:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

[ET] Egypte

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » di 16 jun 2020, 21:07

Ik begon met wat snelwegen in Google Earth overtrekken en kwam tot dit enorme netwerk waarvan het overgrote deel in de laatste 5 jaar is aangelegd. De afgelopen 2 jaar is de hele woestijn tussen Cairo en het Suezkanaal vol snelwegen gebouwd die nergens heen gaan. Hier is die nieuwe hoofdstad gepland (wat vooralsnog vooral satellietsteden van Cairo zijn in plaats van steden op zichzelf).

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 sep 2020, 21:35

Er is ophef ontstaan over de bouw van twee autosnelwegen aan de westkant van Cairo, in de buurt van de pyramides van Giza.

Ik heb er een satellietbeeld van juli 2020 bijgepakt. Het zijn upgrades van bestaande wegen, maar de snelwegen krijgen wel 2x4 rijstroken. Overigens wel apart dat die pyramides zo ongeveer in de achtertuin van mensen liggen, als je er beelden van ziet lijkt het midden in de woestijn te liggen, maar ze liggen amper 200 meter buiten de bebouwde kom.

Ik heb satellietbeeld wat meer contrast gegeven omdat de grondwerken in de woestijn anders niet zo duidelijk zichtbaar zijn.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2020, 11:34

Chris schreef: wo 16 sep 2020, 21:35 Er is ophef ontstaan over de bouw van twee autosnelwegen aan de westkant van Cairo, in de buurt van de pyramides van Giza.

Ik heb er een satellietbeeld van juli 2020 bijgepakt. Het zijn upgrades van bestaande wegen, maar de snelwegen krijgen wel 2x4 rijstroken. Overigens wel apart dat die pyramides zo ongeveer in de achtertuin van mensen liggen, als je er beelden van ziet lijkt het midden in de woestijn te liggen, maar ze liggen amper 200 meter buiten de bebouwde kom.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 dec 2020, 20:13

Er blijkt ook een Middle Ring Road te zijn. Deze is al driekwart voltooid / in aanbouw rond de west-zuid-oostkant van Cairo.

Deze weg is enorm, grotendeels 2x4 of 2x5 rijstroken op de hoofdrijbanen en paralellrijbanen van 2 tot 3 rijstroken, waardoor de weg bijna overal minstens 12 rijstroken breed is en soms 14 of 16 rijstroken. President Sisi noemt het de breedste weg van het Midden-Oosten.

Daarmee heeft Cairo 3 snelwegringen.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 dec 2020, 22:24

De drie ringsnelwegen van Cairo:

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 19 dec 2020, 21:31

Tja, prachtig maar of daar nou de prioriteit zou moeten liggen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 19 dec 2020, 22:07

De stad zelf is zo volgebouwd dat je daar met geen mogelijkheid een fatsoenlijke auto(snel-)weg doorheen krijgt. Dan zijn ringwegen de enige optie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 dec 2020, 22:10

President Sisi is een grootschalig bouwprogramma gestart om Cairo te decentraliseren. Zoals eerder besproken is deze stad overbevolkt en compleet onleefbaar door het gebrek aan ruimte en rust. In de woestijn worden grote nieuwe uitbreidingswijken gebouwd, met name aan de oostkant waar New Cairo City en enkele andere satellietsteden worden ontwikkeld. Dit gebeurt allemaal grootschalig. Egypte heeft 100 miljoen inwoners die bijna allemaal aan de Nijl wonen, waarvan een groot deel in en rond Cairo.

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » za 19 dec 2020, 22:17

Opvallend dat er in de zuidwestelijke hoek er een enorme boog met de snelweg wordt gemaakt, terwijl daar niet echt wat in de weg ligt of nu al wordt gebouwd. Wat zou daar de verklaring voor zijn?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 dec 2020, 22:57

Het kan zijn dat daar een archeologische reden voor is. De meeste opgravingen zitten wel aan die kant dacht ik.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 19 dec 2020, 23:37

De ringweg loopt aan de oostkant door het gebied waar de nieuwe hoofdstad Wedian zal gebouwd worden.

Daar is overigens al heel wat van gebouwd, waaronder een mega-kathedraal: https://en.wikipedia.org/wiki/Cathedral ... st_(Egypt)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 20 dec 2020, 12:00

Je vraagt je onwillekeurig wel af waar ze dat van betalen... Het is me nogal een project zeg, die nieuwe hoofdstad.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 dec 2020, 12:03

Egypte heeft 100 miljoen inwoners. Zelfs als de belastinginkomsten per inwoner relatief laag zijn is zo'n bevolkingsomvang genoeg om best wel wat belastinginkomsten te produceren.

Men verdient ook aardig wat aan het Suezkanaal. En ze hebben ook olie- en gasinkomsten, alhoewel niet zo veel als veel andere landen in het Midden-Oosten.

