[GGW] Fietspaden langs semi-snelwegen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

[GGW] Fietspaden langs semi-snelwegen

Bericht door IQ[] » ma 28 feb 2005, 22:01

Om verder te gaan wat er in het topic over de "N769 Lommel" staat over de fietspaden:

Langs de N74 lagen ook lang fietspaden, tussen de "knooppunten" met de N71. Ik heb er zelfs ooit iemand zien fietsen :shock: Je moet wel levensmoe zijn om op de vluchtstrook (met fietspad), van zo een weg waar men makkelijk harder rijdt dan 120, te gaan fietsen. Vooral dat het fietspad een afrit overstak was heel erg vreemd.
Gelukkig is deze situatie al een paar jaar terug veranderd en het fietspad verwijderd.

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » za 05 mar 2005, 22:44

Dat kom je vaak tegen in Belgie; ook langs de N12 in Schilde-Wijnegem heb je een fietspad; vlak naast deze weg :shock:

A15-racer

Bericht door A15-racer » zo 06 mar 2005, 19:21

Of wat te denken van de R4-West!

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 06 mar 2005, 21:48

Ik zag onlangs nog iemand fietsen op de R4 West :shock:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 24 jun 2005, 11:05

In Belgie liggen toch praktisch geen vrijliggende fietspaden langs de kernverbindende wegen. Ik zie alleen maar fietsstroken langs de hoofdbanen. Misschien dat daarom overal zoveel 70 km/h mag worden gereden.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 26 jun 2005, 20:37

Trouwens, op Frits zijn nieuwste fotoserie zijn die levensgevaarlijke stroken op de R4 te zien. Ik moet er niet aan denken om daar te gaan fietsen. :shock:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 26 jun 2005, 20:47

Ik heb die foto's ook gezien :shock: Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar te gaan fietsen. Ik fiets nog liever 15km om!
De combinatie met die gelijkvloerse spoorwegovergang slaat ook alles... :wall: En ik meen daar ook ergens een bushalte gezien te hebben :nuts:

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 26 jun 2005, 20:50

Mag dit nog wel volgens de (EU) regels :?:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 jun 2005, 21:38

Ja. De R 4 is een zwaar verouderde weg. In de periode 2006 - 2009 wordt de weg aangepast en tot 'Hoofdweg categorie I' omgebouwd wat dat ook moge betekenen.
Mag dit nog wel volgens de (EU) regels
In ieder geval: De EU regels betreffen helemaal geen wegindelingsbesluiten, alleen binnen de raad van Europa is afgesproken dat de minimale rijstrookbreedte van een E weg (en dat is de R4 niet) 3,5 meter breed is. Spitsstroken die smaller zijn dan 3,5 meter mogen dan ook niet, tenzij aannemelijk kan worden gemaakt dat de veiligheid niet minder groot is dan voor de ingreep. Dat betekent in de praktijk dat de maximumsnelheid op E wegen met smalle(re) stroken (flink) omlaag moet.
Ik heb die foto's ook gezien Shocked Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar te gaan fietsen. Ik fiets nog liever 15km om!
Bedenk dat Nederland het enige land ter wereld is dat zo'n uitgebreid vrijliggend fietspadnetwerk heeft. In Frankrijk mocht je vaak over diverse bruggen fietsen en was bijvoorbeeld de expresweg N 12 opengesteld voor fietsers. Dit geldt ook voor Duitsland en Belgie; die echter steeds vaker alternatieve routes bouwen voor fietsers en de expressweg in kwestie tot verboden terrein voor fietsers bestempelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 07 jul 2005, 10:48

Bedenk dat Nederland het enige land ter wereld is dat zo'n uitgebreid vrijliggend fietspadnetwerk heeft.
Bedenk ook maar even dat Nederland zowat een van de enigste landen ter wereld is waar zo een uitgebreid vrijliggend fietspadnetwerk zin heeft. Nederland heeft geen bergen en alles is dicht bij elkaar. Denemarken is ook vrij plat maar is veel dunner bevolkt waardoor fietsen niet zo een handig alternatief zijn.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 22 jul 2005, 13:03

Als volledig land zal Nederland voorop lopen. Maar de aan Nederland grenzende Bundeslanden hebben een gelijkwaardige bevolkingsdichtheid, fietsstructuur, etc, hoewel de paden wel vaak smaller zijn op interregionale wegen.

