Tweecijferige wegnummers voor belangijke provinciale wegen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 24 apr 2006, 16:38

Wel, hoe dan ook mag het Nederlandse nummeringssysteem van mij wel eens op de schop. Belachelijk dat landweggetjes nrs als 100 (r100) kunnen krijgen, terwijl belangrijke wegen met nrs als 261, 279, 201, 381, 230 en 340 worden opgescheept. (Om maar wat te noemen.)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 24 apr 2006, 16:39

Daar heb je wel gelijk in. Wat mij betreft gaan we een groot aantal tweecijferige N-nummers geven aan belangrijke provinciale wegen. ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 apr 2006, 16:46

Voor mij als roadgeek is het wel interessant om te zien, wie de wegbeheerder is. Voor de gemiddelde weggebruiker is het belang van dergelijke informatie echter nihil. In zoverre is het indelen van je wegnummering naar wegbeheerder volkomen onnodig.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 24 apr 2006, 16:50

Inderdaad. Vooral in verspringingen als N34/340, N48/348 en N31/381 zie ik echt 0,0 toegevoegde waarde. Onder de 100 zijn nog genoeg toepasselijke vrije nummers om aan belangrijke provinciale wegen toe te kennen. Dat zal echt niet tot meer doorgaand verkeer leiden, maar wel tot meer duidelijkheid. Voor r- en s-nummers is vervolgens nog zat ruimte onder de 1000, daar zijn echt geen 4-cijferige nummers voor nodig.

We zouden zelfs weleens het geintegreerde nummer van A- en N-wegen kunnen laten vervallen. Aangezien vrijwel alle wegnrs toch geheel A of N zijn kunnen de resp. N- en A-nrs wel ergens anders worden gebruikt. Bij die uitzonderingen waar routes nog wel A- en N-nummers hebben (A/N2, A/N7, A/N50 bijvoorbeeld) kun je ze dan gewoon nog wel bij elkaar houden.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 24 apr 2006, 16:56

[Proefballonetje]
Je kan 2 cijferige nummers die bij de provincie horen een andere achtergrondkleur geven dan 2 cijferige Rijkswegen.
[/Proefballonetje]

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 24 apr 2006, 17:01

Mark schreef:[Proefballonetje]
Je kan 2 cijferige nummers die bij de provincie horen een andere achtergrondkleur geven dan 2 cijferige Rijkswegen.
[/Proefballonetje]
Je kunt provinciale wegen met een tweecijferig nummer ook paars asfalt geven, dat hadden we nog niet! :twisted:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 24 apr 2006, 17:06

Mark schreef:[Proefballonetje]
[/Proefballonetje]
Het punt is juist dat het hele onderscheid rijksweg/provinciale weg voor de weggebruiker totaal irrelevant is. Dat hoef je dus niet te laten zien. Niet in het aantal cijfertjes, niet in de achtergrondkleur.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 apr 2006, 17:20

Wicher schreef:We zouden zelfs weleens het geintegreerde nummer van A- en N-wegen kunnen laten vervallen. Aangezien vrijwel alle wegnrs toch geheel A of N zijn kunnen de resp. N- en A-nrs wel ergens anders worden gebruikt. Bij die uitzonderingen waar routes nog wel A- en N-nummers hebben (A/N2, A/N7, A/N50 bijvoorbeeld) kun je ze dan gewoon nog wel bij elkaar houden.
Vind ons integrale systeem zelf wel prettig. Het heeft iets geordends dat er maar één weg met nummer x is en dat alleen de prefix ervan kan veranderen. Zou -zeker binnen het Nederlandse OWN- niet weten welke N-wegen je dan de lage nummers zou moeten geven. N 1 bijvoorbeeld suggereert toch wel dat een bepaalde weg erg belangrijk is, maar ik kan geen N-route aanwijzen die een dergelijk predikaat zou verdienen.

