De aanbesteding voor de vervanging van deze brug is opgestart. Meer info via: https://www.publicprocurement.be/public ... /documentsvynkce schreef: ↑ma 21 feb 2022, 9:57
- Brug O9 Bredestraat (Overijse)
Gescheurde kolom en koppelbalk, oplegtoestellen in slechte staat, voegen die lekken en voor trillingshinder zorgen en betonschade door veel te grote chloridengehaltes in de bovenbouw. Aanbesteding in 2022, uitvoering in 2023. Budgetten zijn voorzien.
[E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg
-
- autoweg
Oei, die is in wel heel slechte staat. En even op SV kijkend van een veelvoorkomend type viaduct (relatief dunne betonplaat op betonnen liggerconstructie). Hopen dat het een funderingsprobleempje is en geen ontwerpfout. De gebroken ligger en kolom is ook (enigszins, nogal donker) te zien op SV: https://maps.app.goo.gl/Pw211qWo3TsMbwn8A?g_st=ic
Op beelden van 10 jaar geleden dus al… Het is maar goed dat beton doorgaans sterker is dan berekend.
Op beelden van 10 jaar geleden dus al… Het is maar goed dat beton doorgaans sterker is dan berekend.
-
- autoweg

Opvallende bordencombinatie aan het begin van deze weg: https://www.google.com/maps/@50.7571118 ... ?entry=ttu
Ik vraag me wel af of die 'Brug O9' niet evengoed weggewerkt kan worden. Die lijkt toch echt wel niet belangrijk te zijn?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- autoweg

Mogelijk voor boeren nog wel belangrijk? Het tunneltje in de Hoekstraat iets verderop is overigens niet in veel betere staat: https://maps.app.goo.gl/tc33YjdK7hzYJuYz8?g_st=ic
-
- 2x4 autosnelweg
Je vraag je af waarom er een brug én een tunnel nodig is voor twee wegjes die op hetzelfde punt uitkomen. Dat is overdaad, het is duidelijk dat er vroeger niet op een brug of tunneltje meer of minder werd gekeken. Inderdaad zou het zeker geen drama zijn mochten brug en tunnel verdwijnen. Misschien hooguit een fietsbrug is hier nodig.
-
- autoweg

Volledig mee eens.
- De Hoekstraat, met zijn tunnel, is trouwens enkel voor landbouwvoortuigen, ruiters, voetgangers en fietsers:
https://www.google.com/maps/@50.7584409 ... ?entry=ttu
- Breerijke, met zijn doorgang, is zoals eerder al gegeven, enkel voor plaatselijk verkeer:
https://www.google.com/maps/@50.7571118 ... ?entry=ttu
De N253 is een perfecte omleiding om de E411 te dwarsen voor het (gemotoriseerde) verkeer. Een tunnel of doorgang in de buurt van de Hoekstraat/Breerijke voor de zwakke weggebruiker en landbouw is uiteraard wel aangewezen. Toch bizar dat er bij zoiets niet wat doordachter te werk wordt gegaan.

www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg
Landbouwers werden vroeger geen duimbreed in de weg gelegd. Autosnelwegen liepen vaak door landelijke gebieden en dus was er onteigening van Landbouwgrond nodig. Als er dan geen tunnel of brug werd voorzien, kon de boer in kwestie heel het verhaal lam leggen. Hoe dichter je bij de groene rand van Brussel gaat kijken, hoe meer je van die "overdaad" tegenkomt. Op de E40 vanaf Leuven kom je op den duur om de 500 meter een brug of tunnel tegen die vaak enkel velden met elkaar verbinden.Alfa schreef: ↑ma 06 nov 2023, 18:56 Je vraag je af waarom er een brug én een tunnel nodig is voor twee wegjes die op hetzelfde punt uitkomen. Dat is overdaad, het is duidelijk dat er vroeger niet op een brug of tunneltje meer of minder werd gekeken. Inderdaad zou het zeker geen drama zijn mochten brug en tunnel verdwijnen. Misschien hooguit een fietsbrug is hier nodig.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 07 nov 2023, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg

Zoook E40 in de buurt van Affligem, Ternat en Groot-Bijgaarden
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 4x5 autosnelweg
In Nederland werd een nieuwe (snel)weg vaak gekoppeld aan ruilverkaveling, zodat dit soort oversteken niet meer nodig werden.Wimpie25 schreef: ↑di 07 nov 2023, 11:53Landbouwers werden vroeger geen duimbreed in de weg gelegd. Autosnelwegen liepen vaak door landelijke gebieden en dus was er onteigening van Landbouwgrond nodig. Als er dan geen tunnel of brug werd voorzien, kon de boer in kwestie heel het verhaal lam leggen. Hoe dichter je bij de groene rand van Brussel gaat kijken, hoe meer je van die "overdaad" tegenkomt. Op de E40 vanaf Leuven kom je op den duur om de 500 meter een brug of tunnel tegen die vaak enkel velden met elkaar verbinden.Alfa schreef: ↑ma 06 nov 2023, 18:56 Je vraag je af waarom er een brug én een tunnel nodig is voor twee wegjes die op hetzelfde punt uitkomen. Dat is overdaad, het is duidelijk dat er vroeger niet op een brug of tunneltje meer of minder werd gekeken. Inderdaad zou het zeker geen drama zijn mochten brug en tunnel verdwijnen. Misschien hooguit een fietsbrug is hier nodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik geloof dat ruilverkaveling in Nederland zo op zijn hoogtepunt was in de periode 1950-1970, dus dat kon wel mooi in samenhang met het inplannen van snelwegen. Van België weet ik dat ruilverkaveling er pas later op gang is gekomen. Betekent dat het misschien wat minder parallel liep met de aanleg van autosnelwegen; dat proces dus ook wat minder heeft kunnen stroomlijnen.
Het neemt niet weg dat ook in Nederland best wel wat discussie is geweest rondom aanleg van wegen en dreigend verlies van landbouwgrond. Dat zijn dan discussies vanaf de jaren ‘70, een tijd waarin ruimtelijke ordening als discipline volgroeid was en de tijd dat wegenbouwers alleen maar hoefden te knikken om ruim baan te krijgen voorbij was. En omdat ruilverkaveling toen meestal al had plaatsgevonden, kon dat het leed ook niet meer verzachten. Dat droeg vanaf toen bij aan voorkeuren om al bestaande wegen uit te bouwen. Het speelde een rol bij de keuze van de route Amsterdam-Purmerend (geen directe A7 door Waterland) en bij de N57 op Schouwen (route langs Burgh-Haamstede over bestaande wegen). En dat zijn er dan maar twee die even in me opkomen.
Het neemt niet weg dat ook in Nederland best wel wat discussie is geweest rondom aanleg van wegen en dreigend verlies van landbouwgrond. Dat zijn dan discussies vanaf de jaren ‘70, een tijd waarin ruimtelijke ordening als discipline volgroeid was en de tijd dat wegenbouwers alleen maar hoefden te knikken om ruim baan te krijgen voorbij was. En omdat ruilverkaveling toen meestal al had plaatsgevonden, kon dat het leed ook niet meer verzachten. Dat droeg vanaf toen bij aan voorkeuren om al bestaande wegen uit te bouwen. Het speelde een rol bij de keuze van de route Amsterdam-Purmerend (geen directe A7 door Waterland) en bij de N57 op Schouwen (route langs Burgh-Haamstede over bestaande wegen). En dat zijn er dan maar twee die even in me opkomen.
-
- 2x2 autosnelweg

