[E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Nathan_070
woonerf

Re: [E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg

Bericht door Nathan_070 » ma 28 aug 2023, 23:57

is dit ooit een parkeerplaats geweest bij overijse?

https://www.google.nl/maps/@50.7570801, ... ?entry=ttu

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 29 aug 2023, 0:25

Nathan_070
woonerf

Bericht door Nathan_070 » di 29 aug 2023, 0:42

20 jaar later ligt de verharding er nog altijd.
Leuke geschiedenis overigens...
het zou me overigens niks verbazen dat er ook veel gehandeld werd...

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 29 aug 2023, 1:03

Nathan_070 schreef: di 29 aug 2023, 0:42 het zou me overigens niks verbazen dat er ook veel gehandeld werd...
Geen idee hoe het daar zit, maar bij ons in de gemeente zijn ze in elk geval slim genoeg om dat op beter bereikbare plaatsen te doen dan de lokale afgezette VZP. :top:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 sep 2023, 12:15

Sofico heeft op Facebook wat foto's geplaatst van de werken aan de E411 tussen het knooppunt Daussoulx en Thorembais-Saint-Trond. Hier wordt beton toegepast.

Zo te zien lag hier al beton, dat op een gegeven moment overlaagd is met asfalt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 » do 05 okt 2023, 16:52

Hondelange is nu dicht sinds 1 oktober maar Sofico heeft volgens https://www.dhnet.be/regions/luxembourg ... VIWV5CA4Q/ nog een laatste oproep geplaatst om nog een bedrijf te vinden die het wil runnen (ze kunnen zich voor eind van dit jaar melden). Volgens het artikel zijn ze wel al bezig met plan B namelijk voorbereiding van een aanvraag om te slopen.
Zie https://sofico.org/app/uploads/2023/09/ ... elange.pdf voor de oproep in het Frans voor geïnteresseerden.

Ik vrees dat een nieuw bedrijf eerst al tig geld erin moet steken voor achterstallig onderhoud.

Ik was er half september en heb wat laatste foto's voor het archief gemaakt. Video van onderrazend verkeer heb ik niet geupload.

Linkjes naar foto's. Ik zag niet hoe ik ze direct als foto kan plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mark op do 05 okt 2023, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Omgezet naar afbeeldingen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 05 okt 2023, 19:47

Ik vind het er nog wel redelijk smaakvol uitzien van binnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 05 okt 2023, 21:32

^^
Vooral heel groot, zo'n zaken doen het tegenwoordig steeds minder goed.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 05 okt 2023, 21:47

^^ Tja, je hebt toch die hele brug ter beschikking, wat zou je anders doen? Ik vind het uiteindelijk vaak vooral een aanleiding voor inefficiënt ruimtegebruik, een vorm van werken in de lengte die normaal gesproken niemand zou inzetten voor zijn (weg)restaurant. En dan moet je nog beginnen over structurele uitdagingen met bijvoorbeeld keuken bevoorraden. Over structuur gesproken, weet ook niet of deze structuur misschien ook wel wat groot onderhoud nodig gaat hebben binnenkort?

Het enige brugrestaurant dat ik wel aardig gelukt vind is eigenlijk meer winkel dan restaurant, namelijk Pratteln in Zwitserland. Daar loop je dan nog best aardig doorheen en dan kom je zo af en toe nog iets van eten of drinken tegen. Koffiebar in een hoekje, eten in weer een andere hoek. Boven de weg vooral een prettige gang met aankleding in de vorm van een souvenirwinkel. Maar goed, dat is meer een oplossing dan iets wat op voorhand een zinnig ontwerp was. Het fenomeen brugrestaurant is toch wel iets dat ooit heel vernieuwend was maar waar sinds de jaren tachtig niemand meer warm voor loopt.

