Wegen en Verkeer 01-08-2012 schreef:Dynamische borden voor een betere doorstroming op de E40 van Brussel naar de kust
Investeren in dynamisch verkeersmanagement vindt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heel belangrijk. De E40 tussen Wetteren en Drongen in de richting van de kust wordt binnenkort uitgerust met dynamische rijstrooksignalisatie voor een betere doorstroming en een verhoging van de verkeersveiligheid op het traject. Ze maakt daarvoor 4,8 miljoen euro vrij. Er komen in totaal 21 seinbruggen voor 65 borden. Het Agentschap Wegen en Verkeer start met de plaatsing op 2 augustus 2012. De werken worden 's nachts uitgevoerd zodat de hinder tot het minimum beperkt blijft.
Dynamisch Verkeersmanagement (DVM)
Het plaatsen van deze dynamische signalisatie past in een algemene uitbouw van verkeersmanagementsystemen op de Vlaamse hoofdwegen. DVM-infrastructuur maakt het mogelijk om verkeersstromen verstandig te 'geleiden' en omvat zowel systemen voor detectie als systemen om het verkeer te 'sturen'. De detectielaag, zoals meetlussen in het wegdek en verkeerscamera's, moeten ervoor zorgen dat de verkeersstroom realtime in beeld kan worden gebracht in het verkeerscentrum. De dynamische informatieborden maken het mogelijk weggebruikers tijdig te informeren (over bijvoorbeeld hindernissen, incidenten en alternatief routeadvies) en aan te 'sturen'.
Minister Hilde Crevits: "Met het oog op een betere en veiligere verkeerssturing wordt er versneld geïnvesteerd in dynamisch verkeersmanagement op het autosnelwegennet. Dit jaar wordt er in totaal 25 miljoen euro voor uitgetrokken. In 2007 was dit 4 miljoen euro. De digitale informatie op de borden is van groot belang voor de verkeersveiligheid en verbetert de doorstroming van het verkeer."
DVM-uitrusting op het traject Drongen – Wetteren van de E40
Vorig jaar werd op de E40 richting Brussel tussen Drongen en Wetteren 5,3 miljoen euro geïnvesteerd in het plaatsen van portieken en dynamische signalisatieborden. Nu komen er in de andere rijrichting op het traject Drongen-Wetteren dynamische rijstrooksignalisatieborden. Die maken het mogelijk om bij druk verkeer van Brussel naar de kust de doorstroming te verbeteren aan de hand van snelheidsharmonisatie. Met de borden kan een aangepaste maximumsnelheid opgelegd worden of kunnen rijstroken afgesloten worden. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
In totaal komen er 21 portieken met 65 rijstrooksignalisatieborden. De aansturing van de borden gebeurt vanuit het Vlaams Verkeerscentrum in Antwerpen. Om een degelijke detectie te garanderen, worden 8 bijkomende camera's geplaatst en 18 extra locaties met meetlussen uitgerust. De DVM-uitbouw op dit traject is goed voor een investering van 4,8 miljoen euro.
Werkzaamheden in 7 nachten in augustus
Dit voorjaar zijn al heel wat voorbereidende werkzaamheden gestart zoals onder andere het plaatsen van de nodige nutsvoorzieningen, het uitbreiden van het communicatienetwerk, het aanleggen van de extra meetlussen en het voorzien van bijkomende camera's. De portieken en borden zelf worden in augustus gedurende 7 nachten geplaatst (2, 7 t.e.m. 9 en 21 t.e.m. 23 augustus).
De installatie gaat begin oktober in gebruik. Na de plaatsing moet ook nog configuratiewerk gebeuren, samen met het Vlaams Verkeerscentrum.
Hinder voor weggebruikers
Om de hinder voor weggebruikers tot een minimum te beperken zullen de werkzaamheden 's nachts uitgevoerd worden. Tijdens het plaatsen van de portieken heeft het verkeer slechts één rijstrook ter beschikking.
