Indirecte verwijzingen snelwegen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Indirecte verwijzingen snelwegen

Bericht door Vinny » ma 01 mei 2006, 18:27

Daar is geruime tijd discussie over. Moet het tussen haakjes staan?
Hoofddorp
Den Haag (A 4)
A 5

Maar in Frankrijk hebben ze iets nieuws gevonden. Kijk mee:
Afbeelding
Afbeelding
Iets voor Nederland?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mei 2006, 18:31

Dat lijkt vrij veel op het Duitse systeem; bestemmingen via andere snelwegen met het snelwegnummer erbij afgescheiden van de rest neerzetten op de borden. Niks nieuws in mijn ogen. Het Nederlandse systeem met een wegnummer tussne haakjes vind ik geen schoonheidsprijs verdienen. Zoals het bij KP Vught gebeurd, met het wegnummer in normaal schildje achter de plaatsnaam (in dit geval Tilburg en N65) vind ik wel een goede oplossing.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 01 mei 2006, 18:47

Niks nieuws in mijn ogen.
Tuurlijk is het nieuws. In Frankrijk heb ik dit nog nooit gezien. Op het OWN wordt in een blauw bordje het snelwegnummer meestal in platte tekst toegevoegd, net als in Nederland eigenlijk. In Duitsland geeft men alleen het normale wegnummerschildje. Dit is duidelijk een nieuw wegnummerschildje voor indirecte verwijzingen... ;)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 01 mei 2006, 18:47

Voor indirecte verwijzingen vind ik de "Almelose variant" wel mooi, met het wegnummer wit-op-blauw in een gestippeld kader.
Rainier

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 01 mei 2006, 18:54

Dir doet me denken aan Duitsland ze mogen dit meteen invoeren in Nederland. Ik ben er 2 jaar geleden geweest en toen zag ik dit niet. Dit is veel duiderlijker zo weet je te minste hoe word gestuurd via welk wegnummer.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 01 mei 2006, 19:18

Inderdaad naar Duits model. Goed dat ze dit in Frankrijk ook gaan doen. Ben er een groot voorstander van.
De autogordel: een band voor het leven.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 01 mei 2006, 20:33

Dat Franse model spreekt mij wel aan. Zorgt iig niet voor drukke borden door kleuren. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 mei 2006, 20:42

Hé das inderdaad nieuw, afgelopen zomer was dat nog niet daar. Ik vind het best mooi. Vanuit de A10 vanaf Parijs kun je via vele manieren naar het zuiden of westen. Handig als je dan weet via welke route.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 01 mei 2006, 21:13

maar is het niet veel logischer om de indirecte bestemming (in dit geval Rennes) onderaan te zetten?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » di 02 mei 2006, 12:35

Persoonlijk zie ik liefst zo weinig mogelijk "indirecte wegnummers" op de bewegwijzering. Het is een erg arbitraire methode (zeker op het OWN), en het maakt borden allesbehalve overzichtelijk.

(+) Het aangeven van indirecte wegnummers in schildjes met dezelfde achtergrondkleur als het bord, is alvast beter dan die kleurenkermis die je bijvoorbeeld op de R0 vindt doordat elk schildje een groene of witte achtergrond heeft. Frankrijk heeft het in die zin makkelijk omdat indirecte verwijzingen naar snelwegnummers ook op het OWN in wit-op-blauw worden aangeduid. Het oogt bovendien rustiger dan het haakjessysteem van Nederland.
Verder is het ook niet aan te raden om meer dan één bestemming aan een indirect wegnummer te koppelen. Ook in dat geval krijg je zo'n onoverzichtelijk boeltje als in België.

(-) Het Franse systeem om vergelegen bestemmingen aan te duiden, kan ik niet genoeg toejuichen. Maar reeds vanaf Saint-Arnould-en-Yvelines (knooppunt A10 x A11) de A20, A71 en A81 aangeven, vind ik irrelevant. Vierzon (knooppunt A71 x A20) ligt maar liefst 150 km van Saint-Arnoult!

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 02 mei 2006, 14:11

Mja, in Nederland had er op een vergelijkbaar bord waarschijnlijk het volgende gestaan:

Rechtsaf:

Chartres
Nantes

Rechtdoor

Orleans
Tours*
Bordeaux

*=om verkeer te ontmoedigen de N10 te nemen vanaf Chartres

Dus in dat opzicht bevatten deze borden duidelijk nuttigere informatie. Of het echt strikt noodzakelijk is om indirect indirecte verwijzingen op te nemen is de vraag. Als je naar de richting Toulouse moet, dan lijkt het me dat je minimaal van tevoren er rekening mee houdt dat je verschillende wegnummers aandoet. Hoewel het voor de weggebruiker zeker makkelijker wordt gemaakt, lijkt me het in dit soort gevallen wat ver gaan, en lastig consequent toe te passen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 02 mei 2006, 15:10

Rien schreef:Persoonlijk zie ik liefst zo weinig mogelijk "indirecte wegnummers" op de bewegwijzering. Het is een erg arbitraire methode (zeker op het OWN), en het maakt borden allesbehalve overzichtelijk.
Zowel op de snelweg als op het OWN moet je denk ik goed nadenken, waarnaar je precies verwijst en wanneer.

Waarnaar:
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen verwijzingen naar een snelweg sec en naar verwijzingen naar een stad. Als je naar een stad verwijst, is het wat mij betreft niet nodig om de nummers van de kruisende weg toe te voegen die je daarvoor opmoet. Sterker nog, het maakt de borden alleen maar minder overzichtelijk, dus je laat ze beter weg. De voorwegwijzers voor de daadwerkelijke afrit staan ook vroeg genoeg geplaatst om tijdig de afrit te kunnen nemen.

Je kunt daarentegen ook naar een bepaalde weg verwijzen. Dat kan met alleen een wegnummer, maar je ziet ook vaak dat één doel als verzameldoel van een bepaalde weg wordt gebruikt. Denk wat dat betreft bijvoorbeeld aan ringwegen. Op de Ring Rotterdam weet je gewoon dat de verwijzing Nijmegen niet zozeer ziet op de stad Nijmegen, maar op de hele A 15 oost. Ook binnen steden zie je zoiets. Als er in de stad Utrecht naar Amsterdam wordt verwezen, ziet die verwijzing op de hele A 2 noord. Het ene doel is een verkapte verwijzing naar de uitvalsweg.

Juist in die context kan het naar mijn mening goed zijn om naast de naam van de stad ook het wegnummer aan te geven. Dat is in elk geval een welkom stukje informatie. Anderzijds maakt het de borden alleen maar onrustiger, zelfs wanneer je met platte tekst tussen haakjes werkt. Één indirecte verwijzing kan nog, maar het moeten geen hele series worden, zoals je in België of Groot-Brittannië ziet. In een dergelijk geval beter weglaten.

Wanneer
Het bovenstaande geldt met name voor voorwegwijzers en beslissingswegwijzers. Op afstandsborden ná de afrit kun je wat makkelijker indirect verwijzen, omdat er dan geen beslissing meer hoeft te worden genomen. Die paar extra gegevens (kruisende wegnummers) kun je dan wat makkelijker hebben.

Tegelijkertijd zul je je ook daar moeten beperken in je indirecte verwijzingen. Je bewegwijzert in principe vooral doelen op de weg, waarop je rijdt. Het heeft weinig zin om al honderden kilometers van tevoren aan te geven dat er een kruisende weg komt en welke doelen daarbij horen. Mocht je toch een doel aan een kruisende weg bewegwijzeren (denk aan de verwijzingen naar Parijs in heel Frankrijk), dan komt de indirecte verwijzing pas op de borden, wanneer de afslag enigszins nadert.

Wat dat betreft is de bewegwijzering op de Duitse A 61 treffend. Rijdend naar het noorden staat steeds Köln op de afstandsborden. Ik vind dat een logisch doel, ondanks het feit dat Köln een stukje van de A 61 verwijderd ligt. Dat heeft er echter niet toe geleid om al vanaf Hockenheim indirect te verwijzen. Köln staat steeds op de borden als een regulier doel van de A 61 en komt pas in een vrij laat stadium als indirect doel onderop de afstandsborden te staan.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 02 mei 2006, 15:51

