[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » vr 24 aug 2007, 7:57

Ik ben zelf met de trein (via Zweden) naar Narvik gereisd in het noorden van Noorwegen. Terug richting Tromso per bus (en vandaar met de trein naar Bergen en Oslo). Het landschap is gewoonweg adembenemed. Ik wil zeker nog wel eens terug.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 28 aug 2007, 21:26

Kaaiman, in een ander topic, schreef:Europawegen: groen schildje met E-nummer
Stamwegen: groen schildje met rijkswegnummer
Rijkswegen: wit schildje met rijkswegnummer
Alledrie zijn in beheer van het rijk > Statens Vegvesen.
Alles met een groen schildje is automatisch stamweg.
Een weg hoeft niet geheel stamweg te zijn. Er zijn genoeg wegen die deels met groen en deels met wit worden aangeduid.

Dan heb je nog genummerde provinciale wegen. Die worden niet aangeduid op de bewegwijzering, maar de administratieve nummers kom je wel tegen op de hectometerbordjes en heel soms op kaarten.

Ik wil nog een verslagje schrijven over de reis naar Scandinavië die ik heb gemaakt, maar van de weinige wegenfoto's die ik heb gemaakt mis ik er nog een paar. ;)
Interessant, maar hoe kom je aan die info? Want op sommige kaarten zag ik dat rijkswegen (R of RV) expliciet aangegeven stonden (wit-groen) en dat de wit-zwart genummerde wegen op de kaart niet de toevoeging R/RV hadden. Ik ben dus ook de term riksvegen tegengekomen i.p.v. statens vegvesen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 28 aug 2007, 22:19

Noot vooraf: 'veg' is hetzelfde als 'vei' en worden voorzover ik weet ook hetzelfde uitgesproken: 'vei'. Beiden betekenen 'weg'.

Europavei = Europaweg
Stamvei = stamweg
Riksvei = rijksweg
Fylkesvei = provinciale weg

Op de Noorse bewegwijzering zul je nooit een andere wegnummerprefix vinden dan de E (behalve rondom Oslo, daar wordt ook 'Ring' gebruikt).
Op kaarten is dat echter anders:
Rijkswegen worden doorgaans aangeduid met 'riksvei' (Rv of R), of zonder prefix.
Stamwegen worden doorgaans niet aangeduid met 'stamvei', maar gewoon met 'riksvei' (Rv of soms R, of zonder prefix), want in feite zijn het gewoon rijkswegen van hoog nationaal belang.
En om het rijtje nog even compleet te maken:
Provinciale wegen worden doorgaans aangeduid met 'fylkesvei' (Fv of F), of helemaal niet.

Statens Vegvesen is de wegbeheerder, vergelijkbaar met onze Rijkswaterstaat.

Hoe ik aan die info kom? Tsja... ervaring, goed kijken en soms eens wat opzoeken, via de Noorse Wikipedia bijvoorbeeld weet ik wat een stamweg is. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 28 aug 2007, 22:25

En weer wat wijzer geworden :P

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 01 sep 2007, 23:48

Kaaiman schreef:Noot vooraf: 'veg' is hetzelfde als 'vei' en worden voorzover ik weet ook hetzelfde uitgesproken: 'vei'. Beiden betekenen 'weg'.

Europavei = Europaweg
Stamvei = stamweg
Riksvei = rijksweg
Fylkesvei = provinciale weg

Op de Noorse bewegwijzering zul je nooit een andere wegnummerprefix vinden dan de E (behalve rondom Oslo, daar wordt ook 'Ring' gebruikt).
Op kaarten is dat echter anders:
Rijkswegen worden doorgaans aangeduid met 'riksvei' (Rv of R), of zonder prefix.
Stamwegen worden doorgaans niet aangeduid met 'stamvei', maar gewoon met 'riksvei' (Rv of soms R, of zonder prefix), want in feite zijn het gewoon rijkswegen van hoog nationaal belang.
En om het rijtje nog even compleet te maken:
Provinciale wegen worden doorgaans aangeduid met 'fylkesvei' (Fv of F), of helemaal niet.

Statens Vegvesen is de wegbeheerder, vergelijkbaar met onze Rijkswaterstaat.

