[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Jeroen » di 16 jun 2009, 17:39

^^ 80km/h is standaard, 90 schijnt op veel rechte stukken 2-baanswegen ook nog voor te komen. Misschien dat je je vragen eens kunt stellen op de Noorse H&A draad op SSC, daar zitten een paar vrij actieve Noorse leden.

martwout
dorpsstraat

Bericht door martwout » di 16 jun 2009, 19:16

Goedenavond, binnenkort ga ik met een georganiseerde groepreis voor 11 dagen (heen en terug per vliegtuig) naar Noorwegen. In de reisgids las ik dat ze vanuit Beitostolen over een hoge bergweg naar Lom (op de weg naar Geirangerfjord) rijden. Is daar meer info over c.q. een foto?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 19 jun 2009, 14:38

mavas schreef:1. Een stamweg is altijd rijksweg begrijp ik. Is deze weg te vergelijken met een ander soort weg in het buitenland, zoals de route nationale?
2. Maximumsnelheden. Ik heb begrepen dat er 80 km/h bubeko geldt, maar soms 90 of zelfs 100. Komt die hogere maxmsnelheid alleen voor op autowegen en autosnelwegen, of zijn er nog andere soorten wegen waar dit voorkomt?
1. Een stamweg is meestal gewoon een 1x2-weg, te vergelijken met een GOW. Vergeleken met de meeste niet-stamwegen zijn deze wegen ook iets breder, minder scherpe bochten en met name zijn het doorgaande routes.
Toch zegt het niet altijd alles. De E16 tussen Fagernes en Lærdal heeft het uiterlijk vergelijkbaar met een ETW-I, maar is toch Europaweg dus tevens stamweg.

Stamwegen zijn over het algemeen dus (iets) betere wegen dan gewone rijkswegen, en het karakter van een stamweg is altijd doorgaand. Je zult op stamwegen dan ook gemiddeld meer vrachtverkeer vinden.

De maximumsnelheden bibeko zijn gewoonlijk 50, en er zijn ook 30-zones. Bubeko geldt normaal 80, maar ook 60 komt veel voor, ook op doorgaande wegen.
90 komt wel voor op sommige rechte stukken weg (E39 Bjerkreim - Vikeså, geen autoweg) of autosnelwegen (E39 Sandnes - Stavanger).
100 komt alleen voor op autosnelwegen (E18 Drammen - Tønsberg, E6 Oslo - Moss).

Autosnelwegen en autowegen (vroeger aangeduid als motorvei A resp. motorvei B; tegenwoordig motorvei resp. motortrafikkvei om beter aan te sluiten op o.a. Deense terminologie) hebben geen vaste Vmax. Ze geven alleen aan welke voortuigen wel en niet op de weg mogen. Bij snelheden anders dan 80 km/u wordt dus altijd een Vmax aangegeven.

Zo heb je in Oslo een stukje officieel 2+2 autosnelweg met Vmax 50 (E18), maar verderop is de weg wel toegestaan voor fietsen (officieel) en 3+3, maar dat is geen autosnelweg (wel ongelijkvloers).

De snelweg E39 Sandnes - Stavanger heeft een Vmax van 90 km/u, maar 100 km/u is op de meeste snelwegen bubeko (E6, E18) gebruikelijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 16 aug 2009, 11:11

Vraagje, weet er iemand of er tol geheven wordt in de Laerdalstunnel (25km lang)? Zoja, hoeveel? Bedankt!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 16 aug 2009, 12:35

^^
Volgens dit artikel in de Duitse wikipedia, is de tunnel tolvrij.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 16 aug 2009, 13:32

^^ Ok, bedankt! Ik kon nergens vinden dat hij tolvrij was, maar wel dat er in Noorwegen verder om de haverklap bruggen en tunnels met tolplicht zijn. Daarom vond ik het vreemd dat deze vrij nieuwe tunnel van 25km tolvrij zou zijn. Blijkbaar dus toch het geval!

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 16 aug 2009, 20:49

Hou je fototoestel in de aanslag als je door die tunnel rijdt! Een aparte ervaring trouwens.

Noorwegen promoot trouwens erg graag dat de tunnel tolvrij is. Volgens mij zijn er zelfs wegwijzers die iets in de trant van 'tolvrij' vermelden. ;)

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 18 aug 2009, 9:56

Kaaiman schreef:Hou je fototoestel in de aanslag als je door die tunnel rijdt! Een aparte ervaring trouwens.
Er bestaat inderdaad een kleine kans dat ik in februari richting Bergen in Noorwegen trek. (met de auto!) Niks is echter al zeker, ik houd jullie op de hoogte ;)

(Als iemand nog interessante info heeft mag hij dat altijd meedelen uiteraard)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 18 aug 2009, 10:23

De nieuwe E16 ten oosten van de tunnel is leuk rijden, maar nog leuker is het om de oude route te rijden. Dan krijg je pas een idee hoe het Noorse wegennet er nog geen 20 jaar geleden uitzag. In de E16 zat vroeger zelfs een smal tunneltje waar maar 1 auto tegelijk kon passeren. De doorrijhoogte was niet voldoende voor de gemiddelde vrachtwagen! Helaas heb ik er geen foto van...

