Afbeelding

Grafische bestandsformaten wegenkaarten

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 15 apr 2005, 12:47

@ René

Offtopic: volgens mij kan je in je tekenprogramma bij het opslaan van je plaatjes als GIF beter de dither uitzetten. Dan krijg je niet zo'n vreemd relief op de effen vlakken, en wordt je bestand nog kleiner ook.
Als de kleuren door het uitzetten van de dither vreemd worden, moet je even sleutelen aan de manier waarop-ie die kleuren kiest.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 15 apr 2005, 12:56

Als de kleuren door het uitzetten van de dither vreemd worden

De knooppunten die ik teken sla ik als GIF op, maar er zijn bijvoorbeeld drie mogelijke kleuren blauw die opduiken. Helaas moet ik dat van de willekeur van de computer laten afhangen welke kleur blauw die kiest, meestal komt hij met een doffe vrij lichte kleur blauw; welke 'blauw' ik in paint ook kies. Weet jij hoe ik dat moet oplossen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 15 apr 2005, 13:05

Vinny schreef:
Als de kleuren door het uitzetten van de dither vreemd worden

De knooppunten die ik teken sla ik als GIF op, maar er zijn bijvoorbeeld drie mogelijke kleuren blauw die opduiken. Helaas moet ik dat van de willekeur van de computer laten afhangen welke kleur blauw die kiest, meestal komt hij met een doffe vrij lichte kleur blauw; welke 'blauw' ik in paint ook kies. Weet jij hoe ik dat moet oplossen?
Nee.
Of toch wel: tip 1 (van de 1): gebruik geen Paint. Dat is een belachelijk programma.

Gebruik een zinnig programma, zoals Photoshop (duur!), Paintshop Pro (goedkoper, en gratis 30-dagen-probeerversie) of The GIMP (gratis). Daarin heb je gewoon zelf controle over de kleuren die de GIF gebruikt. En zo hoort het ook, MS Paint is belachelijk beperkt, en eigenlijk voor alles ongeschikt.
(Of eigenlijk nog beter: gebruik Illustrator. Ook van Adobe, dus ook duur.)
Laatst gewijzigd door Matthijs op vr 15 apr 2005, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 15 apr 2005, 20:19

En zo hoort het ook, MS Paint is belachelijk beperkt, en eigenlijk voor alles ongeschikt.
Mwah...vind ik niet...;)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 15 apr 2005, 20:28

Tja. Fantastisch waartoe jij in staat bent met Paint. Met een beter programma had je dit echter in 25% van de tijd kunnen maken. :)
Ook heb je in andere programma's meer controle over de manier waarop-ie het opslaat. Zo heb je meer controle over je kleuren, en ben je niet beperkt tot Paints standaardkleuren. Tevens kun je het zo compacter opslaan. Bij dit plaatje valt door de aard van de inhoud niet veel winst te behalen, maar ik krijg 'm toch zonder kwaliteitsverlies zo 10% kleiner.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 15 apr 2005, 20:35

Oh, ik ben ook volstrekt met je eens dat Paint aan alle kanten zuigt, Matthijs. Over de plattegrond heb ik 2 dagen gedaan; vooral het invullen van de stationsnamen was een crime. En simpele aanpassingen maken, zoals een lijntje verschuiven, kun je al helemaal vergeten. Enige voordeel van Paint is dat je gelijk kunt 'aanvallen': mede door de beperkte mogelijkheden kan ik er vrij makkelijk mee werken.
Bovendien: ik heb toch het geld niet voor een chique tekenprogramma. Maar ik kan je tip natuurlijk altijd uitproberen...;)

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 16 apr 2005, 12:32

Paint is inderdaad een belachelijk programma, maar het bestandsformaat GIF dat ik de meeste mensen hier zie gebruiken ook. Het stamt nog uit de tijd dat mensen met 2400 baud modems foto's moest uitwisselen en dan maar genoegen nam met de maximaal 256 kleuren die GIF kon bieden.

