[E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Joshua
stadsweg

Re: [E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg

Bericht door Joshua » vr 23 feb 2024, 17:32

Dat gat is normaal alleen is het afdekplaatje dat daar over zit sinds een aantal jaren weg.

Een aantal tijden was er een afdekplaatje dan tape, ik denk door dat het open is dat het ingesijpelde water teveel werd.

Hier op de E25/A26 werden er nieuwe in de plaats geplaatst: https://www.google.com/maps/@50.5067265 ... &entry=ttu.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 feb 2024, 19:51

Pino schreef: vr 23 feb 2024, 15:44 ^^ Nooit geweten, van die omschakeling. Maar oudere lichtbakken met dit soort blauw-op-witte vlakken komen natuurlijk bekend voor. Heb jij enig zicht op onderzoek dat toen is gedaan naar leesbaarheid? Zwart-op-wit doet het normaal gesproken natuurlijk beter dankzij het betere contrast. Maar bij belichting vanuit een lichtbak heeft een van achteren verlichte zwarte letter (eerder: het blokkeren van dat licht dus) misschien juist een averechts effect?
Ik denk dat het een technisch verhaal is: De blauwe letters zijn gewoon uitgesneden uit de witte folie en de zwarte letters is met een of ander niet-transparant spul bewerkt, waardoor het zwart lijkt. Ik kan me nog herinneren dat ik me suf zat te piekeren naar een betekenisverschil tussen bestemmingen met zwarte letters vs bestemmingen met blauwe letters op een witte ondergrond. Maar dat was dus de leeftijd van de lichtbak :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 23 feb 2024, 22:03

^^
Da's een puur technisch verhaal, het was in het begin gewoon niet mogelijk om meer dan 2 kleuren deftig verwerkt te krijgen in de plexiplaten van lichtbakken. Je moet je voorstellen dat signalisatie tot begin jaren 70 voornamelijk uit handwerk bestond. Tot dan toe waren enkel handwegwijzers en verkeersborden gebruikelijk inwendig verlicht.

Grotere bewegwijzering (en zeker bewegwijzering op autosnelwegen) werden nog op gewone metalen platen geschilderd en opgehangen. Op deze metalen bewegwijzering, was de blauwe achtergrond niet reflecterend, enkel de witte belettering. Dus ook daar waren meer dan 2 kleuren niet vanzelfsprekend.

Als laatste speelt ook mee dat er voor lokale bestemmingen niet echt een afgesproken standaard was, maar men was het er wel over eens dat een afwijkende opmaak noodzakelijk was. Het eenvoudigste was dus gewoon de kleuren inverteren. En dat bemoeilijkte het productieproces op geen enkele manier.

Een voorbeeld van een oeroud reflecterend bord. Omdat die met emailverf zijn gemaakt, gaan die jarenlang mee. Je ziet hier ook de blauw-op-witte kleurstelling. Het wegnummer is er achteraf op gestickerd.

https://www.google.com/maps/@50.9792423 ... ?entry=ttu

Een stokoude lichtbak (ondertussen al jaaaaren verdwenen). Hier was centrum wel in zwart-op-wit vermeld.

https://www.google.com/maps/@50.9911675 ... ?entry=ttu

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 24 feb 2024, 0:09

Ernie schreef: vr 23 feb 2024, 16:34 ^^

Je kan zelf al oordelen want de aankondiging is wel zwart op wit:

https://www.google.com/maps/@50.6693818 ... &entry=ttu

Apart dat die borden niet zijn vervangen, hier zit ook al een gat in.

