Afbeelding

[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 16 mei 2023, 19:32

De nieuwe Langangen bruggen van de E18 bij Porsgrunn.

De bestaande bruggen van 70 meter hoog worden gebypasst door nieuwe bruggen omdat de bestaande bruggen niet passen in een snelwegprofiel. Verkeerde zuinigheid destijds. Maar gebouwd in de jaren '70, een tijd dat Noorwegen vrijwel nergens snelwegen had.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 29 mei 2023, 17:28

In Noord-Noorwegen is op 26 mei 2023 de nieuwe Skarvbergtunnel van de E69 naar de Noordkaap geopend.

De oorspronkelijke tunnel dateerde van 1970 en was technisch in slechte staat, met veel lekwater, slechte verlichting, damp, etc. Een eerste generatie Noorse wegtunnel, waarvan er zoveel uit die tijd niet meer voldoen aan hedendaagse standaarden.

De oorspronkelijke tunnel was 2920 meter lang, de nieuwe tunnel is 3460 meter lang.

Afbeelding

Drietalig: van boven naar beneden: Sami, Noors en Kveens. Die laatste taal moest ik ook even Googlen, een Finoegrische taal met een paar duizend sprekers. Het lijkt ook op Fins zo als leek gezien.
Afbeelding

Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O » di 30 mei 2023, 18:54

Wat gaat er eigenlijk met de oude tunnel gebeuren? Blijft deze beschikbaar als backup of wordt deze afgesloten?

Vorig jaar ben ik nog door de oude tunnel heen gereden. Wat me opviel is dat deze vrij krap was. Nu was ik zelf met de motor, maar ik kan me voorstellen dat het voor bestuurders van (vracht)auto’s geen fijne tunnel was.