Tweecijferige wegnummers voor belangijke provinciale wegen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 26 apr 2006, 10:36

Heel erg verwarrend; want de kleur en vorm van het schildje staat niet op de wegenkaarten en zeker niet op routeplanners en route-overzichten. Als ik mijn ouders vertel dat ze 'weg 1' moeten hebben dan rijden ze dus mooi verkeerd! (En als ik A 1 of B 1 zeg snappen ze het niet omdat de 'A' noch 'B' in Duitsland worden aangegeven)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 apr 2006, 10:44

Vinny schreef:Heel erg verwarrend; want de kleur en vorm van het schildje staat niet op de wegenkaarten en zeker niet op routeplanners en route-overzichten. Als ik mijn ouders vertel dat ze 'weg 1' moeten hebben dan rijden ze dus mooi verkeerd! (En als ik A 1 of B 1 zeg snappen ze het niet omdat de 'A' noch 'B' in Duitsland worden aangegeven)
Dat probleem heeft niets te maken met de keuze tussen integraliteit of niet, maar met de Duitse schildjes. Die naar mijn gevoel inderdaad een stuk duidelijker zouden worden mét prefix.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 26 apr 2006, 11:16

Vinny schreef:de kleur en vorm van het schildje staat niet op de wegenkaarten
Op de betere wegenkaarten zul je ze wèl vinden...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 apr 2006, 11:47

De kaarten van Michelin (die toch wel in de categorie "betere wegenkaarten" vallen) gebruiken nooit de ter plaatse gebruikte schildjes, maar platte tekst voor Autobahnen en een simpel rechthoekig kadertje voor Bundesstrassen.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 26 apr 2006, 12:53

Ds79m schreef:Met dat laatste ben ik het totaal oneens. In alle andere landen gebruikt men A- en N-wegen met hetzelfde nummer. Je hoeft maar even de grens over te rijden bij Hazeldonk en je hebt de A1 en de N1 op 3 km afstand van elkaar, die elkaar ook nog eens een paar keer kruisen. Maar dat hoeft toch helemaal geen probleem te zijn, ik kan me namelijk niet voorstellen dat je daardoor verdwaalt, of dat je bij Brasschaat gaat twijfelen of je de weg afmoet om op de N1 te komen.
Ik had het meer over de verkeersinformatie. File op de N1... Als die dicht bij de A1 ligt kan dat voor bepaalde mensen verwarring opleveren, ongeveer in de trant van Ekkersweijer/Ekkersrijt of De Hogt/De Bokt.
Rainier

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 26 apr 2006, 12:54

Als je gaat kijken wat de diverse kaartenuitgevers van routenummerschildjes bakken in de door hen uitgegeven weg-atlassen, dan schieten de tranen soms in je ogen. Belgische A wegen aangegeven in een blauw of rood kader bijvoorbeeld... :cry:

Bovendien wil ik ook verwijzen naar de Verenigde Staten; alwaar je min of meer gestudeerd moet hebben voor 'nummerschild-expert' wil je de relevante informatie van zo'n nummerschildje aflezen. Dan kan het estetisch gezien wel mooier zijn dan een saai kadertje, maar functioneel is het toch zeker niet. Ik heb zelf ooit een Roemeens routeschildje als avatar gehad omdat ik hem mooi vond. Niet om het in Nederland in te voeren... :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 26 apr 2006, 13:10

IQ in een ander topic schreef:Overigens heeft de weg (de H9)
De H 9 :dontknow: De H staat nergens in Zwitserland aangegeven. En de J 9 dan (die schijnt ook te bestaan)? Nee wat mij betreft mag de letter in het nummerschildje blijven.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 26 apr 2006, 13:39

Maar goed, met een integraal systeem zou die letter eigenlijk niet ter zake doen. Je rijdt immers op 'de 9' en aan de hand van een kadertje en de bebording zou je kunnen zien wat de status van de weg is. Wat mij betreft blijft de letter overigens zeker wel op de nummerschildjes, maar mag er elk willekeurig nummer achtergezet worden, ook al loopt dat nummer in combinatie met een andere letter al elders in het land.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 apr 2006, 14:43

Als je de prefix laat staan, hoef je niet te klooien met aparte kadertjes, achtergrondkleuren, etc. De prefix zegt genoeg over het type weg.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 26 apr 2006, 14:58

Met goed gebruik van kleuren en vormen kun je juist die nodeloze prefix voorkomen, waardoor het wegnummer zèlf veel beter opvalt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 26 apr 2006, 14:59

Daarom. Dan moet je maar net weten waar een bepaald kadertje voor staat. Niet echt handig. Een aparte kleurstelling kan wel, maar wel in combinatie met prefiex (zoals in Nederland).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 26 apr 2006, 15:00

Duitsland bewijst dat het heel goed kan zonder prefix.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 26 apr 2006, 15:06

Nederland bewijst dat het nog beter kan met prefix.