Hoe ik aan die info kom? Tsja... ervaring, goed kijken en soms eens wat opzoeken, via de Noorse Wikipedia bijvoorbeeld weet ik wat een stamweg is. ;)
Staan fylkesveier dan ook weleens op borden? Ik heb maar één kaart waar ze op staan (van Statens kartverk).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 02 sep 2007, 14:36

Nee, ik heb nog nooit een Fv op de borden zien staan. Er zijn ook geen wegnummerschildjes voor, dus het zijn puur adminitratieve nummers die gewoonlijk alleen op halve-kilometerbordjes staan en heel soms op kaarten. Bij infoborden bij wegwerkzaamheden wil zo'n Fv-nummer nog wel eens op zo'n bord staan, maar verder kom je ze niet tegen.
Misschien ook omdat de Fv-nummering van wat ik begrepen heb niet uniek is, dus dat cijfers dubbel gebruikt kunnen worden. Hoe dat precies zit is me niet bekend. Bovendien zijn provinciale wegen in Noorwegen vaak vrij smal en niet zelden met grind bestraat. Ze zijn ook lang niet altijd te vergelijken met de Nederlandse provinciale wegen, die met name ook voor doorgaand verkeer een grotere functie hebben. Fv's in Noorwegen zijn toch vaak lokaler dan vergeleken met Nederland. :) Ik denk dat ze het daarom ook niet waard zijn om op de borden te verschijnen.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 02 sep 2007, 18:34

Kaaiman schreef:Nee, ik heb nog nooit een Fv op de borden zien staan. Er zijn ook geen wegnummerschildjes voor, dus het zijn puur adminitratieve nummers die gewoonlijk alleen op halve-kilometerbordjes staan en heel soms op kaarten. Bij infoborden bij wegwerkzaamheden wil zo'n Fv-nummer nog wel eens op zo'n bord staan, maar verder kom je ze niet tegen.
Dat is toch alvast wat, vergelijkbaar met de Duitse L en K nummers.
Misschien ook omdat de Fv-nummering van wat ik begrepen heb niet uniek is, dus dat cijfers dubbel gebruikt kunnen worden. Hoe dat precies zit is me niet bekend.
Ze zijn per provincie (fylke) genummerd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 03 sep 2007, 11:09

^^ Zoiets vermoedde ik al, hoewel ik ook nog de mogelijkheid openhield dat de nummers per landsdeel tussen een paar provincies verdeeld waren. Volgens mij mag er van Fv1 - Fv999 genummerd worden, of het is vanaf Fv100. Ook hoe dat precies zit ben ik nog niet echter gekomen.

Ik ben sinds 1995 nu 5x in Noorwegen geweest, maar sinds 2003 of 2005 let ik op de halve-kilometerbordjes. En ik moet zeggen, het systeem begint me ook al aardig te dagen. Ik zal nog eens aan de hand van een foto uitleggen hoe zo'n ding werkt. Ik heb er zelf eentje weten te bemachtigen, eentje die aan een oud tracé van de E16 stond en men vergeten was weg te halen. Ach zo help ik Statens Vegvesen nog een beetje... :dyn_hyp:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 10 okt 2007, 14:33

Foto's van de E18 Oslo - Larvik, gemaakt door igorlan op SSC:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 10 okt 2007, 14:44

Erg mooi. Het snelwegsymbool lijkt wel erg sterk op die van ons uit het RVV 1966!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 okt 2007, 14:50

Avgift

Betalingsvej

Scandinavisch is toch niet zo heel moeilijk :)

Die Igorlan post trouwens wel vaker van dit soort fotoseries op SSC, erg leuk.

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 10 okt 2007, 16:52

Chris schreef:Avgift

Betalingsvej

Scandinavisch is toch niet zo heel moeilijk :)
Alleen bij bomveg zou je wel eens verkeerde gedachten kunnen krijgen. :mrgreen:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 10 okt 2007, 18:03

Oh, wat komt deze serie mij heerlijk bekend voor! :D

Afgelopen zomervakantie heb ik de hele E18 en E39 Oslo - Stavanger gezien, in totaal dus 2 aparte stukken autosnelweg: E18 Oslo - Tønsberg en E39 Sandnes - Stavanger. Ook de E6 Malmö - Oslo heb ik mogen bewonderen. Het schiet lekker op daar met de ombouw tot snelweg. ;)

In 2010 dacht ik moet het hele gedeelte E18 totaan Tønsberg autosnelweg (motorvei klasse A) zijn; na Tønsberg is men nog bezig met een nieuw tracé E18, maar dat wordt autoweg (motorvei klasse B). Overigens kent de E18 veel stukken motorvei klasse B.
Ook bij Drammen mist nog een stukje snelweg. De aanleg van de 2e baan is daar in volle gang.

De E18 in Oslo is trouwens best verwarrend: afwisselend motorvei klasse A en gewone 3+3 ongelijkvloerse (express)weg. Op sommige stukken E18 in Oslo die 3+3 zijn mag je dus wel lopen en fietsen! Alleen op de niet-motorveigedeelten zijn overigens bushaltes.

