Wel opvallend dat Vlaanderen nu zo inzet op DBFM, terwijl Nederland daar na 20 jaar is afgestapt. Bij ons vonden marktpartijen (de bouwsector) dat deze contracten teveel risico's bij de aannemers legt en dat die grote contracten veel middelgrote bouwbedrijven uitsluit. Op de laatste serie DBFM contracten waren ook te weinig biedingen om nog sprake te zijn van echte concurrentie. De oorzaak lag ook wel in de vele DBFM contracten rond 2010-2014 waarbij bouwbedrijven tijdens de economische crisis dermate laag inschreven dat ze er verlies op leden.
Dat is inderdaad wel erg duur. Er zijn in het verleden al vergelijkbare tunnels opgeleverd in Vlaanderen voor een fors lagere prijs. We stonden er ergens toch voor bekend dat het bij ons niet te duur was? Ik denk dat de gelijkaardige Hoge Mouwtunnel bij Kasterlee uit 2014 maar iets van een 300 miljoen euro kostte.
Het gaat weliswaar om een wat langer traject dan louter die tunnels. Maar het leeuwendeel gaat wel degelijk de tunnel, de andere werken horen daar eigenlijk bij. Zoals de inrichting van de ruimte boven de tunnel, de aanpassing van de afrit en de aanpassing van wat lokale wegen in de omgeving.
Interessant, dit plan, maar het is wat zonde. Waarom zoveel tunnelbakken aanleggen? Is het 50 jaar geleden geplande tracé dan zo verkeerd? Er zullen nu zeer veel panden gesloopt moeten worden.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Het tracé loopt dwars door Houthalen en Helchteren. Meestal zou die omstandigheden voor een ringweg gekozen worden. Dat is hier ook geprobeerd, maar dat riep verzet op omdat het door Natura-gebied liep. Vandaar dat ze uiteindelijk voor de tunneloptie gekozen hebben. Dat is natuurlijk veel duurder. Maar dat is opzich het punt niet, het jammere is dat ze voor een tunnel met slechts 1 rijstrook per richting gekozen hebben.
Ja, en dan praten ze over een "historisch moment" terwijl dát historisch plan (A24) zoveel beter uitgebouwd zou worden. Waarom dan niet toch dat plan maar dan met (veel) ecoducten, gezien het huidig plan toch zo duur is?
Ik bedoel dit tracé:
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Vandaag ook in het nieuws, de Vlaamse Regering gaat morgen de plannen voor de Noord-Zuid in Houthalen-Helchteren morgen defintief goedkeuren. Dit wordt het grootste infrastructuurproject in Vlaanderen na Oosterweel. Men spreekt in over "conflictvrij rijden tussen Hasselt en Nederland", wat bij mij overkomt als zijnde dat er meer plannen zijn dan enkel in Houthalen?
Ik denk het niet. Ziet er vooral uit als een pechstrook met net niet voldoende breedte. Beetje vergelijkbaar met de N19g bij Kasterlee. Wat dat betreft is de naam Noord-Zuid besmet. De Noord-Zuid van de Kempen was al vlees noch vis in dat opzicht, in Limburg weten ze het nog even fors over te doen
mavas schreef: vr 24 mei 2024, 8:52
Zie ik het nou goed dat er toch ruimte is voor 2x2? DAt is wel een hele verbetering.
Daar kan inderdaad een 2x2 uitgeperst worden, de rijstrookbreedte in Vlaanderen op het OWN is zeer royaal. De tunnelbuizen lijken dezelfde breedte te gaan hebben als bij de Arsenaalverbinding.
Hm. Een (mega) half-stack met een aparte ('kwadrant')aansluiting voor het verkeer naar Hasselt?
Ik dacht dat de relatie Hasselt-Eindhoven belangrijker was. Het is toch de "Noord-Zuid" en niet de "Noord-Midden" van Limburg? Nu zal de aansluiting E314-N74 misschien een B-nummer (moeten) krijgen.
VRT schreef: Dankzij de heraanleg van het op- en afrittencomplex aan de autosnelweg E314 in Houthalen-Helchteren zullen automobilisten daarnaast ook helemaal tot in Eindhoven kunnen rijden zonder onderweg verkeerslichten tegen te komen
Dat klopt niet helemaal...
Hier en hier blijft men verkeerslichten tegenkomen. En het kopje conflictvrij klopt ook niet want ter hoogte van Borkel ligt nog een rotonde. De Belgische kant krijgt nu een upgrade waarbij de bottleneck in Nederland komt te zitten. Mooi dat ze het in België in elk geval wél fatsoenlijk oppakken ondanks de super-two.
De vermelding van Eindhoven vond ik ook opmerkelijk, maar ik denk dat de VRT vooral daarmee "tot de Nederlandse grens ter hoogte van Eindhoven" bedoelde.
Ik was mij ook de bedenking aan het maken, als dit project wordt opgeleverd, dan zal complex 29, het tweede echte autosnelwegknooppunt van Limburg worden.
JuwaA35 schreef: vr 24 mei 2024, 11:07
Hm. Een (mega) half-stack met een aparte ('kwadrant')aansluiting voor het verkeer naar Hasselt?
Ik dacht dat de relatie Hasselt-Eindhoven belangrijker was. Het is toch de "Noord-Zuid" en niet de "Noord-Midden" van Limburg? Nu zal de aansluiting E314-N74 misschien een B-nummer (moeten) krijgen.
Dat laatste lijkt me nu echt een futiliteit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
sven_engelen schreef: vr 24 mei 2024, 13:26En het kopje conflictvrij klopt ook niet want ter hoogte van Borkel ligt nog een rotonde. De Belgische kant krijgt nu een upgrade waarbij de bottleneck in Nederland komt te zitten. Mooi dat ze het in België in elk geval wél fatsoenlijk oppakken ondanks de super-two.
Even een correctie, je vergeet ook nog de gewone kruisingen die de N69 heeft, ten zuiden van Valkenswaard en de gewone kruising aan de grens in België tussen de N74 en N715. Technisch gezien wel allemaal zonder verkeerslichten
Maar inderdaad dit is waarschijnlijk al een pak beter dan de N69. Al was het maar door een echt knooppunt met een snelweg in plaats van een VRI...
mavas schreef: vr 24 mei 2024, 8:52
Zie ik het nou goed dat er toch ruimte is voor 2x2? DAt is wel een hele verbetering.
Daar kan inderdaad een 2x2 uitgeperst worden, de rijstrookbreedte in Vlaanderen op het OWN is zeer royaal. De tunnelbuizen lijken dezelfde breedte te gaan hebben als bij de Arsenaalverbinding.
Het zou wel heel mooi zijn als dit klopt.
Op die afbeelding zie je ook een rood kruis op de pechstrook, dus als dat klopt dan moet die pechstrook toch breed genoeg zijn voor 1 rijstrook?
Alle plannen en dwarsprofielen voor de bouwvergunning zijn ook al beschikbaar.
Hier zijn bijvoorbeeld ook de exacte breedtes terug te vinden op de dwarsprofielen. De tunnel zou welgeteld 1m20 breder moeten zijn voor 2 volwaardige rijstroken... https://www.dropbox.com/scl/fo/ophyq6wz ... 58067&dl=0