[E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg

-
- autoweg
Het klopt was Chris zegt. Al weet ik dat een Nederlander 'Jus d'orange' anders uitspreekt dan een Fransman.
In tekst is het heel moeilijk om uit te leggen hoe iets uitgesproken moet worden. De vraag deed me hieraan denken:
- Zoals het niet moet: op 1:10: https://www.youtube.com/watch?v=EC6XcyBDppA&t=1s
- Zoals het wel moet: op 0:10: https://www.youtube.com/watch?v=aMve6qNWq04&t=9s
In tekst is het heel moeilijk om uit te leggen hoe iets uitgesproken moet worden. De vraag deed me hieraan denken:
- Zoals het niet moet: op 1:10: https://www.youtube.com/watch?v=EC6XcyBDppA&t=1s
- Zoals het wel moet: op 0:10: https://www.youtube.com/watch?v=aMve6qNWq04&t=9s
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- expressweg
-
- dorpsstraat
Veel Vlamingen maken de fout door:
Liège en Wavre te zeggen met e op het einde terwijl het zonder is.
Zie de video in dit nieuwsartikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/23 ... aar-liege/
De juiste uitspraken: 0:08 0:45.
De foute uitspraken: 0:45 0:52.
Dan nog een ander voorbeeld:
'Houffalize' dat spreek je uit als 'oefaliez'.
Liège en Wavre te zeggen met e op het einde terwijl het zonder is.
Zie de video in dit nieuwsartikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/23 ... aar-liege/
De juiste uitspraken: 0:08 0:45.
De foute uitspraken: 0:45 0:52.
Dan nog een ander voorbeeld:
'Houffalize' dat spreek je uit als 'oefaliez'.
-
- 2x2 autosnelweg

Hier in de streek eigenlijk niet - als men al de Franse benamingen gebruikt. Misschien dat dat in andere dialecten en spreektalen anders verloopt.
-
- expressweg
-
- 2x4 autosnelweg
Wat de uitspraak van de eind e in bv Liège betreft is het een beetje zoals bij ons de eind-n in bv Antwerpen door sommigen wel en door sommigen niet uitgesproken wordt.
-
- 4x3 autosnelweg

Wat betreft de plaatsen eindigend op -ange zijn Nederlandstaligen denk ik al snel geneigd om dat heel netjes uit te gaan spreken als twee lettergrepen an-zje terwijl het in het Frans al snel wordt samengetrokken naar anzj. In de tussentijd zal men je niet snel vermanend aankijken vanwege foute uitspraak als je er nog echt twee lettergrepen van maakt.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat mag ook wel zo wezen, langs de tolweg in FR zijn er bedrijven die de boel opkuisen, vaak onder de naam van de concessie maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Vaak met de Kärcher hogedrukreiniger ook trouwens. Want wat sommige "mensen" uitspoken tart iedere verbeelding.
Correct punt, dat was zelfs niet de insteek van m'n post, maar je hebt volledig gelijk. Een beetje bedrijf kan gerust een case maken om de boel te onderhouden en tegelijk zichzelf in stand te houden/winst te maken.Pino schreef: ↑zo 29 okt 2023, 20:03Kan ook iets zijn van schade die ooit is ontstaan op Aire de Nutons, en vervolgens gedoe om die verholpen te krijgen. Uiteraard een waar woord van Km357: ze zullen daar toch met voldoende regelmaat iemand langs moeten sturen om het schoon te houden. Zorg voor wat meer van dit soort huisjes op het Ardense netwerk en je krijgt nog eens iets van een interessant onderhoudscontract waar wel iemand op wil bieden.
-
- dorpsstraat
Als ze Wavre zeggen dan hoor ik er een hele kleine e klank, zeg maar een soort van afgekapte e.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Het Frans heeft ook een uitspraak en woordbeeld die vaak niet helemaal in dezelfde verhouding staan als in het Nederlands, met name naar de uitgang van het woord. Als je een Nederlander Franse plaatsnamen laat horen, en ze zou laten opschrijven op een manier die nog enigszins logisch in het Frans past, kom je waarschijnlijk op uitkomsten als Ren, Trois, Bordo, Angé of Limoche. Zo wordt het niet geschreven, en als je dan niet weet wat het moet zijn, is de kans groot dat er iets anders uitkomt.Pino schreef: ↑ma 30 okt 2023, 20:04De uitspraak van zo’n laatste letter wil ook nog wel eens afhangen van het woord dat volgt. Dat geldt voor Nederlands en Frans. In het Frans kan zo’n e ook ineens een soort ehhh worden, een bruggetje terwijl je zoekt naar hoe je zin verder gaat.
Wat betreft de plaatsen eindigend op -ange zijn Nederlandstaligen denk ik al snel geneigd om dat heel netjes uit te gaan spreken als twee lettergrepen an-zje terwijl het in het Frans al snel wordt samengetrokken naar anzj. In de tussentijd zal men je niet snel vermanend aankijken vanwege foute uitspraak als je er nog echt twee lettergrepen van maakt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x3 autosnelweg
Al rijden ze rond in Vinci-busjes en dragen ze Vinci-overalls, dat soort schoonmakers zijn vaak afkomstig van externe dienstverleners. Net zoals kantinemedewerkers (en samen hebben ze een goede stroom rechtspraak opgeleverd op het leerstuk "overgang van onderneming").
-
- 2x2 autosnelweg

Jammer toch, al dat geld dat verdwijnt in onderaannemingen en geen kwaliteit dient aant te tonen.
-
- 4x3 autosnelweg

Zie het ook niet als problematisch dat er geld in de zakken verdwijnt van onderaannemers. Het alternatief is dat het geld in de zakken komt van de aandeelhouders van de concessionair nietwaar? Het werk moet onder de concessie nu eenmaal worden verricht. Mits degenen die het werk doen netjes worden betaald en behandeld van mijn tolgeld, boeit de verdere constructie me niet enorm. En net zoals kantoren meestal schoonmakers extern inhuren, zal het voor de concessionair goedkoper zijn om in te huren bij een groot schoonmaakbedrijf dan zelf te gaan klussen,
-
- 2x2 autosnelweg
Ik had het moeten verduidelijken, da's waar.
Als een concessie in onderaanneming iemand aanvaardt voor het kuisen is het gewoon uitbesteed. Dat kan goed gaan, maar ook een stuk minder. Als het goed gaat kan dat structureel lang volgehouden worden maar in het andere geval loopt het eerst een tijdje slecht voor het onder de aandacht komt van de concessiehouder. Die moet dan gaan handelen, en iemand anders vinden. En het hele verhaal herbegint weer. Het resultaat is vaak dat het heel lang fout gaat vooraleer de concessiehouder tot de conclusie komt dat ze beter hun eigen personeel inzetten, die ze veel directer kunnen opvolgen.
Op kleine schaal zie ik het hier in ons appartement ook. De conciërge is een prima kerel die z'n werk heel goed doet, maar als er een onderaanneming komt als hij met verlof is, is het maar half werk dat nochtans duur genoeg betaald wordt. En iedere keer probeert men met een andere firma het beter te doen, maar dat is vooralsnog zonder resultaat geweest. Gewoon omdat zulke tijdelijke contracten er niet echt hard toe doen, want er is werk in overvloed en men vindt altijd wel een andere post.
Als een concessie in onderaanneming iemand aanvaardt voor het kuisen is het gewoon uitbesteed. Dat kan goed gaan, maar ook een stuk minder. Als het goed gaat kan dat structureel lang volgehouden worden maar in het andere geval loopt het eerst een tijdje slecht voor het onder de aandacht komt van de concessiehouder. Die moet dan gaan handelen, en iemand anders vinden. En het hele verhaal herbegint weer. Het resultaat is vaak dat het heel lang fout gaat vooraleer de concessiehouder tot de conclusie komt dat ze beter hun eigen personeel inzetten, die ze veel directer kunnen opvolgen.
Op kleine schaal zie ik het hier in ons appartement ook. De conciërge is een prima kerel die z'n werk heel goed doet, maar als er een onderaanneming komt als hij met verlof is, is het maar half werk dat nochtans duur genoeg betaald wordt. En iedere keer probeert men met een andere firma het beter te doen, maar dat is vooralsnog zonder resultaat geweest. Gewoon omdat zulke tijdelijke contracten er niet echt hard toe doen, want er is werk in overvloed en men vindt altijd wel een andere post.
-
- 4x3 autosnelweg

Op de kleinere schaal van drie parkings langs Ardense snelwegen is het risico een stuk minder denkbeeldig. Aan de andere kant: als SOFICO zijn schoonmakers zelf moet werven en selecteren, en voor vervanging moet zorgen wanneer er toevallig iemand ziek is of op vakantie gaat, is dat ook een recept voor verslonzing. Dus het is of je door de hond of door de kat wordt gebeten. Mede daarom de gedachte dat je er maar beter een contract met zekere omvang van kunt maken.
Even vlug over de duim rekenend: de onderbediende Waalse snelwegen lijken me alles ten zuiden van de E42/E40-route Mons-Aachen, plus de E25 Visé-Cheratte en de A54. De N5 is dan geen snelweg, maar zou ik wel meenemen (evenals, voor de goede orde, de A28 bij Aubange). Op de E25 hoef je echter niets te doen in de omgeving van de bestaande stop van Sprimont, als we er vanuit gaan dat Autogrill daar niet de stekker uit zal halen. Je praat hier over een kleine 400 kilometer snelweg. Als je iedere 25 kilometer een plasmogelijkheid wilt aanbieden, moeten er iets van 30 toilethuisjes komen. 30 toilethuisjes exploiteren lijkt me dan wel een contract met voldoende omvang dat de onderaannemer zijn best gaat doen (ook omdat de Waalse overheid natuurlijk wel wat meer schoonmaakcontracten in de aanbieding heeft).
-
- 4x5 autosnelweg
Het schoonhouden van toiletten is geen kerntaak van de wegbeheerder, of de werknemers nou direct onder SOFICO vallen of niet. Het is bovendien een vrij dure inzet van personeel zeker als er ook een vorm van toezicht bij komt kijken. Als ze er in Wallonië gelukkig van denken te worden mogen ze het van mij best doen, maar ik vrees dat zoiets binnen de korste keren wordt wegbezuinigd en er voor de weggebruiker slechts vieze danwel gesloten toiletten overblijven. Mijn advies is dus: niet doen. Probeer gewoon de bestaande faciliteiten beter te ontsluiten of te bewegwijzeren en geef eventueel aparte concessies uit voor grotere verzorgingsplaatsen waar een exploitant ook geld kan verdienen met bijv. winkels, restaurants of iets dergelijks.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg

De oplossing "ontsluit bestaande faciliteiten beter" werkt niet als de bestaande faciliteiten er niet zijn. Waar ik eerder schreef over tank- en eetgelegenheden op korte afstand van de snelweg, die met bewegwijzering vanaf de snelweg kan worden aangegeven, lijkt het me veel moeilijker om ook vol te houden dat je daarmee adequate sanitaire voorzieningen aanbiedt langs de snelweg. En "geef aparte concessies uit voor een bemande verzorgingsplaats en laat die dan de voorziening aanbieden" loopt vast op het feit dat Wallonië op de bewuste 400 kilometer snelweg al jaren geen pachters kan vinden. Kunnen ze misschien de eisen wat omlaag gooien waaraan pachters moet voldoen, maar ook daar zit maar beperkte rek in om de mededinging niet totaal te verstoren.
-
- dorpsstraat
Een zogezegd: "historisch zwakke overheid", Wallonië was vroeger rijker dan Vlaanderen.Pino schreef: ↑di 31 okt 2023, 20:43Je omschrijving hoe bepaalde voorzieningen langzaam kunnen worden wegbezuinigd is natuurlijk helemaal juist. Kans bestaat dat dat risico zich in een regio met een historisch zwakke overheid ook wat sneller verwezenlijkt dan in bijvoorbeeld Duitsland of Oostenrijk. Maar je alternatief is geen alternatief, vrees ik.
Wallonië was vroeger de meest welvarende regio van België, en veel Vlamingen verhuisden er toen naartoe voor een welvarend leven.
-
- 4x3 autosnelweg

(en zelfs in de dagen van maximale welvaart waren het in Wallonië tot op behoorlijke hoogte de grote industriëlen die bepaalden wat er gebeurde, waarbij de overheid zich voornamelijk beperkte tot hen hun gang laten gaan)
-
- 4x5 autosnelweg
Als er geen pachters zijn voor voorzieningen langs de snelweg, dan is dat omdat deze niet rendabel te exploiteren zijn. Nu kun je invoeren dat gebruikers 50 cent of 1 euro moeten betalen voor het toiletbezoek, maar dan is het nog steeds niet rendabel. Daar moet dus permanent extra geld heen.Pino schreef: ↑di 31 okt 2023, 20:43 En "geef aparte concessies uit voor een bemande verzorgingsplaats en laat die dan de voorziening aanbieden" loopt vast op het feit dat Wallonië op de bewuste 400 kilometer snelweg al jaren geen pachters kan vinden. Kunnen ze misschien de eisen wat omlaag gooien waaraan pachters moet voldoen, maar ook daar zit maar beperkte rek in om de mededinging niet totaal te verstoren.
Een klein voorbeeldje uit mijn achtertuin: vroeger stonden er bij station Sneek ook openbare toiletten die door de gemeente geëxploiteerd werden, maar omdat er volgens de gemeenteraad te veel belastinggeld heen ging is de voorziening weggehaald. Nu kunnen reizigers alleen nog in het modelspoormuseum gebruik maken van het inpandige toilet.
-
- 4x3 autosnelweg

Of het ook werkt? Binnen winkelcentra werken dat soort 2Theloo's natuurlijk als een dolle, terwijl ik in het buitenland ook wel eens toilethuisjes op straat heb gezien die je tegen betaling kon openen. Maar dat werkt met name omdat je nergens anders heen kunt: op zo'n winkelcentrum of station niet, maar ook midden in Sneek ga je niet zomaar even wildplassen. Op een parkeerplaats ergens in de Ardennen, met veel beperktere sociale controle, is het denk ik al snel interessanter om hetzij toch maar ergens in de bosjes te gaan plassen (zeker als man) hetzij met één keer betalen tien man achter elkaar te laten gaan. Dat kleedt het hele business model dan mogelijk teveel uit om op in te willen schrijven?
Ik kwam er trouwens achter dat of all places op deze parkeerplaats midden in de Australische Outback een toilethuisje staat. Gratis, volgens de reviews (meestal) voorzien van toiletpapier en vrij schoon. Dat loopt dan dus even over de begroting van het Northern Territory met zijn 250.000 inwoners. Maar goed, het zal wel helpen dat er hier maar een 400 auto's per dag langs rijdt.
-
- 4x5 autosnelweg
Zulke WC's heb je in Zweden ook. Ze zijn niet aangesloten op de riolering, maar op een septische put. Daar moet je het huisje enkel zien als een mogelijkheid om wat privacy te hebben, de gebruiker wordt zelf geacht om het schoon en netjes achter te laten voor de volgende bezoeker.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg

Ben desalniettemin wel benieuwd hoe vaak overheden toch nog even iemand langs sturen voor een beetje schoonmaken met bleek en een algemene check.
-
- Voorzitter
Op de James Bay Road in Canada heb je dat ook, en toch best wel een aantal. Een stuk of vijf of zes over de gehele route van 620 km, het registratiepunt bij kilometer 6 en het 'Relais Routier' bij kilometer 381 nog niet eens meegerekend.Pino schreef: ↑wo 01 nov 2023, 23:25Ik kwam er trouwens achter dat of all places op deze parkeerplaats midden in de Australische Outback een toilethuisje staat. Gratis, volgens de reviews (meestal) voorzien van toiletpapier en vrij schoon. Dat loopt dan dus even over de begroting van het Northern Territory met zijn 250.000 inwoners. Maar goed, het zal wel helpen dat er hier maar een 400 auto's per dag langs rijdt.
-
- expressweg
Ik heb een keer zo'n soort faciliteit gebruikt in Finland. Het was een best groot hok (zeker 6 m2) maar het was het smerigste toilet dat ik ooit gezien had. Smerig doet het geen eer aan, echt elke vierkante mm was bedekt met uitwerpselen, vuil of afval. Ranzig gewoon.Pino schreef: ↑do 02 nov 2023, 19:44In Zweden en het Northern Territory gaat het vermoedelijk langer goed dan in Wallonië. Wat niets te maken heeft met aangeboren smeerpoetserij, maar met een veel kleiner aantal passanten. En in zekere zin ook wel het soort mensen dat langs komt: vaker toeristen die voor de natuur komen en minder tokkies.
Ik had opeens geen aandrang meer. En daar moest je een betaalde SMS voor sturen om de deur open te krijgen.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- expressweg