Wat is de gemiddelde levensduur in Nederland?
Vreemd dat twee lichtbakken van rond dezelfde periode andere ontwerprichtlijnen hebben (in dit geval zwart op wit vs blauw op wit).

tompie
autoweg

Bericht door tompie » zo 25 feb 2024, 7:01

^^ ze zijn dan ook niet van dezelfde periode.
Het ineengestorte exemplaar is er een van voor 1985, duidelijk te zien aan het uitgesneden en vervangen wegnummer. Vermoedelijk was dit dus nog de originele lichtbak

De andere zijn van na 1985 gezien deze al de wegnummering van na 1985 bevatten. Maar die zullen waarschijnlijk wel aan de originele draagconstructie bevestigd zijn.
belgie is zo slecht nog niet

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » zo 25 feb 2024, 13:14

^^ Als je goed kijkt, zie je dat de N25-sticker nogal breed is. Dat komt omdat de N25 voor de hernummering een driecijferige N-weg was. (Helaas weet ik niet exact welk nummer, maar het is in ieder geval duidelijk.) De oorspronkelijke route ("steenweg") van de N25 als expressweg (tussen Nivelles en Grez-Doiceau) was de voormalige N37 (Liège-Nivelles), nu (dus) de N237. Dit gedeelte van de A4 is dan ook gelijktijdig aangelegd met de N25.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op ma 26 feb 2024, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.wegenwiki.nl/Gebruiker:JuwaA35
"Kijk niet meer om naar de A2 terug" - Dana Winner

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » zo 25 feb 2024, 23:04

^^ Van dat deel ken ik ook niet het voormalig wegnummer alleen maar van het deel tussen N3/Leuven en N91/Hamme-Mille als de voormalige N51.

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » ma 26 feb 2024, 11:47

^^ Dat is ook omdat ik (nog) niet een Michelinkaart (N°2) heb van na 1970. Daar zal het vast en zeker opstaan. Het zou heel goed zelfs een N7×× weg kunnen zijn, maar je weet het maar nooit met de nummering van voor 1985.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 feb 2024, 19:16

Ik vermoed het nummer 'N25 a'. Dat staat op Google Maps zo vermeld, omdat het ook in de officiële database van de Belgische overheid stond. Mijn ervaring met Belgische wegnummers was overigens wel dat ik beter op Harry's site kon kijken naar wat de Vlaamse en Waalse wegbeheerders daadwerkelijke op de borden neer hadden gezet dan uitgaan van de betreffende database of andere routelijstjes die her en der over het internet rondzwierven. Officiëel loopt de N 25 zonder letter samen met de N 4. Echter de Waalse overheid bewegwijzerd via die route alleen de N 4 en laat de N 25 doorlopen tot de snelweg.

De N 25a en wat nummers bij Luik en Verviers en in Vlaanderen de N en R nummrs bij Kortrijk waren een behoorlijke uitdaging om goed te krijgen. ;)

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » ma 26 feb 2024, 20:00

Vinny schreef: ma 26 feb 2024, 19:16 Ik vermoed het nummer 'N25 a'.
Oké, als je dat denkt. Maar dat betekent wel gelijk dat die lichtbak niet stamt uit van vóór 1985 want ik kan je vertellen dat de voormalige N25 totaal niet hier in de buurt liep. De voormalige N25 was namelijk toegekend aan een route van de Nederlandse grens naar (de N2 bij) Hasselt als alternatief voor de gangbaardere N24 diende. Onder meer de huidige N18 maakt deel uit van deze route.
Bovendien werden er vóór 1985 geen letters aan N-wegen toegevoegd als zijtak/bypass/rondweg etc.; vaak kregen deze dan een driecijferig nummer. Dit gold ook voor alle latere R-wegen die (ruim) vóór de hernummering waren aangelegd.

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » ma 26 feb 2024, 20:00

À, ik zie het al. De N25a vormt eigenlijk de verbindingsweg van de N25 naar de A4 toe. Inderdaad is het wel verdacht dat er zonodig de N25 i.p.v. de N25a aangeduid moet worden. Maar zouden ze dan niet gewoon slechts de letter "a" afplakken.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » di 27 feb 2024, 11:39

Zaterdagnacht nog eens het genoegen gehad om de E411 af te rijden vanuit Bologna naar Antwerpen.
Wat een ellende (op de nog niet aangepakte delen, toch enkele tientallen kilometers in de provincies Namen en Luxemburg):

- vreselijk wegdek met putten, vooral op de rechter rijstrook
- geen reflectoren / geen verf
- lichtbakken die niet werken en niet reflecteren (probleem dat je in heel België hebt)

Nog meer substandaard dan de vorige keer dat ik er passeerde.
Een schande, op zulk een prominente verbinding (lage intensiteiten, maar toch een hoofdweg!)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 feb 2024, 20:07

JuwaA35 schreef: ma 26 feb 2024, 20:00
Vinny schreef: ma 26 feb 2024, 19:16 Ik vermoed het nummer 'N25 a'.
Oké, als je dat denkt. Maar dat betekent wel gelijk dat die lichtbak niet stamt uit van vóór 1985 want ik kan je vertellen dat de voormalige N25 totaal niet hier in de buurt liep. De voormalige N25 was namelijk toegekend aan een route van de Nederlandse grens naar (de N2 bij) Hasselt als alternatief voor de gangbaardere N24 diende. Onder meer de huidige N18 maakt deel uit van deze route.
Bovendien werden er vóór 1985 geen letters aan N-wegen toegevoegd als zijtak/bypass/rondweg etc.; vaak kregen deze dan een driecijferig nummer. Dit gold ook voor alle latere R-wegen die (ruim) vóór de hernummering waren aangelegd.
Het wreekt zich dat ik dat stukje België niet goed ken en ook geen betrouwbaar historisch bronmateriaal heb. Louvain-la-Neuve is een nieuwe stad in Wallonië, gebouwd vanaf begin jaren '70. Ook is er toen veel nieuwe infrastructuur aangelegd. In de atlas die ik heb uit die tijd staat alleen de oude weg van Nijvel via Waver naar Leuven als N 37 vermeld. De weg naar afrit 9 is een aparte paarse lijn met een weg die doodloopt in Mont St. Guilbert. Op basis van de hectometerbordjes en de codes op de lichtmasten is het waarschijnlijk als zijtak van de A 4 beschouwd.

Dit is overigens ook een leuke curiositeit:
https://maps.app.goo.gl/khrvNqSyA3VAcDCaA

N 25 als blauw schildje in een groen snelweg kader. Dat zie je in België haast nooit zo.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 27 feb 2024, 20:25

De hele N25 is een curiositeit op zich, en een resultaat van de federalisering die België vanaf eind jaren 70 tot begin de jaren 90 heeft doorlopen. Enerzijds zit je met de situatie dat er relatief weinig noord-zuidverbindingen zijn tussen Vlaams- en Waals-Brabant en die er zijn, zijn vaak maar in stukjes en beetjes uitgebouwd geweest. Anderzijds zit je met verschillende nooit uitgevoerde historische plannen die met verloop van tijd niet meer hun nut hebben omdat er weinig grensverkeer is tussen de gewesten.

Wat is die historische context eigenlijk? De weg verbindt Leuven en Waver met elkaar, twee steden die elk respectievelijk provinciehoofdstad geworden zijn na de splitsing van de oude provincie Brabant. Verder is het ook altijd de bedoeling geweest om Leuven met haar dochterstad (Louvain-La-Neuve) te verbinden, die stad is speciaal opgericht nadat de Katholieke Universiteit van Leuven haar Franstalige vleugel heeft afgestoten.

De N25 verbindt dus; twee provinciehoofdsteden, twee taalgroepen, twee universiteiten en twee autosnelwegen (E411 en E40). Echter wordt er aan het begin van de N25 bij Leuven over Waver niet gesproken. Bij Waver is het omgekeerde wel waar.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 27 feb 2024, 20:27

^^
Je kunt met SV 15 jaar terug gaan. Het lijkt er op dat de achtergrond achteraf groen is geschilderd? Om een blijk te geven dat de autosnelweg gekozen moet worden richting Brussel om de N25 richting Leuven te vinden? En dus zeker niet het lokaal wegje rechtdoor richting Corroy? Dunno?
Het ziet er sowieso knutselwerk uit. Wat zou er helemaal bovenaan weggestickert zijn? Ik kan het niet bedenken:
https://www.google.com/maps/@50.6596824 ... &entry=ttu

Verderop staat er dan weer een duidelijkere wegwijzer:
https://www.google.com/maps/@50.6605813 ... &entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 27 feb 2024, 20:35

^^
Leuven staat al in Nijvel aangegeven:
https://www.google.com/maps/@50.5933923 ... &entry=ttu

Al is dat mijn inziens niet meer de logische route aldaar. Buiten de spits rij je even vlot vanuit Nijvel naar Brussel, langs het Zoniënwoud, naar de E40 richting Leuven...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » di 27 feb 2024, 20:41

Vinny schreef: di 27 feb 2024, 20:07 In de atlas die ik heb uit die tijd staat alleen de oude weg van Nijvel via Waver naar Leuven als N 37 vermeld. De weg naar afrit 9 is een aparte paarse lijn met een weg die doodloopt in Mont St. Guilbert. Op basis van de hectometerbordjes en de codes op de lichtmasten is het waarschijnlijk als zijtak van de A 4 beschouwd.
Hoi, dit heb ik reeds vermeld:
JuwaA35 schreef: zo 25 feb 2024, 13:14 ^^ Als je goed kijkt, zie je dat de N25-sticker nogal breed is. Dat komt omdat de N25 voor de hernummering een driecijferige N-weg was. (Helaas weet ik niet exact welk nummer, maar het is in ieder geval duidelijk.) De oorspronkelijke route ("steenweg") van de N25 als expressweg (tussen Nivelles en Grez-Doiceau) was de voormalige N37 (Liège-Nivelles), nu (dus) de N237. Dit gedeelte van de A4 is dan ook gelijktijdig aangelegd met de N25.
Helaas heb ik een net te oude wegenkaart (1970) omdat de gehele N25 toen nog niet was aangelegd.

Nieuwste provincie
Ach ja, dat gebrek aan noord-zuidverbindingen tussen de twee Brabanten is wel te verklaren. Oorspronkelijk was het één provincie maar rond 1995 zijn beide taalgebieden afgescheiden van elkaar zodat beide Belgische taalgebieden nu geheel zijn gescheiden met een provinciegrens.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 27 feb 2024, 21:34

Tommy schreef: di 27 feb 2024, 20:35 ^^
Leuven staat al in Nijvel aangegeven:
https://www.google.com/maps/@50.5933923 ... &entry=ttu

Al is dat mijn inziens niet meer de logische route aldaar. Buiten de spits rij je even vlot vanuit Nijvel naar Brussel, langs het Zoniënwoud, naar de E40 richting Leuven...
Dat klopt, het is van hetzelfde kaliber als Tervuren dat bij Mechelen al aangegeven staat; achterhaald geraakt door nieuwere routes via autosnelwegen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 feb 2024, 23:16

Wimpie25 schreef: di 27 feb 2024, 20:25 De N25 verbindt dus; twee provinciehoofdsteden, twee taalgroepen, twee universiteiten en twee autosnelwegen (E411 en E40). Echter wordt er aan het begin van de N25 bij Leuven over Waver niet gesproken. Bij Waver is het omgekeerde wel waar.
Aan het begin niet, maar op de eerste grotere kruising -die met de E40- staat Waver op de borden.

Was het met deze historie eigenlijk ook gepland om de N25 tussen Leuven en Waver helemaal uit te bouwen tot expresweg? Aan Waals-Brabantse kant is hij dat vrijwel steeds, maar zodra je de gewestgrens nadert, gaat hij naar enkelbaans. Ik werd in zoverre getriggerd door de opmerking dat je van Nijvel naar Leuven beter de R0 kunt pakken. Nou, ook al is de R0 door het Zoniënwoud het rustigste deel van de R0, op drukkere tijdstippen zou ik iedere mogelijkheid om de R0 en het begin van de E40-oost te vermijden met beide handen aangrijpen. En dan was de N25 niet zo’n heel slechte optie geweest, als hij maar wat verder was uitgebouwd ten noordoosten van Louvain-la-Neuve? Ik snap ook dat je daar nu niet meer de handen voor op elkaar krijgt en dat intensiteiten te laag liggen, maar in de jaren ‘70 had dat vermoedelijk nog wel van de grond kunnen komen…