Grote delen van Belgie (de zuid-oost hoek daargelaten) zijn qua bebouwingsstructuur en heuveligheid niet heel veel anders dan ons Brabant of noord Limburg, dus daar zou je ook een betere fietsstructuur verwachten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 22 jul 2005, 22:44

Toch is het vreselijk beroerd om in Duitsland te fietsen. Palen van lichtmasten en wegwijzers die midden op het fietspad staan en bij kruispunten met VRI's moet je bij het voetgangerslicht oversteken (en stoep op en stoep af rijden).

Daar komen nog de auto's bij. Duitsers kunnen erg agressief in het verkeer zijn en op de fiets merk je daar heel veel van.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 25 jan 2006, 22:18

Vorige week nam ik de bus van Genk naar Hasselt (45). Deze bus volgde de grote verbindingsweg N702 tussen beide steden. Deze weg is vrijwel volledig 2 x 2 rijstroken.

Enkele dingen die mij opvielen:

- Waar de N702 gelijk loopt met het Albertkanaal is er een afgelijnde fietsstrook op de pechstrook van deze weg.

- Er is een ongelijkvloerse kruising met een lokale weg richting het gehucht Dorpsheide en het dorpje Bokrijk. Hier loopt deze fietsstrook gewoon mee onder de brug door. Het verkeer dat dus de afrit neemt kruist gewoon het fietspad. Bij de oprit is de situatie juist hetzelfde.

- Er is een bushalte aan weerszijden met vlak ernaast een gelijkvloerse kruising met een lokale weg. Voetgangers en fietsers die hier oversteken spelen met hun leven omdat er geen lichten staan.

- Na enkele honderden meters is er een versmalling met verkeerslichten die niet werken. Hier zie je de beruchte Tuikabelbrug die niet in gebruik is. Hier stopt de fietstrook en gaat onder de weg door.

- Vanaf hier is er langs het hele traject tot Hasselt een volledig vrijliggend fietspad. Dit fietspad buigt wel nog even af richting universiteit en loopt dan langs de Demer terug evenwijdig met de N702.

- Wat de maximum snelheid van de weg betreft. Die is over het grootste deel 90km/h. het stukje bij de brug is 70km/h en daarna weet ik het niet goed, maar ik zou er niet van verschieten dat daar 120km/h gereden mag worden...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 25 jan 2006, 22:30

vynkce schreef:Hier zie je de beruchte Tuikabelbrug die niet in gebruik is.
Waar had die brug oorspronkelijk voor moeten dienen ?
Iemand een kaartje ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 26 jan 2006, 1:30

Een van de grote nutteloze bouwwerken waarvan Vincent indertijd een lijstje van gemaakt heeft.

Klik hier voor de situering.
De weg had alleszins tot op de N75 moeten lopen. Misschien verder, al lijkt me dat onwaarschijnlijk. Dan kom je namelijk in het bosgebied Park Midden-Limburg, waar Bokrijk deel van uitmaakt. De N702 is niet vóór de jaren 1970 aangelegd.
Op dit moment loopt er een tweevaksbaan over de brug, en uitsluitend lokaal verkeer maakt er gebruik van. De weg eindigt aan de noordkant van het kanaal bij wijze van spreken in the middle of nowhere.

In het Genkse heeft men indertijd een netwerk van 2x2-wegen willen uitbouwen. De meesten daarvan worden nuttig gebruikt door het vele vrachtverkeer. De N779 en N750 zijn echter te groots uitgevallen t.o.v. het verkeer dat er nu gebruik van maakt.

Het fietspad langs de N702, mja, veilig is het niet. Ik betwijfel ook of er veel mensen gebruik van maken; op de jaagpaden van het Albertkanaal, er vlakbij gelegen, is het zalig fietsen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 26 jan 2006, 9:20

Zou het geen idee zijn om deze N702 een minimale kortsluiting naar de N75 te geven ? Dan wordt het kruispunt N74/N75 ontlast en een betere verdeling van het verkeer over de ring van Hasselt bereikt. Als die dure brug er toch al ligt...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 jan 2006, 9:29

Hmm, ik denk meer aan een goede verbinding tussen de N 75 en de E 313...