Ik heb wel wat foto's van de E16 die ik hier nog nooit gepost heb, zie ik nu ik deze draad nog eens doorkijk. Misschien dat ik ze binnenkort nog even online zet voor een impressie.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 27 sep 2009, 14:37

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 27 sep 2009, 17:27

Leuk.

Ik vraag mij af wat het verschil is tussen 723.71 en 723.72. Bij beide staat 'Kryssnummer på flerfeltsveg'.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 27 sep 2009, 17:38

^^ Voor gebruik op blauwe dan wel op gele borden. Blauw is volgens mij de snelweg, geel voor overig. Op de pagina er voor zie je ook blauwe en gele borden met afritsymbool (resp. 705 en 707)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 27 sep 2009, 17:48

Ik zie het inderdaad. Ik kende tot nu toe alleen afritnummers langs snelwegen.
Ik hoop ook dat er binnenkort kaarten of atlassen te krijgen zijn met die nummers.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 27 sep 2009, 20:36

Blauw wordt enkel gebruikt op autosnelwegen én autowegen.

Nooit geweten dat men blijkbaar ook afritnummering wil invoeren voor niet-auto(snel)wegen. Overigens is de E18 in Oslo afwisselend auto(snel)weg (blauwe bebording) en ongelijkvloerse expressweg (gele bebording). Wel logisch als je bij laatstgenoemde gewoon afritnummers hebt, want de route is dezelfde. De status m.b.t. langzaam verkeer enzo is alleen anders.

Afritnummers voor tweestrookswegen die een gele achtergrond hebben kan ik me haast niet voorstellen. Of het moet al op bijv. de E39 tussen Flekkefjord en Kristiansand gaan, die ter hoogte van Feda/Kvinesdal enkele ongelijkvloerse aansluitingen achter elkaar heeft en geen autoweg is.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 27 sep 2009, 21:55

Waarschijnlijk zijn er hier en daar afslagen te vinden op de rondwegen van allerlei plaatsen.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 16 mar 2010, 10:06

De eerste week van maart was ik op wintersport in Noorwegen, in Trysil om precies te zijn. Vanaf het vliegveld Gardermoen (Oslo) namen we een bus naar het skigebied, die bus ging onder meer over de E6 waar deze borden stonden bij een tunnel in het deel van de E6 wat momenteel verbreed wordt.
Afbeelding
Afbeelding

Ik neem aan dat dit iets te maken heeft met het temperatuurverschil tussen buiten (het kan daar 's winters flink vriezen) en in de tunnel.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 16 mar 2010, 11:09

^^Zal met vochtafzetting (dauw) te maken hebben. Wellicht gevaar voor gladheid rondom de tunnel :?:

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 16 mar 2010, 17:28

Een totaal ander deel van Noorwegen dat ik vorige maand bezocht heb. Heb je nog foto's?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 16 mar 2010, 17:29

waldo79 schreef:Zal met vochtafzetting (dauw) te maken hebben. Wellicht gevaar voor gladheid rondom de tunnel :?:
Lijkt me dat men waarschuwt voor plotseling beslaande autoruiten als gevolg van dat 'dauwprobleem'. Zie de symbooltjes aanjager en ruitenwissers gebruiken...

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 16 mar 2010, 19:55

vynkce schreef:Een totaal ander deel van Noorwegen dat ik vorige maand bezocht heb. Heb je nog foto's?
Ik zat zowel heen als terug ergens halverwege de bus, dus niet echt. Heb deze plaatjes nog even geüpload:
Straat bij het busstation in Elverum, waar de bus even een kwartiertje stilstond, geeft wat aan over de hoeveelheid sneeuw :).
Afbeelding

De bevroren Mjøsa (het grootse meer van Noorwegen)
Afbeelding
Wikipedia schreef:Van de zuidelijkste punt Eidsvoll tot de noordelijkste punt Lillehammer is het meer 117 kilometer lang. Het breedste stuk (bij Hamar) is 15 kilometer breed. Het meer beslaat 365 km², ligt gemiddeld 123 meter boven zeeniveau en het diepste punt is 468 meter.
:schrikreactie:

Werk aan de verbreding van de E6 (en een wegrestaurant/tankstation ;) )
Afbeelding

De afslag naar onder meer het vliegveld
Afbeelding

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 17 mar 2010, 22:54

Ga ook zomers niet proberen om als Nederlander in het Mjøsameer te zwemmen.
Dat meer wordt namelijk gevoed door gletsjerwater...