Als je hier ooit nog iets wilt: huidige brug slopen en iets mooi lichts van maken (inspiratie: Aire de Troyes langs de Franse A5) en dan een wegrestaurant op moderne standaard aan één kant van de weg. Hoewel deze locatie natuurlijk altijd het structurele nadeel zal behouden dat mensen liever (tank)stoppen in Luxembourg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 okt 2023, 21:53

Het geeft toch ook wel aan wat de kaalslag rond Luxemburg ook tegenwoordig nog betekent. Want zoveel verschillen de brandstofprijzen tussen België en Luxemburg niet meer. Er zijn erg weinig voorzieningen op autosnelwegen rond Luxemburg, je hebt toch wel de combinatie van tankstation + wegrestaurant nodig blijkbaar. Of een locatie bij een afrit waar ook lokaal verkeer naar toe kan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 05 okt 2023, 21:59

Ook zonder benzine-prijsverschil zou ik denken dat de logische plek voor een aire aan de E411 eerder halverwege Brussel in Luxembourg ligt. Voor zakelijke pendelaars tussen de beide hoofdsteden kan dat nog een aardige break geven; die wil je niet zo kort voor je bestemming/na je vertrek. Dat een plek als Aische-en-Refail voor vakantieverkeer wel vroeg komt, en dat Arlon dan beter ligt, dat neem je dan voor lief. Want juist dat vakantieverkeer pak je zo ook niet.

Denk trouwens inderdaad dat een goede Autohof op een afrit hier best uit zou kunnen. Van der Valk zit hier niet voor niets ook ergens.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 05 okt 2023, 22:05

Dit restaurant had ook bijzonder slechte reviews. 2 sterren op Tripadvisor bijvoorbeeld, waarmee het op de 67e en onderste plaats stond van alle restaurants in Arlon.

Als je al het probleem hebt van een locatie nabij Luxemburg, zou je toch verwachten dat ze iets meer hun best zouden doen om mensen te verleiden niet te eten op de plek waar ze tanken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » do 05 okt 2023, 22:32

Ik vond het zelf maar een treurige boel. Ben er zelf een keer gestopt omdat mijn blaas het niet meer tot Luxemburg kon volhouden. Ik dacht toen al van hoe kunnen ze dit draaiende houden.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 05 okt 2023, 22:38

^^ Men zal ook wel in een cirkel zijn gekomen van kwaad naar erger. Kosten hoog, dus slechte prijs-kwaliteit, komen nog minder mensen, ga je nog meer bezuinigen, krijg je kansloze reviews, etc.

Juist door dat kostenniveau lukt een brugrestaurant me echt de laatste plek waar je succesvol kunt zijn in dat “we tanken er niet, maar gaan er wel eten”. Kun je beter een mooie routier naar Frans model voor opzetten. Met een beperkter menu, eerlijke maaltijden, lagere kosten door dat op=op-model. Ergens vlak naast een afrit.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 05 okt 2023, 22:51

Pino schreef: do 05 okt 2023, 21:47
Het enige brugrestaurant dat ik wel aardig gelukt vind is eigenlijk meer winkel dan restaurant, namelijk Pratteln in Zwitserland. Daar loop je dan nog best aardig doorheen en dan kom je zo af en toe nog iets van eten of drinken tegen. Koffiebar in een hoekje, eten in weer een andere hoek. Boven de weg vooral een prettige gang met aankleding in de vorm van een souvenirwinkel. Maar goed, dat is meer een oplossing dan iets wat op voorhand een zinnig ontwerp was. Het fenomeen brugrestaurant is toch wel iets dat ooit heel vernieuwend was maar waar sinds de jaren tachtig niemand meer warm voor loopt.
Wanlin, langs diezelfde E411, vind ik nochtans best een aardig brugrestaurant. Gezelliger en veel drukker dan Hondelange.
Grote voordeel van een brugrestaurant is natuurlijk het feit dat één restaurant vanaf twee verzorgingsplaatsen snel bereikbaar is. In principe is dat heel efficiënt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 05 okt 2023, 23:06

^^
Qua effeciëntie valt er op dat vlak inderdaad wel te pleiten in het voordeel van een brugrestaurant. De nieuwe verzorgingsplaatsen langs de E40 ter hoogte van Heverlee, zijn ook lang en smal, en herbergen ook verschillende ketens zoals Burger King, Starbucks en een tankwinkel. Maar daar heeft men in beide stroomrichtingen van de snelweg dus twee identieke VZP's aangelegd die elkaars spiegelbeelden zijn en dus exact hetzelfde uitbaten. In de noordelijke versie zit nog een extra Ibis-hotel. Maar hoe winstgevend het echt is om 2 Starbuck's en twee BK's te hebben op 300m afstand van mekaar, zo winstgevend kan dat allemaal niet zijn als je weet dat geen enkel van de twee ooit echt uit de voegen barst van het cliënteel. Bovendien is elke weghelft dan nog eens bereikbaar via ... een brug.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 06 okt 2023, 8:44

^^ Het zal winstgevend genoeg zijn om daar met twee losse tenten aan beide kanten te zitten. Ik wil althans maar aannemen dat doorgewinterde aanbieders als Starbucks en Burger King (of hun eveneens doorgewinterde franchisenemers) hun huiswerk wel gedaan hebben.

Je gevoel van inefficiëntie zit in die zin denk ik meer in algemene ruimtelijke ordening: liever één vol (en misschien iets groter) gebouw dat beide kanten van de weg bedient dan twee identieke dozen. Dat kan ik op zich wel plaatsen, maar bij dat uitgangspunt denk ik dat je meer kunt bereiken met een structuur waar je één grote verzorgingsplaats ontwikkelt aan één zijde, en dus verkeer van de “andere kant” onder de weg door geleidt naar de voorzieningen. Langs rustiger snelwegen door leeg gebied is zo’n model bijna een must om economisch haalbare kaarten te hebben voor met name wegrestaurants. Het is voor de 40 jaar oude snelweg bij Arlon een rijkelijk late conclusie, maar als ze daar kozen voor een brugrestaurant om dan beide kanten te bedienen en daarmee een business case te hebben, hadden ze beter een regulier viaduct en een normaal wegrestaurant langs de zijkant in de business case kunnen brengen.

De brug bij Heverlee zal er trouwens zijn gekomen/gebleven omwille van het hotel. Je verhaal doet denken aan Assevillers (Franse A1) met identieke faciliteiten en ook zo’n brug. Maar daar zat aan één kant ook een hotel. Paar jaar terug is de verzorgingsplaats verbouwd en het hotel gesloten; en toen hebben ze de brug ook weggehaald.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 okt 2023, 23:14

Wat tekeningen uit 1989 en 1993.

Oorspronkelijk was dus alleen het brugrestaurant voorzien, de naam was een 'restoroute'. In 1993 werd een plan gemaakt voor een tweede restaurant, zo goed liepen de zaken kennelijk in die tijd.

Het is kennelijk van begin tot eind door AC Restaurant uitgebaat geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 08 okt 2023, 21:31

AC was van oorsprong een Nederlandse keten als ik wikipedia mag geloven. Ze hebben er zelf een beetje een zooitje van gemaakt als je het mij vraagt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/AC_Restaurants

Ik kan me overigens niet herinneren dat de kwaliteit slecht was, maar dat zal dan de laatste jaren hard achteruit gegaan zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 08 okt 2023, 21:45

Duur en matig eten, geen wonder dat er niemand kwam eten.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 08 okt 2023, 22:06

^^ Albert’s Corner, opgericht door Albert Heijn. Maar inmiddels al 25 jaar onderdeel van het Italiaanse Autogrill.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 08 okt 2023, 23:10

waldo79 schreef: zo 08 okt 2023, 21:45 Duur en matig eten, geen wonder dat er niemand kwam eten.
Slechter dan bij vergelijkbare ketens en buffet-tenten langs de snelwegen van Europa? Ik kan mijzelf bij AC niets anders heugen dan koppen koffie (in het bijzonder “laatste koffies voor de grens” op vakanties met mijn ouders, bij Sevenum), maar het was gewoon een businessmodel waar altijd warm eten klaar moest staan aan het buffet. Dat werkt in een vol skigebied, maar op een wat minder drukke locatie als een wegrestaurant ligt dat eten dus te verpieteren. En als klant betaal je ook voor wat wordt weggegooid. Niet zo heel raar dat daarop werd afgehaakt, al vind ik het sterk verschraalde aanbod van moderne Autogrills nou ook niet echt een stop waard.

