Da's wel heel toevallig, ik heb daar letterlijk enkele weken geleden een melding over ingestuurd bij Meldpunt.
[B][N074][A024] de "Noord-Zuid" van Limburg
Moderator: Moderatoren
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Re: [B][N074][A024] de "Noord-Zuid" van Limburg
Da's wel heel toevallig, ik heb daar letterlijk enkele weken geleden een melding over ingestuurd bij Meldpunt.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Vanaf vandaag loopt er een openbaar onderzoek naar de nieuwe plannen voor de verbinding. Meer info via: https://www.noordzuidlimburg.be/laatste ... ronderzoek
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Er wordt gesproken over een start van de voorbereidende werken in 2024, ik ben benieuwd.Historisch voor Limburgse mobiliteit: Vlaamse regering keurt tunnels onder Grote Baan nu écht goed
Er komen definitief twee tunnels onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren en een elektrische trambus van Noord-Limburg tot in Hasselt. Het voorkeursbesluit van het Complex Project Noord-Zuid Limburg werd definitief goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Een historisch moment, want wat 50 jaar lang niet lukte, kan vandaag wel. “Eindelijk is er een oplossing voor het belangrijkste mobiliteitsdossier in onze provincie", zegt minister Lydia Peeters (Open Vd).
https://www.hln.be/houthalen-helchteren ... haring_web
-
Chris
- Moderator
Ik ben benieuwd of het nu echt door gaat. Dit project wordt al sinds het begin van het forum (17 jaar geleden) besproken als 'aanstaande'.
-
Davy
- expressweg
Ik geloof het pas als ik de spade echt de grond zie ingaan, eerder niet...
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Met 1 rijstrook per richting noem ik het eigenlijk geen goed nieuws. Maar er gebeurt hopelijk eindelijk wat.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Er liepen altijd procedures tegen het project. Het vorige concrete project (de westelijke slinger) werd vernietigd omwille van de Europese habitatrichtlijngebied. Met moest dus helemaal opnieuw beginnen met het huiswerk. Nu werd opnieuw een definitief tracé gekozen. Nu zal er minder weerstand bestaan tegen het project, want alle gevoelige delen zijn in de grond weggestoken via tunnels (kennelijk de enige manier om nog iets gedaan te krijgen infrastructureel).Chris schreef: di 26 apr 2022, 14:45 Ik ben benieuwd of het nu echt door gaat. Dit project wordt al sinds het begin van het forum (17 jaar geleden) besproken als 'aanstaande'.
Maar de eigenlijke procedures (RUP, vergunningen, onteigeningen) moeten allemaal nog opgestart worden. Dus de eigenlijke opstart van de werken is zeker nog niet voor meteen. Officieel mikt men op 2024, maar geen hond geloofd dat werkelijk in 2024 de schop in de grond zal gaan. Maak daar maar 2028 of 2030 van.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Dat er tunnels gingen komen was toch al enkele jaren bekend? Er is in dit topic zelfs al een tracéschets verschenen, de Westelijke omleiding is al eeuwen geleden van tafel geveegd geweest.
Edit: oktober vorig jaar was er dus al gekozen voor tunnels.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
2017 is voor mij persoonlijk al een eeuwigheid geleden
Maar ik herinner me ook dat de tunnels ook al eens ter sprake gekomen zijn toen die Dodge daar half Houthalen bij elkaar had geRamd.
-
Giuseppe
- verkeersader
Hopelijk zijn ze wel zo slim om een vluchtstrook aan te leggen in de tunnels. Dan is er altijd nog wat mogelijk.mavas schreef: di 26 apr 2022, 15:45 Met 1 rijstrook per richting noem ik het eigenlijk geen goed nieuws. Maar er gebeurt hopelijk eindelijk wat.
-
Mikhail
- expressweg
En te zeggen dat men voor een paar vogels, miljoenen extra gaat weggooien...
-
IQ[]
- expressweg
Sinds lange tijd vandaag hier langsgekomen. Vangrails is ondertussen geplaatst en vooral bij de viaducten ziet het er veel veiliger uit. Nu alleen nog op het stukje tussen "Grote Heide(N71)" en de grens. Daar staat ook nog een viaduct over de N74 zonder enige vorm van aanrijbeveiliging rond de pilaren ... Tevens lijken mij de vangrails op de viaducten van de N74 tussen Overpelt en Neerpelt (dat stuk van het voormalige parallelbanen plan), ook regelrechte spiezen als je er tegenaan rijdt op de kopse kanten.vynkce schreef: vr 29 okt 2021, 10:31 Ander nieuwtje over de N74:
Op de N74 tussen het complex Eksel-Lindelhoeven en het complex Overpelt-Lommel wordt op korte termijn een dubbele vangrail voorzien in de middenberm over een afstand van 5,2 kilometer. Vermoedelijk kan de plaatsing door de aannemer gebeuren in het voorjaar 2022, na het doorlopen van de voorbereidende stappen.