Denk wat dat laatste betreft aan de Duitse B-routes met lage wegen. De B 1 is een vrij onbeduidende route geworden dankzij de parallel daaraan verlopende snelwegen, terwijl er driecijferige B-routes zijn met groot belang, omdat er juist geen snelwegen in de buurt lopen. Je kunt de problematiek ook niet oplossen op de "Franse" manier (N-weg en A-weg nummeren volgens eenzelfde systeem - veel gelijke nummers parallel), omdat er in Nederland vrijwel nergens over grotere afstanden N- en A-wegen naast elkaar lopen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 24 apr 2006, 17:28

Je kunt de problematiek ook niet oplossen op de "Franse" manier (N-weg en A-weg nummeren volgens eenzelfde systeem - veel gelijke nummers parallel)
Dat laatste is nou juist verdwenen sinds 1 januari jongstleden. Alle parallele N wegen zijn gedecentraliseerd naar het Departement. Al zullen er vast uitzonderingen zijn... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 25 apr 2006, 8:02

Pino schreef:
Wicher schreef:We zouden zelfs weleens het geintegreerde nummer van A- en N-wegen kunnen laten vervallen. Aangezien vrijwel alle wegnrs toch geheel A of N zijn kunnen de resp. N- en A-nrs wel ergens anders worden gebruikt. Bij die uitzonderingen waar routes nog wel A- en N-nummers hebben (A/N2, A/N7, A/N50 bijvoorbeeld) kun je ze dan gewoon nog wel bij elkaar houden.
Vind ons integrale systeem zelf wel prettig. Het heeft iets geordends dat er maar één weg met nummer x is en dat alleen de prefix ervan kan veranderen. Zou -zeker binnen het Nederlandse OWN- niet weten welke N-wegen je dan de lage nummers zou moeten geven. N 1 bijvoorbeeld suggereert toch wel dat een bepaalde weg erg belangrijk is, maar ik kan geen N-route aanwijzen die een dergelijk predikaat zou verdienen.
Wel, je hebt gelijk. Punt is meer dat het in theorie mogelijk is, maar inderdaad is het nog steeds niet ideaal en niet nodig. Onder de 100 zijn genoeg vrije en betere nummers te vinden. Zoals N230 -> N23 (of N24 of N25), N201 -> N21, N279 -> N75

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 25 apr 2006, 12:06

Tsja, ook na bijna 2 jaar op dit forum is het nut van het integrale systeem mij op nog geen enkele wijze duidelijk geworden. A7 en N7 blijven wat mij betreft 2 totaal verschillende dingen, zoals ze dat in het buitenland ook zijn. A4 en A6 zijn immers ook niet hetzelfde omdat ze allebei met een A beginnen.

Maar vooruit, als er vraag naar is, kan dat systeem in stand gehouden geworden, maar dat laat inderdaad nog ruimte genoeg over om de regel van 1&2- vs. 3-cijferige wegnummers af te schaffen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 25 apr 2006, 12:18

Ds79m schreef:Tsja, ook na bijna 2 jaar op dit forum is het nut van het integrale systeem mij op nog geen enkele wijze duidelijk geworden. A7 en N7 blijven wat mij betreft 2 totaal verschillende dingen, zoals ze dat in het buitenland ook zijn. A4 en A6 zijn immers ook niet hetzelfde omdat ze allebei met een A beginnen.
Een van de voornaamste toegevoegde waarden van integraliteit is dat je één nummer hebt, wanneer een wegnummer nog niet geheel snelweg is. Dat je gewoon van A 2 naar N 2 gaat in plaats van het Duitse alternatief A 96 - B 14. Maar tegelijkertijd wordt dat voordeel steeds minder waard naarmate wegnummers volledig snelweg worden, zoals inmiddels in Nederland wel het geval is. In een land als Australië, waar nog wel enorm wordt uitgebouwd, is het voordeel des te groter.

Blijft dus over dat het in Nederland op dit moment geen enkele toegevoegde waarde heeft om een volledig losstand N-netwerk naast het A-netwerk uit te denken. Temeer ook omdat er wel degelijk een interconnectie is tussen N en A (zie het eerder genoemde voorbeeld over de Duitse B 1). En dat ik geen idee zou hebben welke wegen bijvoorbeeld de lage N-nummers zouden verdienen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 25 apr 2006, 12:26

Pino schreef: Blijft dus over dat het in Nederland op dit moment geen enkele toegevoegde waarde heeft om een volledig losstand N-netwerk naast het A-netwerk uit te denken. Temeer ook omdat er wel degelijk een interconnectie is tussen N en A (zie het eerder genoemde voorbeeld over de Duitse B 1). En dat ik geen idee zou hebben welke wegen bijvoorbeeld de lage N-nummers zouden verdienen.
Dat voordeel lijkt me duidelijk, de lage nummers zijn veel makkelijker in het gebruik. De vraag hoe het precies moet, lijkt me niet echt een probleem. Als je wegen als de N261, N201 of N279 nummers geeft als N1, N4 en N6, dan lijkt het mij niet zoveel uitmaken welke dat precies is, omdat er altijd al een duidelijk voordeel is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 apr 2006, 15:16

