Pekela's (en andere verzameldoelen)
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Inderdaad. Almere is bij iedereen bekend als één stad. Pekela's vind ik een gedrocht. Gewoon Oude-Pekela en Nieuwe-Pekela gebruiken. Als Oude-Pekela het dichtst bij ligt en Nieuwe-Pekela dan teveel zou worden zet je gewoon alleen Oude-Pekela neer. Men zal dan vanzelf die kant op rijden om in Nieuwe-Pekela te komen. Het is in elk geval duidelijker dan Pekela's.
Rainier
-
- Voorzitter
-
- Voorzitter
Pekela's kan dan ook. De bebouwde kommen gaan naadloos in elkaar over.Pino schreef:Almere is wat mij betreft het enige toelaatbare verzameldoel. Dat voelt voor mij namelijk als één stad, ondanks het feit dat de verschillende stadsdelen dusdanig ver uit elkaar liggen dat sprake is van losse kommen (en dus in principe van losse bewegwijzerings-doelen). De andere verzameldoelen missen die gemeenschappelijke identiteit.Peter schreef:Maar goed: zo vaak komt het niet voor om je druk over te maken. Een bord met 4 keer het woord Almere erop is ook niets.
Maar zoals gezegd, bewegwijzeren is weglaten, dus je bent op geen enkele manier gedwongen om vier keer Almere op de borden te zetten.
-
- 4x5 autosnelweg
Of: Mönchengladbach, Nettetal, Koblenz --> DuitslandVinny schreef: Antwerpen + Brussel + Luik + (etc.) --> België.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
-
- 2x5 autosnelweg
... of gewoon Pekela.Riva schreef:Inderdaad. Almere is bij iedereen bekend als één stad. Pekela's vind ik een gedrocht. Gewoon Oude-Pekela en Nieuwe-Pekela gebruiken. Als Oude-Pekela het dichtst bij ligt en Nieuwe-Pekela dan teveel zou worden zet je gewoon alleen Oude-Pekela neer. Men zal dan vanzelf die kant op rijden om in Nieuwe-Pekela te komen. Het is in elk geval duidelijker dan Pekela's.
-
- autoweg
-
- Moderator
wat dacht je hiervan:Riva schreef:Inderdaad. Almere is bij iedereen bekend als één stad. Pekela's vind ik een gedrocht. Gewoon Oude-Pekela en Nieuwe-Pekela gebruiken. Als Oude-Pekela het dichtst bij ligt en Nieuwe-Pekela dan teveel zou worden zet je gewoon alleen Oude-Pekela neer. Men zal dan vanzelf die kant op rijden om in Nieuwe-Pekela te komen. Het is in elk geval duidelijker dan Pekela's.

-
- autoweg
-
- 4x3 autosnelweg
Een doel is naar mijn mening een verzameldoel, wanneer er doelen op de borden verschijnen die niet matchen met de plaatsnamen zoals die op de komborden verschijnen. Komborden "Almere", "Leeuwen" en "Avezaath" bestaan niet, dus zijn verzameldoelen. Mönchengladbach en Koblenz hebben komborden met die namen erop, dus kwalificeren naar mijn gevoel niet als verzameldoel. Nettetal is een beetje een geval apart, omdat het een zelf gekozen naam is voor een groepje losse kernen. Weet eerlijk gezegd niet, of Nettetal als komnaam op de komborden verschijnt.Coen Tunnel schreef:Mönchengladbach en Nettetal zijn ook al verzamelnamen. Koblenz is dat in feite ook, net als de meeste Duitse stadsnamen.
Komt in Duitsland bij dat men de komborden van oudsher iets anders indeelt dan bij ons. In Nederland zou verschijnen "Kaldenkirchen / gem. Nettetal"; in Duitsland zou vroeger verschijnen "Nettetal / Stadtteil Kaldenkirchen". Dat gebruik leidde door gemeentelijke herindelingen op een gegeven moment tot ongewenste resultaten (men vond dat Kaldenkirchen toch wel de primaire boodschap moest zijn, ook al valt het binnen de gemeente Nettetal), zodat men de komborden is gaan aanpassen.
Weet iemand, of de ANWB met de betroffen gemeenten heeft overlegd over het bewegwijzeren van doelen als Leeuwen, Avezaath, enz. als verzameldoelen, en zoja over de precieze naamgeving?
Het gekke daarbij is natuurlijk dat het die gemeentes ongetwijfeld helemaal niet slecht uitkomt, zo'n verzamelnaam. Kies je Beneden-Leeuwen, dan is Boven-Leeuwen niet tevreden, en omgekeerd. Met Leeuwen kom je in zoverre beide tegemoet. Maar naar mijn mening dus wel ten koste van de begrijpelijkheid van de wegwijzers.
Laatst gewijzigd door Pino op di 11 apr 2006, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Interessant: Verzamelnamen in een verzamelnaam gevat.Coen Tunnel schreef:Mönchengladbach en Nettetal zijn ook al verzamelnamen. Koblenz is dat in feite ook, net als de meeste Duitse stadsnamen.
(Met "Alle richtingen" of "Overige bestemmingen" ben je ook gauw klaar)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Wegnummerfotograaf
Ik snap niet wat je bedoelt.boe! schreef:In deze context niet.Antwerpen + Brussel + Luik + (etc.) --> België.
Den Hoorn, Den Burg, De Koog, De Cocksdorp --> Texel
Centrum Zuidzijde, Centrum Oostzijde, Centrum Noordzijde --> Centrumring
Maar laat Vinny zelf maar uitleggen wat hij bedoelde...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Heb je feitelijk ook metPalance schreef:Interessant: Verzamelnamen in een verzamelnaam gevat.
Centrum-Zuidzijde <= Centrum <= Amsterdam
Almere Stad-Muziekwijk <= Almere-Stad <= Almere
Ommoord <= Prins Alexander <= Rotterdam
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
Pekelae? 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Voorzitter
Is een goed idee. Pekela is in feite één grote bebouwde kom waarvan de naam een paar keer wisselt.Riva schreef:Dat maakt toch niet uit? Ik lees in een eerdere post dat Oude Pekela en Nieuwe Pekela aan elkaar vast liggen. Als je "Pekela" nadert verschijnen Oude Pekela en Nieuwe Pekela vanzelf op de borden.

Net als Smilde, waar Hijkersmilde ook onder valt.
En natuurlijk Baarle; één bebouwde kom, maar met twee namen. Al staat in Nederland voornamelijk Baarle-Nassau aangegeven en in België voornamelijk Baarle-Hertog. Eén verzamelnaam Baarle zou beter zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Texel als eilandnaam is natuurlijk best een legitiem doel, zeker bij het naderen van het veer naar dat eiland.Vinny schreef:Ik bedoelde dat in Den Helder overal borden 'Texel' staan terwijl ''t Horentje' een betere naam is of desnoods Den Burg
Vraag is alleen, hoe je dat doel aangeeft. Wit-op-blauw gebruiken we in Nederland eigenlijk alleen voor komnamen. De verzameldoelen in deze discussie vormen daar de uitzondering op, evenals de namen van eilanden bij het naderen van ferry's en zeldzame verwijzingen als "Duitsland" in Venlo. Niet-komnamen gaan in Nederland eigenlijk standaard in zwart-op-wit, of het daarbij nu gaat om stadsdelen, attracties, industriegebieden, namen van parkeerplaatsen of landstreken. Omdat het in die categorie om zo uiteenlopende soorten doelen gaat, heb ik al eerder gepleit voor een opsplitsing, waarin met name de namen van landstreken in wit-op-bruin zouden worden neergezet. In die categorie zouden verwijzingen naar nationale parken vallen, maar ook verwijzingen naar eilanden. Op die manier maak je ook beter duidelijk dat hier geen gebruik wordt gemaakt van een verzameldoel, maar dat de weg simpelweg naar (het veer naar) het eiland leidt.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Als je naar een plaats op Texel rijdt, weet je heel simpel wat je te doen staat. Je pakt het veer naar het eiland. Eenmaal op het eiland aangekomen, ga je eens nadenken over je verdere route. Om die reden vind ik het normaal dat er op de een of andere manier naar "Texel" wordt verwezen. Verwijzen naar een specifieke plaats op het eiland zou teveel eer zijn voor die plaats, terwijl verwijzen naar meerdere plaatsen overbodig is totdat je eenmaal op het eiland bent. Kortom: uiterst treffend.
Verwijzingen "België" vind ik niet treffend. Ze vormen een oversimplificatie. Voor Luik kies je een totaal andere route dan voor Gent. Daarom heeft de weggebruiker er recht op te weten naar welk Belgisch doel hij wordt geleid, juist omdat je NIET pas over de grens kijkt wat je zult doen (zoals op Texel wel het geval is). Zelfde geldt voor de verwijzingen Engeland bij het naderen van veren. Het is wel even belangrijk om te weten, of je het veer nadert naar het zuiden van Engeland (Harwich) of juist naar het noorden (Hull).
Pekela's en Leeuwen zijn legitiem, in de zin dat een van de betroffen kommen (of mogelijk beide) een dusdanig belang heeft dat zij op de borden moet komen. Een significant deel van de weggebruikers is naar dat doel op weg, dus moet er worden bewegwijzerd. Vind alleen dat de wijze van bewegwijzering -met verzameldoelen- het risico genereert dat mensen verkeerd gaan rijden. Zie wat dat betreft mijn eerdere posts.
Verwijzingen "België" vind ik niet treffend. Ze vormen een oversimplificatie. Voor Luik kies je een totaal andere route dan voor Gent. Daarom heeft de weggebruiker er recht op te weten naar welk Belgisch doel hij wordt geleid, juist omdat je NIET pas over de grens kijkt wat je zult doen (zoals op Texel wel het geval is). Zelfde geldt voor de verwijzingen Engeland bij het naderen van veren. Het is wel even belangrijk om te weten, of je het veer nadert naar het zuiden van Engeland (Harwich) of juist naar het noorden (Hull).
Pekela's en Leeuwen zijn legitiem, in de zin dat een van de betroffen kommen (of mogelijk beide) een dusdanig belang heeft dat zij op de borden moet komen. Een significant deel van de weggebruikers is naar dat doel op weg, dus moet er worden bewegwijzerd. Vind alleen dat de wijze van bewegwijzering -met verzameldoelen- het risico genereert dat mensen verkeerd gaan rijden. Zie wat dat betreft mijn eerdere posts.