Ik heb overigens de indruk dat Egypte zich meer ziet als een land in het Midden-Oosten dan in Afrika.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 20 dec 2020, 12:14

^^ De Egyptische schatkist is dus beter gevuld dan we denken. :)

Met je laatste opmerking ben ik het eens. Mede gezien taal, cultuur etc. Het land ligt geografisch gezien dan wel in Afrika, maar is duidelijk op het Midden-Oosten georiënteerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 dec 2020, 12:18

Egypte is het belangrijkste land van de Arabische wereld qua inwoners. Het heeft meer inwoners dan het hele Arabische schiereiland bij elkaar.

De grootste vijand van Egypte is verrassend genoeg Ethiopië. Zij bouwen een enorme stuwdam in de Nijl waardoor zij de waterafvoer kunnen reguleren en voor een aantal jaar verminderen om het stuwmeer te vullen, wat grote gevolgen heeft voor Sudan en met name Egypte. Er circuleren ook ideeën dat Egypte deze dam mogelijk zou gaan bombarderen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 20 dec 2020, 12:39

Oorlog over die dam lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. De Amerikanen schijnen aardig wat druk op alle betrokken partijen uit te oefenen om vooral toch tot een vreedzame oplossing te komen. Bovendien ligt de dam in de "Blauwe Nijl", een zijrivier van de eigenlijke hoofdstroom, de "Witte Nijl", zoals dit kaartje laat zien:

Afbeeldingimage uploader

Geen idee hoeveel water er jaarlijks door die rivieren vloeien, maar het lijkt mij overdreven om te stellen dat de bovenloop van de Nijl ineens zo goed als droogvalt als die dam klaar is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 dec 2020, 13:07

De Witte Nijl is langer, maar de Blauwe Nijl is veel belangrijker, 80% van het water in de Nijl komt uit de Blauwe Nijl. Ethiopië wordt daarom wel de watertoren van Afrika genoemd.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 20 dec 2020, 14:21

Het valt mij op dat er niet eens zoveel Egyptenaren in Europa zijn.
Het ziet er op het eerste gezicht altijd een stuk minder leefbaar uit als bijvoorbeeld Tunesië of Algerije.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 20 dec 2020, 16:17

^^Dat klopt, maar dat komt wellicht omdat Egypte nooit a) een echte kolonie geweest is zoals Marokko, Algerije of Tunesië dat waren (eerder losjes aangestuurd door de Britten), b) dat land nooit gastarbeiders geleverd heeft (wat toch een belangrijke bron van migratie was) en c) nooit een grootschalige burgeroorglog gehad heeft zoals in Syrië. De meeste migratie komt niet door mensen die op illegale wijze de grens oversteken (zoals sommigen denken).

Maar met zoveel inwoners is een stabiel Egypte uiterste belangrijk voor Europa. Als daar iets gebeurd zoals in Syrië mag je het aantal oorlogsvluchtelingen maal 5 doen. Structurele vluchtelingen voor klimaat en economische omstandigheden blijven natuurlijk een voortdurend risico.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 dec 2020, 16:25

Volgens Wikipedia zijn er toch nog zo'n 590.000 Egyptenaren in Italië en 365.000 in Frankrijk. In Nederland 45.000. De meeste Egyptische migratie is naar andere Arabische landen geweest en het migreren werd pas in de jaren '80 wat gebruikelijker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_diaspora

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 20 dec 2020, 18:54

Chris schreef: zo 20 dec 2020, 13:07 De Witte Nijl is langer, maar de Blauwe Nijl is veel belangrijker, 80% van het water in de Nijl komt uit de Blauwe Nijl. Ethiopië wordt daarom wel de watertoren van Afrika genoemd.
Aha. Ik dacht dat het andersom was. :)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 20 dec 2020, 21:03

Chris schreef: zo 20 dec 2020, 16:25 Volgens Wikipedia zijn er toch nog zo'n 590.000 Egyptenaren in Italië en 365.000 in Frankrijk. In Nederland 45.000. De meeste Egyptische migratie is naar andere Arabische landen geweest en het migreren werd pas in de jaren '80 wat gebruikelijker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_diaspora
Opvallen dat de Arabische wiki veel lagere cijfers geeft: https://ar.wikipedia.org/wiki/شتات_مصري Dat cijfer op de Engelse wiki lijkt dus een serieuze overschatting te zijn. Ook hier wordt er maar gesproken van 143.000 Egyptenaren in Italië: http://www.integrazionemigranti.gov.it/ ... TTO_en.pdf.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 mar 2021, 12:06

De enorme complexen bij de tunnel onder het Suezkanaal bij Port Said.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ontwikkelingen in de woestijn net buiten Cairo. (dit beeld meet 20 km links-rechts).
Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 24 mar 2021, 13:07

Waarvoor zijn die complexen eigenlijk nodig? Het is geen grensovergang dus wat is het nut van die enorme complexen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 24 mar 2021, 15:56

^^ Het heeft er alle schijn van dat het tolpleinen voor de tunnel zijn, die volgens OSM al is opengesteld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 mar 2021, 16:03

Ik denk dat het meer is dan een tolplein. Er zijn 3 poorten waar het verkeer doorheen moet, met daarvoor nog een opstelterrein. Ik denk dat hier ook wel een behoorlijke security checkpoint zit, naar het oosten is de Sinaï, waar behoorlijk wat militanten actief zijn. En het Suezkanaal is met afstand de belangrijkste asset van Egypte, daar moet dus niet iemand een vrachtwagen met explosieven in rijden.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 24 mar 2021, 18:40

Vanuit Israël mag je soms Egypte niet verder in dan de Sinai. Dus in die zin is het Suezkanaal wel een soort van grens dat gecontroleerd moet worden.
Vanwege het terrorisme in de Sinai is de veiligheidscomponent natuurlijk ook een dingetje.

