[ET] Egypte

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door Kaaiman » zo 03 jul 2022, 13:22

Tig rijstroken, maar een simpele vluchtstrook ho maar. :nothanks:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » za 21 jan 2023, 20:31

Road to nowhere. Egypte heeft een 85 kilometer lange 'autosnelweg' aangelegd vanaf ten noorden van Siwa tot de grens met Libië.

Er is helemaal niks wat deze weg ontsluit en het loopt dood op de Libische grens. In de buurt is aan Libische zijde wel een verharde enkelbaans weg.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » za 21 jan 2023, 20:43

In en rond Cairo zijn ze ook bezig met de bouw van absurd grote asfaltvlaktes. Sommigen lijken wel 25 rijstroken breed te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [ET] Egypte

Bericht door Alfa » za 21 jan 2023, 21:06

Lijkt wel een soort calimerocomplex van Egypte.

Sowieso zal het niet prettig rijden op zo'n megabrede snelweg.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 657
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [ET] Egypte

Bericht door CasablancaMarocco » za 21 jan 2023, 21:42

Qua ontwikkeling wel het meest vooruitstrevende land van Afrika, veel projecten gaande, een hoop internationale ketens die zich vestigen in dat land, en ergens heel begrijpelijk, er wonen zoveel mensen, nu nog een echte middenklasse ontwikkelen, want het is nu vooral rijk, of arm.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [ET] Egypte

Bericht door Alfa » za 21 jan 2023, 22:33

^^ Een beetje naïef om te denken dat je door het bouwen van folly's en veel te grote snelwegen een middenklasse kan ontwikkelen. Op de keper beschouwen zijn dit gewoon slechte investeringen typisch voor dictaturen waar het etaleren van macht belangrijker is dan echt nuttige investeringen.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [ET] Egypte

Bericht door jdb2 » ma 23 jan 2023, 11:47

Aanwezigheid van internationale ketens vind ik geen maatstaf voor het ontwikkelingsniveau van een land.
In landen als Egypte, Marokko, etc. werkt het grootste deel van de bevolking nog steeds als kleine verkoper. Het succes van die ketens gaat net ten koste van de lokale economie waarin zoveel mensen proberen rond te komen. Het is niet dat ze een uitkering krijgen als ze daardoor zonder werk komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [ET] Egypte

Bericht door Coen Tunnel » do 02 feb 2023, 19:53

Chris schreef: vr 26 mar 2021, 23:24 In de Sinai blijken de laatste 2 jaar vele honderden kilometers nieuwe 2x2 wegen aangelegd te zijn. In tegenstelling tot de regio rond Cairo zijn dit geen echte autosnelwegen, zo zijn er eigenlijk geen reguliere ongelijkvoerse aansluitingen, maar grote trajecten voeren door de woestijn waar sowieso geen zijwegen zijn.

Van alle corridors is de noordelijke oost-westroute parallel aan de Middelandse Zee naar Gaza het oudste, dit is van oudsher ook het meest bevolkte deel van de regio. Rond Arish ligt een nog incomplete bypass.

De westelijke corridor van de kanaalzone naar Sharm el Sheikh is grotendeels een geheel nieuwe weg door de woestijn en geen verdubbeling van de bestaande weg. Dat is wel het geval langs het Suezkanaal zelf. De weg vanaf ter hoogte van Suez tot Sharm el Sheikh telt 2x3 rijstroken. De andere corridors door het binnenland zijn 2x2 wegen.

Het gaat om ongeveer 1100 - 1200 kilometer dubbelbaans weg wat in 2019-2020 is aangelegd. Plus dan die 200 kilometer van de oudere kustroute naar Gaza.

https://i.imgur.com/fL07TON.png
Ik kwam vandaag met mijn huurauto over het stuk weg dat als randweg om Sharm El-Sheikh ligt. Dat is 2x5 (!!!) rijstroken met ongelijkvloerse aansluitingen, voor een stad met nog geen 60.000 inwoners, die bovendien heel uitgestrekt is en waarbij de route door de stad ook al 2x3 is. En als je denkt: al die toeristen dan? De meesten verplaatsen zich met taxi's of toeristenbusjes. Het was echt enorm rustig op die 2x5-weg en het lijkt me dat 2x2 ook al meer dan voldoende was geweest als je een veilige inhaalmogelijkheid wil bieden.

En dan zat iets verderop ook nog een zevenstrooks rotonde. :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » do 02 feb 2023, 22:36

Ze hebben een heel grid van dubbelbaans wegen rond Sharm el Sheikh aangelegd. Die buitenste bypass heeft ongelijkvloerse U-turns, in het verleden werden die nog wel eens gelijkvloers gelaten. Nu niet, waardoor het meer free-flow is.

Afbeelding


Bij Hurghada ligt ook een uitgebreid wegennet, maar dat is minder hoogwaardig: wel dubbelbaans, maar rotondes en U-turns in de middenberm.