Overigens is aan het bord 'motorvei' geen Vmax gekoppeld. Standaard geldt dus gewoon 80 km/u, tenzij anders aangegeven. De absolute Vmax in Noorwegen is 100 km/u op de motorvei klasse A. Toen ik in 2005 ook in Noorwegen was, speelde juist het vraagstuk om de Vmax van 90 naar 100 op te schroeven. Zo hier en daar waren toen nog actieborden te zien. :)

Op de motorvei is de bewegwijzering blauw, of het nou klasse A of B is. De E18 in Oslo is dus deels geel bewegwijzerd.
Had ik trouwens al eens verteld dat ik het Noorse afritpijltje zo elegant vind? ;)

De onderstaande foto is de enige foto die ik van de E18 heb genomen. Het wegretaurant over de weg staat er ook op. Ik sta op een VZP.
Afbeelding

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 10 okt 2007, 18:29

Kaaiman schreef:De E18 in Oslo is trouwens best verwarrend: afwisselend motorvei klasse A en gewone 3+3 ongelijkvloerse (express)weg. Op sommige stukken E18 in Oslo die 3+3 zijn mag je dus wel lopen en fietsen!
Als de weg een autowegstatus heeft mag dat toch niet? Er zal toch wel op zijn minst een geslotenverklaring zijn voor langzaam verkeer.

Btw, is dat stuk op de foto's wel een klasse A weg? Ik vind die vluchtstroken zo smal kijken...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 10 okt 2007, 20:11

Waar de weg een motorveistatus heeft, zijn fietsers en voetgangers en fietsers dus niet toegestaan, maar op de gedeeltes die geen motorveistatus hebben zijn fietsers en voetgangers wel toegestaan, tenzij met een verbodsbord aangegeven. En voorzover ik weet stonden er op de stukjes niet-motorvei geen verbodsbord voor fietsers en voetgangers. Ik heb echter geen fietsers gezien (voetgangers alleen bij bushaltes), maar Noorwegen is dan ook niet bepaald het fietsersland bij uitstek (afgezien van enkele trainende wielrenners of schaatsers).

Motorvei klasse A is alleen toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer, maar met een middenscheiding en minimaal 2+2 rijstroken. Voorzover ik weet is het enige verschil met motorvei klasse B het ontbreken van de middenscheiding en hoeven er geen 2+2 rijstroken te zijn.
Vergelijk een gewone autosnelweg als de A12 met een Noord-Nederlandse autoweg, zoals de N46. :)

Overigens lees ik net op de Noorse Wikipedia dat de begrippen Motorvei klasse A en Motorvei klasse B inmiddels zijn vervangen door Motorvei resp. Motortrafikkvei. Dit om beter aan te sluiten met o.a. de Deense begrippen Motorvej en Motortrafikvej.

De vluchtstroken zijn in Noorwegen inderdaad vrij smal. Op de snelweg E39 Sandnes - Stavanger is er nauwelijks sprake van een vluchtstrook, het heeft meer weg van een redresseerstrook.

En nu de Vmax van wat snelwegen/expresswegen van wat ik me nog kan herinneren (korte uitzonderingen daargelaten):
E6 Moss - aansl. E18: voornamelijk 100 km/u
E18 in Oslo: variërend van 50 tot 80 km/u
E18 Oslo - Tønsberg: voornamelijk 100 km/u
E39 Sandnes - Stavanger: 90 km/u

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 10 okt 2007, 20:15

Er staan trouwens nog heel wat nieuwe auto(snel)wegen op stapel: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over ... motorveier

(Strekninger under planlegging eller bygging = Tracés in planning of in aanbouw)

Overigens willen de Noren nu van 100 km/u naar 110 km/u lees ik net. :P

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 17 okt 2007, 18:23

E6 ten zuiden van Trondheim.

Afbeelding

Voor meer foto's van Noorse wegen (niet-autosnelwegen), zie deze draad op SSC.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 17 okt 2007, 20:22

Heerlijk, die eindeloze leegte, die wegen in maanlandschappen, die ruige bergen. Jeg vil tilbake! :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 11 nov 2007, 12:03

Gisteren rondom Trondheim;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » zo 11 nov 2007, 17:38

Dit zou in Nederland meteen zorgen voor choas op de weg. Daar zijn ze zeker van een witte kerst denk ik. ;) Echt een mooi land als ik die landschappen op de foto's zie. 8-)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 mar 2008, 12:23

E18 bij Drammen vandaag:
Afbeelding

E10 op de Lofoten vandaag:

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 13 mar 2008, 14:11

hmmm..aardverschuivingen :?

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 26 apr 2008, 15:30

Mijn collega Carsten heeft een paar borden in Noorwegen gefotografeerd:
http://picasaweb.google.com/monterie.roads/Norway

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 19 mei 2008, 20:08

Afgelopen zondag met de (huur)auto rond Trondheim getourd. Erg mooie omgeving. Een aantal opvallende zaken qua wegenlayout.