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » di 27 feb 2024, 23:54

De N25 zou best nog handig kunnen zijn om te dienen als een nog grotere/extra/zuidelijkere Brusselse kwart-ring, die vanaf de E19/A7 begint dan de E411/A4 kruist en dan eindigt op de E40/A3. Maar aangezien dat de delen van de R0 ten zuiden van Brussel niet al te veel intensiteiten hebben zie ik dat toch eerder niet gebeuren zeker ook omdat het dan namelijk over meerdere gewesten gaat.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 28 feb 2024, 1:44

Pino schreef: di 27 feb 2024, 23:16

Was het met deze historie eigenlijk ook gepland om de N25 tussen Leuven en Waver helemaal uit te bouwen tot expresweg? Aan Waals-Brabantse kant is hij dat vrijwel steeds, maar zodra je de gewestgrens nadert, gaat hij naar enkelbaans. Ik werd in zoverre getriggerd door de opmerking dat je van Nijvel naar Leuven beter de R0 kunt pakken. Nou, ook al is de R0 door het Zoniënwoud het rustigste deel van de R0, op drukkere tijdstippen zou ik iedere mogelijkheid om de R0 en het begin van de E40-oost te vermijden met beide handen aangrijpen. En dan was de N25 niet zo’n heel slechte optie geweest, als hij maar wat verder was uitgebouwd ten noordoosten van Louvain-la-Neuve? Ik snap ook dat je daar nu niet meer de handen voor op elkaar krijgt en dat intensiteiten te laag liggen, maar in de jaren ‘70 had dat vermoedelijk nog wel van de grond kunnen komen…
Als startnoot, wat een enorme hoeveelheid driecijferige N-wegen ligt er in het oosten van de provincie Waals-Brabant! Vooral in de driehoek tussen Waterloo, Nijvel en Waver. Als je dat vergelijkt met de tegenhanger in het Noorden (Aarschot-Diest-Tienen), spreken we bijna over het vijfvoudige. Verder onderzoekt leert ook dat de provincie Waals-Brabant een enorm uitgebreid netwerk heeft aan ongelijkvloerse expresswegen. Dit voor een regio die maar een derde van het aantal inwoners heeft van de provincie Vlaams-Brabant, waar het merendeel van de gewestwegen nog uit gelijkvloerse steenwegen en dorpsdoorgangen bestaat.

Wat betreft het uitbouwen van de N25 als volwaardige expressweg, dat was origineel het plan. Aan Waalse kant heeft de N25 een ongelijkvloers expresswegprofiel tussen de E411 en het dorp Graven. Daar specifiek eindige hij vroeger op een rotonde aan het dorpje Gastuche, waar je dan tijdelijk de oude N268 / Ch. De Wavre moest nemen, om dan aan Gottechain terug aan te sluiten. Op het einde van de expressweg, heeft nog een lange tijd een ongebruikte weghelft tussen de twee rotondes gelegen. Eind jaren 2000 dan heeft men een nieuw traject opengesteld vanaf de kruising met de N240 zodat je een omleiding hebt en de oude steenweg vanaf dat punt niet meer dient te nemen. Dat kan je nog op luchtbeelden zien.

https://www.google.com/maps/place/Walib ... &entry=ttu

Vanaf dat punt is het terug karren over de oude steenweg met het gekende afgeleefde kruispunt in Hamme-Mille. Eens in Vlaanderen heb je de vernieuwde autoweg door het Meerdaalwoud, en vanaf Oud-Heverlee begint dan terug de expressweg. Deze is in Vlaanderen nergens gelijkvloers heeft in tegenstelling tot het Waals gedeelte ook nergens een limiet van 120 km/u.