Afbeelding

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 657
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [ET] Egypte

Bericht door CasablancaMarocco » do 02 feb 2023, 22:45

Respect dat je in Egypte durft te rijden, ik had het al knap warm in die mini busjes, bellen geld wisselen en sturen, ze kunnen het daar allemaal tegelijk. :mrgreen:
Van heel Noord Afrika rijden ze in Egypte toch wel het gevaarlijkst dat was iig. mijn observatie.

Maar als je buiten Cairo blijft zal het vast wel te doen zijn.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [ET] Egypte

Bericht door mvalkenburg » vr 03 feb 2023, 10:56

CasablancaMarocco schreef: do 02 feb 2023, 22:45 Respect dat je in Egypte durft te rijden
Op lege 2x5 wegen lijkt me dat niet zo'n kunst :rofl2:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [ET] Egypte

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 feb 2023, 18:02

CasablancaMarocco schreef: do 02 feb 2023, 22:45 Respect dat je in Egypte durft te rijden, ik had het al knap warm in die mini busjes, bellen geld wisselen en sturen, ze kunnen het daar allemaal tegelijk. :mrgreen:
Van heel Noord Afrika rijden ze in Egypte toch wel het gevaarlijkst dat was iig. mijn observatie.

Maar als je buiten Cairo blijft zal het vast wel te doen zijn.
Zoveel mensen wonen niet in de Sinaï, het is hier overal op de weg hartstikke rustig. Toeristen zitten voornamelijk in busjes, zoals ik in mijn vorige bericht al meldde. En inderdaad, het is geen Caïro, wat ik daar van heb gezien op filmpjes spreekt me niet zo aan. Maar hier is het een makkie.

Vandaag ben ik naar Saint Catherine gereden via Dahab. Eerst 2x2 tot aan Dahab, daarna 1x2. Vmax overal 90. De 2x2 tot Dahab had vrij smalle rijstroken, een beetje een idee van een gelijkvloerse versie van een Italiaanse superstrada. Daarna alles 1x2, maar goed te doen en met overal erg weinig verkeer. In totaal negen politie-checkpoints tot aan Saint Catherine, en op de terugweg idem dito. Bij de meesten werd ik doorgewuifd; dat ik er Europees uitzie zal wel hebben geholpen, vermoed ik. Tweemaal moest ik de autopapieren laten zien en één keer mijn paspoort. Bij het laatste checkpoint voor Sharm El-Sheikh (locatie) was een paar minuten wachttijd, dat is een soort grenspost. Om Sharm El-Sheikh staat een hek en de toegangswegen tot de stad hebben grootschalige checkpoints, dit nadat er in het verleden aanslagen zijn geweest in de stad. Auto per auto moest stapvoets door een röntgenscanner rijden alvorens je de weg kon vervolgen. Daarna ben ik lekker de Ring Road opgereden, de 2x5-weg met Vmax 100, om de laatste paar kilometer op mijn gemak naar het hotel te kunnen rijden, via één van de ongelijkvloerse U-turns die Chris al noemde.

Nog een leuk dingetje: benzine (92 octaan, dat mag er van het verhuurbedrijf in) kost hier EGP 9,25 per liter, dat is slechts € 0,28!

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door marcel » zo 05 feb 2023, 16:49

Coen Tunnel schreef: vr 03 feb 2023, 18:02 Auto per auto moest stapvoets door een röntgenscanner rijden alvorens je de weg kon vervolgen.
Zoiets had ik laatst ook bij de kanaaltunnel. Daar moet je uitstappen en de auto wordt door de installatie heengetrokken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » zo 05 feb 2023, 17:21

Egypte lijkt dat ook te hebben bij de Suezkanaaltunnels. Die hebben sowieso gigantische opstelterreinen terwijl er amper verkeer op de satellietbeelden te zien is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [ET] Egypte

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 feb 2023, 17:40

marcel schreef: zo 05 feb 2023, 16:49
Coen Tunnel schreef: vr 03 feb 2023, 18:02 Auto per auto moest stapvoets door een röntgenscanner rijden alvorens je de weg kon vervolgen.
Zoiets had ik laatst ook bij de kanaaltunnel. Daar moet je uitstappen en de auto wordt door de installatie heengetrokken.
Ik heb het ook ooit meegemaakt bij de Turkse grens in Kapıkule, toen moest ik mijn auto ook in zo'n scanner rijden maar moest ik uitstappen. In Sharm El-Sheikh moest iedereen stapvoets door de scanner heen rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » za 29 apr 2023, 20:47

Het Octagon ten oosten van Cairo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [ET] Egypte

Bericht door Alfa » za 29 apr 2023, 21:15

Het lijken wel allemaal mini-Pentagons.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [ET] Egypte

Bericht door Boeck536 » zo 30 apr 2023, 8:10

^^ Maar dan met acht zijden, in plaats van vijf.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ET] Egypte

Bericht door Vinny » ma 01 mei 2023, 22:26

Doet mij ook een beetje denken aan de 'Stad van de Zon' in Heerhugowaard. Als het er maar mooi uitziet op sattelietbeelden :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » ma 29 mei 2023, 22:08

Absurdistan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door Kaaiman » di 30 mei 2023, 8:30

Lekkere invoegende tapers... :facepalm:

Welk kind uit groep 5 heeft dit nou weer ontworpen? Het lijkt zo van een schooltekening af te zijn gebouwd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 657
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [ET] Egypte

Bericht door CasablancaMarocco » di 30 mei 2023, 13:38

Pff, dit is letterlijk geld over de balk smijten zonder dat het zichtbaar ergens goed voor is, en dat ook nog gefinancierd met leningen..