Ik vind het in Duitsland met allerlei schildjes en kleuren helemaal niet duidelijk. Gewoon een vierkantje met een letter en een cijfer erin, eventueel zelfs altijd in dezelfde kleuren. Dat is helder en overzichtelijk.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 26 apr 2006, 15:07

Juist van het Duitse systeem ben ik niet gecharmeerd. Wegen worden in de media (en de meeste wegenkaarten) aangeduid mét prefix (A of B), terwijl je die op de weg niet terug ziet. Ja, 'rare wegnummers' die met een U beginnen, die je dan weer niet terugvindt op wegenkaarten :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » wo 26 apr 2006, 15:36

Leuk lijstje:

N261 > N63
N266 > N66
N279 > N66

Dan blijven de nummers die hoog in de 60 zitten in de buurt van Eindhoven en de nummers laag in de 60 bij Tilburg
Op die manier krijg je ook nog:

N/A270 > N/A70

Maar ja, zoiets krijg je er toch niet doorheen en het kost ook erg veel geld!
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » wo 26 apr 2006, 16:49

De wegnummering in Duitsland is zeker in vergelijking met het integrale systeem in Nederland totaal niet consistent, en regelmatig zelfs een puinhoop. Probeer bijv. de A44 maar eens te volgen... dat lukt je dus nooit. Overal waar snelwegen overgaan in B-wegen verandert het wegnummer, zelfs als het maar om een paar kilometer gaat.

In Nederland is het er sinds de wegnummerwijzigingen ook niet logischer op geworden, maar de A7 van Amsterdam naar Nieuweschans wordt in Groningen tenminste niet onderbroken door een N682 of zo, of in Sneek door de N934... Zoiets chaotisch zouden we krijgen bij een Duits systeem.

Dus: één wegnummer, en de verschillende typen wegen weergeven met verschillende kleuren, al dan niet voorzien van een prefix. Lijkt me verreweg het duidelijkste.

Trouwens, het Duitse nummersysteem mag gezien een aantal missing links die nooit meer gebouwd gaan worden sowieso op de schop. Waarom bijv. niet de B-10 tussen Pirmasens en Landau veranderen in B-8, zodat de A8 nog een beetje duidelijk verloop krijgt. Maar goed, da's weer een ander verhaal.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 26 apr 2006, 17:26

René schreef:Met goed gebruik van kleuren en vormen kun je juist die nodeloze prefix voorkomen, waardoor het wegnummer zèlf veel beter opvalt.
Nou nou, wat een nodeloos ding. Voor mij is die ene letter extra op dat bord veel duidelijker dan je met kleuren ooit zou kunnen maken. :roll:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 apr 2006, 17:38

ViaHaaren schreef:Nou nou, wat een nodeloos ding. Voor mij is die ene letter extra op dat bord veel duidelijker dan je met kleuren ooit zou kunnen maken. :roll:
Precies. Want die schildjes zijn in Europa helemaal niet geüniformeerd. Duitsland en Zwitserland hebben hun zeshoek, maar verschillende achtergrondkleuren. Tsjechië werkt ook zonder prefix, maar ook zonder Autobahn-zeshoek - daar staat het snelwegnummer op een soort van Bundesstrasse-vlak met een andere achtergrondkleur. En zo kun je nog wel even doorgaan. En dan heb ik het nog niet eens over Amerika en Australië (oude stijl), waar de vorm van het schildje meestal wordt bepaald door de wegbeheerder, zonder dat dat iets hoeft te zeggen of je op een snelweg of op het OWN zit.

Op het gebied van prefixen bestaat ook geen volledige uniformiteit, maar toch zeker meer uniformiteit als op het gebied van schildjes. De prefix A betekent weliswaar niet overal "snelweg", maar zoiets pikt men toch sneller op dan de eindeloze lading schildjes. Een ter plaatse volledig onbekende zal sneller naar een snelweg rijden op basis van de prefix "A" dan op basis van een zeshoek of -erger- een volledig Amerikaans wapenschild.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 26 apr 2006, 18:04

Duitsland bewijst dat het heel goed kan zonder prefix.
Volgens de wegensites die ik lees rijdt vrijwel iedereen in Duitsland op bestemming en worden wegnummers meer gezien als administratieve éénheden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 26 apr 2006, 18:09

Ik heb even een lijstje gemaakt van wegnummer-wijzigingen:
http://img285.imageshack.us/img285/8365 ... ing3ks.png
Los van het feit dat ik wat van mijn stokpaardjes heb toegepast is de belangrijkste wijziging het verschuiven van de Planvervangende wegen en de Autobahn-zubringers die al dan niet een nummer hebben, naar de plaatsen 120 - 150 in het nummer-overzicht. Deze wegen zijn in principe administratief, maar ze doubleren principieel niet meer met N nummers en dat vind ik persoonlijk een hele vooruitgang! De kosten van een dergelijke omnummering zijn ook vrijwel nul. Iemand moet bij de volgende Actuele wegenlijst gewoon even wat tabelletjes aanpassen!