Kijkend naar de tekeningen gepost door Chris: het gebouw ziet er op Streetview zo uit als een geheel dat je zou denken dat het ook in een keer is neergezet. Maar op zich ook denkbaar dat het één ontwerp was dat in twee fases werd neergezet. Betaal je fase 2 uit de cashflow van de half geopende tent. Dat wil nou niet automatisch zeggen dat de zaken goed gingen in de eerste jaren. Nou ja, goed genoeg om fase 2 van de bouw in te zetten, maar op het halve plan zal de tent niet lang hebben kunnen overleven - dus dan pak je toch maar door.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 08 okt 2023, 23:55

paolie schreef: zo 08 okt 2023, 22:06 ^^ Albert’s Corner, opgericht door Albert Heijn. Maar inmiddels al 25 jaar onderdeel van het Italiaanse Autogrill.
Nu ja, inmiddels alweer 6 jaar opgedoekt.
Pino schreef: zo 08 okt 2023, 23:10
waldo79 schreef: zo 08 okt 2023, 21:45 Duur en matig eten, geen wonder dat er niemand kwam eten.
Slechter dan bij vergelijkbare ketens en buffet-tenten langs de snelwegen van Europa? Ik kan mijzelf bij AC niets anders heugen dan koppen koffie (in het bijzonder “laatste koffies voor de grens” op vakanties met mijn ouders, bij Sevenum), maar het was gewoon een businessmodel waar altijd warm eten klaar moest staan aan het buffet. Dat werkt in een vol skigebied, maar op een wat minder drukke locatie als een wegrestaurant ligt dat eten dus te verpieteren. En als klant betaal je ook voor wat wordt weggegooid. Niet zo heel raar dat daarop werd afgehaakt, al vind ik het sterk verschraalde aanbod van moderne Autogrills nou ook niet echt een stop waard.
Eigenlijk hetzelfde concept als Lunch Garden, dat het trouwens ook moeilijk heeft en al diverse keren overgenomen is. Vooral populair bij bejaarden. Lunch Garden zit ook vaak in de buurt van autosnelwegen en richt zich dus op dezelfde groep als AC Restaurants destijds.

IKEA heeft eigenlijk ook zo'n formule, maar dan in uitgeklede vorm.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 09 okt 2023, 7:25

Bij IKEA is de omloopsnelheid stukken hoger en maakt het restaurant deel uit van de winkelervaring.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 09 okt 2023, 8:20

Alfa schreef: zo 08 okt 2023, 23:55
paolie schreef: zo 08 okt 2023, 22:06 ^^ Albert’s Corner, opgericht door Albert Heijn. Maar inmiddels al 25 jaar onderdeel van het Italiaanse Autogrill.
Nu ja, inmiddels alweer 6 jaar opgedoekt.
AC wordt in België nog steeds geëxploiteerd door Autogrill. In Nederland is AC inderdaad 6 jaar geleden opgedoekt en zijn een aantal vestigingen omgebouwd tot La Place.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 okt 2023, 9:53

^^ Die zijn ook niet langer eigendom van Autogrill, maar gekocht door La Place/Jumbo. Het maakt de AC’s in België tot een wat eenzame formule. Overal rukte de Autogrill op, ook in België werden AC Restaurants als Ruisbroek omgebouwd naar Autogrill (terwijl tenten als Minderhout en Heverlee overgingen naar andere formules), maar langs de Ardense snelwegen bleven de AC’s Arlon, Wanlin en Sprimont over. Best apart eigenlijk.
waldo79 schreef: ma 09 okt 2023, 7:25 Bij IKEA is de omloopsnelheid stukken hoger en maakt het restaurant deel uit van de winkelervaring.
Wordt natuurlijk ook flink gesubsidieerd vanuit de winkel. Men wil graag dat je komt voor de lage prijzen en dan in de winkel blijft hangen. Dat model werkt niet zo in een wegrestaurant.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 09 okt 2023, 10:02

Pino schreef: ma 09 okt 2023, 9:53 ^^ Die zijn ook niet langer eigendom van Autogrill, maar gekocht door La Place/Jumbo. Het maakt de AC’s in België tot een wat eenzame formule. Overal rukte de Autogrill op, ook in België werden AC Restaurants als Ruisbroek omgebouwd naar Autogrill (terwijl tenten als Minderhout en Heverlee overgingen naar andere formules), maar langs de Ardense snelwegen bleven de AC’s Arlon, Wanlin en Sprimont over. Best apart eigenlijk.
Eigendom van Jumbo, maar de exploitatie wordt/werd nog verzorgd door Autogrill. Maar het is overduidelijk een uitsterfconstructie.
Autogrill heeft het in Nederland trouwens ook een tijdje geprobeerd met de Autogrillformule, maar dat was geloof ik niet zo’n succes

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 09 okt 2023, 10:14

Pino schreef: ma 09 okt 2023, 9:53
waldo79 schreef: ma 09 okt 2023, 7:25 Bij IKEA is de omloopsnelheid stukken hoger en maakt het restaurant deel uit van de winkelervaring.
Wordt natuurlijk ook flink gesubsidieerd vanuit de winkel. Men wil graag dat je komt voor de lage prijzen en dan in de winkel blijft hangen. Dat model werkt niet zo in een wegrestaurant.
Toch is de IKEA-manier denk ik de enige wijze waarop zo'n buffetformule kan slagen. Je hebt een continue stroom van mensen, dus het eten wordt niet slecht op zo'n warmhoudplaatje. En de onderdelen die vers bereid worden (zoals vlees en friet) worden continu aangeleverd. Dus je hebt als gast niet het nadeel dat je uiteindelijk nog minutenlang met je dienblad staat te dralen terwijl een kok iets klaar moet maken. Het enige probleem is dat IKEA op drukke dagen wat ten onder gaat aan het eigen succes, omdat er te veel mensen tegelijk zijn.

Maar bij wegrestaurants, Lunch Gardens, of restaurants in warenhuizen met zo'n buffetsysteem, krijg je toch meestal lauw en slap eten, voor uiteindelijk nog best wel een hoge prijs. Ik denk dat die beter over kunnen gaan op zo'n bestelsysteem als bij McDonald's, dat je je bestelling ingeeft en betaalt, en er vervolgens iemand dat naar je tafel komt brengen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 okt 2023, 10:41

^^ Nou ja, het belangrijkste van McDo en co. is dat ze maaltijden hebben die ze binnen twee minuten klaar kunnen hebben. Of ze hem dan naar je tafel komen brengen of dat je moet wachten aan de counter, maakt niet heel veel uit. Nou weet iedereen dat je daar een weinig voedzame maaltijd voor terugkrijgt, maar je kunt er even op door, neemt deze "hit" en "morgen eten we weer een fatsoenlijke maaltijd". Een wegrestaurant in oude stijl kon nog met een redelijk voedzame maaltijd komen, maar je moet voorbereiden om het allemaal op tafel te kunnen hebben in de tijd die de weggebruiker ervoor over heeft (die door de concurrentie van de fastfood-ketens ook omlaag is gegaan). En dat betekent ook dat je eten laat verpieteren, in een markt waar concurrentie van die fastfood-ketens het verrekt moeilijk maakt om te overleven.