Al jaren bestaat er een uitstekend alternatief: PNG. Dit formaat kan afbeeldingen zowel als 8-bit palettized (dus net als GIF 256 kleuren) als in 32-bits kleuren (16,7 miljoen, net als JPG e.a.) opslaan. Echter het is zo 'intelligent' dat als een afbeelding bijvoorbeeld 500 kleuren bevat het kleiner kan worden opgeslagen dan een afbeelding met 1000 kleuren. Ook is het volkomen lossless dus krijg je niet zoals bij JPG lelijke randen en vervrongen letters.

Photoshop kan natuurlijk goed PNG's maken maar de gratis IrfanView is ook een handige middel om plaatjes te converteren (let wel op dat je compressie op maximaal zet!).

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 16 apr 2005, 16:31

Lekkere Kwal schreef:Paint is inderdaad een belachelijk programma, maar het bestandsformaat GIF dat ik de meeste mensen hier zie gebruiken ook. Het stamt nog uit de tijd dat mensen met 2400 baud modems foto's moest uitwisselen en dan maar genoegen nam met de maximaal 256 kleuren die GIF kon bieden.

Al jaren bestaat er een uitstekend alternatief: PNG. Dit formaat kan afbeeldingen zowel als 8-bit palettized (dus net als GIF 256 kleuren) als in 32-bits kleuren (16,7 miljoen, net als JPG e.a.) opslaan. Echter het is zo 'intelligent' dat als een afbeelding bijvoorbeeld 500 kleuren bevat het kleiner kan worden opgeslagen dan een afbeelding met 1000 kleuren. Ook is het volkomen lossless dus krijg je niet zoals bij JPG lelijke randen en vervrongen letters.

Photoshop kan natuurlijk goed PNG's maken maar de gratis IrfanView is ook een handige middel om plaatjes te converteren (let wel op dat je compressie op maximaal zet!).
Ik vind dat je veel te negatief bent over GIF (en JPEG).
Ik vind GIF of JPEG eigenlijk nog steeds in vrijwel alle gevallen beter dan PNG. Vrijwel alle goede punten van PNG die jij noemt kan GIF evengoed.
GIF is namelijk net zo intelligent als PNG wat betreft het aantal kleuren. Als je minder kleuren nodig hebt, wordt het bestand ook kleiner. En bij eenzelfde aantal kleuren is GIF nog kleiner ook, met dezelfde kwaliteit. Enige verschil is misschien dat PNG hiervoor meer dan 256 kleuren aankan, maar ik heb voor dit soort plaatjes nog nooit meer dan 256 kleuren nodig gehad.
Als ik over de 256 kleuren heen ga is JPEG namelijk vrijwel altijd de juiste keuze. Dat is inderdaad lossy, maar dat zie ik als een voordeel. Hierdoor kan het namelijk stukken kleiner dan PNG. En meestal is een zekere mate van verlies totaal geen probleem. En je kan de compressie altijd nog op 0 zetten.
Als iets per se met zo min mogelijk verlies moet worden opgeslagen, is dat meestal voor intern gebruik. Dan is PSD meestal het geschiktst.
Grote voordeel van PNG is het 'alpha channel' (transparantie), maar dat heb ik nog nooit gebruikt, ook omdat Internet Explorer het niet goed ondersteund.

Slotwoord:
Ik geef toe dat PNG ruimere mogelijkheden biedt, maar GIF heeft zeker niet afgedaan. Om het belachelijk te noemen is al helemaal belachelijk.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 16 apr 2005, 16:59

In ViaMichelin krijg je vaak deze mooie kaarten:
Afbeelding

Maar als je op een pijltje aan de rand klikt, dan springt hij vaak voor de aanliggende kaart over op dit type:
Afbeelding

Hoe kan ik dat laatste voorkomen ? In die vreselijk lelijke "oranje" kaarten ben ik helemaal niet geïnteresseerd. Ik wil eigenlijk alleen de "witte" kaarten zien... :?:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 apr 2005, 17:06

