Detectielussen op snelwegen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Detectielussen op snelwegen

Bericht door mavas » di 11 apr 2006, 9:58

Ik heb gehoord dat de groeven van detectielussen naar het midden van de weg lopen, naar de middenberm.

1 Klopt dit?
2 Zijn er ook snelwegen waar de groeven naar de buitenkant van de snelweg lopen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 11 apr 2006, 10:29

Soms. Als er een niet te smalle of te brede middenberm is, heb je maar één signaalkabel(aanleg) nodig. Praktisch. Soms lagen er al kabels voor bijvoorbeeld verlichting.

Een algemene regel is het niet en als er portaalborden staan wordt vaak voor rechts gekozen (waar de meeste schakelkastjes staan omdat je er voor aanleg en onderhoud beter bijkan).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 12 apr 2006, 11:22

Aha, weet je dat zeker? Want ik heb dat antwoord nodig voor school.
Misschien dat andere RWS-ers dit kunnen bevestigen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 12 apr 2006, 22:46

Over het algemeen liggen de signaleringskabels éénzijdig. Aan de kant waar de onderstations staan.
Maar dat is inderdaad niet overal het geval. Soms worden locatiespecifieke oplossingen bedacht.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 12 apr 2006, 23:16

:worship:
Nu heb ik (en anderen uit mijn klas) iets om tegen in te brengen over een tentamenvraag 8-)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 12 apr 2006, 23:22

Punt is dat de signalering nog met (diverse) koperkabels werkt, en dat het signaal telkens versterkt moet worden. Daartoe zijn veel onderstations voorzien van repeaters, die het signaal versterken. Om die reden is het niet echt handig om de bekabeling op een andere plek te hebben liggen dan langs de berm waar de onderstations staan. Om de lussen op de andere rijbaan te bereiken wordt dan met boringen onder de rijbaan door gewerkt.

Maar zoals gezegd - er zijn hier en daar wat uitzonderingen. Of het er landelijk veel zijn ? Geen flauw idee.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])