[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

koenie
stadsweg

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door koenie » do 22 mei 2008, 17:17

Wat geven de Noren aan dan op de E6 richting noord?
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 mei 2008, 17:22

Wat denk je zelf? De E6 is 2500 kilometer lang ofzo.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 22 mei 2008, 18:07

koenie schreef:Wat geven de Noren aan dan op de E6 richting noord?
Ik gok gewoon Honningsvag al vanaf Trelleborg of zo. 8-)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 22 mei 2008, 19:14

Ten noorden van Trondheim is Narvik controlcity. Oslo is controlcity vanaf Narvik volgens mij. Narvik en Olso liggen ongeveer 1500 km uit elkaar. Het zou met gemiddelde Vmax 70 km/h (80 km/h zonder stops maar je moet ook tanken en eten) in een uur of 20 te rijden moeten zijn.....

Zet Madrid maar op de borden vanaf Amsterdam.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 24 mei 2008, 18:33

Hoe zit dit dan?
Afbeelding

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 26 mei 2008, 9:53

IQ[] schreef:Hoe zit dit dan?
Los van een mogelijke inconsequentie zal men dus kennelijk toch iets zuiderlijker dan Narvik met Oslo beginnen. Oslo vanaf Narvik was een educated guess. Ik ben nooit noordelijker dan ca 200 km ten noorden van Trondheim geweest (waar wel Oslo staat).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 30 mei 2008, 14:55

Peter schreef:* De logica van witte of gele lijnen voor de middenlijn ontgaat mij. Kantlijnen zijn op niet-autowegen meestal onderbroken, zoals onze Vmax 60 wegen, met soms een middenlijn en soms niet. Dit lijkt meer met de wegbreedte dan met de Vmax samen te gaan hier. (net als bij ons, zeg maar)
Autosnelwegen hebben een volledig witte markering, niet-autosnelwegen hebben gele asstrepen, tenzij de weg minder dan X meter is, dan gaat men over op witte onderbroken kantmarkering zonder asstrepen.
* Van een eerder bezoek aan Stavanger weet ik dat de 5 km E6-snelweg daar ook een Vmax 90 kent. Voor hogere snelheden zal je naar omgeving Oslo moeten denk ik.
E39 bedoel je. ;) Die is inderdaad 90, maar 100 zou daar naar mijn mening ook prima kunnen.
* Aan hm of km paaltjes doen ze niet in Noorwegen naar het lijkt.
Elke halve km staat er in de berm een klein aluminium bordje (ongeveer 15x15 cm) met daarop wegnummer, wegvak, kilometreringsrichting en km-stand. Ik heb er zelf eens eentje meegejat (was van een stuk oud E16-tracé, dus bord was niet meer in functie. Statens Vegvesen heeft 'm blijkbaar vergeten. Misschien kan ik er eens een foto van maken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 30 mei 2008, 16:16

Kaaiman schreef: Niet-autosnelwegen hebben gele asstrepen, tenzij de weg minder dan X meter is, dan gaat men over op witte onderbroken kantmarkering zonder asstrepen.
Autosnelwegen hebben geen asstrepen en van logica voor de kleur van asstrepen op andere wegen ontging mee geheel. Ze zijn er zowel in wit als in geel (of afwezig). Voor niet auto(snel)wegen zijn de kantstrepen meestal onderbroken, maar dat zegt niets over de aanwezigheid of kleur van de middenstreep of middenstrepen.
E39 bedoel je. ;) Die is inderdaad 90, maar 100 zou daar naar mijn mening ook prima kunnen.
Ja, E39, stom.
Elke halve km staat er in de berm een klein aluminium bordje (ongeveer 15x15 cm) met daarop wegnummer, wegvak, kilometreringsrichting en km-stand. Ik heb er zelf eens eentje meegejat (was van een stuk oud E16-tracé, dus bord was niet meer in functie. Statens Vegvesen heeft 'm blijkbaar vergeten.
Raar dat ik er dan geeneen gezien heb (op autowegen en lager, in de buurt van Trondheim, snelwegen liggen daar niet).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 mei 2008, 16:22

15x15 cm valt dan ook nauwelijks op, dat is veel kleiner dan onze hectometerbordjes.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 30 mei 2008, 16:45

Zou men in Noorwegen niet aan het overschakelen zijn van geel naar wit voor wat markeringen betreft? Een tiental jaar geleden was het bij mijn weten hoofdzakelijk geel, maar toen ik er drie jaar geleden terug was, viel het me op dat het wit steeds vaker voorkomt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 17 jun 2008, 16:37

