[E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg
Nee, dat lijkt me een recept voor verloedering, maar met een winkelcentrum eromheen zou het kunnen werken.
-
- 4x3 autosnelweg

In Nederland hebben we ergens makkelijk praten in de zin dat er voldoende pachters te vinden zijn voor tankstations, waar we dan op kunnen vertrouwen om geen toilethuisjes aan te bieden. Hier zitten we in een gebied waar men al jaren moeite heeft om pachters te vinden. Dan vind ik dat de overheid als wegbeheerder wat meer zijn best moet gaan doen. Het punt is ergens ook dat niets aanbieden zijn eigen vormen van sociale onveiligheid gaat opleveren.
Die gedachte kwam in deze draad al vaker voorbij. Maar dat gebeurt dan niet op grond van de wegbeheerder van de E411. SOFICO kan daarom nooit leidend zijn bij de ontwikkeling, hoogstens faciliteren met bewegwijzering vanaf de snelweg.
Er zit inderdaad wat meer laagdrempeligheid in een plek die je ontwikkelt op een afrit. Meer ruimte om de ruimte naar eigen inzicht in te delen ipv vastzitten aan de vorm van een verzorgingsplaats. En geen lange lijst met minimale service levels van de wegbeheerder (voor een Duitse Autohof heb je er trouwens wel een paar). Met een gemeente valt sowieso wellicht makkelijker te dealen dan met een SOFICO.
Overigens heb je langs de Ardense snelwegen op een aantal punten best acceptabele wegrestaurants (de tentjes op Baraque de Fraiture langs de E25 bijvoorbeeld) en tanks. Dat is dan geen Autohof-concept, maar losse tanks kunnen langs bijvoorbeeld Spaanse snelwegen ook bewegwijzerd staan. En horeca nabij afritten geven we in Nederland al sinds jaar en dag aan. Beide vormen van bewegwijzering zijn mogelijk wanneer weggebonden voorzieningen over langere tijd ontbreken (lees: geen pachters zijn gevonden voor verzorgingsplaatsen). Het lijkt me hoog tijd dat SOFICO daar iets mee gaat doen, ook om bijvoorbeeld mogelijke exploitanten een laatste zetje te kunnen geven om van start te gaan.
-
- dorpsstraat
Onderaan dit artikel: https://www.lavenir.net/regions/luxembo ... RM4WBFFKM/
Nederlandse vertaling van dat stukje artikel:
Nog steeds na een vraag van Anne-Catherine Goffinet liet minister Henry weten dat “de raad van bestuur van Sofico zojuist het aanbod heeft goedgekeurd om permanente sanitaire voorzieningen te bouwen aan de Aire de Nutons, aan de E25. Er wordt ook een project bestudeerd voor het Aubange grensgebied. ”
-
- 4x3 autosnelweg

-
- dorpsstraat

Ik vergiste me eigenlijk, ik dacht dat die al bestaande plannen aan de Aire de Nutons een vergoeding waren voor als de Aire de Hondelange gesloopt zou worden.
-
- 2x2 autosnelweg
Dan nog is het plaatsen van een WC-blok niet hetzelfde als het onderhouden.
-
- dorpsstraat
Ik snap trouwens eigenlijk niet waarom dat ze die toiletten aan de E25/A26 bij Aire de Nutons weg gehaald hebben maar aan de E42/A27 bij Aire de Polleur lieten staan.
Waarschijnlijk zal het afhangen van de wegbeheerders afdeling aan de E25/A26 die van afdeling Namen en die aan de E42/A27 afdeling Verviers.
Waarschijnlijk zal het afhangen van de wegbeheerders afdeling aan de E25/A26 die van afdeling Namen en die aan de E42/A27 afdeling Verviers.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Merkwaardig dat je Frankrijk noemt, want daar zijn de parkeerplaatsen met losse toiletten echt werkelijk verschrikkelijk ranzig en bovendien over het algemeen door de wegbeheerder afgesloten. In Nederland trouwens ook, al heb ik daar het idee dat men (Rijkswaterstaat) bang is dat het homo-ontmoetingsplaatsen worden, en daar snap ik niet zo goed het probleem van. Zolang de deur maar op slot kan hebben anderen daar niet zoveel last van lijkt me.Pino schreef: Als je naar de toiletten kijkt op onbemande verzorgingsplaatsen in Duitsland, Oostenrijk of Frankrijk zie je dat je die verloedering redelijk effectief kunt tegengaan
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- dorpsstraat

Alleen is dat al beter dan die Franse rustplaatsen met die (Turkse) hurktoiletten.
Ooit is er eens een voet van iemand vast komen te zitten in dat ronde gat waardoor dat het kapot geboord moest worden.
Afdeling Verviers onderhoud dat anders wel goed (denk ik), ze overschilderen zelfs de illegale grafitti.
-
- expressweg
Vroeger was dit zo inderdaad. De laatste jaren is het echter verbeterd. Bijna altijd open en, naar omstandigheden, niet al te vies. Vergelijkbaar met Duitsland.Vinny schreef: Merkwaardig dat je Frankrijk noemt, want daar zijn de parkeerplaatsen met losse toiletten echt werkelijk verschrikkelijk ranzig en bovendien over het algemeen door de wegbeheerder afgesloten
Je ziet de schoonmaakploeg van Area, Sanef of APRR ook regelmatig aan het werk.
Laatst gewijzigd door paolie op zo 29 okt 2023, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb toch zelf het idee dat het meer te maken heeft met het schoonmaakregime dan met het feit dat mensen in Frankrijk ranziger zijn of zouden zijn. Bijna alle publieke voorzieningen in Frankrijk komen immers verwaarloosd over, zeker als je dat vergelijkt met de Nederlandse standaard.
-
- 4x5 autosnelweg
Ah dat kan inderdaad. Ik ga in Frankrijk alleen nog naar de WC bij geëxploiteerde rustplaatsen en die zijn meestal wel goed.paolie schreef: ↑zo 29 okt 2023, 21:16Vroeger was dit zo inderdaad. De laatste jaren is het echter verbeterd. Bijna altijd open en, naar omstandigheden, niet al te vies. Vergelijkbaar met Duitsland.Vinny schreef: Merkwaardig dat je Frankrijk noemt, want daar zijn de parkeerplaatsen met losse toiletten echt werkelijk verschrikkelijk ranzig en bovendien over het algemeen door de wegbeheerder afgesloten

-
- expressweg
De gemiddelde verzorgingsplaats langs een Franse tolweg vind ik toch van hoger niveau qua onderhoud en netheid dan bij ons. Met als kanttekening dat ik nu wel de absolute piekdrukte tijdens het hoogseizoen even buiten beschouwing laat.
-
- 4x5 autosnelweg
Dan praten we denk ik langs elkaar heen, want tolwegen zijn in het beheer van een private onderneming. Opmerkelijk is de kwaliteit daarvan in Franrkijk vaak veel beter, dat merk je aan de kwaliteit van het asfalt. Hoe dat dan met verzorgingsplaatsen specifiek zit weet ik niet, kan zijn dat de tolmaatschappij toch strenger is in het handhaven van een bepaalde kwaliteit en eerder boos wordt op een schoonmaakbedrijf dat er met de pet naar gooit dan de gemiddelde DIR.
-
- expressweg
Langs de niet-tolwegen is het inderdaad veel meer een gok wat je tegen gaat komen.
Zijn er in Nederland eigenlijk überhaupt vzp’s met toiletten die door RWS beheerd worden? Ik ken ze eerlijk gezegd niet?
Zijn er in Nederland eigenlijk überhaupt vzp’s met toiletten die door RWS beheerd worden? Ik ken ze eerlijk gezegd niet?
-
- 4x5 autosnelweg
Ja en het is misschien ook beter geworden: het is al weer tien jaar geleden dat ik in een wc was die zo smerig was dat ik mijn ergste vijand er niet heen zou willen sturen. Sindsdien ga ik in Frankrijk gewoon alleen naar de WC bij grotere winkelcentra en wegrestaurants, en daar is het over het algemeen prima te doen 

-
- 4x3 autosnelweg
Als ik zeg dat ik de wc’s op Franse onbemande verzorgingsplaatsen goed genoeg vind, doel ik op die van tolwegen. De tolmaatschappijen hebben gewoon schoonmaakdiensten in permanente inzet. Wat redelijk hetzelfde is als wat je in Duitsland ziet. Op niet-tolwegen heb ik uiteindelijk te weinig ervaring, maar het zijn verzorgingsplaatsen met matige reputatie.
-
- expressweg
Ja, dat is precies wat ik hier zegPino schreef: ↑zo 29 okt 2023, 22:28Als ik zeg dat ik de wc’s op Franse onbemande verzorgingsplaatsen goed genoeg vind, doel ik op die van tolwegen. De tolmaatschappijen hebben gewoon schoonmaakdiensten in permanente inzet. Wat redelijk hetzelfde is als wat je in Duitsland ziet. Op niet-tolwegen heb ik uiteindelijk te weinig ervaring, maar het zijn verzorgingsplaatsen met matige reputatie.

paolie schreef: ↑zo 29 okt 2023, 21:16Vroeger was dit zo inderdaad. De laatste jaren is het echter verbeterd. Bijna altijd open en, naar omstandigheden, niet al te vies. Vergelijkbaar met Duitsland.Vinny schreef: Merkwaardig dat je Frankrijk noemt, want daar zijn de parkeerplaatsen met losse toiletten echt werkelijk verschrikkelijk ranzig en bovendien over het algemeen door de wegbeheerder afgesloten
-
- 4x3 autosnelweg
Reageerde meer als aanvulling naar Vinny toe. Wist zelf niet helemaal zeker of je nou ook schreef over onbemande verzorgingsplaatsen, maar het was duidelijk dat we min of meer op één lijn zaten.
Weet niet goed hoe het precies ging in het wat verdere verleden. Ik reed toen een stuk minder door Frankrijk dan nu, maar ik heb Duitsland ook ten goede zien veranderen, dus kan een beetje gokken. Uiteindelijk is het punt bovenal dat het kán: wc’s op onbemande verzorgingsplaatsen in acceptabele staat houden. Behalve de metalen die ze tegenwoordig gebruiken, bedacht ik mij in Frankrijk laatst ook dat de feedback-knopjes die je daar altijd op de toilethuisjes ziet ideaal zijn. Als er op een dag te vaak op de rode knop wordt gedrukt, kun je zo iemand langs sturen. Je kunt er vast ook wel een contractuele KPI aan koppelen met je schoonmaakbedrijf (en daar kom je dan vast uit op iets dat Vinny terloops noemde: een privaat tolbedrijf zal sneller geneigd zijn een boos telefoontje te plegen dan een DIR).
-
- expressweg
Bij Sterpenich bijvoorbeeld, waar al een IKEA en Decathlon liggen.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg

Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 4x3 autosnelweg

Maar je moet ze kennen, want ze staan niet bewegwijzerd vanaf de snelweg en er staan niet eens reclameborden of -zuilen. En dat is een punt waar ik vind dat SOFICO iets aan bewegwijzering zou moeten neerzetten. Ze kunnen wat mij betreft de Spaanse regel van stal halen: als het voorgaande tankstation langs de weg tenminste X kilometer achter je ligt en de volgende tenminste Y kilometer voor je, mogen tankstations binnen Z kilometer van afritten worden aangegeven. (verdere uitwerking: zie Spaanse richtlijn, figura 46 en 47).
-
- dorpsstraat
Blijkbaar waren er vroeger restaurants aan de N4, maar die zijn bijna allemaal gesloten na de opening van de E411(-E25)/A4.
-
- expressweg
Wat mij betreft zou het prima zijn als alle tankstations en/of restaurants die direct aan een afritcomplex gelegen zijn op subtiele manier (dus bijvoorbeeld alleen met een klein pictogram) bewegwijzerd worden. Dan zou je in Nederland in ieder geval af zijn van de willekeur in bewegwijzering die er nu heerst en in Wallonië zorgen voor minder lange afstanden tussen voorzieningen. Ik zou daar dan wel een paar voorwaarden aan stellen:
- Maximaal 500 meter vanaf een afritcomplex gelegen en voorzien van ruime parkeergelegenheid
- Tankstation en/of restaurant moeten openbare toiletvoorzieningen aanbieden (hoeft niet gratis)
- Tankstations moeten minimaal voorzien zijn van nachtautomaat
- Restaurants moeten ruime openingstijden hanteren (ontbijt, lunch, avondeten) en gericht zijn op breed publiek
- Hotels bij afritten zou ik niet meer aangeven. Kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die lukraak naar een hotel rijden
- Maximaal 500 meter vanaf een afritcomplex gelegen en voorzien van ruime parkeergelegenheid
- Tankstation en/of restaurant moeten openbare toiletvoorzieningen aanbieden (hoeft niet gratis)
- Tankstations moeten minimaal voorzien zijn van nachtautomaat
- Restaurants moeten ruime openingstijden hanteren (ontbijt, lunch, avondeten) en gericht zijn op breed publiek
- Hotels bij afritten zou ik niet meer aangeven. Kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die lukraak naar een hotel rijden
Laatst gewijzigd door paolie op ma 30 okt 2023, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
Eind september een keer voor een plaspauze gestopt bij Dreihütten in Lommersweiler. Dat is ook vooral op vrachtwagens gericht, maar er is een uitgebreide winkel naast het tankstation en een restaurant. Men spreekt er zelfs Nederlands.
Vanuit Duitsland wordt er met een zij het wat vergeeld affiche reclame gemaakt, maar niets vanuit de wegbeheerder. En dan ben je al zo'n 100 km geen VZP tegengekomen.
Vanuit Duitsland wordt er met een zij het wat vergeeld affiche reclame gemaakt, maar niets vanuit de wegbeheerder. En dan ben je al zo'n 100 km geen VZP tegengekomen.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik denk dat in Spanje vrij bewust wordt gekozen voor alleen bewegwijzeren wanneer er geen weggebonden voorzieningen in de buurt zijn, omdat men meent dat bewegwijzering van niet-weggebonden voorzieningen de onderneming van weggebonden voorzieningen kan schaden. En dat raakt dan meteen weer aan de verpachtbaarheid van verzorgingsplaatsen. Ik snap erg goed dat voorrang wordt gegeven aan verpachtbare verzorgingsplaatsen, dus dat beperkt je dan in het idee dat je 'alles' nabij een afrit bewegwijzert.
In Nederland oogt de situatie inderdaad vrij willekeurig. Als ik het goed begrijp, gold er ooit een regel dat, waar over langere afstand geen weggebonden voorzieningen konden worden aangeboden (in de praktijk kwam dat alleen voor met wegrestaurants), niet-weggebonden voorzieningen nabij afritten konden worden bewegwijzerd met kleine pictogrammen. Op enig moment werden dat complete serviceborden met naam van het bedrijf en openingstijden, maar daarna is al vrij snel besloten dat die bewegwijzering niet langer nodig zou zijn. Bedrijven die toen al vanaf de snelweg bewegwijzerd waren, hielden echter hun borden. Gevolg is dus dat we in Nederland een bepaald geschakeerd beeld hebben voor soortgelijke horeca: horeca bewegwijzerd met een klein pictogram, horeca met een servicebord en horeca die pas later is ontstaan en nooit meer bewegwijzerd kan worden. Ik snap de redenering over verworven rechten, maar voor de weggebruiker levert het een totaal willekeurig geheel op waar je als ter plaatse onbekende verrekt weinig aan hebt. Met name alles wat er zo vanaf 2000 aan fastfood-tenten op afritten is komen te zitten, heeft nul bewegwijzering, terwijl het wel aan alle criteria zou voldoen.
Overigens op grote lijnen eens met je criteria. Maar uiteindelijk moet je komen tot een systeem waar je in "onderbediende" gebieden kan worden verteld wat er wél ligt. De lat moet niet te hoog komen liggen. Bij het Duitse model loop je er uiteindelijk tegenaan dat de grote snelwegen, die al ruim voorzien waren, er de Autohöfe bij hebben gekregen, terwijl in de leegte van een A60 door de Eifel iets niet kan worden bewegwijzerd omdat er niet voldoende vrachtwagenparkeerplaatsen zijn. Behalve hotels zou ik trouwens ook campings niet langer willen bewegwijzeren vanaf de snelweg. Is iets zeer Nederlands volgens mij.
-
- expressweg
Er wordt gesproken over de Aire de Hondelange waar ook al geen tankstation is, dus ik zat in die buurt te kijken.Pino schreef: ↑ma 30 okt 2023, 8:11Da’s alleen een plek waar je al vlak voor de Luxemburgse Aire de Capellen zit. Behalve dat daar dus niemand zal gaan tanken, voegt dat uiteindelijk niets toe waar je praat over de lange afstanden tussen de voorzieningen in de Ardennen. Ga je van 134 kilometer tussen Sprimont en Capellen naar 128 tussen Sprimont en Sterpenich (en naar 92 vanaf E411-aire Wanlin).
Anders heb je nog een truckstop bij Habay (17 km voor Hondelange) of een bij Longlier (42 km voor Hondelange). Allemaal ook geen uitnodigende plekken, maar je kunt er wel wat van maken.
Maar misschien bewijst dit wel de overbodigheid van Hondelange.
-
- Moderator
Hoe spreek je Hondelange eigenlijk uit?
De 'h' valt in het Frans weg en -lange (een veel voorkomende suffix in die streek) is in het Frans volgens mij vergelijkbaar met -orange in jus d'orange?
De 'h' valt in het Frans weg en -lange (een veel voorkomende suffix in die streek) is in het Frans volgens mij vergelijkbaar met -orange in jus d'orange?