Trajectcontrole in België
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Trajectcontrole in Vlaanderen
Weet iemand eigenlijk al meer over de trajectcontrole op de E19 Antwerpen-Breda tussen Brecht en Meer? Er is al meer dan een jaar bebording aanwezig, die aangeeft dat er trajectcontrole zou zijn, maar op deze kaart: https://wegenenverkeer.be/controles/sne ... tcontroles is er niets over terug te vinden en ook de liveinfo van Tomtom geeft geen trajectcontrole aan.
-
- 2x2 autosnelweg

Beetje belachelijk want da's eigenlijk een snelweg met een rustig wegbeeld. De overheid zou ook beperkt moeten worden in de lengte waarover ze TC's kunnen inleggen. Nu hebben ze een vrije hand.
-
- 2x2 autosnelweg
Als het korte stukjes zijn lukt dat best hoor. Het lukt mijn betere helft zelfs op de Galecopperbrug

Als ik er rij is het daar altijd druk, veel vrachtverkeer, veel trekken en duwen op links. Ik neem liever de E34 route.
-
- 2x2 autosnelweg
En zij het rechts of links politiek, ze zijn allemaal voor meer trajectcontroles. Liberaal? Bestaat niet als het over kassa-kassa...Sorry verkeersveiligheid of zoiets gaat.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Hier heb je een overzicht: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing. Volgens deze kaart maar in 1 richting tussen Veurne en Nieuwpoort en in beide richtingen tussen afrit Gistel en afrit Nieuwpoort.
Al zie ik geen bordje 'Trajectcontrole' voor de camera's t.h.v. de brug van de Moeresteenweg hangen (in 2019 toch niet). Ik denk dus dat dat lange traject tot Veurne eerder een theoretische mogelijkheid is. https://www.google.be/maps/@51.064507,2 ... 6656?hl=nl
Sowieso geldt inderdaad hoe korter de trajectcontrole hoe gevaarlijker, omdat dan de kans dat je er overzit groter is. De leepste trajectcontrole in Vlaanderen is denk ik Hombeek, de (korte, maar 700 m) trajectcontrole tussen de brug over de Zenne en de Zemstseweg. Dat is een zone 30. Ook de Brusselsesteenweg in Mechelen is een beruchte (ook zone 30 en kort).
Beide zone 30 geldt wel dat ook lange trajectcontroles hinderlijk zijn omdat de kans dat je zelfs op een lang traject bij onoplettendheid over de limiet zit groot is.
Al zie ik geen bordje 'Trajectcontrole' voor de camera's t.h.v. de brug van de Moeresteenweg hangen (in 2019 toch niet). Ik denk dus dat dat lange traject tot Veurne eerder een theoretische mogelijkheid is. https://www.google.be/maps/@51.064507,2 ... 6656?hl=nl
Sowieso geldt inderdaad hoe korter de trajectcontrole hoe gevaarlijker, omdat dan de kans dat je er overzit groter is. De leepste trajectcontrole in Vlaanderen is denk ik Hombeek, de (korte, maar 700 m) trajectcontrole tussen de brug over de Zenne en de Zemstseweg. Dat is een zone 30. Ook de Brusselsesteenweg in Mechelen is een beruchte (ook zone 30 en kort).
Beide zone 30 geldt wel dat ook lange trajectcontroles hinderlijk zijn omdat de kans dat je zelfs op een lang traject bij onoplettendheid over de limiet zit groot is.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik vraag me ook af hoe het zit met de trajectcontrole in Peer, daar werd destijds aangekondigd dat die je al bij 1 km/u te snel een boete zou hebben. Maar hoe rechtsgeldig is dat? https://www.tvl.be/nieuws/trajectcontro ... snel-41607. Het kan ook grootspraak geweest zijn van de lokale schepen (die zich sheriff waant). Natuurlijk heb je bij trajectcontroles niet echt een meetfout zoals je bij flitsers hebt waardoor een technische marge weinig zin heeft (want op een klok en een berekening van de gemiddelde snelheid zit geen meetfout), maar dat krijg je wel dat de wijze van controle uitmaakt hoe veel je beboet wordt (en of je beboet wordt) wat ook niet wettig is volgens mij wegens schending van het gelijkheidsbeginsel.
-
- 2x4 autosnelweg
Formeel is een sheriff een shire reeve: een districtsbestuurder of districtshandhaver (dat was vroeger vaak hetzelfde, de koning of indirect de lokale adel was de baas). Niet zoveel anders dan een schepen (wethouder). Nutteloze kennis. 

130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
In België kan een burgemeester regeren als een Sheriff, een schepen heeft er echter nog verantwoording bij af te leggen 

-
- autoweg
De wens in Vlaanderen tot nog meer trajectcontroles..
Er zijn er daar al 238
Dat is toch een hoop meer als bij ons in NL, volgens mij.
Er zijn er daar al 238

Dat is toch een hoop meer als bij ons in NL, volgens mij.
https://www.hln.be/binnenland/binnenkor ... ~abd54dc7/Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil het aantal trajectcontroles in Vlaanderen opkrikken. Vlaanderen telt nu 238 trajectcontroles, verspreid over 135 locaties. Daar komen er nog 161 bij. “Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen”, vindt Peeters. (..)
-
- Moderator

viewtopic.php?f=17&t=22251&p=1167953&hi ... e#p1167953
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
Mmm, dat gaat er nu toch wel wat over....
Het probleem is dat de inkomsten daarvan niet rechtstreeks naar Vlaanderen terugvloeien.
Het probleem is dat de inkomsten daarvan niet rechtstreeks naar Vlaanderen terugvloeien.
-
- 2x3 autosnelweg
We kunnen met zijn allen maar hopen dat het vlug 2024 is en Lydia Peeters vervangen wordt, want het enige dat ik haar hoor zeggen is veiligheid en repressie.
Volgens Peeters daalt het aantal ongevallen ter hoogte van een trajectcontrole met 15 tot zélfs 30 procent, dat is toch bedroevend weinig? Dat toont nog maar eens aan dat snelheid niet de enige factor is, zeker geringe snelheidsovertredingen waar nu de volledige handhavingsfocus op lijkt te liggen.
Volgens Peeters daalt het aantal ongevallen ter hoogte van een trajectcontrole met 15 tot zélfs 30 procent, dat is toch bedroevend weinig? Dat toont nog maar eens aan dat snelheid niet de enige factor is, zeker geringe snelheidsovertredingen waar nu de volledige handhavingsfocus op lijkt te liggen.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik moet zeggen dat sinds Peeters de dingen er niet echt meer op vooruit gegaan zijn. Onder het vorig bestuur zette men naast controle tenminste ook sterk in op innovatie en renovatie.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 14 sep 2021, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Als je dashcamfilmpjes bekijkt dan zijn verreweg de meeste aanrijdingen het gevolg van:
* voorrangsfouten
* onder invloed
* afgeleid / niet opletten
Een te hoge snelheid speelt vaak geen rol. Ik geloof ook niet dat die eenzijdige focus op snelheid veel heeft opgeleverd. De grote slag van de daling van het aantal verkeersdoden na 1975 komt denk ik voor het overgrote deel voor rekening van veiliger wordende voertuigen. De kans om een grote crash nu te overleven is veel groter dan 30 of 40 jaar geleden. Het is ook sinds een groot deel van het wagenpark tenminste passieve veiligheid heeft, het aantal doden niet veel meer daalt in veel Europese landen. In Nederland is ook goed te zien dat het aantal fietsdoden eigenlijk helemaal niet is gedaald sinds de jaren 90. Want die hebben geen kreukelzones, airbags en veiligheidskooien.
* voorrangsfouten
* onder invloed
* afgeleid / niet opletten
Een te hoge snelheid speelt vaak geen rol. Ik geloof ook niet dat die eenzijdige focus op snelheid veel heeft opgeleverd. De grote slag van de daling van het aantal verkeersdoden na 1975 komt denk ik voor het overgrote deel voor rekening van veiliger wordende voertuigen. De kans om een grote crash nu te overleven is veel groter dan 30 of 40 jaar geleden. Het is ook sinds een groot deel van het wagenpark tenminste passieve veiligheid heeft, het aantal doden niet veel meer daalt in veel Europese landen. In Nederland is ook goed te zien dat het aantal fietsdoden eigenlijk helemaal niet is gedaald sinds de jaren 90. Want die hebben geen kreukelzones, airbags en veiligheidskooien.
-
- autoweg
Lijkt mij dat dit een feitelijker topic voor is.Wouter N14 schreef: ↑di 14 sep 2021, 22:31Iets vergelijkbaars kwam ook hier ter sprake:
viewtopic.php?f=17&t=22251&p=1167953&hi ... e#p1167953
-
- verkeersader
Die trajectcontroles kunnen toch ook het kentekens herkennen / volgen als deze gesignaleerd staat?
Kan mij herinneren dat ze toen als argument werden geplaatst om ook de misdaad te bestrijden.
Kan mij herinneren dat ze toen als argument werden geplaatst om ook de misdaad te bestrijden.
-
- autoweg
-
- expressweg
Verbod op alcohol achter het stuur, gordelplicht.Chris schreef: ↑di 14 sep 2021, 23:13
Een te hoge snelheid speelt vaak geen rol. Ik geloof ook niet dat die eenzijdige focus op snelheid veel heeft opgeleverd. De grote slag van de daling van het aantal verkeersdoden na 1975 komt denk ik voor het overgrote deel voor rekening van veiliger wordende voertuigen.
Aandeel fietsers gestegen, veel meer fietsende 60-plussers.In Nederland is ook goed te zien dat het aantal fietsdoden eigenlijk helemaal niet is gedaald sinds de jaren 90. Want die hebben geen kreukelzones, airbags en veiligheidskooien.
-
- Moderator
Dat laatste: nee en ja
Aandeel fietsers is al decennia globaal hetzelde, het aantal 60+ op de fiets is wel een stuk groter.
Het gaat er vooral om dat door beleid (wetgeving, handhaving, weginrichting) het veiliger zou worden. Dus minder ongevallen. Maar dat is niet zo, er zijn niet minder ongevallen. Alleen het risico op dodelijke afloop is wel veel kleiner. Het grote verschil daarin met 30-40 jaar geleden: veiliger auto's. Sinds pakweg 2010 bestaat het wagenpark grotendeels uit auto's die airbags en betere kreukelzones hebben. Het is ook sinds die tijd dat met name in West-Europa het aantal verkeersdoden minder gedaald is dan daarvoor.
De volgende stap zijn actieve veiligheidssystemen in auto's. Die actief ingrijpen bij een naderend ongeval. Echter het duurt nog wel 10 jaar voordat een groot deel van het wagenpark daarmee is uitgerust, want de gemiddelde leeftijd van een auto is ongeveer 11-12 jaar.

