Toch mag je er 80, en dat rijdt iedereen ook, er wordt sportief gereden.

Hoewel er zo'n 1200 auto's geregistreerd staan, lijken er ook net zoveel sneeuwscooters te zijn, dus ook daarvoor zijn wat verkeersborden.

Twee dagen later nemen we een bustourtje rondom het dorp, waarbij ook het bekende ijsbeerbord werd aangedaan. Misschien wel de enige plekken waar een verkeersbord al een toeristische attractie is? Waarschuwen voor een roofdier dat je vermoord en opeet, ik vind het een mooi contrast met het optimisme wat het einde 60-bord erachter uitstraalt.
Er staan 4 ijsbeerborden op het eiland. Er was een vijfde, maar die is gejat. Je zou verwachten dat ze je wel tegen houden bij het vliegveld met zo'n ding in je koffer, maar nee dus.

De weg na dat bord was niet geweldig, zeker met deze verse sneeuw. De weg loopt eerst kaarsrecht door de vallei, maar in de verte gaat het met een aantal haarspeldbochten bergop naar Gruve 7, de laatste in gebruik zijnde mijn.

Op de terugweg passeren we de komgrens:

De andere hoofdweg dwars door het dorp loopt naar Nybyen. Vanaf de bovenkant heb je een mooi uitzicht op de baai.

We hebben ook een boottochtje naar Barentsburg gedaan. Veel borden staan er niet, en qua stijlen lijkt het ook een allegaartje. Zijn dit Russische borden? Het ene
lijkt erg op de Litouwse, terwijl de andere meer op onze RVV1966 lijkt.

Straatnamen zijn er niet op Spitsbergen, elke straat heeft een nummer. Een echte nummering is er echter niet, of tenminste... Wel in de alcoholwinkel.

Ik sprak met een local over de sportieve rijstijl van de mensen hier. Zijn reactie: "The last time we had a speed control, the cop laid in a ditch with a laser gun from Tromsø. Everyone slowed to ask if he was injured. Then he moved to the airport and we put up a cardboard sign to warn everyone. The police sent back the lasergun to Tromsø with 0 fines issued."
Juist.
Vanaf het vliegveld ligt er een geasfalteerde weg, maar door de vele sneeuw en ijs is de kwaliteit belabberd. Toch mag je er 80, en dat rijdt iedereen ook, er wordt sportief gereden.

Hoewel er zo'n 1200 auto's geregistreerd staan, lijken er ook net zoveel sneeuwscooters te zijn, dus ook daarvoor zijn wat verkeersborden.

Twee dagen later nemen we een bustourtje rondom het dorp, waarbij ook het bekende ijsbeerbord werd aangedaan. Misschien wel de enige plekken waar een verkeersbord al een toeristische attractie is? Waarschuwen voor een roofdier dat je vermoord en opeet, ik vind het een mooi contrast met het optimisme wat het einde 60-bord erachter uitstraalt.
Er staan 4 ijsbeerborden op het eiland. Er was een vijfde, maar die is gejat. Je zou verwachten dat ze je wel tegen houden bij het vliegveld met zo'n ding in je koffer, maar nee dus.

De weg na dat bord was niet geweldig, zeker met deze verse sneeuw. De weg loopt eerst kaarsrecht door de vallei, maar in de verte gaat het met een aantal haarspeldbochten bergop naar Gruve 7, de laatste in gebruik zijnde mijn.

Op de terugweg passeren we de komgrens:

De andere hoofdweg dwars door het dorp loopt naar Nybyen. Vanaf de bovenkant heb je een mooi uitzicht op de baai.

We hebben ook een boottochtje naar Barentsburg gedaan. Veel borden staan er niet, en qua stijlen lijkt het ook een allegaartje. Zijn dit Russische borden? Het ene

Straatnamen zijn er niet op Spitsbergen, elke straat heeft een nummer. Een echte nummering is er echter niet, of tenminste... Wel in de alcoholwinkel.

Ik sprak met een local over de sportieve rijstijl van de mensen hier. Zijn reactie: "The last time we had a speed control, the cop laid in a ditch with a laser gun from Tromsø. Everyone slowed to ask if he was injured. Then he moved to the airport and we put up a cardboard sign to warn everyone. The police sent back the lasergun to Tromsø with 0 fines issued."
Juist.

-
- verkeersader
Mooie foto's, wel een, eeh, bijzondere vakantiebestemming.
De borden zijn volgens mij gewoon Noors, voor zover ik kan zien.
De borden zijn volgens mij gewoon Noors, voor zover ik kan zien.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Mij niet. Ik zou er graag eens heen willen
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
De (brom)fietsen hier zijn de sneeuwscooters daar.

Geen bordjes 'verplicht sneeuwscooterpad' gespot?

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- autoweg
Nope, maar nu je het zegt, er stonden wel bordjes die aangaven dat je niet op de skipaden moest lopen.
Zelfs bij de foto's met een vers pak sneeuw was het hooguit 2 graden onder nul. Valt best mee toch?
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x4 autosnelweg
En je was/bent er natuurlijk niet in de winter. In januari zal een stuk kouder zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb liever -10 met een stralend zonnetje dan +10 en waterkoud weer met veel regen en wind.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
De Trysfjordbrug van de E39 net ten westen van Kristiansand. Dit stuk autosnelweg moet over een paar weken worden geopend.

-
- Moderator
In de streek Valdres is het laatste stuk van de E16 langs het meer Vangsmjøse opgewaardeerd tot een moderne hoofdweg met middenstreep.
Dat is in dit gebied: https://www.google.com/maps/@61.15868,8 ... a=!3m1!1e3

Dat is in dit gebied: https://www.google.com/maps/@61.15868,8 ... a=!3m1!1e3

-
- Moderator
Over een week moet de E39 autosnelweg tussen Bergen en Os openen. Dit is een 18 kilometer lange autosnelweg, grotendeels in tunnels. De langste tunnel is 9,3 kilometer lang en is de Lysehorntunnel. In de Råtunnel bevindt zich een ondergronds knooppunt met de Rv. 580 naar het vliegveld.

-
- 2x5 autosnelweg
Gewoon splitsingen en invoegstroken in tunnels, heerlijk dat dat nog gewoon gebeurt in Noorwegen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
Wat feitjes over de vandaag opengestelde E39 tussen Bergen en Os:
* het is de eerste weg in West-Noorwegen (Vestland) met een maximumsnelheid van 100 km/h
* de 9,3 kilometer lange Lyshorntunnel is de langste tunnel in Noorwegen met een maximumsnelheid van 100 km/h
* het project omvat 28,7 kilometer tunnelbuis
* het omvat 18 kilometer autosnelweg met vier tunnels. Namelijk 16,2 kilometer E39 en 2,2 kilometer Rv. 580 naar het vliegveld
Kaart van het nieuwe stuk autosnelweg:

* het is de eerste weg in West-Noorwegen (Vestland) met een maximumsnelheid van 100 km/h
* de 9,3 kilometer lange Lyshorntunnel is de langste tunnel in Noorwegen met een maximumsnelheid van 100 km/h
* het project omvat 28,7 kilometer tunnelbuis
* het omvat 18 kilometer autosnelweg met vier tunnels. Namelijk 16,2 kilometer E39 en 2,2 kilometer Rv. 580 naar het vliegveld
Kaart van het nieuwe stuk autosnelweg:

-
- Hoofdmoderator
Hè, net 3,5 maand te laat geopend. Aardig projectje wel.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Secretaris
Je hebt in ieder geval van uitzicht kunnen genieten in plaats van tunnelverlichting.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- Moderator
Noorwegen heeft ook te maken met een toenemend aantal verkeersdoden sinds de pandemie.
In 2021 vielen 80 verkeersdoden, het laagste ooit. In de jaren ervoor lag het tussen 95 en 108.
Echter in oktober werd al 100 bereikt en met nog twee maanden te gaan zal dit nog wel hoger gaan uitvallen.
Desondanks heeft Noorwegen nog wel de veiligste wegen ter wereld. Wat eigenlijk opmerkelijk is gezien het matig uitgebouwde wegennet, al heeft de recente daling wellicht wel te dalen met het feit dat een aantal belangrijke corridors nu autosnelweg zijn. Drukke enkelbaans wegen zijn doorgaans de minst veilige en autosnelwegen de veiligste wegtypen. En precies daarvan heeft Noorwegen de laatste 10 jaar veel verandering gezien.
In 2021 vielen 80 verkeersdoden, het laagste ooit. In de jaren ervoor lag het tussen 95 en 108.
Echter in oktober werd al 100 bereikt en met nog twee maanden te gaan zal dit nog wel hoger gaan uitvallen.
Desondanks heeft Noorwegen nog wel de veiligste wegen ter wereld. Wat eigenlijk opmerkelijk is gezien het matig uitgebouwde wegennet, al heeft de recente daling wellicht wel te dalen met het feit dat een aantal belangrijke corridors nu autosnelweg zijn. Drukke enkelbaans wegen zijn doorgaans de minst veilige en autosnelwegen de veiligste wegtypen. En precies daarvan heeft Noorwegen de laatste 10 jaar veel verandering gezien.
-
- Moderator
Op 9 november opent de 8,6 kilometer lange Kjøsnestunnel van de riksvei 5 nabij Skei. Dit is een lawineproject. Er lag al een 2,6 kilometer lange tunnel, deze is vergroot (in diameter) en een heel stuk langer gemaakt.
Eigenlijk jammer, want dat stuk langs het fjord was een schitterend stuk om te rijden.
Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=61. ... 414/6.5515

Eigenlijk jammer, want dat stuk langs het fjord was een schitterend stuk om te rijden.
Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=61. ... 414/6.5515

-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb de indruk dat dat gewoon nog algemeen mogelijk is in onze contreiën?