Ik ben zelf een groot voorstander van integraliteit en het niet dupliceren van (belangrijke) wegnummers. Volgens mij zal het aantal 'belangrijke (interprovinciale) weg-assen' in Nederland nooit het aantal van 99 overtreffen; dus dan zijn we wat dat betreft van het probleem af dat er een N 1 in Groningen loopt en een A 1 van de Randstad naar Duitsland; dat hoeft m.i. helemaal niet.

Ik zal later terug komen met betrekking tot een eventueel omnummeringsvoorstel (meestal terugnummeringen van provinciale wegnummers in tweecijferige N nummers: De N 381 --> N 31 bijvoorbeeld (en inkorten tot aan de aansl. N 34 / Emmen-west).

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » di 25 apr 2006, 16:01

Ik ben zeker voor terugnummering van driecijferige naar tweecijferige wegnummers. Het is voor de weggebruiker totaal niet interessant om te weten of een weg nu een rijksweg, provinciaal of gemeentelijk is. Zeker bij snelwegen, die zouden wat mij betreft allemaal een tweecijferig nummer moeten hebben, behalve dan misschien de echt korte zubringers. Dat een langere route zoals de A/N 348 niet gewoon A/N 48 heet vind ik echt onzinnig.

Er ontstaan ook bijna nergens dubbele nummers als de eerste 2 of drie van het nummer van een snelweg weggelaten wordt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 25 apr 2006, 16:48

ReisThijs schreef:Ik ben zeker voor terugnummering van driecijferige naar tweecijferige wegnummers. Het is voor de weggebruiker totaal niet interessant om te weten of een weg nu een rijksweg, provinciaal of gemeentelijk is. Zeker bij snelwegen, die zouden wat mij betreft allemaal een tweecijferig nummer moeten hebben, behalve dan misschien de echt korte zubringers.
Als het Nederlandse onderscheid "1 of 2 cijfers voor rijkswegen, 3 cijfers voor provinciale wegen" komt te vervallen, zou je er naar Duits / Frans voorbeeld voor kunnen kiezen om de instekers een driecijferig wegnummer te gaan geven. In zo'n systeem maakt het immers niet meer uit dat het om rijkswegen gaat.

Aan de andere kant hoeft een insteker als RW 38 bij Ridderkerk wat mij betreft niet echt een wegnummer te krijgen. Vind ik prima, zoals hij is: zonder nummer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 25 apr 2006, 17:42

Waarom niet met de letters stoeien? A voor autosnelwegen, ongeacht wegbeheerder. N voor rijks-niet-autosnelwegen en een P voor niet-rijks-niet-autosnelwegen. Dan heb je dus 99 nieuwe tweecijferige nummers te vergeven voor de belangrijkste provinciale wegen in heel het land. Ik weet alleen nog niet of ik het zelf wel zo'n goed idee vind...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Help ik zoek...

Bericht door Vinny » di 25 apr 2006, 17:45

Ongenummerde autobahn-zubringers in Nederland die zo lang zijn dat ze EVENTUEEL een eigen nummer verdienen: bijvoorbeeld de A 2 afrit Strijp, de A 16 afrit Feyenoord/IJsselmonde, de A 27 afrit Hilversum. Deze wil ik in mijn numemringsvoorstel namelijk integraal met planvervangende wegen (RW 915 ;)) samenvoegen onder een aparte formele wegnummering brengen...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 25 apr 2006, 17:45

Ik ben voor het terugdraaien van sommige hernummeringen, maar ik zie wel graag het integrale nummeringssysteem in stand worden gehouden. Zo heel belangrijk vind ik die wegen allemaal niet voor een zeer laag N-nummer. In grote lijnen ben ik het dan ook met Pino eens. ;)

Via
2x4 autosnelweg

Re: Help ik zoek...

Bericht door Via » di 25 apr 2006, 17:47

Vinny schreef:Ongenummerde autobahn-zubringers in Nederland die zo lang zijn dat ze EVENTUEEL een eigen nummer verdienen: bijvoorbeeld de A 2 afrit Strijp, de A 16 afrit Feyenoord/IJsselmonde, de A 27 afrit Hilversum. Deze wil ik in mijn numemringsvoorstel namelijk integraal met planvervangende wegen (RW 915 ;)) samenvoegen onder een aparte formele wegnummering brengen...
Grappig dan dat die van Strijp sowieso al gaat verdwijnen... :lol:

Wat mij betreft mogen er wel wat meer zubringers komen, maar dat is weer een ander verhaal.

@Wouter: Zie ik 0,0 waarde in. Bovendien is de letter P wat mij betreft teveel aan parkeren gelinkt. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 25 apr 2006, 18:32

ViaHaaren schreef:@Wouter: Zie ik 0,0 waarde in. Bovendien is de letter P wat mij betreft teveel aan parkeren gelinkt.
Ja, de letter P is sowieso niet handig. Het was ook maar een ideetje, en echt sterk vind ik hem zelf ook niet :)

Wat bedoel je eigenlijk met "dat die van Strijp sowieso al gaat verdwijnen"? Wordt dan eindelijk de snelwegstatus van dat ding opgeheven?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 25 apr 2006, 18:34

Wouter N14 schreef:Wat bedoel je eigenlijk met "dat die van Strijp sowieso al gaat verdwijnen"? Wordt dan eindelijk de snelwegstatus van dat ding opgeheven?
Bij mijn weten wordt die gewoon gereconstrueerd tot gewone afrit, want hij kan natuurlijk ook niet meer in de parallelstructuur die de A2 daar gaat krijgen. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 apr 2006, 19:29

In de range 0 - 100 zijn 43 open plekken
In de range 200 - 400 zijn maar 7 open plekken

;)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 25 apr 2006, 20:45

43 nummers lijkt mij zat om alle belangrijke N-wegen een laag nummer te geven. Dus ideeën voor een nieuw nummeringssysteem met andere letters zijn niet echt nodig. Ook ik ben voor het in stand houden van het itegrale nummeringssysteem. A1 en N1 naast elkaar gebruiken is ongeveer even onduidelijk als KP Ekkersweijer en KP Ekkersrijt op 2 kilometer van elkaar.
Rainier

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 26 apr 2006, 2:57

Riva schreef:43 nummers lijkt mij zat om alle belangrijke N-wegen een laag nummer te geven. Dus ideeën voor een nieuw nummeringssysteem met andere letters zijn niet echt nodig. Ook ik ben voor het in stand houden van het itegrale nummeringssysteem. A1 en N1 naast elkaar gebruiken is ongeveer even onduidelijk als KP Ekkersweijer en KP Ekkersrijt op 2 kilometer van elkaar.
Helemaal mee eens.

Volgens mij heb ik dit al eens eerder gedaan, maar ik zal nog eens proberen een lijst van kandidaat-wegnrs te maken.

N 200 -> N 19
N 201 -> N 21
N 205 -> N 22
N 206 -> N 26
N 207 -> N 18 (N 18 -> N 15)
N 210 -> N 51
N 220 -> N 20
N 224 -> N 24
N 225 -> N 25
N 230 -> N 25
N 242 -> N 42
N 250 -> N 9
N 256 -> N 56
N 261 -> N 66
N 266 -> N 75
N 270 -> N 55
N 271 -> N 71
N 273 -> N 72
N 277 -> N 76
N 279 -> N 75
N 280 -> N 68

N 302 -> N 23
N 322 -> N 53
N 340 -> N 34
N 348 -> N 38
N 355 -> N 45
N 360 -> N 45
N 366 -> N 39
N 371 -> N 47
N 381 -> N 31
N 391 -> N 39

N 470 -> N 40
N 471 -> N 41

Zo. Lijstje is niet per se compleet, en soms heb ik maar een beetje willekeurig nummers moeten kiezen aangezien het anders in de knel kwam. Wmb echter geen probleem. Je zou er zelfs nog voor kunnen kiezen dit soort wegen in de range 80 en 90 te nummeren.