Wellicht door klimaatsverandering dat t minder vaak sneeuwt? :P

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 17 jun 2008, 20:32

Misschien heeft het iets met Europese regels te maken. Oostenrijk is namelijk ook een keer overgeschakeld van gele naar witte markeringen.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 19 jun 2008, 23:14

Ze horen niet bij de EU. Aan wat voor een regels denk jij dan, die van de E-wegen?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 19 jun 2008, 23:31

Noorwegen hoort niet bij de EU, maar wel bij het verdrag van Schengen en Genève. Daarnaast is Noorwegen lid van de EVA (Europesae Vrijhandels Associatie), samen met IJsland, Zwitserland en Liechtenstein. De andere voormalige leden van de EVA zijn thans lid van de EU.

Meer info over door Noorwegen ondertekende verdragen: http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=4117

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 25 jul 2008, 20:05

Kaaiman schreef:Ik zal nog eens aan de hand van een foto uitleggen hoe zo'n ding werkt. Ik heb er zelf eentje weten te bemachtigen, eentje die aan een oud tracé van de E16 stond en men vergeten was weg te halen. Ach zo help ik Statens Vegvesen nog een beetje... :dyn_hyp:
Zo'n 10 maanden later na het vorige berichtje (zie hierboven) heb ik het halve-kilometerbordje weer eens opgescharreld en er de beloofde foto bij gemaakt:
Afbeelding

Het systeem zit als volgt in elkaar.

Linksboven het wegnummer, in dit geval E16. Gewone rijkswegen (riksveier) worden aangegeven met de prefix 'R'; provinciale wegen (fylkesveier) met een 'F'. Gemeentelijke wegen (sommige?) schijnen ook een nummer te hebben (ik zag een keer een gemeentelijk wegnummer op een bouwbord bij Beitostølen), maar gemeentelijke halve-kilometerpaaltjes heb ik nog nooit gezien.

Rechtsboven het wegvaknummer, in dit geval dus 03. De wegvakken verspringen vooral bij administratieve grenzen, meestal gemeentegrenzen (gemeentes zijn doorgaans enorm qua oppervlakte). Op- en afritten en zijtakken van een weg krijgen elk een apart (hoog) wegvaknummer. Zo meen ik me te herinneren dat het wegvaknummer van de oprit naar de E39-noord bij Flekkefjord het wegvaknummer 85 draagt.

In het midden staat de halve-kilometerwaarde van een wegvak. Elke 500 meter staat een dergelijk bordje. De waarden zijn meestal ,0 en ,5, maar ik heb op de E16 ook al eens afwijkende getallen gezien, die dan wel consequent elke 500 m staan. Dat kan er dus als volgt uitzien: 1,034; 1,534; 2,034; 2,534; enz. Waarschijnlijk omdat het tracé ergens middenin eens is gewijzigd.

De pijl onderin geeft aan naar welke kant de kilometrering loopt. Voorzover ik heb waargenomen en me kan herinneren, volgen ook wegvaknummers zich op in de aangegeven richting.

Op zich ben ik erg te spreken over dit kilometreringssysteem. Door de (vaak nogal lange) wegen is de opdeling in wegvakken erg handig, vooral omdat er letterlijk heel wat aan de weg getimmerd wordt. Daarnaast zouden sommige kilometerwaarden (zoals die van de E6) kunnen oplopen tot boven de 1000! Ook worden lelijke gaten in de kilometrering hiermee voorkomen, zoals het bekende A12-gat tussen Utrecht en Gelderland. :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 jul 2008, 21:23

Kaaiman schreef:In het midden staat de halve-kilometerwaarde van een wegvak. Elke 500 meter staat een dergelijk bordje. De waarden zijn meestal ,0 en ,5, maar ik heb op de E16 ook al eens afwijkende getallen gezien, die dan wel consequent elke 500 m staan. Dat kan er dus als volgt uitzien: 1,034; 1,534; 2,034; 2,534; enz. Waarschijnlijk omdat het tracé ergens middenin eens is gewijzigd.
Hmmm, het idee van het opdelen van routes in meerdere individueel gekilometreerde wegvakken was nou juist dat je de kilometrering begrijpelijk kunt houden en bij het aanleggen van een nieuw stuk weg maar een beperkte gedeelte hoeft aan te passen (in plaats van dat je de gehele route moet aanpassen of ergens een gat in de kilometrering krijgt). Als ze na de aanleg van een nieuw stukje weg binnen een kilometreringsvak alsnog overgaan op 1.034, 1.534, 2.034 enzovoort, wordt de toegevoegde waarde alweer een heel stuk kleiner, terwijl de extra kosten van omnummering met dit systeem juist gering waren gewees.

Op precies deze manier wordt het overigens ook in Duitsland gedaan, al dient die vorm van kilometrering (Stationszeichen) meer voor administratief gebruik. De oude kilometerpalen op Autobahnen en andere wegen blijven voorlopig staan, ook al hebben ze geen officiële functie meer om een precieze positie op de route vast te stellen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 aug 2008, 1:03

Afbeelding
Weer eens Cyrillisch in Noorwegen, wel een mooie duidelijke foto. :D
Coen Tunnel

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 okt 2008, 11:31

Wat weinigen weten is dat het oostelijkste puntje van Noorwegen net zo oostelijk ligt als Istanbul. Hier wat foto's van de E6 uit het gebied ten oosten van de noordkaap.

Het is er niet altijd mooi weer.
Afbeelding

De E6 loopt zelfs wat naar het zuiden hier;
Afbeelding

Brug over de Stabburselva
Afbeelding

Tankstation in Lakselv
Afbeelding

Brug van de E6 bij Børselv
Afbeelding

E6 met rendieren in de Finnmark
Afbeelding

Ten zuiden van Lakselv
Afbeelding

Door de toendra
Afbeelding

Karasjok
Afbeelding

Parallel aan de Finse grens
Afbeelding

Net voorbij Utsjuki op de E6
Afbeelding

Brug in de E6 in Tana Bru
Afbeelding

De E6 langs het Varangerfjord
Afbeelding

Verder richting Kirkenes
Afbeelding

Kirkenes ligt op 1.900 kilometer van Oslo, waarbij de snelste route via Finland en Zweden gaat. De route via de E6 is 2.450 kilometer lang.
Afbeelding

Eenzame E6
Afbeelding

Bijna in Kirkenes aan de Barentszee
Afbeelding

Kirkenes is niet ver meer.
Afbeelding

Kirkenes
Afbeelding

End of the road, end of the world...
Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 okt 2008, 12:01

Chris schreef:Wat weinigen weten is dat het oostelijkste puntje van Noorwegen net zo oostelijk ligt als Istanbul.
Dat krijg je op hoge breedte. In kilometers beweeg je vrij beperkt naar het oosten, maar in breedtegraden des te meer. Wat zich dan op lagere breedte (Istanbul, en in Afrika natuurlijk nog sterker) weer vertaalt in een enorme afstand. Op de pool zelf komt natuurlijk alles bij elkaar. Met één stap doorkruis je meerdere tijdzones en als je hetzelfde rondje loopt, ga je een paar keer per minuut door de datumgrens. 8-)

De oostelijke ligging van de Noordkaap kun je trouwens mooi zien aan de oneven E-nummers in die omgeving. Die hebben inderdaad nummers die vervolgens verder lopen naar Oost-Europa - de E75 bijvoorbeeld.

Verder: mooie foto's ! Toch ergens een schande dat ik de zuidelijkste puntjes van Amerika en Afrika inmiddels heb gehad, maar dat de Noordkaap nog steeds openstaat ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 okt 2008, 9:56

Op de pool zelf komt natuurlijk alles bij elkaar. Met één stap doorkruis je meerdere tijdzones en als je hetzelfde rondje loopt, ga je een paar keer per minuut door de datumgrens. 8-)
Op de Noordpool zelf heb je natuurlijk "dagen" van zes maanden en "nachten" van zes maanden. Mijn kaart geeft echter geen lengtegraden meer boven 80 graden NB, dus hoe de datumgrens exact gedefinieerd is weet ik niet; sowieso heb je natuurlijk problemen met de tijdszones. Je blijft je horloge gelijk zetten 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 okt 2008, 11:32

Tijdzones zijn niet op de een of andere manier internationaal gedefinieerd bij mijn weten; ieder land bepaalt gewoon zelf in welke tijdzone het zich bevindt. De noordpool is van niemand, dus je hebt er ook geen officiële tijdzone. Wie er toevallig is, kan zelf bepalen wat praktisch is. Omdat het er óf dag óf nacht is, heeft het weinig zin om de tijd op de bewegingen van de zon aan te passen. Op de Zuidpool werkt het Amundsen-Scott Station op Nieuwzeelandse tijd, UTC+12. Naar ik begrijp is dat vooral een praktische keuze, omdat het station vanuit Nieuw Zeeland wordt bevoorraad.