Voor de veiligheid van de weggebruikers wordt de snelweg een paar keer per nacht een kwartier volledig afgesloten voor het verkeer. Voor de plaatsingen in de nachten van 7, 8 en 9 augustus wordt de E40 richting kust gedurende de ganse nacht volledig afgesloten tussen Merelbeke en Sint-Denijs-Westrem. Het verkeer richting kust wordt omgeleid via de R4 en kan de E40 opnieuw oprijden in Sint-Denijs-Westrem. Het verkeer richting Kortrijk of Antwerpen wordt omgeleid via de R4 naar het complex Destelbergen waar men de E17 kan oprijden richting Kortrijk of Antwerpen. Het verkeer richting Gent-Centrum wordt omgeleid via de R4 naar Melle en vandaar via de N9. De afritten van de E17 op het complex Zwijnaarde naar de E40 richting kust worden niet afgesloten. Het verkeer dat zich op de E17 vanuit Kortrijk of Antwerpen bevindt, kan bijgevolg de E40 richting kust oprijden in Zwijnaarde, maar zal evenwel een beperkte hinder ondervinden bij het kortstondig afsluiten van de rijstroken zoals hierboven vermeld.
[E040][A010] Brussel - Gent - Oostende
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [E040] A10-E40 Brussel - Gent - Oostende
-
- 2x3 autosnelweg
Ik vraag me af wat voor effect de openstelling van de A11 zal hebben op de verkeersstromen naar de kust. Zeker Antwerpen en een groot deel van Limburg zal zich dan waarschijnlijk via de E34 naar de kust begeven. Dat zal ook een serieuze slok op de borrel zijn voor de E40.
-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg
Zou dat klein omwegje van amper een paar kilometer het verschil maken? Temeer de route via de E40 en de E17 voor Antwerpenaren en Noord-Limburgers óók een omweg is tov de route via de E34.
In ieder geval zal de E34 op zijn minst een volwaardig alternatief zijn. Het verkeer zal zich hoe dan ook meer verspreiden over de twee routes.
In ieder geval zal de E34 op zijn minst een volwaardig alternatief zijn. Het verkeer zal zich hoe dan ook meer verspreiden over de twee routes.
-
- 2x5 autosnelweg
Naar de oostelijke kustplaatsen is de E34 nu toch al de eenvoudigste route vanuit Antwerpen en de Kempen
Ware het niet dat het deel ten westen van Zelzate wat minder is door de lichten.

-
- 2x4 autosnelweg
De helft van de kust (alles ten zuiden van Oostende) ligt langs de E40, dus verkeer naar die plaatsen krijg je niet op de E34. Eigenlijk is er maar een vrij beperkt deel van de Kust waarvoor de E34 een alternatief kan zijn, zeg even alles in en ten noorden van Blankenberge.
-
- 2x2 autosnelweg
Bij mijn familie in de Kempen is er geen sprake van dat die ooit de E40 nemen richting de kust, ze rijden altijd via Antwerpen en gaan zo verder op "den expressweg", de E34 dus.
-
- autoweg

Voor de keuze E40 of E34 naar de kust is het inderdaad belangrijker van waar men komt dan waar men dient te zijn aan de kust:
Vanuit de provincies Limburg en Antwerpen is de E34 een prima verbinding naar de kust langs Antwerpen stad. Men zal eerst rijden tot aan de kust en dan desnoods de Koninklijke baan afrijden naar de gewenste kustgemeente. (Oftewel toch nog via de E40 Brugge - Veurne).
Vanuit de provincies Vlaams-Brabant (+Brussel) en Oost-Vlaanderen zal natuurlijk de E40 genomen worden langs Gent. Om dan via de N31 of de A10 of een andere weg de kust zelf te bereiken.
Vanuit (Zuid) West-Vlaanderen zelf wordt er gekozen voor de E403 Kortrijk - Brugge ofwel de N8 Ieper - Veurne.
De familie van mijn vriendin woont rond Mechelen en rijdt steeds langs Antwerpen, de E34 op, om naar de kust te gaan.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- polderweggetje
Om eventjes terug te komen op die dynamische borden die zullen komen tussen wetteren en drongen.
Iedereen is er zo verheugd over, omdat dit het verkeer beter zal regelen en zo de files inkorten. Maar daar staan toch al (weliswaar oude) dynamische verkeersborden per rijstrook tussen Merelbeke en Drongen?
Werkten die niet goed? Want zover ik weet worden die nog altijd gebruikt bij druk verkeer. Waren er dan geen andere plaatsen met meer prioriteit om in deze borden te investeren?
Iedereen is er zo verheugd over, omdat dit het verkeer beter zal regelen en zo de files inkorten. Maar daar staan toch al (weliswaar oude) dynamische verkeersborden per rijstrook tussen Merelbeke en Drongen?
Werkten die niet goed? Want zover ik weet worden die nog altijd gebruikt bij druk verkeer. Waren er dan geen andere plaatsen met meer prioriteit om in deze borden te investeren?
-
- autoweg
-
- autoweg

Mooi filmpje ben er deze week trouwens gepasseerd toen men in Merelbeke de borden aan het plaatsen was, de snelweg was volledig afgesloten en het verkeer moest vie de R4
belgie is zo slecht nog niet
-
- 2x4 autosnelweg
De Standaard 23-08-2012 schreef:Verkeerscentrum veroorzaakt zelf file maar waarschuwt niemand
Een uur aanschuiven in het midden van de nacht, daar werden de weggebruikers op de E40 dinsdag toe veroordeeld. Bij het Vlaams Verkeerscentrum wisten ze van niets en lieten ze steeds meer chauffeurs nietsvermoedend in de val rijden. Tot VRT-nieuwsanker Jan Becaus, die zelf in de file stond, hen op de hoogte bracht. 'Zo klungelachtig, dat kom je alleen in België tegen', zegt die.
'De werkzaamheden op de E40 veroorzaken een lange file met een wachttijd van een uur. Wie richting Gent rijdt, verlaat er het best de snelweg in Wetteren. Wie in de file staat: veel sterkte.' Zo klonk dinsdagnacht het verkeersbericht op Radio 1. Bron van de informatie was VRT-nieuwsanker Jan Becaus, die op de terugweg was na het late journaal. 'Toen ik zag dat het verkeer begon af te remmen, was ik de afrit in Wetteren net voorbij', zegt Becaus. 'Ik zat in de val. Op de radio had ik niets gehoord, dus belde ik onze verkeersredactie om er een bericht van te maken. Ik heb uiteindelijk 1 uur en 5 minuten aangeschoven.'
Het waren onmogelijke toestanden, zegt Becaus. 'We moesten op één rijstrook, maar ze lieten ons niet voorsorteren. Het ritsen werd nog moeilijker, omdat er op de rechterrijstrook vooral vrachtwagens reden en omdat er geen signalisatie was. Zo klungelachtig, dat kan je alleen in België tegenkomen. Ik heb nog diezelfde nacht naar het Vlaams Verkeerscentrum gebeld, waar ze me zeiden dat het volgens hun berekening maar 25 minuten wachttijd was. Fel misrekend dus.'
Parkeren op E40
Bij het Vlaams Verkeerscentrum geven ze de fout toe. 'We wisten niet dat het zo erg was', zegt woordvoerder Hajo Beeckman. 'Het was een file van 2 kilometer, maar het schoot heel traag op omdat de snelweg voor de werkzaamheden soms minutenlang volledig werd afgesloten. Daardoor stonden auto's soms gewoon stil. En daar ging het mis. Onze systemen die de reistijd meten, werken niet bij volledig stilstaand verkeer. De computer beschouwt die voertuigen dan als geparkeerd.'
Maar de boodschap van een boze Becaus is goed aangekomen. 'Het is onze taak om de weggebruikers goed te informeren, zeker omdat het een file was die we zelf hadden veroorzaakt: er werd op onze vraag rijstrooksignalisatie geplaatst. De E40 is ook 's nachts een drukke snelweg. Als er in de komende nachten weer files staan, zullen we de mensen op de Brusselse ring en in Limburg aanraden om via Antwerpen te rijden.'
Afgelopen nacht werden nog enkele installaties geplaatst, volgende week gebeurt dat nog één keer.
-
- 2x4 autosnelweg
Wegen en Verkeer schreef:E40 – wegnemen seinbruggen met oude file- en blokrijborden
Vanaf morgen 28 september start het Agentschap Wegen en Verkeer met het verwijderen van de oude file- en blokrijborden die opgesteld staan langs de E40 tussen Wetteren en Aalter in beide rijrichtingen. De installaties zijn einde levensduur en hebben met de komst van moderne dynamische signalisatie maar weinig toegevoegde waarde meer. De opruimactie zal in 3 fases gebeuren en loopt tot eind november van dit jaar. Om de hinder voor de weggebruikers tot het minimum te beperken, worden de werken steeds ná de avondspits uitgevoerd.
Opruimen oude file- en blokrijborden
Op de E40 tussen Wetteren en Aalter staan in beide rijrichtingen samen zo'n 37 oude file- en blokrijborden, waarvan 24 bevestigd aan oude seinbruggen en 13 aan bestaande bruggen. Ook op de E34 ter hoogte van Maldegem staat nog zo'n type signalisatie. De installaties zijn intussen gemiddeld 25 jaar oud en zijn einde levensduur. Ze werden in het verleden hoofdzakelijk ingezet om te waarschuwen voor files of om blokrijden in te voeren. Met de komst van moderne dynamische informatieborden en rijstrooksignalisatie hebben de oude borden bovendien veel van hun nut verloren.
Het wegnemen van de installaties zal in 3 fases gebeuren. Eerst worden de borden van de (sein)bruggen gehaald (fase 1). Daarna worden de horizontale liggers verwijderd (fase 2) en de verticale steunen weggenomen (fase 3).
Om de hinder voor de weggebruikers tot het minimum te beperken, worden de werken steeds ná de avondspits, vanaf 20u, uitgevoerd. Vooral de fase waarin de horizontale liggers verwijderd worden, zal voor hinder zorgen. De concrete planning van de werken met grote hinder wordt tijdig in latere berichtgeving aangekondigd.
-
- 2x4 autosnelweg
Nog dit jaar wordt er trajectcontrole geïnstalleerd op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren in beide richtingen. De installatie zal 670000 euro kosten.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- stadsweg
De oude borden staan er 25 jaar en zijn versleten. Ze hebben niet de mogelijkheid om snel in te spelen en moeten bord per bord of portiek per portiek manueel worden aangestuurd. Niet meer van deze tijd dus.webstermc schreef:Om eventjes terug te komen op die dynamische borden die zullen komen tussen wetteren en drongen.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.
-
- polderweggetje
DIe oude borden die 25 jaar oud zijn en versleten zijn die grote grijze bakken die tussen Aalter en Wetteren hangen in beide richtingen. Deze borden kunnen alleen het woord FILE of een tekeningetje van 2 botsende auto's weergeven. Dit is geen dynamische rijstrooksignalisatie en het zijn deze borden die weggehaald zullen worden.
Tussen Merelbeke en drongen zijn er een (ik schat goede 10j) geleden ook dynamische borden PER RIJSTROOK geplaats geweest (telkens totaal 5: boven elk rijstrook 1, en dan links en rechts nog eentje die meestal een gevarendriehoek met '!') in weergaven. En die zijn volgens mij nog niet versleten. Moesten die echt zo dringend vervangen worden?
Om duidelijk te zijn: op deze foto zie je de borden die ik bedoel (en op de achtergrond staat nog zo'n oud signalisatiebord van meer dan 25j oud die ze gaan verwijderen)
https://maps.google.be/?ll=51.035672,3. ... 97.39,,0,0
Tussen Merelbeke en drongen zijn er een (ik schat goede 10j) geleden ook dynamische borden PER RIJSTROOK geplaats geweest (telkens totaal 5: boven elk rijstrook 1, en dan links en rechts nog eentje die meestal een gevarendriehoek met '!') in weergaven. En die zijn volgens mij nog niet versleten. Moesten die echt zo dringend vervangen worden?
Om duidelijk te zijn: op deze foto zie je de borden die ik bedoel (en op de achtergrond staat nog zo'n oud signalisatiebord van meer dan 25j oud die ze gaan verwijderen)
-
- stadsweg
Ook die signalisatie laat geen snel inspelen op de verkeerssituatie toe. 10 jaar (ik schat zelfs een pak langer) is lang voor electronica en de aansturing ervan.webstermc schreef:Tussen Merelbeke en drongen zijn er een (ik schat goede 10j) geleden ook dynamische borden PER RIJSTROOK geplaats geweest (telkens totaal 5: boven elk rijstrook 1, en dan links en rechts nog eentje die meestal een gevarendriehoek met '!') in weergaven. En die zijn volgens mij nog niet versleten. Moesten die echt zo dringend vervangen worden?
-
- 2x2 autosnelweg
En op die kleine bordjes kan je nu eenmaal moeilijk grote boodschappen in de trant van "Over 5 km, werken bij Aalst, linkerrijstrook afgesloten" weergeven 

-
- autoweg
Ik vraag me af of ze die oude rijstrooksignalisatie wel gaan wegnemen, de oude fileborden op het hele traject zijn ondertussen verdwenen maar die rijstrooksignalisatie staat er nog steeds?
belgie is zo slecht nog niet
-
- stadsweg

-
- polderweggetje
Deze zullen deze week worden weggenomen. Autosnelweg wordt 2 dagen afgesloten:
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... ke-Drongen
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... ke-Drongen
-
- autoweg

Link: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... afgesloten
(met video)
E40 vannacht en morgennacht dicht door werkzaamheden
wo 28/11/2012 - 22:27 In de nacht van 28 op 29 november wordt de E40 richting kust afgesloten tussen Merelbeke en Sint-Denijs-Westrem. Een nacht later is dat het geval tussen Sint-Denijs-Westrem en Drongen. Reden zijn zeven verouderde seinbruggen over de autostrade die het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil verwijderen.
Sinds eind september verwijdert het AWV verouderde installaties met signalisatieborden op de E40 tussen Wetteren en Aalter in beide rijrichtingen. Om de hinder tot een minimum te beperken, worden de werken 's nachts uitgevoerd tussen 22u en 5u30. Telkens zijn lokale omleidingen voorzien.
Ook richting Brussel kan er hinder zijn op de E40. Ter hoogte van de seinbruggen worden de pech- en linkerrijstrook ingenomen. Tijdens het hijsen van de bruggen gaat de snelweg volledig dicht.
In de nacht van 28 op 29 november wordt de E40 tussen Merelbeke en Sint-Denijs-Westrem afgesloten. Alle verkeer in de richting van de kust wordt van de snelweg geleid en moet via de R4 naar de wisselaar ter hoogte van Flanders Expo. Daar kan het verkeer terug de E40 op in de richting van Oostende.
In de nacht van 29 op 30 november wordt de snelweg afgesloten tussen Sint-Denijs-Westrem en Drongen. Opnieuw wordt het verkeer richting kust van de snelweg geleid. Via Flanders Expo moet het via de R4 tot in Drongen rijden. Daar moet het de N466 volgen tot aan de oprit van de E40 richting Oostende.
Richting Brussel zal er ook hinder zijn. Ter hoogte van de seinbruggen worden de pech- en linkerrijstrook ingenomen. Verschillende keren zal ook in deze richting de snelweg helemaal worden afgesloten tijdens het hijsen van de bruggen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- polderweggetje
Ik b en er gisteren gepasseerd overdag. Toen was de snelweg al één dag afgesloten geweest tussen Merelbeke en Sint_denijs. Er lagen nog enkele van die bruggen op de pechstrook ter hoogte van Sint Denijs Westrem (met telkens een signalisatiewagen voor). En dan zie je eigenlijk pas wat voor een lengte die dingen zijn en hoe breed een autosnelweg wel eigenlijk niet is...
-
- 2x4 autosnelweg
Wat meer info over de geplande weefstrook bij Gent:
Op het wegvak Sint-Denijs-Westrem – Zwijnaarde vinden op korte afstand veel weefbewegingen plaats. Uit het verkeerskundige quickscan kwam naar voor dat het weven in deze zone weinig impact heeft op de doorstroming, maar door de drukte en de korte in- en uitvoegzones wel veelvuldig tot kortstondige snelheidsvallen leidt. Daarom werden voor beide richtingen microsimulaties m.b.v. het microsimulatiemodel E40/E17/R4 uitgevoerd.
Zoals verwacht, wordt er niet veel winst geboekt op vlak van de doorstroming, omdat hier momenteel nauwelijks sprake is van congestie.
Uit de verkeerskundige studie blijkt echter dat een weefstrook de veiligheid op deze locatie zou bevorderen. Aangezien de pechstrook langs beide zijden niet breed genoeg is om als rijstrook te dienen, moet de middenberm worden versmald en moet gebruik worden gemaakt van een centrale afschermende constructie. Deze werken zullen worden meegenomen in het volgende structureel onderhoud van deze zone. Dit dient nog te worden ingepland.
-
- stadsweg
En wat is je bron?vynkce schreef:Wat meer info over de geplande weefstrook bij Gent:
Op het wegvak Sint-Denijs-Westrem – Zwijnaarde vinden op korte afstand veel weefbewegingen plaats. Uit het verkeerskundige quickscan kwam naar voor dat het weven in deze zone weinig impact heeft op de doorstroming, maar door de drukte en de korte in- en uitvoegzones wel veelvuldig tot kortstondige snelheidsvallen leidt. Daarom werden voor beide richtingen microsimulaties m.b.v. het microsimulatiemodel E40/E17/R4 uitgevoerd.
Zoals verwacht, wordt er niet veel winst geboekt op vlak van de doorstroming, omdat hier momenteel nauwelijks sprake is van congestie.
Uit de verkeerskundige studie blijkt echter dat een weefstrook de veiligheid op deze locatie zou bevorderen. Aangezien de pechstrook langs beide zijden niet breed genoeg is om als rijstrook te dienen, moet de middenberm worden versmald en moet gebruik worden gemaakt van een centrale afschermende constructie. Deze werken zullen worden meegenomen in het volgende structureel onderhoud van deze zone. Dit dient nog te worden ingepland.
-
- 2x4 autosnelweg
Antwoord op een vraag gesteld door Vlaams parlementsleden aan minister Crevits.
-
- expressweg
Als je direct reageert op een bericht erboven, dan volstaat
in plaats van het hele bericht te quoten.

-
- 2x4 autosnelweg
De Standaard 08-01-2013 schreef:Trajectcontrole op E40 bijna klaar voor gebruik
De apparatuur voor trajectcontrole op de E40 is volledig geïnstalleerd. Deze maand voert het Agentschap Wegen en Verkeer nog tests uit, daarna starten de controles.
De trajectcontrole zal in beide richtingen tussen Erpe-Mere en Wetteren gebeuren. Wanneer die precies start, is nog onduidelijk. ‘Zeker deze maand niet meer', zegt Erica Decorte van het Agentschap Wegen en Verkeer. ‘In principe is alles klaar, maar eerst willen we controleren of alle systemen perfect werken.'
Met een traject van 7,42 km gaat het om de langste trajectcontrole in België.
-
- Secretaris
Nou, wees er maar trots op...

Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])