Pino schreef:Wat dat betreft is de bewegwijzering op de Duitse A 61 treffend. Rijdend naar het noorden staat steeds Köln op de afstandsborden. Ik vind dat een logisch doel, ondanks het feit dat Köln een stukje van de A 61 verwijderd ligt. Dat heeft er echter niet toe geleid om al vanaf Hockenheim indirect te verwijzen. Köln staat steeds op de borden als een regulier doel van de A 61 en komt pas in een vrij laat stadium als indirect doel onderop de afstandsborden te staan.
Ik ben het in grote lijnen eens met wat je in je post schrijft. Duitsers doen het in de casus van de A61 inderdaad goed, maar ik vind juist dat Duitsland ook uitblinkt in het noemen van indirecte wegnummers, terwijl je nog honderden kilometers van die genoemde weg verwijderd bent, zoals het noemen van [A8] Stuttgart op de afstandsborden tussen Weil am Rhein en Freiburg langs de A5... Waarschijnlijk doen ze dat om 'sluipverkeer' door het Schwarzwald tegen te gaan. Met het noemen van de A8 daar weet iedereen gelijk dat tot Karlsruhe de A5 gevolgd dient te worden en dat men daar de A8 richting Stuttgart op gaat. Ik vind dat zo'n reden het rechtvaardigt om het indirecte wegnummer al ver van te voren te noemen. In Nederland zullen dergelijke redenen een minder grote rol spelen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 02 mei 2006, 17:09

Mja, in Nederland had er op een vergelijkbaar bord waarschijnlijk het volgende gestaan:
Op een vergelijkbaar bord in Italië had alleen maar A 71, A 20 en A 81 gestaan en de bestemmingen van de A 10 zonder routenummer... :roll:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 02 mei 2006, 19:00

Hanno schreef:Ik vind juist dat Duitsland ook uitblinkt in het noemen van indirecte wegnummers, terwijl je nog honderden kilometers van die genoemde weg verwijderd bent, zoals het noemen van [A8] Stuttgart op de afstandsborden tussen Weil am Rhein en Freiburg langs de A5... Waarschijnlijk doen ze dat om 'sluipverkeer' door het Schwarzwald tegen te gaan. Met het noemen van de A8 daar weet iedereen gelijk dat tot Karlsruhe de A5 gevolgd dient te worden en dat men daar de A8 richting Stuttgart op gaat. Ik vind dat zo'n reden het rechtvaardigt om het indirecte wegnummer al ver van te voren te noemen. In Nederland zullen dergelijke redenen een minder grote rol spelen.
Vind Stuttgart bij Weil am Rhein op zich een legitiem doel, niet alleen vanwege het vermijden van sluipverkeer. Het is toch de belangrijkste stad in het zuid-westen en de hoofdstad van Baden-Württemberg, dus je kunt er vanuit gaan dat een aanzienlijk deel van de weggebruikers ter plaatse op weg is naar Stuttgart.

Dan is echter de vraag, of het noemen van de A 8 in een dusdanig vroeg stadium gepast is. Je suggereert dat indirect bewegwijzeren bij Weil am Rhein goed is, omdat de mensen dan weten dat ze tot Karlsruhe op de A 5 moeten blijven en dan de afrit moeten nemen. Maar dat is wel een traject van ruim 200 km ! Tel daarbij op dat je er (als algemeen beginsel van bewegwijzering) vanuit kunt gaan dat je voor een eenmaal bewegwijzerd doel rechtdoor moet blijven gaan tótdat het als afslag staat aangegeven, en de indirecte verwijzing bij Weil am Rhein is niet meer dan een veredelde voorwegwijzer op 200 km. Beetje vroeg naar mijn smaak.

Nu ik er zo over nadenk, wordt het hoog tijd om dit ontwerp eens te gaan aanpassen. Waar Venezia een logische indirecte verwijzing is, vind ik dat voor Roma te ver gaan - ook al omdat je voor Rome niet echt een afrit hoeft te nemen (je komt bij Modena vanzelf uit in de goede richting).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 04 mei 2006, 19:32

Pino schreef:Wat dat betreft is de bewegwijzering op de Duitse A 61 treffend. Rijdend naar het noorden staat steeds Köln op de afstandsborden. Ik vind dat een logisch doel, ondanks het feit dat Köln een stukje van de A 61 verwijderd ligt. Dat heeft er echter niet toe geleid om al vanaf Hockenheim indirect te verwijzen. Köln staat steeds op de borden als een regulier doel van de A 61 en komt pas in een vrij laat stadium als indirect doel onderop de afstandsborden te staan.
Moeten we in Nederland ook doen; ik vind Enschede bijvoorbeeld een veel logischer doel op de borden langs de A1 dan Hengelo. Enschede is veel groter en belangrijker.