(Ik spreek uit eigen ervaring.)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 23 mei 2010, 20:31

Zit een lang pinksterweekend in Lillehammer.
De lente is hier net begonnen en het is hier ruim 20 graden en prima barbecueweer! 8-)
En licht/schemerig tot na 0:00..

We wilden wat autotochtjes maken, maar de meeste hoger gelegen wegen zijn nog gesloten i.v.m. de sneeuw, bijv. Jotunheimvegen of de Peer Gynt Vei.
Weg RV 51 van Fagernes naar Vågå (spreek uit Woo-Goo) bleek wel geopend. Deze weg gaat dwars over de hoogvlakte in de buurt van het Jotunheimen nasjonalpark. Zie Riksvei 51
Van een stralend zonnetje en 19 graden in Lillehammer, werd het steeds kouder en bewolkter onderweg en zakte de temperatuur van een aangename 19 graden naar 3 graden op het hoogste punt van de trip, de Valdresflya op 1389 meter. De foto's zijn van het stuk tussen Beitostoolen en Randsverk, waar de Jotunheimvegen aftakt, een soort maanlandschap met nauwelijks begroeiing waar het nog echt winter was.
Afbeelding
rest van de foto's
Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 24 mei 2010, 9:48

Mooie en herkenbare streek. Het deel tussen Vang en Nord-Aurdal langs de E16 ziet er exact hetzelfde uit. ;)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 24 mei 2010, 15:18

Ah die weg heb ik in 2007 nog gezien. Het was in de zomer een vrij drukke weg voor Noorse begrippen. Ook nog een elandenkalf zien zwemmen, heel dicht bij de weg. Leek niet helemaal te zijn zoals het hoort...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 25 mei 2010, 21:10

Ja onze geemigreerde familieleden konden die drukte beamen. Nu was het er ook nog redelijk druk. Op een bepaalde plek ergens halverwege stonden allemaal auto's geparkeerd om te gaan (tour)skiën/langlaufen. Rare jongens, die Noren ;-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 25 mei 2010, 21:13

Noorwegen schijnt tegenwoordig best geliefd te zijn om naar toe te emigreren, volgens mij stimuleert de Noorse regering dit ook vooral op het platteland.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 25 mei 2010, 21:35

Ja, hoewel je Lillehammer nog niet echt platteland kunt noemen. Er liggen subsidies klaar voor het overnemen van een restaurant, supermarkt o.i.d. in een ver afgelegen dorp.
Het land is natuurlijk prachtig qua landschap en het is er zo ontzettend rustig en NIET vol, dat kan een Nederlander helemaal niet bevatten. Zelfs op een "Rijksweg" kun je urenlang midden op de weg gaan staan zonder dat je overreden wordt. "Klein" nadeel: alles is ontzettend duur en buiten de steden is de winkel-infrastructuur en keus nogal beperkt... oh ja en in de winter zijn de dagen wel erg kort!!
Maar voor iedereen die het toch ziet zitten: http://www.norsk.nl

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 13 jun 2010, 19:38

^^ Die site staat al een paar jaar in mijn favorieten ;)
Alleen jammer dat er geen Nederlandstalige verkeerskundigen direct aan de slag kunnen, anders had ik het wel geweten ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 27 jun 2010, 13:21

Ik lees net op de Noorse wikipedia dat er per 2010 een wegensanering is geweest.

De rijkswegen die niet onder het stamwegennet (hoofdwegennet, groene nummerschildjes) vallen, zijn per 2010 naar de provincies (fylker) overgedragen. Daarmee zijn er provinciale wegen met en zonder bewegwijzerde nummers ontstaan.

De rijkswegen buiten het stamwegennet zijn in de afgelopen jaren allemaal voorzien van asfaltverharding; de laatste verharde rijksweg was 716

De indeling is nu als volgt:
Rijksweg (voormalige stamweg, groen wegnummerschild)
Provinciale weg (voormalige overige rijksweg, wit wegnummerschild)
Provinciale weg (van oudsher provinciale weg, niet met nummer aangegeven)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 jul 2010, 17:28

Heeft iemand wel eens van de Noorse tolwegen gebruik gemaakt? Ik lees dat je;

1) je creditcard online kan registreren met een account
2) je achteraf kan betalen bij bepaalde tankstations
3) je kan wachten op een rekening via één of ander bedrijf in London

Heeft iemand wel eens van optie 3 gebruik gemaakt? Krijg je extra administratiekosten?

(Voor degenen die het niet weten; in Noorwegen zijn de meeste tolwegen geautomatiseerd met kentekenherkenning).