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 26 jan 2006, 9:54

De N75 is een steenweg die zowel op Genks als op Hasselts grondgebied voor het grootste deel volgebouwd is met grote winkelketens. Ter hoogte van Bokrijk loopt de weg door bosgebied (met uiteraard grote villa's langs de weg :?). Men probeert het ter plekke onbekende verkeer Hasselt-Genk met bewegwijzering af te leiden naar de N702. Aan de kruispunten met de N74 (Hasselt) en de N76 (Genk) staat enkel een bruin-wit bord "Park Midden-Limburg" in de richting van de N75.
Uiteraard heeft deze truc weinig effect, en is de N75 nog steeds veel drukker dan de N702, waar in vergelijking geen kat op rijdt, mede uiteraard omdat de route Genk-Hasselt via de N76 en N702 te rijden, langer is.

Dus jouw voorstel, René, lijkt me zeker niet slecht! :) Dan wordt alleszins een hoop verkeer tussen Bokrijk en de N74 afgeleid over de tuibrug en de N702. Anderzijds, zal de intensiteit tussen Bokrijk en de N76 dan niet verhogen?

@ Vinny: Een verbinding N75-E313 lijkt me niet zo nodig. Verkeer richting Antwerpen of Brussel zal de E314 nemen aan aansluiting 30 of 29. Voor verkeer naar het zuiden volstaan m.i. de huidige wegen.

@ vynkce: Interessante kaart zeg! :D Ik ben ook erg geïnteresseerd in het zuidelijke vervolg van die geplande A24, met name ten oosten van Sint-Truiden. ;) Dus als je wil, mag je dat altijd eens voor me inscannen. Dank bij voorbaat!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 jan 2006, 10:14

Ik ken alleen de op het kaartje aangeduide weg 'N 30' (volgens mij had die een ander nummer). Een sluiproute van mijn ouders om de files op de A 2 te omzeilen. Was trouwens wel een heel mooie weg ;)

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 26 jan 2006, 10:56

Hehe. Ja, da's het oude nummer van de huidige N730. Een mooie weg inderdaad, vooral in de bossen bij Wiemismeer.
Ook hier een 2x2-brug over de E314 die maar voor de helft gebruikt wordt - de andere helft is fietspad. :P

(De N30 loopt nu van Luik naar Bastogne, langs de E25.)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 jan 2006, 11:05

Ook hier een 2x2-brug over de E314 die maar voor de helft gebruikt wordt - de andere helft is fietspad.
Dat is dan sinds kort. De laatste keer dat ik hier over heen ging was er geen markering maar was er wel een rijbaansplitsing. Het leek net of je van een polder/bosweggetje in eens op een supersnelweg kwam. Die hield overigens ook weer heel snel (en plotseling) op... ;)

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » do 26 jan 2006, 13:13

Dat viaduct is nu een ecoduct, daardoor is die N730 nu in tweeën gesplitst. Een heel lang ongebruikt wegvak door de bossen tussen Wiemesmeer en As is het resultaat (met slagboom gesloten), heerlijk om over te fietsen overigens.
Groet, Charles

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 26 jan 2006, 15:45

@ rien: het volledige traject van de A24 staat in het topic: N74, de noord-zuid van limburg

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 26 jan 2006, 20:55

Hoe komt het eigenlijk dat zoveel wegen in Belgie 2x2 zijn uitgevoerd, terwijl 1+1 ook wel voldoende was geweest? Vooruitziende blik gehad?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 26 jan 2006, 21:01

Ja, in sommige gevallen wel. Soms ook gewoon geld verkwisting... omdat Wallonië iets kreeg. Vermoed ik. Rien ofzo weet dit waarschijnlijk veel beter dan ik. Wel opvallend is het aantal vierbaanswegen in de buurt hier (stuk of 15 a 20 meen ik) in Limburg.