Het kan overigens ook wel; zie de vermelding Leeuwarden op de A7 (zowel van Zaandam naar Zurich en van Groningen naar Drachten). Leeuwarden is daar een logisch doel.

Dat hier in Zwolle bij het oprijden van de A28 vanuit het centrum richting noorden slechts Hardenberg (een stadje van maar zo'n 17.000 inwoners!) en Meppel als control city's gebruikt worden vind ik slecht. Dan had ik liever Groningen en Leeuwarden gezien (Meppel eventueel als lokaal doel er bij).
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 04 mei 2006, 22:06

Bij het oprijden van snelwegen wordt in veel gevallen slechts 1 bestemming aangegeven. Meppel is in dat geval logisch.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 mei 2006, 22:08

Meppel is op zich logisch (forensen), maar Hardenberg... ligt in de verste verte niet aan de A28! Dan liever Groningen erbij. Overigens ben ik er sowieso voor om Leeuwarden vanaf KP Hattemerbroek erbij te zetten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 04 mei 2006, 22:21

Hardenberg is nog te beredeneren als 'eindbestemming' van de N34 Zwolle - Hardenberg (Coevorden is sneller via de N377). Blijkbaar wil men Hardenberg in Zwolle aangeven net als Zwolle in Hardenberg wordt aangegeven. (iets anders kan ik ook niet bedenken :dontknow: )

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 04 mei 2006, 22:43

Coen Tunnel schreef: ik vind Enschede bijvoorbeeld een veel logischer doel op de borden langs de A1 dan Hengelo. Enschede is veel groter en belangrijker.
Ik vind juist Hengelo veel logischer. De A1 verwerkt steeds meer internationaal verkeer en voor de meeste bestuurders is Enschede -niet gelegen aan de A1- geen eind- of referentiepunt, maar Hengelo, als laatste redelijk grote plaats voor de grens met Duitsland en gelegen op de route A1/BAB30 richting Berlijn, wél.

Dat later ook Almelo (waar ik woon) op de portaalborden staat maar niet Enschede zou naar mijn mening wél een discussiepunt kunnen zijn.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 05 mei 2006, 11:25

Vanuit het gezichtspunt van de Randstedelijke weggebruiker is Hengelo of Enschede één pot nat. Het nut om overal op de A 1 Hengelo door Enschede te vervangen ontgaat mij dan ook voor het grootste deel. Mensen met bestemming Enschede weten over het algemeen toch wel dat ze eerst langs Hengelo moeten? :dontknow:

Maak er dan maar gewoon "Twentestad" van... ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 mei 2006, 11:49

Een aantal verwijzingen naar de A15 in Hoogvliet. Nergens wordt (jammer genoeg) het snelwegsymbooltje gebruikt.

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6 (Hier stond vroeger alleen 'Rotterdam' ipv. Ring Rotterdam)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 mei 2006, 11:54

Vinny schreef:Vanuit het gezichtspunt van de Randstedelijke weggebruiker is Hengelo of Enschede één pot nat. Het nut om overal op de A 1 Hengelo door Enschede te vervangen ontgaat mij dan ook voor het grootste deel. Mensen met bestemming Enschede weten over het algemeen toch wel dat ze eerst langs Hengelo moeten? :dontknow:

Maak er dan maar gewoon "Twentestad" van... ;)
Enschede komt er nu pas vanaf KP Azelo op. Dan ben je nog maar 10km van Enschede. Ik denk dat Enschede dan wel de slechtst aangegeven 100.000+ stad is van Nederland.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 05 mei 2006, 12:39

@Erwin: Inderdaad een gemiste kans. :(

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » vr 05 mei 2006, 13:15

@ Palance

Waarom is het zo jammer dat er geen autosnelwegsymbooltje wordt gebruikt? Een wegnummer is toch veel informatiever en wegnummer + autosnelwegsymbooltje is misschien toch wat dubbelop...

Overigens heb ik nog nooit Ring Rotterdam in wit-op-blauw zien staat, zoals op jouw laatste foto. Wanneer je je daar (ik ken de situatie niet goed) nog niet in de agglomeratie van Rotterdam bevindt, volstaat alleen Rotterdam aangeven toch prima? Waar is deze foto precies gemaakt, want het is ook vreemd dat er geen enkele andere bestemming op staat (behalve dan de Havens).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 mei 2006, 13:26

Hanno schreef:@ Palance

Waarom is het zo jammer dat er geen autosnelwegsymbooltje wordt gebruikt? Een wegnummer is toch veel informatiever en wegnummer + autosnelwegsymbooltje is misschien toch wat dubbelop...
Voor Nederlanders is het duidelijk, maar voor buitenlanders misschien niet zo. En daar rijden er nog wel van van rond in deze regio.

Overigens heb ik nog nooit Ring Rotterdam in wit-op-blauw zien staat, zoals op jouw laatste foto. Wanneer je je daar (ik ken de situatie niet goed) nog niet in de agglomeratie van Rotterdam bevindt, volstaat alleen Rotterdam aangeven toch prima? Waar is deze foto precies gemaakt, want het is ook vreemd dat er geen enkele andere bestemming op staat (behalve dan de Havens).
Dit is bij oprit 17 (Hoogvliet), richting oost. Als je de A15 op bent, kom je direct bij KP Benelux.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 mei 2006, 13:48

Hanno schreef:Waarom is het zo jammer dat er geen autosnelwegsymbooltje wordt gebruikt? Een wegnummer is toch veel informatiever en wegnummer + autosnelwegsymbooltje is misschien toch wat dubbelop...
Juist om die reden wordt het snelwegsymbool na een wegnummer in principe weggelaten. En terecht, als je het mij vraagt.
Hanno schreef:Overigens heb ik nog nooit Ring Rotterdam in wit-op-blauw zien staat, zoals op jouw laatste foto. Wanneer je je daar (ik ken de situatie niet goed) nog niet in de agglomeratie van Rotterdam bevindt, volstaat alleen Rotterdam aangeven toch prima? Waar is deze foto precies gemaakt, want het is ook vreemd dat er geen enkele andere bestemming op staat (behalve dan de Havens).
Volgens mij is dit afrit 17 van de A 15, en daar dan weer de oprit van in oostelijke richting. Die oprit is een beetje vreemd weefvlak, want volgens mij rijd je hier het verkeer vanuit Hoogvliet de snelweg op, maar rijdt ook het verkeer vanaf de A 15 de afrit Pernis op. Al met al is deze foto geen reguliere snelweg.

Je zit vlak vóór Knooppunt Benelux, waar je de Ring Rotterdam oprijdt. Het beperkte aantal doelen klopt wel met de elders op de A 15 west aangegeven doelen. Je rijdt steeds naar Rotterdam (dat zowel control city als remote focal point is) en daarnaast staan de havennummers aangegeven. Je kunt je inderdaad afvragen, waarom op dit bord dan niet ook Rotterdam staat.

Wellicht is dat omdat je zo kort voor Knooppunt Benelux zit dat je echt op het punt staat om de Ring op te rijden. Op vergelijkbare wijze staat bij de afrit Rotterdam-Alexander op de A 20 "Ring Rotterdam" aangegeven, wanneer je stad in rijdt. Dat is daar echter gedaan in zwart-op-wit.
Palance schreef:Voor Nederlanders is het duidelijk, maar voor buitenlanders misschien niet zo. En daar rijden er nog wel van van rond in deze regio.
Geloof daar niet zo in. Een verwijzing Axx zal door iedere Europeaan als verwijzing naar een snelweg worden gezien, zelfs door Engelsen en Ieren.

Overigens moet naar mijn mening worden gestreefd naar landelijke uniformiteit in de bewegwijzering, en niet naar regionale variaties omdat ergens toevallig wat meer buitenlanders rondhangen. Kortom, dat snelwegsymbooltje zet je hetzij landelijk niet naast een snelwegnummer (mijn voorkeur), hetzij je doet het wel.

Alleen voor meertalige teksten (het Duits en Engels in Zeeland) zou je wat ruimte kunnen laten in een gebied met veel buitenlanders.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 05 mei 2006, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 mei 2006, 21:43

Juist om die reden wordt het snelwegsymbool na een wegnummer in principe weggelaten. En terecht, als je het mij vraagt.
Je ziet vaak het snelwegsymbool naast een bestemming. Wat er overigens duidelijker is dan wegnummers ontgaat mij een beetje. De meeste gewone weggebruikers zal het weinig interesseren of ze via de A 15 of de A 4 rijden. Bovendien verschaft het bord A 12, A 4, N 44 helemaal geen informatie; je kunt dan alsnog drie kanten op (bord staat in Den Haag). In voorkomende gevallen volstaat het bord "Doorgaand verkeer" toch ook wel?