In België is dat wettelijk principe inderdaad een stuk later dan in Nederland tot stand gekomen. Ik lees dat men daar in Nederland al in het begin van de 20e eeuw een vlotte start mee genomen heeft zodat bij de komst van de moderne wegenbouw er al een gekend principe voor handen was. Bij ons is men daar pas na WOII mee gestart en eigenlijk is er pas eind jaren 70 een deftig wettelijk kader rond gebouwd. Men dient het ook in het grotere licht van de pover gestelde ruimtelijke ordening België te zien. Niet enkel de indeling van agrarisch gebied gebeurde met de natte vinger, ook binnen andere categoriën heeft zowat alles en iedereen tot ruim in de jaren 60 vrij spel gehad.
Het gevolg is dat nu vandaag nog landbouwers lappen grond hebben liggen tussen industrie-, commerciëel en woongebied. En zij rijden van hot naar her met hun zwaar agrarisch rollend materieel tussen woon en winkelgebied. Met alle overlast van dien.
Je kan op Maps alleen op basis van de sattelietbeelden zonder labels, het verschil tussen Zeeuws- en West- en Oost-Vlaanderen zien. Je ziet letterlijk de grens lopen;
https://www.google.com/maps/@51.2718736 ... ?entry=ttu
-
- 4x3 autosnelweg
Tja, het draagt er wel aan bij dat ik rijden door Nederland weinig interessant vind. Alles braaf recht getrokken, met wegen als de logische centrale lijn - waardoor het ook lijkt alsof alle hoeken recht zijn. Bomen in keurig rechte rijtjes op behoorlijke afstand van de snelweg. Want percelen die op de hoofdweg beginnen moeten natuurlijk wel een beetje omvang hebben.
Die Belgische chaos is weinig efficiënt als middel om schaarse ruimte te verdelen, maar prikkelt de zintuigen wel prettig als je door het land rijdt. Zelfs in gebieden die net zo plat zijn als Nederland en dus van zichzelf geen elementen kennen die er ook maar enigszins uitspringen.
Die Belgische chaos is weinig efficiënt als middel om schaarse ruimte te verdelen, maar prikkelt de zintuigen wel prettig als je door het land rijdt. Zelfs in gebieden die net zo plat zijn als Nederland en dus van zichzelf geen elementen kennen die er ook maar enigszins uitspringen.
-
- 2x2 autosnelweg

Ik heb daar in mijn opleiding eens een zeer interessante visie vanuit Amerikaans standpunt over gezien. De onderzoekster in kwestie vond de manier waarop Vlaanderen ingedeeld is, de meest menselijke manier waarop men in een dichtbevolkt westers land kan leven.
En ik kan me daar - los van de efficiëntie - wel ergens in vinden. Je kan hier langs dezelfde straat net buiten eender welk stadscentrum, een buurtwinkel, een particuliere groentekweker, een frituur, een schapenboerderij, een aardbeien- en perzikkenkweker, een school, een afhaalchinees en een huisarts en apotheek vinden.
Bij dat artikel zat trouwens een leuke handgetekende impressie in stripstijl van zo'n gemiddelde Vlaamse buitenwijk.