Ik heb hierbij niet alleen provinciale hoofdassen omgenummerd, maar ook lange 'gewone' belangrijke provinciale wegen. De N225 is door alle dorpjes dan wel geen hoofdas te noemen, maar deze verbind zoveel dorpen en mensen dat wmb een korter nummer handig zou zijn. Er moet dan ook duidelijk worden opgemerkt dat een korter nummer niet direct een stroomweg suggereert, maar eerder een belangrijke provinciale weg.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 26 apr 2006, 5:39

Riva schreef:43 nummers lijkt mij zat om alle belangrijke N-wegen een laag nummer te geven. Dus ideeën voor een nieuw nummeringssysteem met andere letters zijn niet echt nodig. Ook ik ben voor het in stand houden van het itegrale nummeringssysteem. A1 en N1 naast elkaar gebruiken is ongeveer even onduidelijk als KP Ekkersweijer en KP Ekkersrijt op 2 kilometer van elkaar.
Met dat laatste ben ik het totaal oneens. In alle andere landen gebruikt men A- en N-wegen met hetzelfde nummer. Je hoeft maar even de grens over te rijden bij Hazeldonk en je hebt de A1 en de N1 op 3 km afstand van elkaar, die elkaar ook nog eens een paar keer kruisen. Maar dat hoeft toch helemaal geen probleem te zijn, ik kan me namelijk niet voorstellen dat je daardoor verdwaalt, of dat je bij Brasschaat gaat twijfelen of je de weg afmoet om op de N1 te komen.

En andersom geredeneerd, bij Muiderberg kom je toch ook niet in de problemen doordat zowel de A1 als de A6 met een A beginnen?

Met andere woorden, er is best een efficiency-voordeel wanneer je een integraal systeem hebt, maar dat is alleen wanneer de weg vaak of voor langere stukken wisselt van snelweg naar niet-snelwegstatus. Voor de A/N18 of A/N50 kan het bijvoorbeeld wel handig zijn. Voor vrijwel alle andere gevallen is de onderbreking zo kort (N2, N7, etc), dat het toch niet de moeite loont om uberhaupt het andere routenummer op te nemen in de voorbereiding van je reis.

Dus ik zie eigenlijk nauwelijks enig voordeel van het integrale systeem, en al zeker zie ik de mogelijke verwarring niet, die zou ontstaan zonder het systeem.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 26 apr 2006, 8:58

Met dat laatste ben ik het totaal oneens. In alle andere landen gebruikt men A- en N-wegen met hetzelfde nummer. Je hoeft maar even de grens over te rijden bij Hazeldonk en je hebt de A1 en de N1 op 3 km afstand van elkaar, die elkaar ook nog eens een paar keer kruisen. Maar dat hoeft toch helemaal geen probleem te zijn, ik kan me namelijk niet voorstellen dat je daardoor verdwaalt, of dat je bij Brasschaat gaat twijfelen of je de weg afmoet om op de N1 te komen.
In Duitsland vind ik het onderscheid tussen de B 1 en de A 1 (met name door het ontbreken van de letter prefix) WEL verwarrend. Bovendien moet je het andersom zien: Vroeger bestonden er hele stukken N 1 die de A 1 aanvulde; in België heeft men het oude N nummer niet weggehaald - Dat zou in Nederland te overwegen geweest zijn ware het niet dat beter geen doorgaand verkeer gestuurd kan worden via parallele N wegen (sluipverkeer), in Duitsland zou een N weg een heel ander nummer krijgen en ook dat lijkt me verwarrend.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 26 apr 2006, 9:00

Bovendien is de hoofdreden dat wij een integraal wegnummeringstelsel hebben niet omdat wij het 'beter' weten, maar omdat wij een relatief nieuw nummeringssysteem hebben. In het buitenland had men al lage N nummers vergeven toen de snelwegen genummerd moesten worden, zodat dupliceringen niet te vermijden waren. In Nederland waren alle wegen tot 1976 "nummerloos" (of met E/N nummer dat toch niet meer zou worden gebruikt); en kon dus opnieuw begonnen worden.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » wo 26 apr 2006, 9:45

Wicher schreef: N 277 -> N 76
Er is al een A76, dus deze kan niet. N78 is wel beschikbaar.
Verder zou ik nog willen toevoegen: N281 -> N81

Verder een prima voorstel!
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 26 apr 2006, 10:15

Vinny schreef:In Duitsland vind ik het onderscheid tussen de B 1 en de A 1 (met name door het ontbreken van de letter prefix) WEL verwarrend.
1. Kleur
2. Vorm van het schildje

B1 is een oost-west-route
A1 een noord-zuid route.

Verwarrend ? :?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])