Wat beelden van de E6/E8 tussen Skibotn en Nordkjosbotn. Dit deel is dus dubbelgenummerd en verloopt tussen twee fjorden: Lyngen in het oosten en Balsfjorden in het westen. Er tussen zit een gebied waar zelfs enige landbouw mogelijk is, maar er is geen duidelijke bergpas, alhoewel je wel een waterscheiding over gaat.
Het is gepland om dit deel op te waarderen, met name op het deel ten oosten van Nordkjosbotn ligt wat verspreide bebouwing met erftoegangen terwijl ze er eigenlijk een hoogwaardige 90 km/h weg van willen maken. Er is een nieuw tracé voorzien.
Het is niet heel ver van het drielandenpunt Noorwegen-Zweden-Finland. Ik vond het wel een apart idee, ik was al 1,5 dag zuidwaarts aan het rijden vanaf de Noordkaap en je bent dan nog steeds noordelijker dan Zweden.
Kaartje van de locatie. Dit is ongeveer 45 kilometer.
1. Dit is onderdeel van de noorderlichtroute. En nee, dat kan je op zomervakantie niet zien in Noord-Noorwegen (meerdere mensen hebben mij gevraagd of ik het noorderlicht had gezien). Het wordt immers niet donker.
E6-E8 Skibotn - Nordkjosbotn 02 by
European Roads, on Flickr
2. Langs het zuidelijkste deel van het fjord Lyngen, dat één van de grotere fjorden van Noord-Noorwegen is (82 kilometer lang).
E6-E8 Skibotn - Nordkjosbotn 04 by
3. Drietalige wegwijzers. De talen zijn Noors, Kven en Noord-Samisch.
E6-E8 Skibotn - Nordkjosbotn 10 by
4.
E6-E8 Skibotn - Nordkjosbotn 12 by
5. In het 'binnenland'.
E6-E8 Skibotn - Nordkjosbotn 14 by
6.
E6-E8 Skibotn - Nordkjosbotn 15 by
7. E6/E8. De E8 verloopt van Tromsø naar Turku, globaal is dat dus een noord-zuidroute, alhoewel het in Noorwegen ook wel wat oost-west verloopt.
E6-E8 Skibotn - Nordkjosbotn 17 by
8. In Nordkjosbotn splitst de E6/E8 dan. Ik besloot om de E6 even te laten wezen voor wat het is, en ditmaal de E8 naar Tromsø te volgen.
E6-E8 Skibotn - Nordkjosbotn 20 by