Upside Down

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

VrouwAchterHetStuur
dorpsstraat

Upside Down

Bericht door VrouwAchterHetStuur » di 02 mei 2006, 21:43

In mijn auto ligt de “handigste reisatlas van Nederland”: de Upside Down gids uitgegeven door Dijkgraaf & Van der Veere Uitgevers BV en Suurland Falkplan BV. Het is een wegenatlas die je van twee kanten kunt gebruiken: de standaard kaarten wanneer je richting het noorden rijdt en een tweede, upside down view, wanneer je naar het zuiden rijdt, dus met het zuiden bovenaan de pagina. Als je dus van deze zijde begint te bladeren, dan ligt Haarlem boven Alkmaar, links zie je het Markermeer en rechts de Noordzee.

Volgens de voorpagina is en biedt deze wegenatlas:
• De nieuwe manier van kaartlezen,
• Geen oriëntatieproblemen,
• Handig en overzichtelijk,
• Voor de heen- en terugreis,
• Links blijft links, rechts blijft rechts,
• Maakt reizen en autorijden veilig en gemakkelijk.

De oorspronkelijke Engelse uitgevers hadden enkele jaren geleden in een Brits tijdschrift een gratis upside down wegenkaart aangeboden aan de eerste 100 inschrijvers; ze kregen reacties van ca. 15.000 vrouwen en een handjevol mannen. Veel mannen dachten dat het een grap was, maar dat is het niet.

Mijn vraag is nu: kent en gebruikt iemand deze wegenatlas en is het iets voor vrouwen om de kaart om te draaien als je naar het zuiden rijdt?

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door VrouwAchterHetStuur op wo 31 mei 2006, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 02 mei 2006, 22:06

Ik draai de kaart nooit om.
Met een beetje ruimtelijk inzicht is het volkomen logisch dat als je op een kaart van boven naar beneden gaat, "op de kaart links van de weg" dan "rechts van jou" wordt. Als je links en rechts kunt loskoppelen van west met oost, dan heb je m.i. echt zo'n 'opzijnkopse' kaart niet nodig.

Maar inderdaad: het is bewezen dat mannen en vrouwen niet helemaal gelijk scoren op het punt "ruimtelijk inzicht".

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 mei 2006, 22:12

Met een omgedraaide kaart raak ik juist mijn oriëntatie helemaal kwijt. Ik heb m het liefst met het Noorden boven. Anders ken ik de kaart ook niet.

Maargoed, als vrouwen dat handiger vinden... ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 03 mei 2006, 3:35

Ik moet zeggen dat zo'n kaart hier in Australie nog helemaal niet zo gek zou zijn. Ik stond laatst met de plattegrond in de hand de route te bepalen, maar dat bleek nog vrij lastig. Doordat je op het zuidelijk halfrond zit, draait de zon anders en ligt het noorden opeens aan de andere kant. Dus de juiste route bleek opeens precies tegenovergesteld te zijn :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 mei 2006, 8:16

ÃŒk heb in Nieuw-Zeeland een mok gekocht met daarop een wereldkaart op z'n kop ("New Zealand: No longer down-under!"). In Australië zal je die ook wel hebben.

Ook leuk op het zuidelijk halfrond: De schijngestalten van de maan zijn anders (eerst wordt de linkerkant vol, dan de rechterkant, in tegenstelling tot hier.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 mei 2006, 10:15

Een kaart andersom verschaft mij altijd dieper inzicht dan een normale kaart, omdat je dan gewoon andere dingen ziet. Ik doe dat dan ook regelmatig; maar dan kan ik de plaatsnamen niet meer lezen... :?
Kortom ik vind dat een 'upside down' atlas in iedere planologische bibliotheek moet staan! :idea:

[Qua oriëntatie ga ik meer voor de combinatie wegnummer + plaatsnaam dan 'de zoveelste weg links']
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 03 mei 2006, 10:15

Veel opvallender: de zon beweegt ook 'de verkeerde kant op' aan de hemel, omdat deze via het noorden gaat in plaats van het zuiden...;)

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 03 mei 2006, 10:17

Vinny schreef:Een kaart andersom verschaft mij altijd dieper inzicht dan een normale kaart, omdat je dan gewoon andere dingen ziet.
Dat klopt inderdaad! Dan zie je plots ook dat route A helemaal niet zo logisch is als deze lijkt, en route B plots aantrekkelijker wordt. Of dat stad C toch minder ver van stad E ligt dan stad D...;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 mei 2006, 10:35

Ds79m schreef:Ik moet zeggen dat zo'n kaart hier in Australie nog helemaal niet zo gek zou zijn. Ik stond laatst met de plattegrond in de hand de route te bepalen, maar dat bleek nog vrij lastig. Doordat je op het zuidelijk halfrond zit, draait de zon anders en ligt het noorden opeens aan de andere kant. Dus de juiste route bleek opeens precies tegenovergesteld te zijn :)
Precies mijn ervaring. Zonder dat ik me bewust op de zon oriënteer, draaide ik met name in Sydney noord en zuid steeds om. Maar goed, da's een kwestie van gewenning. Tussen de keerkringen moet het nog lastiger zijn. Daar hangt het van de tijd van het jaar af, of de zon in de middag in het noorden of in het zuiden staat - of recht boven je hoofd.

