Datum : 18/02/2005
Flessenhals Noord-Zuid dit jaar nog aangepakt
Het stuk Noord-Zuid tussen Helchteren en de rotonde in Hechtel - de zogenaamde flessenhals - wordt vervroegd weggewerkt.
Na de zomer wordt de aanbesteding uitgeschreven zodat de werken rond de jaarwisseling kunnen starten. Dat heeft Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters donderdag bekendgemaakt. Het was gisteren op de VKW-businessmeeting dat minister Kris Peeters (CD&V) de belangrijke doorbraak in dit moeilijke dossier aankondigde.
“De huidige tweebaansweg tussen Helchteren en Hechtel wordt vervangen door twee tweebaanswegen: eentje voor doorgaand verkeer - links als je noordwaarts rijdt - met vier invoegwegen ter hoogte van de rotonde,Molenheide, Remo en het industriepark Houthalen-Zuid.
Parallel met deze weg wordt een tweede tweebaansweg aangelegd voor lokaal verkeer. Die krijgt heel wat toegangswegen zodat alle naastgelegen bedrijven en woningen bereikbaar wordenâ€, aldus Peeters. Zijn diensten onderzoeken momenteel of en waar er bruggen moeten worden gebouwd.
Peeters vindt dat deze piste het voordeel biedt dat ze een goede doorstroming combineert met een optimale verkeersveiligheid. “Recente metingen wijzen immers uit dat de capaciteit ruimschoots de vraag, zelfs een groei van de huidige verkeerscapaciteit aankan.Om die reden pak ik dit probleem vervroegd aan en wacht ik niet op de resultaten van de tunnelstudie in Houthalen en Helchteren. Die is pas eind dit jaar klaar.â€
Momenteel wordt ook berekend hoeveel de werken kosten. “Ik heb in mijn meerjarenbegroting middelen voorzien voor de aanpak van deze missing linkâ€, verzekert de minister.
Datum : 16/04/2005
Limburgse werkgevers juichen Noord-Zuidplan van Peeters toe
De Limburgse werkgeversorganisaties Unizo, VKW en Voka-Kamer van Koophandel juichen het alternatieve plan van Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) inzake de afwerking van de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren toe. Dat plan garandeert een efficiënte doorstroming van het verkeer en kan bovendien tegen een lagere kostprijs dan vooropgesteld gerealiseerd worden, zo laten de drie werkgeversorganisaties zaterdag in een gezamenlijk persbericht weten.
Het plan van Peeters over de afwerking van de Noord-Zuid tussen de E-314 in Houthalen en de rotonde in Hechtel omvat een doorgangsweg van twee baanvakken die in Houthalen-centrum en in Hechtel-centrum worden ondertunneld, rechtstreekse aansluitingen de omliggende industrieterreinen op deze doorgangsweg, een lokale weg van twee keer één rijstrook en aparte busbanen in het centrum van Houthalen en Helchteren. Met de werken aan de Noord-Zuid wordt in 2007 gestart. De duur van de werken wordt geraamd op 15 jaar. De definitieve afwerking van de Noord-Zuid zal 250 miljoen euro kosten.
Volgens de Limburgse werkgeversorganisaties vormt het nieuwe plan een "unieke kans om het reeds jarenlang aanslepende knelpunt van de flessenhals tussen Hechtel en Helchteren eindelijk en op zo kort mogelijke tijd op te lossen". De herinrichting van de Noord-Zuid sleept al meer dan 30 jaar aan.
De werkgeversorganisaties gaan er bij de minister op aandringen om nauw betrokken te blijven bij de verdere precisering en uitvoering van de plannen en de werken. Ze dringen daarnaast ook aan op een snelle uitvoering van de eerste fase, met name de wegwerking van de voormelde flessenhals, en vragen ook nog dat Peeters bij de voorbereiding van de werken en bij de uitvoering ervan voldoende aandacht besteedt aan minder-hindermaatregelen.
Datum : 18/04/2005
Buurt spuit kritiek op Noord-Zuidplan
Het definitieve tracé van de Noord-Zuidverbinding is klaar. Echt opgelucht reageren de bewoners langs het tracé niet, zo blijkt uit een rondvraag.
Het merendeel ziet op tegen de duur van de werken.“Stel u voor:twee, drie jaar werken voor uw deur. Daar gaan heel wat zaken aan kapotâ€, vreest Rudi Servaes.“Reken maar dat er protest komt op dit plan.†Ook Raf Rogiers, eigenaar van een elektrozaak, ziet veel praktische problemen. “Hoe moet ik in ‘s hemelsnaam naar de frituur hier recht tegenover? Dan moet ik drie kilometer omrijden.â€
De Limburgse werkgeversorganisaties Unizo, VKW en Voka-Kamer van Koophandel zijn wel vol lof over het definitieve plan van minister Kris Peeters.
Bron: Het Belang van Limburg
Ik ben blij dat er eindelijk een plan klaar is voor de Noord-Zuid!

Dat na 30 jaar...

hock: alleen een bouwtijd van 2007 tot 2022...

hock:

verschrikkelijk!!
De kritiek van de buurt kan ik heel goed begrijpen. Ik zou ook niet graag naast een bouwput van 15jaar willen wonen. Maar uiteindelijk wordt er iedereen een beetje beter van. Als ik het goed begrijp wordt er met "invoegwegen" af- en opritten bedoeld? Als dat zo is, dan klinkt dat zeer goed!

Nu nog een echt knooppunt met de E314, de boel opwarderen naar A24 en Nederland ASAP een A69 aanleggen!
- TOEVOEGING
IQ[] schreef:Als ik het goed begrijp wordt er met "invoegwegen" af- en opritten bedoeld?
Dit wordt weer tegengesproken in het tweede artikel met rechtstreekse aansluitingen. Of kunnen dit ook op- en afritten zijn??