-
- 2x4 autosnelweg
Files, lintbebouwing langs drukke wegen, de visuele vervuiling ervan, en dure infrastructuur (bv leidingen en OV die een veel groter gebied moeten bestrijken) vind ik anders niet zo menselijk. Het is geen zwart-wit-verhaal waarbij er enkel kan gekozen worden tussen ordening zoals in Vlaanderen of anderzijds de kleine huizen zoals Nederland. Bv Duitsland zit daar tussenin, daar hebben ze over het algemeen wel vrijstaande huizen, maar in wijkverband en niet uitgesmeerd langs invalswegen. Dát is de meest menselijke manier waarop een dichtbevolkt westers land kan leven. Je verwart ook individualisme met gemeenschappelijk belang. In Vlaanderen is vooral gekozen voor individueel belang.Wimpie25 schreef: ↑wo 08 nov 2023, 17:50
Ik heb daar in mijn opleiding eens een zeer interessante visie vanuit Amerikaans standpunt over gezien. De onderzoekster in kwestie vond de manier waarop Vlaanderen ingedeeld is, de meest menselijke manier waarop men in een dichtbevolkt westers land kan leven.
-
- Voorzitter
Leuk dat dat Amerikaanse standpunt hier wordt genoemd. Ik was twee weken terug in North Carolina, de regio rond Charlotte. Het was daar ook dichtbebouwd, met ook overal buiten de bebouwde kom wel bebouwing. Ik heb het dan met name over het gebied ten noordoosten van Charlotte, tussen Concord, Kannapolis, Mooresville en Charlotte. Het deed me daardoor ergens ook wel aan Vlaanderen denken, met als verschil dat het gebied zelf veel dichter bebost is dan grote delen van Vlaanderen. Veel groen, maar ook veel bebouwing, helaas daardoor ook wegen die druk zijn en niet goed doorrijden. Dat is wel weer het nadeel van zo'n opzet, afgezien van snelwegen of expresswegen zul je nooit vlot door kunnen rijden. In Vlaanderen is ook niet voor niets de algemene maximumsnelheid buiten de bebouwde kom verlaagd naar 70 km/u.Wimpie25 schreef: ↑wo 08 nov 2023, 17:50
En ik kan me daar - los van de efficiëntie - wel ergens in vinden. Je kan hier langs dezelfde straat net buiten eender welk stadscentrum, een buurtwinkel, een particuliere groentekweker, een frituur, een schapenboerderij, een aardbeien- en perzikkenkweker, een school, een afhaalchinees en een huisarts en apotheek vinden.
Bij dat artikel zat trouwens een leuke handgetekende impressie in stripstijl van zo'n gemiddelde Vlaamse buitenwijk.![]()
-
- 2x4 autosnelweg
Noord-Carolina is wel bijlange niet zo dichtbebouwd als Vlaanderen. Zelfs Mecklenburg County waar Charlotte in ligt heeft maar een dichtheid die vergelijkbaar is met Vlaanderen. Maar dan heb je het over een relatief klein gebied en een gebied dat eigenlijk stad en suburbs omvat. Daarbuiten wordt het helemaal minder bevolkt. Maar inderdaad erg wanordelijk. Zeker geen toonbeeld. Ik heb wel de indruk dat er in Amerika vaker verspreide verkavelingswijken voorkomen waar dat in Vlaanderen meer over lintbebouwing gaat, als in bebouwing uitgesmeerd langs bestaande wegen.
-
- 4x3 autosnelweg
Van de vier landen die hier zo vlug ter sprake komen (NL, BE, FR, DE) heeft Nederland natuurlijk de grootste uitdaging, want het grootste aantal mensen op vierkante kilometer dat wil wonen, werken, recreëren, verplaatsen en van het land wil leven (cq de import van levensmiddelen een beetje binnen de perken wil houden). Dat dat onder de streep eindigt in minder ruimte om bijvoorbeeld in te wonen lijkt me onvermijdelijk, minder gevolg van het feit dat we bijvoorbeeld niet voor een Franser model hebben gekozen.
Wel lees je in retrospectieven op ruilverkaveling dat het tot jaren ‘70 allemaal wel heel erg gericht was op het agrarische belang, oftewel maximale opbrengst per hectare. Andere omgevingsfactoren werden verwaarloosd, zoals natuurbehoud en recreatieve waarde van een landschap. Kortom, het gaat tot de kern van het probleem dat de landbouw voor Nederland geworden is. Komen we nooit meer vanaf vrees ik, dus laat ons daar vooral een afschrikwekkend voorbeeld zijn.
Wel lees je in retrospectieven op ruilverkaveling dat het tot jaren ‘70 allemaal wel heel erg gericht was op het agrarische belang, oftewel maximale opbrengst per hectare. Andere omgevingsfactoren werden verwaarloosd, zoals natuurbehoud en recreatieve waarde van een landschap. Kortom, het gaat tot de kern van het probleem dat de landbouw voor Nederland geworden is. Komen we nooit meer vanaf vrees ik, dus laat ons daar vooral een afschrikwekkend voorbeeld zijn.
-
- Voorzitter
De bevolkingsdichtheid van Mecklenburg County is vergelijkbaar met de Vlaamse Ruit, dus het dichtstbevolkte deel van Vlaanderen. Natuurlijk woont een groot deel daarvan in Charlotte zelf, maar in het hele gebied is het ook buiten de bebouwde kom best dichtbebouwd. Wat dat betreft vond ik het wel wat Vlaams hebben; ook al is Mecklenburg County natuurlijk kleiner dan de Vlaamse Ruit. Het dichterbevolkte gebied strekt zich echter nog wel wat verder uit; de door mij genoemde steden Mooresville en Kannapolis liggen er al buiten.Alfa schreef: ↑wo 08 nov 2023, 18:17 Noord-Carolina is wel bijlange niet zo dichtbebouwd als Vlaanderen. Zelfs Mecklenburg County waar Charlotte in ligt heeft maar een dichtheid die vergelijkbaar is met Vlaanderen. Maar dan heb je het over een relatief klein gebied en een gebied dat eigenlijk stad en suburbs omvat. Daarbuiten wordt het helemaal minder bevolkt. Maar inderdaad erg wanordelijk. Zeker geen toonbeeld. Ik heb wel de indruk dat er in Amerika vaker verspreide verkavelingswijken voorkomen waar dat in Vlaanderen meer over lintbebouwing gaat, als in bebouwing uitgesmeerd langs bestaande wegen.
Eens met je punt dat niet heel North Carolina zo is, maar met de regio Greensboro, High Point en Winston-Salem iets noordelijker is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Ook overal bebouwing, ofwel urban sprawl.
Het ging mij er meer om om de vergelijking met Vlaanderen te maken, en de opmerking van Wimpie over dat Amerikaanse standpunt. De regio is namelijk behoorlijk welvarend, en er wordt overal gebouwd, dus blijkbaar ook erg populair. Wat ik ook wel kan begrijpen, want ondanks de dichte bebouwing, is het er toch erg mooi. Het was een positieve vergelijking.