Zelf heb ik er geen enkele moeite mee om op een kaart van boven naar beneden te bewegen, dus zo'n omgedraaide kaart heeft voor mij geen enkele toegevoegde waarde. Sterker nog, je kunt wel door blijven gaan voor de oost-west routes en de schuin lopende wegen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 04 mei 2006, 15:15

Ik zou door zo'n "op-de-kopse kaart" in de war raken.

Internationaal is meen ik ook bepaald dat op kaarten het noorden altijd bovenaan ligt. Links is dus west en rechts is oost.

In Maleisië, dat tussen de keerkringen ligt, geven de kaarten ook gewoon het noorden bovenaan weer. Orienteren op de zon is vrij simpel: ze komt altijd om vrijwel hetzelfde tijdstip op en gaat om vrijwel hetzellfde tijdstip onder. Het verschil bedraagt, over een heel jaar gemeten, niet meer dan een minuut of twee. De zon staat er op het hoogste punt bijna recht boven je hoofd, in het zenit. Je schaduw is dan hooguit een halve meter lang.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 04 mei 2006, 15:28

Ook in Nieuw-Zeeland staat het noorden bovenaan op alle kaarten (de paar 'feestkaarten' uitgezonderd). En dat ligt toch echt geheel op het zuidelijk halfrond.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

VTB
autoweg

Bericht door VTB » do 04 mei 2006, 16:24

VrouwAchterHetStuur schreef:Mijn vraag is nu: kent en gebruikt iemand deze wegenatlas en is het iets voor vrouwen om de kaart om te draaien als je naar het zuiden rijdt?
Ach, een kaart ondersteboven...vrouwen zouden gewoon überhaupt niet achter het stuur moeten kruipen. ;)
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

hneel
autoweg

Bericht door hneel » do 04 mei 2006, 18:15

Engeland is nog een beetje langgerekt land.

In Nederland rij je net zo vaak van oost naar west of van west naar oost.

VrouwAchterHetStuur
dorpsstraat

Bericht door VrouwAchterHetStuur » vr 05 mei 2006, 13:03

hneel schreef:In Nederland rij je net zo vaak van oost naar west of van west naar oost.
Dus dan kan die uitgever ook een kaart maken die een kwart gedraaid is? ;) Weer een gat in de markt!!

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 05 mei 2006, 15:17

En dan ook nog eentje voor Zuidwest-Noordoost, graag. En vice versa.

Wat een onzin... Wie moeite heeft met kaartlezen, heeft veel meer aan een navigatiesysteem dan aan een kaart. Een beetje navigatiesysteem draait de kaart automatisch mee met je rijrichting, en dan heb altijd de handige oriëntatie, in plaats van alleen maar in 2 zeer specifieke gevallen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 mei 2006, 16:50

De volgende stap is de echte uitdaging: De gespiegelde kaart :mrgreen:

Autosnelwegen.net

Bart
autoweg

Bericht door Bart » vr 05 mei 2006, 16:57

Ach, een kaart ondersteboven...vrouwen zouden gewoon überhaupt niet achter het stuur moeten kruipen.
@VTB: daarom zijn die kaarten er juist: manlief stuurt, vrouwlief leest kaart. Zo'n beetje de ultieme test voor het vaststellen of je relatie nog wel goed is...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 05 mei 2006, 23:53

Dus: gewoon een TomTom kopen met grote afstanden in 3D. ;)

Eigenlijk is het ook wel leuk om Nederland om te draaien, dan zie je gelijk een heel andere structuur in de Randstad.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 mei 2006, 22:10

manlief stuurt, vrouwlief leest kaart
Mijn ouders hebben er reeds meer dan 25 jaar huwelijk opzitten; en hun relatie is wat dat betreft niet echt op de proef gesteld. Ach ja, we reden wel eens verkeerd; maar dat lag *meestal* aan de wegbeheerder die het nodig vond om wegnummers niet te vermelden (of op de verkeerde plek), bestemmingen via onlogische routes te laten verlopen, of (vooral in België) helemaal geen wegwijzers neer te zetten bij relevante kruispunten (zodat je ook niet precies op de kaart kon zien waar je was :roll: )

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 06 mei 2006, 22:14

Bart schreef:manlief stuurt, vrouwlief leest kaart.
Een beetje forummer zorgt dat ie zijn route kent zodat je niet hoeft te zoeken op de kaart;
Oftewel voor de forummer geldt; "manlief stuurt, manlief weet"...
:lol:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » zo 07 mei 2006, 11:08

Voor een vrouw zo een kaart, waar haar woonplaats het middelpunt van is en kan draaien om zo altijd 'omhoog' te kunnen rijden, ideaal zijn:lol:
Zo kraait den boer z'n haantje

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » zo 07 mei 2006, 12:32

VTB schreef:Ach, een kaart ondersteboven...vrouwen zouden gewoon überhaupt niet achter het stuur moeten kruipen. ;)
Dus jij vindt dat VAHS dus eigenlijk haar forumnaam zou moeten wijzigen, of hier geweerd zou moeten worden . . .