Ze hadden beter experts uit Europa kunnen inhuren, als je van te voren al weet dat je zelf geen kennis in huis hebt, ik heb ook nieuwe projecten gezien in Cairo, wegen door druk stedelijk gebied zonder zebrapaden, wegen niet geschikt zijn om over te steken met een rolstoel etc.

Veel van dit soort ontwerpen waren in Europa al gedateerd in de jaren 60

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [ET] Egypte

Bericht door Wouter N14 » di 30 mei 2023, 22:27

^^ Probleem van dit soort landen is juist dat ze het zelf willen doen. Kennis inhuren is gezichtsverlies en past niet bij de gedachte van groot, machtig, onafhankelijk en zelfstandig zijn. Het gaat niet om kwaliteit maar om het zelf doen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [ET] Egypte

Bericht door jdb2 » wo 31 mei 2023, 9:15

Lijkt erop dat ze Indische kennis hebben ingehuurd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door Kaaiman » wo 31 mei 2023, 12:06

^^ Je bedoelt Indisch gebrek aan kennis.

In heel veel groteske dictaturen liggen beter ontworpen wegen. Wil overigens niet zeggen dat de staat van onderhoud daar altijd beter is, maar het ontwerp is beter.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [ET] Egypte

Bericht door Alfa » wo 31 mei 2023, 12:07

CasablancaMarocco schreef: di 30 mei 2023, 13:38
Veel van dit soort ontwerpen waren in Europa al gedateerd in de jaren 60
In Europa hebben we nooit de fase gehad dat we 15-vakssnelwegen bouwen gewoon om het prestige dat daaraan zou hangen (in de hoofden van de dictators).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » wo 31 mei 2023, 12:08

Er zit inderdaad wel een groot verschil tussen bijvoorbeeld Dubai en dit.

Bijvoorbeeld een lus in een klaverblad dat 5 rijstroken heeft.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [ET] Egypte

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 mei 2023, 12:48

Chris schreef: wo 31 mei 2023, 12:08 Er zit inderdaad wel een groot verschil tussen bijvoorbeeld Dubai en dit.
Dat kun je ook niet echt met elkaar vergelijken. De wegen in Dubai en eigenlijk in de gehele Verenigde Arabische Emiraten zijn modern ontworpen en van een westers niveau. Die zouden niet misstaan in een Europees land. Sterker nog, als Nederlander vind ik het daar prettiger rijden dan in/rond de meeste Italiaanse steden, om maar eens een vergelijking te maken. Saoedi-Arabië doet niet veel voor onder voor de VAE. Oman en Libanon zijn wat chaotischer, maar dit soort gekke wegontwerpen zoals in Egypte kom je ook daar niet tegen. De nieuwe snelweg in Oman, de Muscat-Al Batina Expressway die een stukje van de kust afligt, is gebouwd conform soortgelijke standaarden als in in buurland VAE. Ik ben in Egypte alleen in Sharm El-Sheikh geweest, maar ook daar was ik verbaasd door een 2x5 snelweg als randweg om de stad, terwijl er nauwelijks verkeer is. En invalswegen met 2x6 rijstroken en zevenstrooks rotondes. Megalomane gekkigheid, dat is het.
jdb2 schreef: wo 31 mei 2023, 9:15 Lijkt erop dat ze Indische kennis hebben ingehuurd.
In India liggen ook (semi-)snelwegen met beroerd wegontwerp, met bijvoorbeeld twee of drie rijstroken in klaverlussen. Maar zo bont als in Egypte met een overschot aan rijstroken maken ze het daar nou ook weer niet. Vijf rijstroken in een klaverlus, of wegen die zo breed zijn zoals op de foto's die Chris hierboven heeft geplaatst, dat kom je ook in India niet tegen hoor. Mijn eigen ervaring met snelwegen in India is (uitsluitend als passagier) beperkt tot de Bandra-Worli Sealink en de Eastern Express Highway in Mumbai, en een stukje van de Delhi-Gurugram Expressway tussen New Delhi en Aerocity, maar die wegen vond ik eerlijk gezegd nog best oké.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ET] Egypte

Bericht door Chris » wo 31 mei 2023, 22:51

Meer crazy shit.

10 afvallende rijstroken binnen 300 meter.
Afbeelding

Parkeerplaats met 8-strooks wegen en 5-strooks rotonde.
Afbeelding

U-turns met 3 rijstroken
Afbeelding

Afbeelding

Geen idee wat dit moet zijn, maar het is enorm, dat groenvlak meet 4 kilometer links-rechts.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ET] Egypte

Bericht door Kaaiman » wo 31 mei 2023, 22:57

Het ene neefje van de president heeft een asfaltcentrale en het andere neefje een bouwbedrijf?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie