Seminar Bewegwijzering VDL

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 14 apr 2006, 17:11

http://members.home.nl/eddy.megens/Mijn%20webs/

Zeer interessante dingen staan hier in. Vooral in de lezing van de man van Rijkswaterstaat staan interessante dingen over een complete verandering van de bewegwijzering op de snelwegen. :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 apr 2006, 17:38

ViaHaaren schreef:Zeer interessante dingen staan hier in. Vooral in de lezing van de man van Rijkswaterstaat staan interessante dingen over een complete verandering van de bewegwijzering op de snelwegen. :)
Petje af voor die man. Aantal zeer rake stellingen. Je vraagt je alleen af, waarom die probleempunten niet zijn meegenomen bij de vaststelling van de Richtlijnen Bewegwijzering. Waren de Richtlijnen een poging om de gangbare praktijk op te schrijven, terwijl nieuwe ontwikkelingen bewust zijn achtergehouden voor latere discussie?

Op twee punten ben ik het niet met Schenk eens:

- Omhoogstaande pijlen bij knooppunten: ben in het algemeen al niet voor omhoogstaande pijlen bij knooppunten. Zie tapers namelijk liever op een andere manier bewegwijzerd. Dat is echter een kwestie van smaak. Probleem is dat tapers niet alleen op knooppunten voorkomen, maar ook op steeds meer reguliere afritten. Die zijn door zijn voorstel niet gecoverd, en dan heb ik het nog niet eens over de interne consistentie. Je pijlen moeten hetzij overal omhoog staan, hetzij overal vallen.

- Eindbestemmingen: Schenk suggereert dat op de borden altijd de eindbestemming als remote focal point staat aangegeven. Dat is niet het geval, en de A 20 is het bewijs. Er wordt namelijk niet voor Gouda gekozen als einddoel van de A 20, maar voor Utrecht als doel op afstand. Dat is geen onlogica, maar praktisch denken. Waarbij je er hoogstens nog over na zou kunnen denken om vanuit Rotterdam Gouda zelfs niet als control city te gebruiken, maar al direct te verwijzen naar Utrecht / Arnhem.

En natuurlijk kunnen zijn ontwerpen mooier ... 8-)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 14 apr 2006, 17:46

http://members.home.nl/eddy.megens/Mijn ... 009052.jpg

Nu weet ik zeker dat het één en ander van dit forum afkomt. Deze foto is dus overduidelijk van Harry afkomstig. Daarnaast zie ik in die ontwerpen van RWS wat van René en mezelf terugkomen... :roll: ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 14 apr 2006, 18:00

Je zou Gouda beter kunnen toevoegen als control city op de A 12 ná Zoetermeer. Tenslotte is het een IC-stop waardige plaats...

Gouda
Utrecht
Arnhem
A 12

Gouda
Utrecht
A 20
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 apr 2006, 18:03

Gouda lijkt me geschikt als regionaal doel, Utrecht als control city. Je kan dan beide steden op de borden zetten.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 14 apr 2006, 18:23

ViaHaaren schreef:http://members.home.nl/eddy.megens/Mijn ... 009052.jpg

Nu weet ik zeker dat het één en ander van dit forum afkomt. Deze foto is dus overduidelijk van Harry afkomstig. Daarnaast zie ik in die ontwerpen van RWS wat van René en mezelf terugkomen... :roll: ;)
Meen je dit? :shock: Geef nog eens een voorbeeld dan?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 14 apr 2006, 19:12

ViaHaaren schreef:http://members.home.nl/eddy.megens/Mijn ... 009052.jpg
Lijkt me niet ViaHaaren. Als je goed kijkt naar beide foto's zie je wel verschillen: De RWS-foto lijkt van links te zijn genomen, vanuit de middenberm, Harry's foto is vanuit de auto genomen. En in de rws-foto zie je takken niet voor het bord hangen, bij Harry's foto wel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 14 apr 2006, 19:18

En in de rechteronderhoek zie je rode "tekens". Bij sommige digitale camera's wordt de datum meegenomen in de foto, zoals hier het geval is. Harry's foto hebben dat niet.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 14 apr 2006, 19:23

De jubelstemming naar aanleiding van het referaat van Bas Schenk deel ik niet, maar veel van die afbeeldingen zijn in zijn geheel gekopieerd van RW (let maar eens op het lettertype, de stand van de pijlen).
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 14 apr 2006, 19:32

Wel zie ik zeer grote overeenkomsten tussen het systeem bij knooppunten van de heer Schenk en dat van René. Denk maar eens aan de schuine pijl richting Arnhem en de "halfschuine" pijl richting Zwolle. Ik meen zelfs dat René in zijn voorstel ook het voorbeeld Beekbergen gebruikte.
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 14 apr 2006, 19:56

Aan de ontwerpen in de presentatie van B. Schenk heb ik niets bijgedragen. Wel ken ik de afbeeldingen en de strekking al véél langer, en ben ik het er in grote lijnen mee eens. Mijn eigen bewegwijzeringsborden zijn dan ook meer een verbeteringsvoorstel op de borden in die presentatie.

Wel vind ik het weinig professioneel van VDL dat ze dergelijke presentaties van zaken die nog intern binnen vakwerkgroepen worden voorgedragen en nog niet via de daarvoor bestemde kanalen zijn uitontwikkeld zomaar op het internet zet. :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 15 apr 2006, 19:22

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat de werkgroep Redesign te melden had. Dat staat weer niet online... :roll:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 15 apr 2006, 20:39

René schreef:Aan de ontwerpen in de presentatie van B. Schenk heb ik niets bijgedragen. Wel ken ik de afbeeldingen en de strekking al véél langer, en ben ik het er in grote lijnen mee eens. Mijn eigen bewegwijzeringsborden zijn dan ook meer een verbeteringsvoorstel op de borden in die presentatie.

Wel vind ik het weinig professioneel van VDL dat ze dergelijke presentaties van zaken die nog intern binnen vakwerkgroepen worden voorgedragen en nog niet via de daarvoor bestemde kanalen zijn uitontwikkeld zomaar op het internet zet. :roll:
Je zou zeggen dat daar afspraken over zijn gemaakt. Wanneer dat niet het geval is, dan handelt VDL inderdaad niet echt netjes. In ieder geval goed om te zien dat hier op het Forum geduide "pijnpunten" niet alleen bij RWS bekend zijn, maar dat er dus ook aan wordt gewerkt. Er wordt niet achterover geleund, want "Nederland heeft toch de meest fantastische bewegwijzering die er is."

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 16 apr 2006, 3:08

Er wordt niet achterover geleund, want "Nederland heeft toch de meest fantastische bewegwijzering die er is."
Nee, Redesign is daar het perfecte voorbeeld van :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 16 apr 2006, 10:55

Ik neem aan dat je dat sarcastisch bedoelt, Vinny...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 apr 2006, 12:55

De presentatie van Schenk (of beter gezegd: de interne discussies bij RWS, waar zijn presentatie over gaat) ziet niet zozeer op de lay-out, maar op de gegevens die op de borden komen te staan. Daar doet Redesign helemaal niets mee.

Bovendien is en blijft Redesign een speeltje van een bordenmaker, niet van een centrale instantie die iets over de richtlijnen bewegwijzering te zeggen heeft.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 16 apr 2006, 22:17

maar op de gegevens die op de borden komen te staan.
In de jaren '80 stond er op de bewegwijzering precies wat er op moest staan! Tegenwoordig komt men met allerlei onzin als 'Centrum-zuidzijde' :kots: