[GGW] Fietspaden langs semi-snelwegen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

Re: Fietspaden langs semi-snelwegen

Bericht door IQ[] » di 12 mei 2009, 14:56

Wimpie24 schreef:Daar heeft Schoupe nou net iets op gevonden! Namelijk, bij elke bocht die dingen maken gaat er een schel alarmpje af 8-)
In Taiwan is het standaard, dat een schelle pieper afgaat als de richtingaanwijzer aan wordt gezet. Erg praktisch zo een waarschuwingssysteem.

tvintje
woonerf

Bericht door tvintje » di 12 mei 2009, 16:49

En hier is hij dan, ƒƒ van Skyscrapercity en maker van de foto's die vynkce gepost heeft. Hier moest ik een andere nickname aannemen omdat het teken ƒ hier niet geaccepteerd wordt in de naam.

Jan, hoe heet je dan op SSC, dat je er regelmatig komt?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 13 mei 2009, 15:43

IQ[] schreef:
Wimpie24 schreef:Daar heeft Schoupe nou net iets op gevonden! Namelijk, bij elke bocht die dingen maken gaat er een schel alarmpje af 8-)
In Taiwan is het standaard, dat een schelle pieper afgaat als de richtingaanwijzer aan wordt gezet. Erg praktisch zo een waarschuwingssysteem.
Dat betwijfel ik. Drukke wegen worden dan één brei aan herrie. Dat heeft helemaal geen zin.

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 17 mei 2009, 14:09

tvintje schreef: Jan, hoe heet je dan op SSC, dat je er regelmatig komt?
Zo af en toe kom ik er weleens, maar ik ben geen lid.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re:

Bericht door sirdanilot » wo 22 dec 2010, 14:07

Rene schreef:Zeker het kruisen van fietsverkeer en het verkeer op de toe- en afritten lijkt mij nogal kamikaze-achtig te zijn.
Waarom laat men de fietsers niet met de afrit mee omhoog fietsen, dan aldaar de weg oversteken en weer naar beneden langs de oprit fietsen? dan hoef je geen snelwegen over te steken...

edit:

Oeps, had niet door dat dit topic al weer een jaar oud is.... :wall: :wall:

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 22 dec 2010, 16:07

Dat kan ik niet goed volgen, je zegt dus dat fietsers mee de afrit moeten nemen, om beneden de weg over te steken en oven opnieuw de oprit moeten nemen. Dan moeten ze op het OWN een weg oversteken met verkeer vanuit 2 richtingen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 22 dec 2010, 18:47

Wimpie24 schreef:Dat kan ik niet goed volgen, je zegt dus dat fietsers mee de afrit moeten nemen, om beneden de weg over te steken en oven opnieuw de oprit moeten nemen. Dan moeten ze op het OWN een weg oversteken met verkeer vanuit 2 richtingen.
Dat lijkt me minder gevaarlijk dan de afrit van een (praktisch) autosnelweg oversteken. Bedenk dat je dan helemaal naar achter moet kijken om te zien of er een auto de afrit neemt. En wat als een of andere idioot op het laatste moment de afrit neemt? Afslaand verkeer zal dan nog altijd zo'n 70 of 90 rijden, bij Vmax=120 tenminste. En dat dan twee keer, want je moet ook de oprit oversteken !

Nee, dan is het veiliger om een OWN weg over te steken, zéker als er lichten zijn (maar dat hoeft niet per se). Dan kun je goed zien of er verkeer aankomt, bovendien zullen deze wegen rustiger zijn dan een (praktisch) snelweg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 dec 2010, 21:24

Nou ja, in ieder geval, het fietspad langs de R 4 doorsnijdt een aantal op- en afritten... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 22 dec 2010, 23:21

Waarbij in alle gevallen de fietser voorrang moet geven aan het verkeer.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 23 dec 2010, 0:56

Vinny schreef:Nou ja, in ieder geval, het fietspad langs de R 4 doorsnijdt een aantal op- en afritten... :geenlach:
Je ziet daarom mensen niet vaak fietsen op deze wegen, maar goed het kán natuurlijk wel allemaal.

Op de R4-oost heb ik er nog geen één gezien (gezien ik er vrij vaak kom zegt dat best wel wat). Op de R4-west volgens mij wel eens. Op de E34 mag je niet fietsen, maar je mocht tot voor kort wel oversteken bij Kruisstraat; dat heb ik mensen wel eens zien doen en ook zelf wel eens gedaan. N9 weet ik niet, waarschijnlijk fietsen daar wel mensen, maar het is dan ook geen echte expressweg (3-strooksbaan).

Tim
expressweg

Bericht door Tim » do 23 dec 2010, 1:02

^^ Ach, hier in de buurt heb je een stukje 1+1 zonder fietspaden... Daas wil je ook geen vrachtauto achter je...
Verder bestaat er bij ons een situatie, waar je als Fietser in een weefvak bubeko belandt... ook even wennen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 dec 2010, 20:48

sirdanilot schreef:
Vinny schreef:Nou ja, in ieder geval, het fietspad langs de R 4 doorsnijdt een aantal op- en afritten... :geenlach:
Je ziet daarom mensen niet vaak fietsen op deze wegen, maar goed het kán natuurlijk wel allemaal.

Op de R4-oost heb ik er nog geen één gezien (gezien ik er vrij vaak kom zegt dat best wel wat). Op de R4-west volgens mij wel eens. Op de E34 mag je niet fietsen, maar je mocht tot voor kort wel oversteken bij Kruisstraat; dat heb ik mensen wel eens zien doen en ook zelf wel eens gedaan. N9 weet ik niet, waarschijnlijk fietsen daar wel mensen, maar het is dan ook geen echte expressweg (3-strooksbaan).
Ik heb klachtenmails op mijn bureau liggen van mensen die klaarblijkelijk over de R4-west willen fietsen, en onze routeplanner geeft dat niet meer als optie aan. ;)

Jump
autoweg

Bericht door Jump » do 23 dec 2010, 23:06

Vinny schreef:
sirdanilot schreef:

Ik heb klachtenmails op mijn bureau liggen van mensen die klaarblijkelijk over de R4-west willen fietsen, en onze routeplanner geeft dat niet meer als optie aan. ;)
Ha, dat zal er eentje van mij tussen zitten dan denk ik :D

Wimpie24
expressweg

Re: [GGW] Fietspaden langs semi-snelwegen

Bericht door Wimpie24 » ma 21 feb 2011, 17:43

Wat betreft fietspaden langs drukke wegen, het oude deel van de Leuvense ring dat vroeger 2x2 bovengronds langs het station liep, heeft men nu dankzij de ondertunneling verkeersluw kunnen maken. Alhoewel verkeersluw...

[youtube]0G5RERqXB6c&feature=player_embedded#at=70[/youtube]

DriesO
polderweggetje

Bericht door DriesO » di 22 feb 2011, 10:36

Jump schreef:
Vinny schreef:
sirdanilot schreef:

Op de R4-oost heb ik er nog geen één gezien (gezien ik er vrij vaak kom zegt dat best wel wat). Op de R4-west volgens mij wel eens.
Ha, dat zal er eentje van mij tussen zitten dan denk ik :D
Grappig, ik heb dat ook al een aantal keer gemeld, onder andere bij NAVTEQ.
Ook bij Google Maps, dat sinds de omschakeling van Tele-Atlas naar eigen kaarten(?) onterecht de R4-west als autosnelweg aanduidt. De routeplanner voor voetgangers (en fietsers) laat de mensen nu de gekste omwegen maken.
Merk op dat de twee, met vangrails afgescheiden fietspaden langs beide kanten van de R4-west tussen Merelbeke-Flora en Wondelgem behoorlijk veel gebruikt wordt door fietsers die van ten zuiden naar ten westen van Gent moeten en omgekeerd. Die fietspaden worden de laatste jaren trouwens langzaam omgebouwd tot echte afgescheiden fietspaden met fietstunnels (The Loop/Flanders Expo), al gaat dat traag en blijven de meeste op- en afritten nog knelpunten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [GGW] Fietspaden langs semi-snelwegen

Bericht door Vinny » di 22 feb 2011, 18:08

Je kunt inmiddels aan de westzijde een route plannen voor voetgangers :)