[E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [E411] A4-E411 Brussel - Namen - Luxemburg

Bericht door Palance »

Joshua schreef: za 11 okt 2025, 16:04 Edit: ik zie op de achtergrond terug een nieuw afritbord met symbool. Aan de zijde van Waals-Brabant daarentegen zijn ze er nog niet met hun Waalse versies.
Deze bedoel je?
Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Ja.
Mikhail schreef: zo 12 okt 2025, 10:41 Is dit niet in van de 2 proefborden van AWV Vilvoorde? Alhoewel ik mij nu wel afvraag of dat het hier niet het district Leuven of Halle is die het onderhoud uitvoert.
Er staan zelfs meerdere verspreid op de R0. Zeker in elk geval Leuven niet. Vooral Halle en Vilvoorde denk ik.
Laatst gewijzigd door Joshua op zo 12 okt 2025, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Palance schreef: zo 12 okt 2025, 11:01
Joshua schreef: za 11 okt 2025, 16:04 Edit: ik zie op de achtergrond terug een nieuw afritbord met symbool. Aan de zijde van Waals-Brabant daarentegen zijn ze er nog niet met hun Waalse versies.
Deze bedoel je?
Afbeelding

^^
Da's inderdaad een Vlaams bord, maar weeral voelt de indeling weer een beetje uit balans, als je het vergelijkt met het originele bord (zie links)
Xio
zandpaadje

Bericht door Xio »

Een ietwat banale vraag, maar waarom is er eigenlijk geen afrit nummer 17 op de E411? Tussen Wierde (16) en Courrière (18) lijkt er ook niet meteen een geschikte plek voor een toekomstige afrit te zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zie daar ook op historische orthofoto's geen tekenen van een geplande aansluiting op dat stuk.

Wel is de aansluiting 18bis (Courrière) pas later aangelegd lijkt het. Dit is een halve aansluiting, maar dat was de aansluiting 16 (Wierde) oorspronkelijk ook. Er liggen daar dus wel 3 aansluitingen: 16, 18 en 18bis.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het roept de vraag op of men wellicht ooit een wat minder complexe oplossing voor zich had daar bij Courrière dan de huidige serie incomplete afritten. Al was het maar om in de toekomst nog eens te kunnen realiseren, wat vervolgens nooit meer is gebeurd. Hoe dan ook was Courrière het eindpunt van de snelweg toen België zijn afritten nummerde. Dat kan op zichzelf zijn dynamieken hebben gehad.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Courrière was een tijdelijk einde dat vrij vloeiend overging op de N4. Dit zou dan tussen 1973 en 1982 bestaan hebben, dus die orthofoto is waarschijnlijk ook van 1981 of 1982 (WalOnMap geeft enkel '1978-1990' aan).

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Eigenlijk kan men de afritbewegwijzering bij het vernieuwen aanpassen: "knooppunt E411/A4-N4" van 18 naar 17 en op-en-afritten N931 van 18bis naar 18.

Bijna nagenoeg elke afrit aankondiging bewegwijzering is vernieuwd behalve die twee van Courrière.

Misschien moest die ooit geplande weg vanaf de N92-N947/Pont de Wépion daar ergens aansluiten.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat laatste zou kunnen. Al was de aansluiting tussen de Contourmement Sud de Namur (waar deze brug deel van uit moest maken) en de E411 voorzien bij afrit Wierde.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zat nog eens te kijken naar de aanduiding van de E411 naar de grens met Luxemburg. Volgens het AGR verdrag gaat de E411 bij Arlon van de A4 af en volgt dan de N81 / A28 tot de Franse grens, maar dit wordt niet zo bewegwijzerd, waardoor de E411 in de praktijk synoniem staat voor de hele A4.

Richting Luxemburg is er echter nog maar 1 bord waar E411 op staat, een oud bord bij Weyler.
Afbeelding

Nieuwere borden hebben enkel het nummer E25 verder richting Luxemburg:
Afbeelding
E25-E411 carpool lane to Luxembourg 12 by European Roads, on Flickr

In de andere richting is het anders, hier is zelfs een oude aanduiding 'E25' vervangen door E411.

2009:
Afbeelding

nieuwer:
Afbeelding

Verderop staan ook oude borden met E25-E411.
Afbeelding

Op een vernieuwd naambord staat dat ook zo:
Afbeelding

Al met al lijkt de aanduiding van de E411 op het laatste stuk van Weyler tot de Luxemburgse grens wel minder te worden in één richting, maar nog niet in de andere richting.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik ben er nog steeds niet achter of het fout is, of dat er een formele wijziging van de route niet is doorgegeven aan de bevoegde instantie(s). Internetbronnen spreken elkaar tegen en toen ik me er nog beroepsmatig mee bezig hield heb ik ook van het Waals gewest nooit bevestiging gehad over het verloop van de E 411, wel dat ze toen de intentie hadden om de route via Luxemburg-Stad te laten lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens het AGR verdrag gaat de E411 via Longwy naar Richemont waar het weer aansluit op de E25. Dus als bypass van Luxemburg.

De aanduiding die de hele A4 tot de Luxemburgse grens volgt is dus fout en kan alleen gecorrigeerd worden met een verdragswijziging. Als wegbeheerder heb je wel enige vrijheid indien de route niet significant verandert, zo hoeven Polen of Roemenië het verdrag niet te wijzigen als ze een nieuwe autosnelweg naast de oude route aanleggen, maar gewoon het nummer verplaatsen van de oude hoofdweg naar de autosnelweg. Maar bij een wezenlijk andere route is dat formeel wel nodig. Al zal UNECE geen boetes gaan uitdelen aan Wallonië als ze het zo aangeven zoals het nu gebeurt. Volgens mij wordt de E411 in Frankrijk ook niet aangegeven, al is het alweer een tijd geleden dat ik die route heb gereden.

Afbeelding
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Dat is al enkele keren opgeworpen geweest. Zie vooral de posts van Pino, 3 jaar geleden:
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 1#p1280965

Als het dan helemaal strikt moet, dan ontbreekt hier alleszins de ruiter 'E411' naast 'A30':
https://www.google.com/maps/@49.2810016 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat screenshot komt uit de tijd dat de A 28 nog aangelegd zou worden en in Frankrijk de A 30 of tenminste de uitbouw van de N 52. Die projecten zijn geschrapt. Afgelopen weekend werd ik na aanleiding van een tv-programma op RTL-4 nog geconfronteerd dat ook dat gedeelte van Luxemburg wat er vlakbij ligt gedeïndustraliseerd is na het sluiten van de mijnbouw. De behoefte aan nieuwe snelwegen is er dus ook niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ze zijn er uiteindelijk echt mee opgehouden:

Kijk hier maar eens naar: Persbericht: https://sofico.org/app/uploads/2025/08/ ... ich-cp.pdf.

Alsook kijk hier: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 1#p1358681

Aangezien dat Google Maps, Street View niet in uiterst zuid België is geweest in 2025 bekijk ik het tegenwoordig in Mapillary.
Laatst gewijzigd door Joshua op vr 10 apr 2026, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Nou, om het structureel overbelaste deel van de E25 door Luxemburg te ontlasten, zou het afmaken van de A28 als volwaardige bypass toch wel erg prettig zijn. Toen ik die route de laatste keer reed, op een vrijdagochtend, was het deel met de rotondes ongelofelijk druk, met heel veel vrachtverkeer. Zal ongetwijfeld ook door live- navigatie komen dat deze route tegenwoordig zo druk is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vinny schreef: vr 10 apr 2026, 21:38 Dat screenshot komt uit de tijd dat de A 28 nog aangelegd zou worden en in Frankrijk de A 30 of tenminste de uitbouw van de N 52. Die projecten zijn geschrapt.
De kaart komt uit 2007, dus is van ruim na die tijd. Er is kennelijk nooit een verdragswijziging aangevraagd voor de route van de E411.
Vinny schreef: vr 10 apr 2026, 21:38Afgelopen weekend werd ik na aanleiding van een tv-programma op RTL-4 nog geconfronteerd dat ook dat gedeelte van Luxemburg wat er vlakbij ligt gedeïndustraliseerd is na het sluiten van de mijnbouw. De behoefte aan nieuwe snelwegen is er dus ook niet.
De oude industrie is daar inderdaad aan het wegkwijnen, maar het wordt wel herontwikkeld, die hoek van Luxemburg en Frankrijk is verrassend filegevoelig op de enkelbaans delen. De N52 rond Longwy is enkelbaans en de Luxemburgse enkelbaans bypass van Pétange is ook filegevoeliger dan je zou verwachten. Het zuidwesten van Luxemburg is in rap tempo een logistieke hotspot aan het worden omdat het zo centraal ligt in Europa. Alhoewel die staalcomplexen verdwijnen heb je er veel grote 'dozen' voor terug, het is eigenlijk niet het mooiste deel van Luxemburg.