-
- 2x2 autosnelweg

Ja ondanks de dichte bebouwing, is de kern van de Vlaqmse Ruit eigenlijk relatief dicht bebost. Niet in de mate van Limburg, maar wel een pak meer dan het Westen van het land. Wat vaak toch een eindeloze verzameling, aan weiden, beken, enkele generieke bomen op een rij in een veelal vlak landschap.
Ik denk dat jouw vergelijking met Mecklenburg wel goed stand houdt! Ik denk dat het grootste verschil bestaat uit hoe men in de VS naar ruimtelijke indeling kijkt. Men is daar allergisch aan mixed use, het is net als bij Sim-City. Woonwijken liggen kilometers van commerciële voorzieningen, men is aan huis gebonden zonder auto. Vandaar het Amerikaanse artikel waarin men zo verbaasd was dat de maatschappij er wel bij vaart door net te gaan mengen.

-
- expressweg
Ik vind vooral dit soort wegen in België altijd heel erg Amerikaans aandoen:
https://maps.app.goo.gl/e8wHG2aYk7zhuTKt6?g_st=ic
-
- 2x2 autosnelweg
Ja dat soort steenwegen vind je vrijwel overal.
https://maps.app.goo.gl/6LGTS5hz2f6MW3VY7?g_st=ic
Zelfs op kleinere invalswegen
https://maps.app.goo.gl/TCecTd8Q9oc9JC2R6?g_st=ic
https://maps.app.goo.gl/6LGTS5hz2f6MW3VY7?g_st=ic
Zelfs op kleinere invalswegen
https://maps.app.goo.gl/TCecTd8Q9oc9JC2R6?g_st=ic
-
- 2x4 autosnelweg
Ik vind dat specifieke voorbeeld eerder heel Frans aandoenpaolie schreef: ↑wo 08 nov 2023, 22:40 Ik vind vooral dit soort wegen in België altijd heel erg Amerikaans aandoen:

-
- 2x2 autosnelweg

Ook op en top Amerikaans wat mij betreft. Een type-voorbeeld van een 'stroad'.
-
- 4x3 autosnelweg

De vraag is dan ergens of België direct geïnspireerd werd door Amerika, of dat de inspiratie via Frankrijk liep (wat in België natuurlijk vaker voorkwam). Nederland werd op veel vlakken rechtstreeks geïnsipireerd door Amerika, niet via Frankrijk. Binnen Rijkswaterstaat was het een tijd gangbaar om getalenteerde mensen een studiejaar of een uitwisseling in de VS te laten doen, en die mensen namen veel mee - onder meer het lettertype Ee en bouwstandaarden die zo vanaf midden jaren '60 werden vastgelegd (de basis voor de latere ROA). Alleen die strips aan de randen van de steden zijn er nooit zo gekomen. De ruimtelijke ordening als bredere discipline begon het in de jaren '70 over te nemen en het besef ontstond dat onze ruimte te schaars is voor dat model. Tegenstand in de binnensteden, die toen rap begonnen te verloederen, zal ook niet geholpen hebben trouwens.
-
- 2x2 autosnelweg

België heeft zich enerzijds laten inspiren door de Cité Moderne, het model van ruimtelijke ordening van de hand van Le Corbusier. Dat werd dan gecombineerd met een auto-centrische visie waarbij onze steden naar het Amerikaanse voorbeeld moesten herbouwd worden. Anderzijds is dat ook wat ten einde gekomen toen Vlaanderen het roer van België op economisch vlak begon over te nemen en er vooral naar de commerciële kant van de Amerikaanse cultuur werd gekeken. België was economisch wel een krachtpatser in de 19e en aan het begin van de 20e eeuw. Dat extra-vagantie heeft er altijd wat ingezeten, tegenover het Nederlandse Calvanisme.
Dit was Brussel

