[A016] Rotterdam verbinding A13
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Ik reed vanmiddag door de tunnel van noord naar zuid. Het was zeer rustig, dus geen remmend verkeer. Maar het viel mij wel op dat mijn verkeersbordherkenning in de auto, die deels op basis van GPS en kaartdata, en deels op camera's werkt, wel ineens 50 km/h aangaf in de tunnel. Terwijl er geen verkeerssignalering aan stond. Ik vraag mij af of dit soort systemen die met (verouderde) kaartdata werken, de maximumsnelheid van een stadsweg waar je onderdoorgaat pakken. Of een weg die er vroeger lag.
-
fleppenstein
- stadsweg
- Berichten: 438
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Dat geldt misschien voor die toerit, maar mijn besproken gedrag geldt meer voor de andere toeritten, waar snelheid aanpassen prima kan.hoompey schreef: zo 24 mei 2026, 13:54 De invoegstrook van de A20-oost naar de A16-noord voelt vrij kort, en omdat het in een helling ligt heb je pas laat overzicht van wat er op de hoofdrijbaan rijdt, en hoe snel. Ik snap wel dat mensen dan relatief laat naar links komen. En het is druk, dus dat zorgt voor meer conflicten.
Sterker nog, als ik zelf netjes mijn snelheid op de invoeger aanpas, en in wil voegen, gebeurt het met grote regelmaat dat er een auto/vrachtwagen achter me zit te drukken, claxoneren om mij te manen maar tot het einde van invoegstrook door te rijden. Vaak gaan deze mij dan via de vluchtstrook voorbij en voegen aan het einde pas in.
Kan niet echt zeggen dat ze het dan proberen om het netjes te doen.
Met kentekenherkenning in de auto denk ik dat je verkeersbordherkenning bedoeld.Chris schreef: zo 24 mei 2026, 18:08 Ik reed vanmiddag door de tunnel van noord naar zuid. Het was zeer rustig, dus geen remmend verkeer. Maar het viel mij wel op dat mijn kentekenherkenning in de auto, die deels op basis van GPS en kaartdata, en deels op camera's werkt, wel ineens 50 km/h aangaf in de tunnel. Terwijl er geen verkeerssignalering aan stond. Ik vraag mij af of dit soort systemen die met (verouderde) kaartdata werken, de maximumsnelheid van een stadsweg waar je onderdoorgaat pakken. Of een weg die er vroeger lag.
Dat heb ik ook in mijn auto zitten, standaard en is niet uit te zetten. Ik kijk er niet meer naar.
Dit systeem leest verkeersborden met de camera die achter je binnenspiegel zit. Maar "lezen" is niet het sterkste punt van dit systeem.
Vaak leest het systeem ook verkeersborden die op parallelwegen staat.
Voorbeeld; Op de Haringvlietbrug geldt voor de parallelweg een
Dat zelfde geldt in andere situaties; Leest het systeem een
In mijn auto heb ik niet het idee dat het systeem rekening houdt met GPS en kaartdata.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Verkeersbordherkenning inderdaad. Ergens heeft het systeem dus 50 km/h opgepikt.
Bij mijn auto is het systeem ook heel foutgevoelig, ook in het buitenland. Het doet er ook niks mee, geeft alleen het bord weer op het dashboard, er gaat niet wat piepen, daar is mijn auto nog net te oud voor.
Bij mijn auto is het systeem ook heel foutgevoelig, ook in het buitenland. Het doet er ook niks mee, geeft alleen het bord weer op het dashboard, er gaat niet wat piepen, daar is mijn auto nog net te oud voor.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22112
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Mijn auto weet op de gekste plekken 15 te tonen, ook op de autosnelweg. En ook op vaste momenten zoals bij het oprijden van de Waalbrug Zaltbommel naar het zuiden...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43259
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Dat is overigens wel heel droevig. Technische innovatie moet een verbetering zijn. Tien jaar geleden reed ik nog in huurauto's en daar gaf die wel meestal de actuele snelheid aan. Eigenlijk alleen bij afgeronde werkzaamheden zat er vaak nog een snelheidsbeperking in. Mijn huidige auto heeft helemaal geen technische snufjes 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11351
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Mijn huidige auto heeft wel ingebouwde piepjes, maar die zet ik 100 meter na wegrijden (wanneer ze over het algemeen voor het eerst te horen zijn) gelijk uit. Maar als default stand heeft de auto ook een instelling dat bij ACC de snelheid automatisch wordt aangepast aan wat de borden langs de weg aangeven. En dat is natuurlijk een behoorlijk irritante optie aangezien er toch geregeld borden van zijwegen, parallelwegen of bijzondere situaties (zoals een lagere Vmax bij nat wegdek) worden gedetecteerd. Als je even niet oplet gaat de auto op de snelweg zomaar terug naar 70 km/h. Gelukkig is deze optie semi-permanent uit te zetten, maar wie dit bedacht heeft......
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Ik had dat gisteren op de A12 bij de Galecopperbrug op de hoofdrijbaan. Een auto voor mij ging zonder aanwijsbare reden ineens van 100 naar 70. Het is daar intussen geen 70 km/h meer.Rein schreef: ma 25 mei 2026, 9:42 Als je even niet oplet gaat de auto op de snelweg zomaar terug naar 70 km/h. Gelukkig is deze optie semi-permanent uit te zetten, maar wie dit bedacht heeft......
-
Kaaiman
- Secretaris
- Berichten: 18190
- Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
- Locatie: Hoogeveen
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Wat rij je voor auto?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9084
- Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
- Locatie: Halsteren
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Ik heb met het elektrohok Renault Trafic al 15 gehad op polderwegen in de regio. Overigens ook 70 op de Jacob Obrechtlaan midden in Bergen op Zoomwaldo79 schreef: ma 25 mei 2026, 8:25 Mijn auto weet op de gekste plekken 15 te tonen, ook op de autosnelweg. En ook op vaste momenten zoals bij het oprijden van de Waalbrug Zaltbommel naar het zuiden...
En hoe vaak dat dat systeem niet detecteert dat je een zone-30 uit rijdt is niet leuk meer.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9856
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Het is toch merkwaardig, hoor. Mijn auto heeft ook verkeersborden herkenning en ik heb 'm nog niet op een fout kunnen betrappen.
Als er bijvoorbeeld
wordt getoond door zowel een bord langs de weg als door mijn auto, dan zal mijn auto de snelheid niet verlagen als ik er met een hogere snelheid op af rij. Ik moet zelf bijremmen.
Als er bijvoorbeeld
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9084
- Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
- Locatie: Halsteren
Re: [A016] Rotterdam verbinding A13
Doet de Trafic ook niet. Je krijgt wel een gratis irritant piepje omdat je 'te snel rijdt'Hajo schreef: ma 25 mei 2026, 17:53 Als er bijvoorbeeldwordt getoond door zowel een bord langs de weg als door mijn auto, dan zal mijn auto de snelheid niet verlagen als ik er met een hogere snelheid op af rij. Ik moet zelf bijremmen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...