Aan Belgische zijde is dat wel anders, die geplande hoogovens zijn er nooit gekomen en daardoor is de A28 ook niet verder aangelegd (waar de E411 overheen zou lopen). Het leeft volgens mij op retail en belastingverschillen met Frankrijk.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

paolie schreef: vr 10 apr 2026, 21:55 ^^ Nou, om het structureel overbelaste deel van de E25 door Luxemburg te ontlasten, zou het afmaken van de A28 als volwaardige bypass toch wel erg prettig zijn. Toen ik die route de laatste keer reed, op een vrijdagochtend, was het deel met de rotondes ongelofelijk druk, met heel veel vrachtverkeer. Zal ongetwijfeld ook door live- navigatie komen dat deze route tegenwoordig zo druk is.
Ja dat afmaken zie ik ook graag gebeuren. Wat dat ik bedoelde met het ze zijn er mee opgehouden was over de aanduiding van de E411.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:AfbeeldingPERSBERICHT

E411/A4 – Wavre-Rixensart: Bouwwerkzaamheden voor de installatie van een geluidsmuur richting Namur. Wijziging in de planning.

19 juin 2026

In verband met de werkzaamheden voor de aanleg van een geluidswal langs de E411/A4 bij Rixensart en Wavre, richting Namur, zijn wijzigingen in de planning noodzakelijk. Door technische problemen met de bodemgesteldheid is het niet mogelijk de werkzaamheden vóór de zomervakantie af te ronden. De rijstroken worden medio augustus tijdelijk heropend. De werkzaamheden worden vervolgens begin september hervat.

Afbeelding

Afbeelding

Deze werkzaamheden vertegenwoordigen een budget van circa € 6,33 miljoen exclusief btw, gefinancierd door SOFICO, de opdrachtgever, in het kader van het "Infrastructuur- en mobiliteitsplan voor iedereen 2020-2027", projectonderdeel "Geluidsreducerende voorzieningen".

Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.

Het bedrijf TRBA werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2026/06/ ... ing-cp.pdf.

Andere Waalse wegen nieuws artikelen:
Wallonie Infrastructures SOFICO: https://sofico.org/communique-de-presse/2026/.
Wallonie Mobilité Infrastructures SPW: https://infrastructures.wallonie.be/news.
Hennie18
polderweggetje

Bericht door Hennie18 »

Een opmerkelijke werf. Eerst, tijdens het broedseizoen, alle bomen uitdoen om er daarna metershoge geluidsschermen te plaatsen vanwege het reliëf. Zo veel woningen staan er daar niet en al zeker niet vlak naast de snelweg (het effect van geluidsschermen is erg beperkt in afstand). Al zijn het daar ook niet de kleinste huizen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik heb het project ook gevolgd (zo ver over de grens is het niet) en er hangen inderdaad toch wel heel wat vreemde luchtjes rond.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Aan Vlaamse zijde staan ze er ter afscheiding van de Autosnelweg E411 met de Fietssnelweg F204.

Voordeel is dat er daardoor nieuwe afrit bewegwijzering geplaatst moet worden: de eerste van Waals-Brabant.
Hennie18
polderweggetje

Bericht door Hennie18 »

Joshua schreef: wo 01 jul 2026, 18:53 Aan Vlaamse zijde staan ze er ter afscheiding van de Autosnelweg E411 met de Fietssnelweg F204.
Gezien de hoogte van de nieuwe panelen in deze werf, zal dat hier zeker niet de reden zijn.