Ook dit was Brussel, in ongeveer dezelfde periode

-
- 2x2 autosnelweg

Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Voorzitter
Die strips zijn er inderdaad niet of nauwelijks gekomen. Hypermarkten, naar Amerikaans model (zoals Walmart) kwamen natuurlijk wel op in de jaren '70, met Maxis en Miro. Maar dat concept, met veel non-food, evolueerde in de jaren '80 al naar een gewone grote supermarkt (beetje wat AH XL tegenwoordig is), en al gauw was het daarmee gedaan. Het is wel geprobeerd, ook met winkelcentra buiten de binnensteden of aan de randen van de binnenstad. Een aantal AH (XL)-locaties zitten nog steeds op vroegere Miro- of Maxis-locaties, bv. in Muiden, Leeuwarden, Zutphen, Enschede, Beek, en feitelijk ook Assen (al is het originele pand daar gesloopt, maar op precies dezelfde plek kwam er een AH XL voor terug, later omgebouwd tot gewone AH).Pino schreef: ↑do 09 nov 2023, 10:04Alleen die strips aan de randen van de steden zijn er nooit zo gekomen. De ruimtelijke ordening als bredere discipline begon het in de jaren '70 over te nemen en het besef ontstond dat onze ruimte te schaars is voor dat model. Tegenstand in de binnensteden, die toen rap begonnen te verloederen, zal ook niet geholpen hebben trouwens.
Een aantal andere Amerikaanse dingen waaiden wel als eerste over naar Nederland, zo was Nederland het eerste land in Europa (nog voor het Verenigd Koninkrijk) waar in 1971 een McDonald's opende. Maar al met al zijn er Europese landen geweest met grotere Amerikaanse invloeden, buiten Frankrijk en België denk ik dan ook aan Denemarken en Zweden.
-
- dorpsstraat
De situaties aan de expresweg gedeeltes van de N63/E46 bij Tinlot, Terwagne en Bois die zie je ook aan de Franse N51/E46 bij Tagnon.Alfa schreef: ↑do 09 nov 2023, 0:34Ik vind dat specifieke voorbeeld eerder heel Frans aandoenpaolie schreef: ↑wo 08 nov 2023, 22:40 Ik vind vooral dit soort wegen in België altijd heel erg Amerikaans aandoen:
https://maps.app.goo.gl/e8wHG2aYk7zhuTKt6?g_st=ic![]()
-
- 2x2 autosnelweg
En in 1971 is de Belgische keten Quick opgericht en is ook meteen de eerste vestiging geopend in Schoten. Quick was een protectionistisch antwoord op een gat in de markt. In het België waar frietkoten (nog altijd) de plak zwaaien. België sloeg er altijd in Amerikaanse commerciële principes om te zetten naar een inlands equivalent. Zo heeft Mac Donalds vanaf 1978 jarenlang als enige Amerikaanse fastfoodketen een plaats gehad in de Belgische markt. Alle andere grote namen zoals Domino's, KFC, Burger-King (en ja ook Starbucks) zijn pas in de jaren 2010 in ons land geland.Coen Tunnel schreef: ↑do 09 nov 2023, 12:25
Een aantal andere Amerikaanse dingen waaiden wel als eerste over naar Nederland, zo was Nederland het eerste land in Europa (nog voor het Verenigd Koninkrijk) waar in 1971 een McDonald's opende. Maar al met al zijn er Europese landen geweest met grotere Amerikaanse invloeden, buiten Frankrijk en België denk ik dan ook aan Denemarken en Zweden.
Om terug te komen op stroads, ja ze leken erg op die in de VS, maar waren (buiten de McDo) toch wel vooral gevuld met Franse en Belgische winkelketens. In Vlaanderen is dat nu wel sterk omgeslagen, die strips begin meer en meer van hun charme (en huurders) te verliezen. Ten voordele van nieuwe geconcentreerde winkelcentra buiten de stad met centrale parkeergelegen. Of je ziet de zogenaamde "City" categorie in de winkelsteden terug opkomen. AH-City, Carrefour-Express etc etc.
Over het algemeen zijn deze winkelparken ook gewoon het ultieme compromis tussen de bereikbaarheid van een stroad en het comfort van een winkel-wandelstraat.
Shopping Olen

Malinas Shopping (met de eerste AH-XL van België)