Die Oranje kaarten vind ik ook lelijk, geen afslagnummers, wegnummers etc. Soms helpt het om even uit te zoomen en dan weer in te zoomen. Overigens lukt het mij nooit om zo'n Viamichelinkaart groter te krijgen.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 16 apr 2005, 17:29

René schreef:In ViaMichelin krijg je vaak deze mooie kaarten:
Afbeelding

Maar als je op een pijltje aan de rand klikt, dan springt hij vaak voor de aanliggende kaart over op dit type:
Afbeelding

Hoe kan ik dat laatste voorkomen ? In die vreselijk lelijke "oranje" kaarten ben ik helemaal niet geïnteresseerd. Ik wil eigenlijk alleen de "witte" kaarten zien... :?:
Probleem heb ik ook. Gebeurt altijd bij een bep. zoomniveau in het oosten en zuiden des lands.
Vrijwel altijd kun je weer de mooie kaart krijgen door 1x uit- en weer in te zoomen. 't Is irritant ja.

Eigenlijk zijn alleen die 'echte' Michelinkaarten, zoals je ze op de drie middelste zoomniveaus krijgt de moeite waard. De kaarten die je krijgt als je nog verder uitzoomt zijn al helemaal waardeloos.

En grotere kaarten krijgen zou ik ook mooi vinden, maar dat is mij ook nog nooit gelukt. (Wel 'wat' groter, maar niet echt groter.)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 16 apr 2005, 19:05

Die middelste kaarten komen van de kaarten die Michelin uitgeeft.Maar om dat Michelin ook een routeplanner wilde en routeplanners die maar kunnen inzoomen tot het 'niveau landkaart' volkomen nutteloos zijn hebben ze dan maar een firma (waarschijnlijk Teleatlas zoals de meeste routeplanners) de rest (de oranje kaarten) laten bijmaken ipv hun eigen kaarten bij te werken.Men heeft dus voor een goedkope oplossing gekozen en dat is spijtig genoeg goed te zien.

Enkele jaren geleden hab je een andere routeplanner Shellgeostar die enkele jaren geleden figuurlijk de deuren heeft moeten sluiten omdat Shell geen geld meer vrij had voor routeplanners. Ik meen mij te herinneren dat zij kwalitatief de beste kaarten hadden.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » zo 17 apr 2005, 12:03

René schreef:Hoe kan ik dat laatste voorkomen ? In die vreselijk lelijke "oranje" kaarten ben ik helemaal niet geïnteresseerd. Ik wil eigenlijk alleen de "witte" kaarten zien...
De meest gedetailleerde 'witte' kaarten zijn getekend op een schaal van 1:100000. De 'oranje' equivalenten worden getoond naarmate je in de buurt van Duitsland komt. Van dit land beschikt Michelin namelijk niet over gedetailleerde witte kaarten met schaal 1:100000.
Nochtans kan je van elk gebied in de Benelux - dus ook het oosten - de witte kaarten opvragen, en wel op deze manier. Wanneer er een oranje kaart verschijnt, moet je uitzoomen naar 1 niveau hoger, en vervolgens een gebied selecteren door met je muis een rechthoek op de kaart te tekenen. Wanneer je deze rechthoek groot genoeg maakt, is het mogelijk een witte kaart te verkrijgen. Niet gelukt? Opnieuw proberen. :? :roll:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 17 apr 2005, 12:08

Rien schreef:Wanneer er een oranje kaart verschijnt, moet je uitzoomen naar 1 niveau hoger, en vervolgens een gebied selecteren door met je muis een rechthoek op de kaart te tekenen. Wanneer je deze rechthoek groot genoeg maakt, is het mogelijk een witte kaart te verkrijgen. Niet gelukt? Opnieuw proberen. :? :roll:
Wat ik zei: 1x uitzoomen en weer inzoomen, is toch veel makkelijker? Lukt altijd, als het niet lukt kan het niet.