In Vlaanderen zijn er plannen om de N25 door te trekken rond Leuven en te laten aansluiten op de N2 en de E314, maar dat verwacht ik niet meteen in dit decennium.

Verder, het interessantste stuk van de N25 ligt eigenlijk in de N-wegensoep tussen Louvain-La-Neuve en Nijvel. Hij vertrekt daar uit het ingewikkelde netwerk van ongelijkvloerse N-wegen dat rond LLN ligt, om dan als quasi autosnelweg met uitgebreide ongelijkvloerse aansluitingen richting Nijvel te trekken. Bij Nijvel sluit die nu aan op de R24, maar dat was niet altijd het geval. De laatste aansluiting was met Promelles, en daarna liep de weg dood in een veld.

Hierzo: https://maps.app.goo.gl/71Xs6NG66VkT52qB6

Via dit kruispunt op de N237 moest je je dan naar de N25 wringen: https://www.google.com/maps/@50.6063009 ... &entry=ttu

Ook amper gekend, de N25 loopt ook over best forse dalviaducten.

https://www.google.com/maps/@50.6247495 ... &entry=ttu

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » wo 28 feb 2024, 8:51

Drie tweecijferige N2x wegen liggend in Brussel die beter over andere wegen zouden verlopen:
-de N22 verlengde van de A201, 3,2 km die zou ik omnummeren naar B201 en de B201 omnummeren naar B204
-N23 verlengde van de A3, 2,7 a 3,0 km die zou ik omnummeren naar B203
-N24 5,4 a 5,5 km, die zou nog kunnen blijven maar dan misschien ook nog verlengen over/in de plaats van de N257 tot de N93 bij Villers-la-Ville of (zie stuk tekst hieronder)

De N22, N23 en misschien dan ook de N24 naar andere wegen verleggen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 feb 2024, 9:25

Wimpie25 schreef: wo 28 feb 2024, 1:44 Verder, het interessantste stuk van de N25 ligt eigenlijk in de N-wegensoep tussen Louvain-La-Neuve en Nijvel. Hij vertrekt daar uit het ingewikkelde netwerk van ongelijkvloerse N-wegen dat rond LLN ligt, om dan als quasi autosnelweg met uitgebreide ongelijkvloerse aansluitingen richting Nijvel te trekken.
Het is inderdaad dat stuk ten westen van Louvain-la-Neuve dat er een fascinerende weg van maakt, met het bijbehorende gevoel dat de N25 een soort bretel E19-E40 ruim zuidelijk langs Brussel had kunnen vormen - wanneer maar een beetje was doorgebouwd rond de gewestgrens. Maar goed, het is ergens ook tekenend dat de weg aan de Nijvelse kant niet op de E19 eindigde.

Dat maakt van de N25 wellicht niet heel veel meer van dan een onderdeel van de ontwikkeling van Louvain-la-Neuve: het expreswegnetwerk dáár wat je noemt. En dat netwerk lijkt me een typisch voorbeeld van het om de auto heen bouwen van de late jaren ‘60. Met strakke scheiding tussen (veel) ruimte voor de auto enerzijds, en wonen/andere modaliteiten anderzijds. Dat is natuurlijk ook precies het tijdsgewricht waarin LLN werd ontwikkeld. Maar die expreswegen waren dan dus meer gedacht als verbinding vanuit de ommelanden naar de nieuwe stad dan als onderdeel van een bovenregionaal netwerk.

Het oorspronkelijke einde van de N25 in een weiland bij Promelles is geen heel logische plek, maar kan te maken hebben gehad met in de loop der tijd wijzigende ideeën over hoe het wegennet in deze streek precies vorm te geven - onder meer met de ooit gedachte A5 en hoe de R0 zo ver zuidelijk kwam te liggen. En toen dat allemaal duidelijker werd, was het geld voor uitbouw naar de R24 toe natuurlijk op…