Langs de N74 lagen ook lang fietspaden, tussen de "knooppunten" met de N71. Ik heb er zelfs ooit iemand zien fietsen

Gelukkig is deze situatie al een paar jaar terug veranderd en het fietspad verwijderd.
Moderator: Moderatoren
In ieder geval: De EU regels betreffen helemaal geen wegindelingsbesluiten, alleen binnen de raad van Europa is afgesproken dat de minimale rijstrookbreedte van een E weg (en dat is de R4 niet) 3,5 meter breed is. Spitsstroken die smaller zijn dan 3,5 meter mogen dan ook niet, tenzij aannemelijk kan worden gemaakt dat de veiligheid niet minder groot is dan voor de ingreep. Dat betekent in de praktijk dat de maximumsnelheid op E wegen met smalle(re) stroken (flink) omlaag moet.Mag dit nog wel volgens de (EU) regels
Bedenk dat Nederland het enige land ter wereld is dat zo'n uitgebreid vrijliggend fietspadnetwerk heeft. In Frankrijk mocht je vaak over diverse bruggen fietsen en was bijvoorbeeld de expresweg N 12 opengesteld voor fietsers. Dit geldt ook voor Duitsland en Belgie; die echter steeds vaker alternatieve routes bouwen voor fietsers en de expressweg in kwestie tot verboden terrein voor fietsers bestempelen.Ik heb die foto's ook gezien Shocked Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar te gaan fietsen. Ik fiets nog liever 15km om!
Bedenk ook maar even dat Nederland zowat een van de enigste landen ter wereld is waar zo een uitgebreid vrijliggend fietspadnetwerk zin heeft. Nederland heeft geen bergen en alles is dicht bij elkaar. Denemarken is ook vrij plat maar is veel dunner bevolkt waardoor fietsen niet zo een handig alternatief zijn.Bedenk dat Nederland het enige land ter wereld is dat zo'n uitgebreid vrijliggend fietspadnetwerk heeft.
Dat is dan sinds kort. De laatste keer dat ik hier over heen ging was er geen markering maar was er wel een rijbaansplitsing. Het leek net of je van een polder/bosweggetje in eens op een supersnelweg kwam. Die hield overigens ook weer heel snel (en plotseling) op...Ook hier een 2x2-brug over de E314 die maar voor de helft gebruikt wordt - de andere helft is fietspad.
In de praktijk wordt die limiet nogal vaak beperkt tot 90km/u, omdat 120km/u op veel plaatsen inderdaad te gevaarlijk is.Vinny schreef:Jawel. Op 2x2 wegen geldt in België bij wet een limiet van 120 km/u en dat is op dergelijke expresswegen vaak (veel) te hard, omdat bijv. vrijliggende fietspaden ontbreken, er lintbebouwing naast staat, onbeveiligde kruispunten zitten en meer van dat soort dingen.
Dan moet je de Nederlanders er eens zien over vlammen...Vinny schreef: Het maakt België één van de meest gevaarlijke landen van Europa wat betreft verkeersveiligheid. (En het rijgedrag van de gemiddelde Belg maakt het er niet beter op...)
Dat is ook wel te begrijpen als je die onderhoudskosten moet dragen. En het zijn vaak ook wel van die racebanen. Vind je het gek dat de Nederlanders dan een zware voet krijgen...in een land zonder Koos... :PR4 schreef:Vandaar dat er de laatste jaren plannen opduiken om wegen van die soort, die een veel te grote capaciteit hebben en daarbovenop nog eens gevaarlijk zijn ook, terug te reduceren naar 2+1 of 1x1. De 2x2-wegen waarvan de capaciteit wel goed benut wordt, die blijven uiteraard 2x2.