De voordelen zijn echter evident: Rare situaties zoals RW (A?) 38 en RW (N?) 915 worden voorkomen, en voor de weggebruiker, hulperleners en kaartenmakers kun je helder communiceren: 12x, 13x, 14x wegen zijn administratief en hoeven niet op kaarten te worden opgenomen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 27 apr 2006, 12:23

Vinny schreef:Iemand moet bij de volgende Actuele wegenlijst gewoon even wat tabelletjes aanpassen!
En een paar honderd hm-bordjes vervangen...

Ik denk trouwens dat "een paar tabelletjes" nog wel eens tegen kan vallen. Als de wegbeheerders net zo "goed" geautomatiseerd zijn als KPN (waar ik een tijd gewerkt heb - of vul hier een willekeurig ander groot bedrijf in), dan zal het consequent aanpassen in alle systemen nog een hele klus zijn.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » do 27 apr 2006, 14:38

harry schreef: En een paar honderd hm-bordjes vervangen...
Je vergeet nog duizend hctometerpaaltjes... ;) En natuurlijk ook de wegwijzers, waarop gewijzigde N-nummers staan aangegeven... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 27 apr 2006, 15:25

Je vergeet nog duizend hctometerpaaltjes.
Lees mijn bijdrage nog eens goed: De kosten van het omnummeren van: de A 38, de N 915 en de overige 7xx formele wegnummers behelst alleen het aanpassen van de hectometerpaaltjes langs de A 38 en de N 915. De andere formele wegnummers hebben allen OF geen hectometerpaaltjes OF hectometerpaaltjes zonder nummer of met een ander nummer (de RW A 205 uitgezonderd). Het zou mij verbazen als dat er echt heel veel zijn. En mijn voorstel is gewoon een verstervingsbeleid... (dus pas vervangen wanneer dat nodig is).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 27 apr 2006, 15:28

Merk op dat de A 38 wordt verandert in RW 138, hetgeen slechts het overplakken van de A in "1" behelst. Ook dat valt dus mee... ;)

Langs de N 915 staan maar een stuk of 20 hectometerpaaltjes. Ook daar kan gewoon gestickerd worden als je dat per sé wil...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 27 apr 2006, 18:34

Ik vind dat we eerst maar eens wat overbodige nummersprongen moeten opheffen. Dus:

N250 en N501 -> N9
N348 -> N48
N381 -> N31
N271-zuid (tijdelijk) -> N73
N220 -> N20

etcetera.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 27 apr 2006, 18:49

N501
Dat is toch de Postweg op Texe? Die hoeft wmb écht geen N 9 te worden...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 27 apr 2006, 19:03

De Pontweg. Hij ligt indirect wel in het verlengde van de N250 (die weer in het verlengde van de N9 ligt) en zo komt er weer een N5xx-nummer vrij wat elders gebruikt kan worden. Ik bedoel; die weg heeft nu toch al een nummer, dus is belangrijk genoeg voor een nummer. Noem die weg dan gewoon N9, net als de N250; dan komen er weer nummers vrij. Niemand die zich er aan stoort als die weg N9 gaat heten. :)
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 27 apr 2006, 19:18

Als je de pontweg persé wil nummeren, geef hem dan een nummer T1 of r 101 ofzo... :?
Het is de enige weg die genummerde kruisingen heeft. Ik weet alleen niet of dat nog steeds zo is (al een eeuwigheid niet meer op Texel geweest)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 28 apr 2006, 4:21

Die weg kan wmb prima als N9 door het leven gaan. Een veerpont hoeft geen reden te zijn voor een nummerwisseling. Dat was het bij de N58 ook niet (en zelfs nu die pont weg is nog niet). Ik zie niet in op welke wijze je last kan hebben van een doorlopende N9 op Texel.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 28 apr 2006, 8:45

Als je dan toch geld over de balk wilt smijten aan hernummering, doe dan het volgende:
N9 Alkmaar - Kooijbrug --> N250
N501 op Texel --> N250