Maar een ding is zeker: als je een rondweg aanlegt, en je legt hem gelijk aan als 2x2, dan heb je in de toekomst in ieder geval niet zo snel zorgen. Hadden ze in Nederland wel vaker mogen doen. Dus wat dat betreft, geen reden tot klagen :P

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 jan 2006, 22:53

Jawel. Op 2x2 wegen geldt in België bij wet een limiet van 120 km/u en dat is op dergelijke expresswegen vaak (veel) te hard, omdat bijv. vrijliggende fietspaden ontbreken, er lintbebouwing naast staat, onbeveiligde kruispunten zitten en meer van dat soort dingen. Het maakt België één van de meest gevaarlijke landen van Europa wat betreft verkeersveiligheid. (En het rijgedrag van de gemiddelde Belg maakt het er niet beter op...)

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 27 jan 2006, 4:46

Vinny schreef:Jawel. Op 2x2 wegen geldt in België bij wet een limiet van 120 km/u en dat is op dergelijke expresswegen vaak (veel) te hard, omdat bijv. vrijliggende fietspaden ontbreken, er lintbebouwing naast staat, onbeveiligde kruispunten zitten en meer van dat soort dingen.
In de praktijk wordt die limiet nogal vaak beperkt tot 90km/u, omdat 120km/u op veel plaatsen inderdaad te gevaarlijk is.
Vinny schreef: Het maakt België één van de meest gevaarlijke landen van Europa wat betreft verkeersveiligheid. (En het rijgedrag van de gemiddelde Belg maakt het er niet beter op...)
Dan moet je de Nederlanders er eens zien over vlammen... :roll: :hap:

Die wegen werden destijds 2x2 aangelegd o.a. omdat het toen economisch heel goed ging en men nog in termen van "koning auto" dacht. Het gevolg is dat er nu op nogal wat plaatsen ware asfalt- en betonzeeën liggen, waarvan de kwaliteit te wensen overlaat omdat het duur is om ze te onderhouden, terwijl er relatief gezien maar weinig verkeer gebruikt van maakt. Bovendien heeft men er vroeger veel mensen voor moeten onteigenen, om als resultaat uiteindelijk een serieus overgedimensioneerde weg te krijgen. Vandaar dat er de laatste jaren plannen opduiken om wegen van die soort, die een veel te grote capaciteit hebben en daarbovenop nog eens gevaarlijk zijn ook, terug te reduceren naar 2+1 of 1x1. De 2x2-wegen waarvan de capaciteit wel goed benut wordt, die blijven uiteraard 2x2.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 27 jan 2006, 8:24

Een mooi voorbeeld hiervan is Genk en omgeving. Het aantal inwoners van deze stad is enorm gestegen vanaf de jaren '50. In de jaren '60 heeft men ineens genoeg wegen gebouwd, die meestal 2 x 2 waren. Dwars door Genk-centrum liep ook zo een 2 x 2 weg (Europalaan). Gelukkig is deze weg een aantal jaar geleden heraangelegd zodat het nu veel veiliger is voor fietsers en voetgangers.

meer info: http://www.wegen.vlaanderen.be/wegen/pr ... uropalaan/

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 27 jan 2006, 13:16

R4 schreef:Vandaar dat er de laatste jaren plannen opduiken om wegen van die soort, die een veel te grote capaciteit hebben en daarbovenop nog eens gevaarlijk zijn ook, terug te reduceren naar 2+1 of 1x1. De 2x2-wegen waarvan de capaciteit wel goed benut wordt, die blijven uiteraard 2x2.
Dat is ook wel te begrijpen als je die onderhoudskosten moet dragen. En het zijn vaak ook wel van die racebanen. Vind je het gek dat de Nederlanders dan een zware voet krijgen...in een land zonder Koos... :P

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 01 feb 2006, 17:03

ViaHaaren schreef:Hoe komt het eigenlijk dat zoveel wegen in Belgie 2x2 zijn uitgevoerd, terwijl 1+1 ook wel voldoende was geweest? Vooruitziende blik gehad?
Ik denk dat gwn vroeger plannen waren omdat om te vormen tot snelweg, maar dat er juist geen geld genoeg was (wel meer in belgie :s)