-
Mikhail
- expressweg
Ik wist niet dat ze over zo een lange afstand nog nieuw de gewone 'old fashion' vangrails plaatste. Ik dacht dat in Vlaanderen de standaard was om zoveel mogelijk betonnen stootbanden te plaatsen?
Overigens ontbreekt er op nog veel stukken van de nieuwe A11-E34 tussen Brugge en Knokke nog veel stukken middenberm (geen vangrails nog betonnen stootbanden), dit is toch ook wel verrassend te noemen voor zo een nieuw stuk snelweg waar voor de rest niets op aan te merken is (behalve de belachelijke lage snelheidslimiet van 90km/u tussen de Roskambrug en het knooppunt met de gevangenis van Brugge, waar de weg oorspronkelijk als expressweg met volwaardige pechtstroken is uitgevoerd).
Overigens ontbreekt er op nog veel stukken van de nieuwe A11-E34 tussen Brugge en Knokke nog veel stukken middenberm (geen vangrails nog betonnen stootbanden), dit is toch ook wel verrassend te noemen voor zo een nieuw stuk snelweg waar voor de rest niets op aan te merken is (behalve de belachelijke lage snelheidslimiet van 90km/u tussen de Roskambrug en het knooppunt met de gevangenis van Brugge, waar de weg oorspronkelijk als expressweg met volwaardige pechtstroken is uitgevoerd).
-
KevinD
- woonerf
Die 90km/h telt tegenwoordig steeds vaker voor bijna heel de nieuwe A11 (ook de tunnels bv…)Mikhail schreef: do 05 jan 2023, 15:50 Ik wist niet dat ze over zo een lange afstand nog nieuw de gewone 'old fashion' vangrails plaatste. Ik dacht dat in Vlaanderen de standaard was om zoveel mogelijk betonnen stootbanden te plaatsen?
Geen idee waarom eigenlijk…
-
Fietser_ke
- zandpaadje
Project onderzoeksnota beschikbaar:
https://www.noordzuidlimburg.be/documen ... rzoeksnota
https://docsend.com/view/znfj26fir7bycsmx
Tunnels (cut&cover) in Helchteren worden 2x1 aan 70 km/u !
Voorspelde intensiteiten tunnel Helchteren:
- Ochtendspits: 1470 pae (naar zuiden) en 1170 pae (naar noorden)
- Avondspits: 1300 pae (naar zuiden) en 1530 pae (naar noorden)
Er zou nog meer dan voldoende capaciteit beschikbaar zijn in de tunnels voor een vlot verkeer.
Zelf ben ik echter niet zo optimistisch ...
Uitwisseling met de tunnels zal enkel nog mogelijk zijn op 3 plaatsen:
- Helchteren noord (t.h.v. huidige toegangsweg Molenheide)
- Herebaan Oost/West
- Houthalen-Zuid (t.h.v. Koolmijnlaan / Meerstraat)
Geen lokaal autoverkeer buiten de tunnels meer mogelijk in Mangelbeekvallei tussen Houthalen en Helchteren, waardoor inwoners rond gaan moeten rijden over een zogenoemde "Lokale lus" (Helzoldstraat-Kazernelaan-Europarklaan-Herebaan) ... die dan nog eens door de dorpskern van Helchteren loopt
Mobiliteitsscenrio 2+
Verkeer doorheen Europarklaan (industrieterrrein ?!?) zal beperkt worden o.w.v. stikstofdispositie (dat dit nodig was, wisten ze ook al bij hun beslissing voor Ay; en dat terwijl Ay ook gebaseerd was op een actieve inschakeling van de Europparklaan)
Dus gaan ze het doorgaand verkeer oost-west (Oudsbergen-Heusden en verkeer richting tunnels) dat oorspronkelijk via de Europarklaan aangesloten zou worden op de Noord-Zuid, dan maar dwars door Helchteren centrum sturen en niet via Herebaan en Europarklaan!
Dit verkeer hoort niet thuis in een dorpskern, waar ze dan ook nog eens optimistische modal shift willen teweeg brengen.
Doorgaand verkeer en fietsers/voetgangers samenbrengen, lijkt mij niet echt een goed idee
Geschatte duurtijd werken:
- Tijdens beslissing voorkeursalternatief (eind 2021): 6 jaar en 7 maanden
- Communicaties 2022: werd telkens 5 jaar gecommuniceerd
- HBvL (eind januari 2023): "De werken op het terrein zijn gepland van 2026 tot 2030"
- ...
https://www.noordzuidlimburg.be/documen ... rzoeksnota
https://docsend.com/view/znfj26fir7bycsmx
Tunnels (cut&cover) in Helchteren worden 2x1 aan 70 km/u !
Voorspelde intensiteiten tunnel Helchteren:
- Ochtendspits: 1470 pae (naar zuiden) en 1170 pae (naar noorden)
- Avondspits: 1300 pae (naar zuiden) en 1530 pae (naar noorden)
Er zou nog meer dan voldoende capaciteit beschikbaar zijn in de tunnels voor een vlot verkeer.
Zelf ben ik echter niet zo optimistisch ...
Uitwisseling met de tunnels zal enkel nog mogelijk zijn op 3 plaatsen:
- Helchteren noord (t.h.v. huidige toegangsweg Molenheide)
- Herebaan Oost/West
- Houthalen-Zuid (t.h.v. Koolmijnlaan / Meerstraat)
Geen lokaal autoverkeer buiten de tunnels meer mogelijk in Mangelbeekvallei tussen Houthalen en Helchteren, waardoor inwoners rond gaan moeten rijden over een zogenoemde "Lokale lus" (Helzoldstraat-Kazernelaan-Europarklaan-Herebaan) ... die dan nog eens door de dorpskern van Helchteren loopt
Mobiliteitsscenrio 2+
Verkeer doorheen Europarklaan (industrieterrrein ?!?) zal beperkt worden o.w.v. stikstofdispositie (dat dit nodig was, wisten ze ook al bij hun beslissing voor Ay; en dat terwijl Ay ook gebaseerd was op een actieve inschakeling van de Europparklaan)
Dus gaan ze het doorgaand verkeer oost-west (Oudsbergen-Heusden en verkeer richting tunnels) dat oorspronkelijk via de Europarklaan aangesloten zou worden op de Noord-Zuid, dan maar dwars door Helchteren centrum sturen en niet via Herebaan en Europarklaan!
Dit verkeer hoort niet thuis in een dorpskern, waar ze dan ook nog eens optimistische modal shift willen teweeg brengen.
Doorgaand verkeer en fietsers/voetgangers samenbrengen, lijkt mij niet echt een goed idee
Geschatte duurtijd werken:
- Tijdens beslissing voorkeursalternatief (eind 2021): 6 jaar en 7 maanden
- Communicaties 2022: werd telkens 5 jaar gecommuniceerd
- HBvL (eind januari 2023): "De werken op het terrein zijn gepland van 2026 tot 2030"
- ...
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Zegt dat niet genoeg dan?
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
sven_engelen
- expressweg
Link
Paar maanden terug maar eens de N74 op beeld genomen van Hasselt tot aan de grens. Het meest opvallende blijft nog wel het feit dat er geen geleiderail aanwezig is tussen Eksel en het einde van de expresweg. De maximumsnelheid is hier 120 km/u en de middenberm is nou niet bepaald breed dat er geen geleiderail nodig is..
Paar maanden terug maar eens de N74 op beeld genomen van Hasselt tot aan de grens. Het meest opvallende blijft nog wel het feit dat er geen geleiderail aanwezig is tussen Eksel en het einde van de expresweg. De maximumsnelheid is hier 120 km/u en de middenberm is nou niet bepaald breed dat er geen geleiderail nodig is..
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Om dit nieuws kan je niet anders dan toch een beetje gniffelen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202310 ... spark_wn=1:
Hun plan om nieuwe weg te dwarsbomen mislukte, 30 jaar later stuurt fiscus de rekening: “Met dat lapje grond zijn ze niks meer”
HECHTEL-EKSEL - Het leek een geweldig idee. Om de aanleg van de Noord-Zuidverbinding in Limburg te dwarsbomen, kochten honderden tegenstanders in de jaren negentig een klein lapje grond op het geplande tracé. Maar de weg kwam er toch. En het idee van toen wordt nu een geweldig probleem.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Komt er dus op neer dat ze begin jaren '90 stukjes stukjes grond aan honderden mensen verkocht is met de bedoeling om de onteigeningsprocedure van de aanleg van de N74 te frustreren. Het ging om stukjes van slechts enkele m². Maar nu komt de fiscus langs om successierechten te innen bij overdracht van die stukjes grond. Dat is dan ook met notaris en dergelijke. Kortom: een koude douche 30 jaar later.
Blijkt ook dat je niet zomaar kan verkopen, want ze hebben de puzzel indertijd expres moelijk gemaakt zodat de overheid moeilijker zou kunnen onteigenen. Maar daardoor kunnen ze ook moeilijker hun deel verkopen. Uiteindelijk heeft men dus enkel henzelf gefrustreerd.
Blijkt ook dat je niet zomaar kan verkopen, want ze hebben de puzzel indertijd expres moelijk gemaakt zodat de overheid moeilijker zou kunnen onteigenen. Maar daardoor kunnen ze ook moeilijker hun deel verkopen. Uiteindelijk heeft men dus enkel henzelf gefrustreerd.
Een ding is zeker: het wordt een gigantisch puzzelwerk. Want om het de overheid wat moeilijker te maken, werd de grond destijds verkocht ‘in onverdeeldheid’: er is geen fysieke afbakening, geen landmeter die er paaltjes heeft gestoken. “Uit onverdeeldheid treden, kan in theorie”, zegt Vlabel. “Maar ook dan heb je het akkoord van alle deelgenoten nodig. Verkopen of schenken aan een van de mede-eigenaars, is misschien nog de makkelijkste optie.”
Enkele mede-eigenaars starten nu een grote zoektocht naar hun bondgenoten van destijds.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Daarnaast zetten de inwoners vooral zichzelf dwars. Afgelopen zomer maar eens deze route gereden van Namen terug naar huis en je zit toch veel in bebouwde kommen overlast te veroorzaken voor omwonenden. Terwijl er ook gewoon een goed uitgebouwde weg langs de plaatsen had kunnen lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Een start van de werken is ondertussen verschoven naar 2026. Meer info via: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/11 ... erbinding/ en https://www.noordzuidlimburg.be/laatste ... te-lijn-inAlfa schreef: za 23 apr 2022, 21:59Er wordt gesproken over een start van de voorbereidende werken in 2024, ik ben benieuwd.Historisch voor Limburgse mobiliteit: Vlaamse regering keurt tunnels onder Grote Baan nu écht goed
Er komen definitief twee tunnels onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren en een elektrische trambus van Noord-Limburg tot in Hasselt. Het voorkeursbesluit van het Complex Project Noord-Zuid Limburg werd definitief goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Een historisch moment, want wat 50 jaar lang niet lukte, kan vandaag wel. “Eindelijk is er een oplossing voor het belangrijkste mobiliteitsdossier in onze provincie", zegt minister Lydia Peeters (Open Vd).
https://www.hln.be/houthalen-helchteren ... haring_web
-
IQ[]
- expressweg
Ik vraag me nog steeds af of 1 rijstrook per richting in de tunnel van Helchteren, voor doorgaand/regionaal (excl. bestemmingsverkeer Helchteren) verkeer voldoende gaat zijn. Het wordt wel een kleine "bottleneck" in het traject dat voor de rest 2x2 is. Ik baseer me op de grote hoeveelheid verkeer wat er nu op de 2x2 rijdt tussen Houthalen en Helchteren tijdens mijn waarnemingen. Dat moet straks door die 2x1 tunnel...
Het knooppunt met de E314 ziet er wel indrukwekkend uit.
Zie voor tekening (artist impression) en beschrijving
https://www.noordzuidlimburg.be/n74
Het knooppunt met de E314 ziet er wel indrukwekkend uit.
Zie voor tekening (artist impression) en beschrijving
https://www.noordzuidlimburg.be/n74
-
Jeff
- expressweg
In de uitleg staat inderdaad maar 1 doorgaande rijstrook. Mocht je denken dat Vlaanderen hier een megafaal maakt, kan je nog bezwaar maken.
-
Kaaiman
- Secretaris
Ik stel voor om de tunnels primair voor het OV aan te leggen, met medegebruik door regulier autoverkeer. Dus 2x1 voor auto's met in elke richting een vrije busstrook. Deze impuls voor het OV zal zoveel mensen uit de auto halen, dat 2x1 tot in lengte van jaren voldoende zal zijn.
Bovenstaande lulverhalen heb je helaas dus nodig om überhaupt een tunnel te krijgen die ruimtereservering heeft voor regulier 2x2 en daarmee geen kapitaalvernietigende toekomstige flessenhals wordt.
Bovenstaande lulverhalen heb je helaas dus nodig om überhaupt een tunnel te krijgen die ruimtereservering heeft voor regulier 2x2 en daarmee geen kapitaalvernietigende toekomstige flessenhals wordt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
De Vlaamse regering heeft vandaag beslist de realisatie van het ontbrekende deel van de noord zuid te realiseren via een DBFM. De kosten worden geschat op 1,4 miljard euro en de werken zouden in 2026 kunnen starten. Meer info via: https://www.noordzuidlimburg.be/laatste ... nanciering