Autogrills draaien in Italië best goed op het model "kop koffie aan de bar" met panini die je aan de bar kunt kopen. Maar als je eerlijk bent is het "zitgedeelte" daaromheen, waar je dan een (kleine) menukaart hebt, al jaren achteruit aan het gaan. Ze worden kleiner en leger, maar het merk Autogrill heeft dan nog een redelijke naam vanwege de bars en de best grappige winkeltjes (hoewel: die gaan me ook knap tegenstaan). Het zitgedeelte en het menu lijken in helemaal niets meer op de Pavesi-restaurants uit de hoogtijdagen van de wegrestaurants. En in andere landen zie je met de wegrestaurants niet anders - vaak alleen zonder de sfeer van Italiaanse koffie aan de bar. Kijk je naar Frankrijk, waar Autogrill behoorlijk verspreid is, dan zie je op Autogrill-locaties vaak het moderne foodcourt met daaromheen allerlei counters van Burger King, EKI, Starbucks etc, en dan is er nog een klein gedeelte voor de Autogrill zelf. Het (vooral door Km357 betreurde) verdwijnen van de oude L'Arches is hier natuurlijk ook tekenend, terwijl in Duitsland de Serways-formule ook maar weinig anders brengt. Misschien dat een Duitse salad bar of een Bockwurst eigenlijk nog wel iets brengt dat beter past bij de wensen van een automobilist op doorreis dan Frans/Italiaanse Autogrill-keuken (of oude stijl AC Restaurants) - en dat valt dan ook nog redelijk te beprijzen.

Dus ja, een strijd die je niet kunt winnen met je oude AC Restaurant. Hier hebben ze nu de handdoek in de ring geworpen. Gaat met Sprimont en Wanlin nu onvermijdelijk hetzelfde gebeuren? Of is dit ergens een zegen voor met name Wanlin, wat al aardig opnieuw is ingericht en al redelijk op dat foodcourt-model zit met een Starbucks en een Pizza Hut? Arlon opdoeken, des te meer klandizie in Wanlin?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 09 okt 2023, 11:37

Pino schreef: ma 09 okt 2023, 10:41 ^^ Nou ja, het belangrijkste van McDo en co. is dat ze maaltijden hebben die ze binnen twee minuten klaar kunnen hebben. Of ze hem dan naar je tafel komen brengen of dat je moet wachten aan de counter, maakt niet heel veel uit. Nou weet iedereen dat je daar een weinig voedzame maaltijd voor terugkrijgt, maar je kunt er even op door, neemt deze "hit" en "morgen eten we weer een fatsoenlijke maaltijd". Een wegrestaurant in oude stijl kon nog met een redelijk voedzame maaltijd komen, maar je moet voorbereiden om het allemaal op tafel te kunnen hebben in de tijd die de weggebruiker ervoor over heeft (die door de concurrentie van de fastfood-ketens ook omlaag is gegaan). En dat betekent ook dat je eten laat verpieteren, in een markt waar concurrentie van die fastfood-ketens het verrekt moeilijk maakt om te overleven.
Het klassieke wegrestaurant, zoals je de ouderwetse Van der Valk of Goudreinet met bediening aan tafel vroeger heel veel had, is op zich ook wel een ander type dan de buffetrestaurants van AC altijd al waren. AC richtte zich toch op een enigszins vergelijkbare doelgroep als McDonald’s nu. Weinig wachttijd, voorspelbaar menu, stabiele kwaliteit en betaalbaar eten. Met het voordeel dat je een wat hogere standaard had dan McDonald’s of de snackbar. Als de pijlers van de kwaliteit en de betaalbaarheid wegvallen, dan is het ook wel logisch dat het hele model niet meer werkt. Ik zou ook niet weten hoe je dit structureel kan omdraaien, maar ik geloof ook niet zo dat de markt voor een vlotte en goede maaltijd langs de snelweg helemaal verdwenen is, dus ik zou zeggen: terug naar de tekentafel, en kijk hoe het wel kan.