Voor iemand met een beetje ontwikkeld ruimtelijk inzicht werkt zo'n upside down kaart alleen maar verwarrend, zeker als je al een beetje bekend ben de omgeving en globaal wel weet waar de diverse plaatsen of herkenningspunten liggen. Ik kan me wel voorstellen dat met name in gebieden waar je totaal onbekend bent, dat dan een upside down kaart wel zou kunnen werken, zeker bij een gebrek aan ruimtelijk inzicht.

Ik ben in het gelukkige bezit van de door VAHS bedoelde "upside down" kaart [gekregen van VAHS, wanneer krijg ik hem weer terug?]. Niet omdat ik het nodig had, maar omdat ik dat nog nooit eerder gezien had, en het een unieke kaart vond. Overigens bestaat de voorkant gewoon uit een normale kaart van Nederland. Als je het kaartenboek omdraait, en roteert [je maakt nu dus van de achterkant de voorkant] dan heb je de upside down kaart. Draai je de upside down kaart om, dan is Nederland gespiegeld weergegeven, en staan de plaatsnamen ondersteboven. Dat is pas een test van je ruimtelijk inzicht!

VTB
autoweg

Bericht door VTB » zo 07 mei 2006, 12:44

PW100 schreef:Dus jij vindt dat VAHS dus eigenlijk haar forumnaam zou moeten wijzigen, of hier geweerd zou moeten worden...
Haha, nee hoor...het was maar een grapje. ;) En het is eigenlijk wel leuk dat er een vrouw lid is van dit forum. Zoveel zijn er namelijk niet...
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 10 mei 2006, 8:21

Juerd schreef:Een beetje navigatiesysteem draait de kaart automatisch mee met je rijrichting, en dan heb altijd de handige oriëntatie
Vreselijk, die meedraaiende navigatiesystemen. Dan raak ik echt mijn oriëntatie kwijt. Ik probeer die dingen altijd zo in te stellen (als ik ze al gebruik) dat ze het noorden vasthouden. En zo'n op-zijn-kopse kaart lijkt me niet handig... en heb ik niet nodig, 'k weet toch overal de weg 8-)

Over die navi: geef mij maar een stratenboek. Die navigatiesystemen sturen je toch altijd over Keulen naar Parijs. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 mei 2006, 10:01

Het is toch eigenlijk allemaal heel simpel: Alle wegen leiden naar Rome :P

Persoonlijk orienteer ik me grotendeels op bewegwijzering en routenummering. Zelfs op plekken waar ik geen kaart van heb gezien lukt het me vrij aardig om de weg te vinden. Al moet ik zeggen dat Cairo best spannend is zonder goede kaart en met heel "hulpvaardige" Egyptenaren... :)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 10 mei 2006, 10:13

Als je handig bent in prutsen met navigatiesystemen, zijn het hele handige jongens. Dan ga je echt niet via Keulen naar Parijs. ;) Zeker handig ook bij files (bij steden), programmeer je "Omleiding voor 15km", en hop er heel mooi langs. De onze heeft nog geen automatisch file-detectie systeem erin zitten. Overzichtskaarten hebben nogal eens het nadeel eenrichtingsverkeer goed aan te geven.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 10 mei 2006, 10:49

Ja, een eigen navigatiesysteem kun je natuurlijk helemaal naar je eigen wensen instellen. Als ik in een auto met navi rijd, is het voor mijn werk in leaseauto's van anderen of demoauto's. Dus daar ga ik niet aan klooien. Ik moest een keer naar Amsterdam. Nou, dan ding stuurde me de hele stad door. 's Middags moest ik de auto weer terug gaan ruilen en toen heb ik het stratenboek zelf maar ter hand genomen en wat bleek: afrit Rai en dan een S-routetje volgen en binnen en mum van tijd stond ik er...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 10 mei 2006, 20:58

dan stond de navi waarschijnlijk ingesteld op 'toeristische route' :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 10 mei 2006, 22:57

Wouter N14 schreef:dan stond de navi waarschijnlijk ingesteld op 'toeristische route' :lol:
Dat kan wel zijn... Je weet, ik ben niet zo van de navigatiesystemen, maar dat komt wellicht doordat ik ze natuurlijk niet naar mijn wensen kan instellen. Ik ben ook zo iemand die wegrijdt en onderweg pas een denkt dat zo'n navigatiesysteem wel leuk is en dat dan al rijdend gaat instellen... Doe mij dus maar een ouderwets stratenboek dat ik in de stad heel veilig op mijn knie leg en me zo de weg laat wijzen. ;)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 23:12

Hanno schreef:
Juerd schreef:Een beetje navigatiesysteem draait de kaart automatisch mee met je rijrichting, en dan heb altijd de handige oriëntatie
Vreselijk, die meedraaiende navigatiesystemen. Dan raak ik echt mijn oriëntatie kwijt.
Dat snap ik niet, want de weg draait als het goed is precies hetzelfde om je heen mee vanuit de inzittenden van de auto gezien.