* Het asfalt is in slechte staat, zowel op de E6 als op wit genummerde wegen als ongenummerde wegen. Er lijkt in geen jaren onderhoud te zijn gepleegd en veel schade leek geen vorstschade. Ook de belijning is op veel plaatsen versleten (nauwelijks zichtbaar) en op veel niet-hoofdwegen lijkt deze geheel afgeschaft. Ook zebras en verkeersdrempels zijn in veel gevallen nog nauwelijks te zien door slijtage van markering. In combinatie met het goeddeels ontbreken van reflectorpaaltjes en lantaarnpalen niet lekker rijden in het donker lijkt mij. Gelukkig is het in deze dagen licht van 4:00 tot 23:30 en zon onder om 23:00. Dat zal volgende maand wel 3:15 tot 0:15 zijn: 2 uur donker en 1 uur schemer.

* De logica van witte of gele lijnen voor de middenlijn ontgaat mij. Kantlijnen zijn op niet-autowegen meestal onderbroken, zoals onze Vmax 60 wegen, met soms een middenlijn en soms niet. Dit lijkt meer met de wegbreedte dan met de Vmax samen te gaan hier. (net als bij ons, zeg maar)

* Alleen op de E6 (autowegdelen) geldt vaak Vmax 90. Ook op de dubbelbaansstukken. Daarbuiten is ruim (200 km) rond Trondheim de standaard Vmax 80 en vaak verlaagd naar Vmax 60. Soms ook bij voetgangersoversteken Vmax 40 met zeer stijle drempels (en versleten zebrastrepen).

* Van een eerder bezoek aan Stavanger weet ik dat de 5 km E6-snelweg daar ook een Vmax 90 kent. Voor hogere snelheden zal je naar omgeving Oslo moeten denk ik.

* Aan hm of km paaltjes doen ze niet in Noorwegen naar het lijkt.

* De E6 loopt zowel door als langs Trondheim op de borden. Er zijn er 2 dus eigenlijk, waarvan eentje de bypass van het centrum is.

* De E6 heeft op grote delen een barrier gekregen en zeker op de 1+2 stukken. De oude lijnen zijn nog te zien en het extra asfalt voor de ruimte van de barrier is slorig aangeplakt. In de tunnels is geen barrier, want geen plaats. Tegenliggers op een smalle weg dus. Het gedeelte tussen Trondheim en het vliegveld is Tolweg (Bomveg, oftwel: Afsluitboomweg). De oude en alternatieve route is als E6 met stippellijntjes bewegwijzerd, ook gebruikt op Duitse wijze als "naar de E6". Waarschijnlijk ten behoeve van tunnelstremmingen.

* De plaatsnamen op wegwijzers zijn verwarrend. Op de E6 wordt met controlcities gewerkt. In Trondheim is dat bijvoorbeeld Oslo dat 550 km zuidelijker ligt. Op de genummerde wegen staan bestemmingen van enig belang (die ook op de landskaart staan). Die zijn goed te volgen. Op andere wegen wordt meestal slechts het eerstvolgende gehucht genoemd en niet met controlcities. Zonder detailkaart van de omgeving vrijwel onmogelijk om te volgen omdat de gehuchten niet op de landskaart voorkomen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 21 mei 2008, 15:27

Wat betreft de wegmarkering: misschien was geel gebruikelijk en is men inmiddels overgestapt naar wit, zoals in alle andere Europese landen het geval is.

Ik herinner me uit mijn jeugd dat Oostenrijk ook gele belijning heeft gehad: inmiddels is dit door witte vervangen. Slechts hier en daar tref je misschien nog oude, gele, belijning aan.
Donateur Vereniging Wegenforum

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 21 mei 2008, 15:45

^^ Ook België had gele markeringen op de snelwegen. Op verschillende plaatsen kan je dit nog duidelijk zien (E34, E42)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 21 mei 2008, 15:50

^^ Tjee, dat wist ik niet. :shock:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 mei 2008, 21:36

Cyrillisch in Noorwegen
Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 22 mei 2008, 6:52

Zie ook hier voor andere schriften op borden (met nog een cyrillsich bord in Noorwegen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 22 mei 2008, 8:53

Hajo schreef:Wat betreft de wegmarkering: misschien was geel gebruikelijk en is men inmiddels overgestapt naar wit, zoals in alle andere Europese landen het geval is.
Denkbaar, maar niet direct zichtbaar aan de slijtage van de lijnen. Wellicht dat men geel zo laat (en geel overspuit) tot het wegdek is vervangen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...