De datumgrens zelf is natuurlijk ook maar een fictie, de grens tussen UTC+12 en UTC-12, dus als er op een pool eenmaal is gekozen voor een tijdzone loop je er niet steeds doorheen. Maar het idee heeft me altijd wel gefascineerd. Heb me een tijdlang afgevraagd hoe het kwam dat je niet terug in de tijd ging door op de Zuidpool steeds naar het oosten te lopen en op de datumgrens dus steeds een dag terug te gaan, of vooruit in de tijd door steeds naar het westen te lopen en op de datumgrens steeds een dag naar voren te gaan. De reden is natuurlijk dat je niet alleen door de datumgrens een dag terug/naar voren gaat, maar in de tussentijd ook weer alle tijdszones doorloopt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 okt 2008, 12:19

Wat die datumgrens betreft: je kunt het je best voorstellen als een dynamische bol met de kleuren geel (dinsdag) en rood (woensdag). Om precies middernacht op 180 WL is de hele aarbol nog geel (dinsdag) en begint een klein vlekje rood (woensdag) te ontstaan die met het verstrijken van de tijd steeds meer tijdzones opeet (het rode vlakje wordt steeds groter) totdat het weer middernacht is. Doordat de feitelijke datumgrens niet precies samenvalt op 180 WL is er geen sprake van een ideale 'vlek', maar heb je locale afwijkingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 04 okt 2008, 21:53

Pino schreef:Tijdzones zijn niet op de een of andere manier internationaal gedefinieerd bij mijn weten; ieder land bepaalt gewoon zelf in welke tijdzone het zich bevindt.
Dit is wel gedefinieerd: als de zon in Greenwich (Londen) op zijn hoogste punt staat, is het daar 12 uur. Dit is de 0-lijn, ofwel de Greenwich Mean Time. Deze lijn vormt de basis voor de tijdrekening en loopt van de Noord- naar de Zuidpool. Aan de andere kant van de aardbol loopt de 180-graden lijn, dit is de datumgrens. De aarde wordt door deze lijnen verdeeld in een oostelijke en een westelijke helft van 180 graden.
Na 15 graden ooster- of westerlengte van Greenwich ontstaat een nieuwe tijdzone, waarbij het een uur later (in oostelijke richting) of vroeger (in westelijke richting) is dan in Greenwich. Zo gaat dat iedere 15 graden door, totdat de datumgrens is bereikt. De aarde wordt zo precies verdeeld in 24 porties met 1 uur tijdsverschil.

Dit is echter een wetenschappelijke afspraak. Er zijn landen die om politieke of economische redenen afwijken van de zonetijd en een hiervan afwijkende tijd hebben. Het gevolg daarvan is wel dat de zon op vreemde tijden op- en ondergaat.
Een voorbeeld van een afwijking van de "echte" tijd is Spanje: daar hebben ze onze tijd, terwijl het land net zo westelijk, of zelfs westelijker, ligt dan Groot-Brittannie. Eigenlijk had de tijd in Spanje daarom een uur vroeger moeten zijn dan in Nederland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 okt 2008, 21:58

Je merkt het zowieso, dat hoe oostelijker je gaat, hoe eerder de zon opkomt. Ik was in 2003 in Kraków, en dat ligt niet ver van de tijdszone met Oekraïne waarbij de zon al om half 5 opkwam in Mei.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 okt 2008, 0:55

Ik merkte het toen ik terugreisde vanuit Polen enkele weken geleden. Daar was het al om 19:30 donker, terwijl het een dag later in Duitsland pas bijna een uur later donker werd.
Coen Tunnel

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 15 mar 2009, 12:53

Intensiteiten op het Noorse wegennet:

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 mar 2009, 13:15

De regio Oslo is verreweg het drukst. In de omgeving van Stavanger, Bergen en Trondheim liggen de intensiteiten ook wat hoger. Maar dan heb je ook de 4 belangrijkste plaatsen van Noorwegen te pakken :)

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » zo 15 mar 2009, 21:25

Ja, en helemaal in het noorden zie je dan nog wat oranje vlekjes bij Bodø, Narvik en Tromsø :)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 16 mar 2009, 22:12

Daar wonen ook nog wat mensen dan rendieren :hypocrite:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 14 jun 2009, 22:42

2 vragen:

1. Een stamweg is altijd rijksweg begrijp ik. Is deze weg te vergelijken met een ander soort weg in het buitenland, zoals de route nationale?
2. Maximumsnelheden. Ik heb begrepen dat er 80 km/h bubeko geldt, maar soms 90 of zelfs 100. Komt die hogere maxmsnelheid alleen voor op autowegen en autosnelwegen, of zijn er nog andere soorten wegen waar dit voorkomt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer