Hoe komen s- en r-wegen aan hun nummer?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Hoe komen s- en r-wegen aan hun nummer?

Bericht door Pino » ma 24 apr 2006, 13:40

Alle bewegwijzerde s- en r-wegen hebben nummers laag in de honderd. Zij zijn geen onderdeel van de geïntegreerde A- en N-nummering, al was het alleen maar omdat het nummer 101 meerdere malen voorkomt.

Ik vraag me echter af: waarom hebben deze wegen driecijferige nummers? Was het niet gewoon veel makkelijker geweest om de wegen een eencijferig nummer te geven? Wil men met het driecijferige nummer aangeven dat het Rijk niet de wegbeheerder is?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 24 apr 2006, 13:55

De nummers 100 t/m 174 zijn gereserveerd voor R- en S-wegen (zie hier). Tot 100 is het van het rijk, en vanaf 175 voor de provincie (waarbij men pas vanaf 198 begint).

Zo maakt men her onderscheid tussen rijkswegen, provinciale wegen en de 'lokale' wegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 apr 2006, 15:45

Dat onderscheid is bekend. Denk tegelijkertijd echter dat het onderscheid oneigenlijk is. Driecijferige wegnummers suggereert voor mij "provinciale weg", terwijl het bij s- en r-wegen vaak om gemeentelijke wegen gaat. Bovendien worden s-wegen al sinds de jaren '70 (?) gebruikt - een tijd dat driecijferige wegnummers verder nog helemaal niet op de borden stonden en het hele onderscheid tussen <100 en >=100 mogelijk nog niet eens bestond.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 24 apr 2006, 15:52

Je zou kunnen overwegen om voor r- en s-nummers 4-cijferige nummers te gaan gebruiken (de postcode is een goed uitgangspunt). Dan heb je wel een duidelijk onderscheid tussen rijkswegen, provinciale wegen en lokale (gemeentelijke) wegen in 1 oogopslag. Tevens voorkom je dat wegnummers meerdere malen voorkomen, zoals nu met s- en r-nummers wel het geval is (al liggen de gebieden (meestal) ver uitelkaar (Voor IJmuiden/Velsen en Spaarnwoude geldt dat dus niet).

Voorlopig heeft men dus gekozen voor deze indeling, al is deze voor de gemiddelde weggebruiker niet echt duidelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 24 apr 2006, 16:27

Die dubbele nummering geeft toch geen problemen? Zeker bij niet aansluitende S-wegen van steden maakt het mij niet veel uit.

En bovendien, hoe vaak komen in Frankrijk wel niet dubbele D-nummers voor? Heeft daar iemand last van? :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 24 apr 2006, 16:57

(waarbij men pas vanaf 198 begint).
Dat is niet helemaal waar. In de randstedelijke provincies (Zuid-Holland doet om onbegrijpelijke reden niet mee, die geven liever 4xx nummers aan hun wegen) telt men terug van 200 omdat al hun 2xx wegen zijn opgebruikt ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 24 apr 2006, 21:48

Vinny schreef:Dat is niet helemaal waar. In de randstedelijke provincies (Zuid-Holland doet om onbegrijpelijke reden niet mee, die geven liever 4xx nummers aan hun wegen) telt men terug van 200 omdat al hun 2xx wegen zijn opgebruikt ;)
En daar hebben ze blijkbaar ook niet genoeg aan want anders waren de N395, N396 en N397 nooit in Brabant terechtgekomen.

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 25 apr 2006, 3:42

Een probleem met Nederlandse S- en R-wegen is dat het voor een buitenlander niet echt duidelijk is wat voor soort wegen dit zijn...
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 apr 2006, 6:51

Met name omdat de r-wegen op zo'n beetje geen enkele kaart voorkomen. S-wegen zie je soms nog wel eens verschijnen maar lang niet altijd.

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 25 apr 2006, 17:33

Palance schreef:Met name omdat de r-wegen op zo'n beetje geen enkele kaart voorkomen. S-wegen zie je soms nog wel eens verschijnen maar lang niet altijd.
r-wegen vind ik volkomen nutteloos. s-wegen hebben theoretisch een zeker nut, als makkelijk aan te geven routes tussen stadscentrum en snelweg. Die routes zouden daarbij min of meer gelijkwaardig zijn.

Probleem is echter dat die filosofie haaks staat op de realiteit van de gekozen doelen. Vanaf het centrum naar de ring en vanaf de ring naar het centrum word je over heel specifieke routes geleid. Wie op weg is naar het centrum of de ring zal daarbij niet letten op de s-nummers ("maakt niet uit welke ik neem, want ik kom toch in het centrum uit"), maar op de aanduidingen "centrum" dan wel de verwijzingen naar de snelweg.

In die context hebben de s-nummers geen enkele toegevoegde waarde (meer) en kunnen ze wat mij betreft worden afgeschaft. Op de voormalige s-routes worden de s-schildjes vervangen door centrumsymbolen (stad in) en verwijzingen naar de snelweg (stad uit).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 apr 2006, 17:39

Heel handig om te verwijzen naar S nummers. Veel mensen hoeven helemaal niet in het Centrum te zijn, en de S 105 valt toch meer op dan de Jan van Galenstraat. Bovendien hebben straatnamen in Amsterdam de zeer irritante eigenschap om te wisselen. Middenweg - Linneusstraat bijvoorbeeld..., dan is één routenummer wel zo handig!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 25 apr 2006, 17:41

S nummers lijken mij alleen handig voor "major arterials". 2x2 wegen bijvoorbeeld, die de stad ingaan. Alleen heeft Amsterdam die nauwelijks (volgens jullie ;) )

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 25 apr 2006, 17:44

Palance schreef:Met name omdat de r-wegen op zo'n beetje geen enkele kaart voorkomen.
Aan het begin van de recreatiegebieden staat vaak (of altijd) een bord "kies uw routenummer met i" en daarbij een plattegrond. Men gaat er kennelijk van uit dat de weggebruiker ter plekke de kaart gaat bekijken.
En natuurlijk kunnen de recreatieve bestemmingen het r-nummer op hun routebeschrijving zetten. "Bowlingcentrum de Waterburcht, r105, Eelde".
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Goldie
woonerf

Bericht door Goldie » wo 26 apr 2006, 21:46

Ik zie er wel iets in om S-nummers te gebruiken om de afritten op ring en randwegen aan te geven. Amsterdam is natuurlijk een prachtig voorbeeld. Met name bij belangrijke doelen die op meerdere afritten voorkomen, kan het helpen. Denk bijvoorbeeld aan de twee afritten Rotterdam-Centrum (A16 en A20). Maar ook voor ring en randwegen die niet of deels uit snelwegen bestaan, zouden S-nummers wat mij betreft mogen worden gebruikt. Je hebt dan een uniform systeem dat ook op niet-snelwegen toe te passen is.
Als Tilburger lijkt de ring Tilburg mij bijvoorbeeld een mooie kandidaat om dit systeem te gaan gebruiken. :yesyesyes:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 27 apr 2006, 16:11

Goldie schreef:Als Tilburger lijkt de ring Tilburg mij bijvoorbeeld een mooie kandidaat om dit systeem te gaan gebruiken. :yesyesyes:
Hee, dat zou idd wel iets moois kunnen zijn voor Tilburg. :D

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 27 apr 2006, 18:28

harry schreef:
Palance schreef:Met name omdat de r-wegen op zo'n beetje geen enkele kaart voorkomen.
Aan het begin van de recreatiegebieden staat vaak (of altijd) een bord "kies uw routenummer met i" en daarbij een plattegrond. Men gaat er kennelijk van uit dat de weggebruiker ter plekke de kaart gaat bekijken.
En natuurlijk kunnen de recreatieve bestemmingen het r-nummer op hun routebeschrijving zetten. "Bowlingcentrum de Waterburcht, r105, Eelde".
Zijn er dan al r-nummers in de omgeving van Eelde? :shock:
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 28 apr 2006, 15:12

Coen Tunnel schreef:Zijn er dan al r-nummers in de omgeving van Eelde? :shock:
Dat was wishful thinking :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.