Tegelijk vraag ik me af hoe het werkt als een Egyptenaar van Sharm-el-Sjeik naar Cairo wil reizen. Voor Egypte zal dat niet zo'n vreemde reis zijn. Krijgt die Egyptenaar op zijn binnenlandse reis ook al die uitgebreide veiligheidscontroles?
In ons Nederlandse perspectief kun je je niet voorstellen dat je zoiets hebt als je bv. van Leeuwarden naar Rotterdam wil reizen.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 24 mar 2021, 19:06

Ik was in februari 2017 in Egypte en de veiligheidschecks zijn erg streng.
Om de X aantal kilometers een checkpoint, met een spiegel aan een lange stok gaan ze onder je auto kijken, checken je paspoort, en je kan weer door naar het volgende checkpoint. Er staan ook hindernissen voor zo'n checkpoint, hele hoge drempels en soms spijkermatten aan de zijkant van de weg, en een groepje militaire zijn aanwezig.

In Marokko heb je ook checkpoints maar daar mag 90% van de keren gewoon doorrijden en zijn de agenten niet eens bezig met het verkeer. :mrgreen:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 24 mar 2021, 19:35

Dat laatste klopt, op mijn trip door Marokko heeft de politie maar 2 keer geprobeerd een bekeuring aan te smeren :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 mar 2021, 13:35

CasablancaMarocco schreef: wo 24 mar 2021, 19:06 Ik was in februari 2017 in Egypte en de veiligheidschecks zijn erg streng.
Om de X aantal kilometers een checkpoint, met een spiegel aan een lange stok gaan ze onder je auto kijken, checken je paspoort, en je kan weer door naar het volgende checkpoint. Er staan ook hindernissen voor zo'n checkpoint, hele hoge drempels en soms spijkermatten aan de zijkant van de weg, en een groepje militaire zijn aanwezig.

In Marokko heb je ook checkpoints maar daar mag 90% van de keren gewoon doorrijden en zijn de agenten niet eens bezig met het verkeer. :mrgreen:
Het verschilt ook wat per land. In Rusland heb ik ook wel van die checkpoints meegemaakt, meestal op de grenzen tussen krajs of autonome regio's, maar ik ben maar één keer gestopt (tussen Nalchik en Beslan, bij het inrijden van Noord-Ossetië-Alanië) en alleen de documenten werden gecontroleerd. Op de M-4 is dit volgens mij de grootste.

Daar zijn overigens, net als in Egypte wellicht, de controles intensiever in de meer onrustige delen van het land.

De checkpoints die je van Egypte omschrijft klinken vergelijkbaar met die in Libanon, al zijn ze daar minder streng. In Libanon zijn er tig checkpoints, in Beirut passeerde ik vrijwel elke dag eentje vlakbij het hotel waar ik verbleef, en ook op de snelwegen zijn er checkpoints. Dit is bijvoorbeeld die bij het binnenrijden van Sidon, vlak voor de splitsing tussen de route rechtdoor de stad in, of de rondweg voor als je richting Tyre en Nabatieh rijdt.

Sommige van die checkpoints hebben ook van die drempels die je in parkeergarages ook hebt, en je moet er doorgaans stapvoets passeren.

De meeste checkpoints heb je nog als je richting de Bekaavallei rijdt, zeker vanaf het moment dat je Bekaa governorate inrijdt. En rond Baalbek, een Hezbollah-bolwerk, stikt het ook van de checkpoints. Ik ben in de laatste paar kilometer tot Baalbek meerdere checkpoints gepasseerd. Maar overal gewoon door kunnen rijden.
Willem schreef: wo 24 mar 2021, 18:40Tegelijk vraag ik me af hoe het werkt als een Egyptenaar van Sharm-el-Sjeik naar Cairo wil reizen. Voor Egypte zal dat niet zo'n vreemde reis zijn. Krijgt die Egyptenaar op zijn binnenlandse reis ook al die uitgebreide veiligheidscontroles?
In ons Nederlandse perspectief kun je je niet voorstellen dat je zoiets hebt als je bv. van Leeuwarden naar Rotterdam wil reizen.
We hebben in Europa nog wel de situatie van binnenlandse douanecontroles, het meest zichtbaar in Italië op de Passo di Foscagno, aangezien de regio rond Livigno buiten het douane- en btw-gebied van de EU valt (en daar dus drank, sigaretten, parfum en brandstof véél goedkoper zijn).