Het gaat er vooral om dat door beleid (wetgeving, handhaving, weginrichting) het veiliger zou worden. Dus minder ongevallen. Maar dat is niet zo, er zijn niet minder ongevallen. Alleen het risico op dodelijke afloop is wel veel kleiner. Het grote verschil daarin met 30-40 jaar geleden: veiliger auto's. Sinds pakweg 2010 bestaat het wagenpark grotendeels uit auto's die airbags en betere kreukelzones hebben. Het is ook sinds die tijd dat met name in West-Europa het aantal verkeersdoden minder gedaald is dan daarvoor.
De volgende stap zijn actieve veiligheidssystemen in auto's. Die actief ingrijpen bij een naderend ongeval. Echter het duurt nog wel 10 jaar voordat een groot deel van het wagenpark daarmee is uitgerust, want de gemiddelde leeftijd van een auto is ongeveer 11-12 jaar.
-
- expressweg
Gemeten in km is het aandeel fiets tussen 2005 en 2015 met 12% gegroeid.
-
- Moderator
Op de totale modal split is dat dus een minimaal verschil (rond 1%). Het aandeel fiets was qua afgelegde afstand 9% in 2015 dus 12% groei zou betekenen dat het voorheen 8% is. Grosso modo is dat niet echt een heel groot verschil.
Daarnaast zijn de schattingen van het aantal fietskilometers betrekkelijk volatiel zodat een ander begin of eindjaar nog wel eens een verschil maakt, op zo'n reeks kan dat ook 7 of 14% zijn als net een ander jaar gekozen wordt.
Daarnaast zijn de schattingen van het aantal fietskilometers betrekkelijk volatiel zodat een ander begin of eindjaar nog wel eens een verschil maakt, op zo'n reeks kan dat ook 7 of 14% zijn als net een ander jaar gekozen wordt.
-
- Moderator
Maar voertuigen zijn ook veiliger geworden voor fietsers en voetgangers. Dus het aantal fietsdoden blijft dan kennelijk ongeveer stabiel bij toegenomen aantal voertuigen. Aantal gewonden is wel sterk toegenomen maar dat wordt minder goed geregistreerd. Daar was laatst ook een nieuwsberichtje over ("Drie keer meer fietsers ernstig gewond dan gedacht: 50.000 in 2019").
Maar goed, ook in Vlaanderen zijn trajectcontroles vooral een verkapte aanvullende wegenbelasting vermomd als veiligheidsmaatregel...
-
- Moderator
Forse uitbreiding van het aantal trajectcontroles aanstaande. Die genoemde daling van het aantal ongevallen, is dat inderdaad zo?
AD.nl, 9-10-2021Vlaanderen telt al 238 trajectcontroles, verspreid over 135 locaties. Daar komen er nog 161 bij. ,,Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen”, vindt de Belgische verkeersminister Peeters. ... ,,Het aantal ongevallen daalt met 15 tot zelfs 30 procent. Vooral bij ernstige ongevallen merken we dat effect”, aldus Peeters.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik geloof er geen snars van. Ik denk dat het in coronatijd is gedaald, maar dat zal dan niet komen door de trajectcontroles, maar door het afgenomen verkeer.
Sowieso ben ik benieuwd hoe hard men de correlatie kan maken tussen de daling van het aantal ongevallen en trajectcontroles.
Sowieso ben ik benieuwd hoe hard men de correlatie kan maken tussen de daling van het aantal ongevallen en trajectcontroles.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg
Ze hoeven dat ook niet hard te maken, geen enkele politici of zelfs de automobielbond of hoe die ook noemt is kritisch voor al die verstrengde controle. Integendeel, ze trekken aan hetzelfde zeil en de media doet lekker mee. En zo kan je dan gaan zeggen als beleid dat dit duidelijk is wat de burger wil.
-
- 2x3 autosnelweg
Het probleem is dat het wellicht wel veiliger zal zijn omdat de grootste snelheden er uit zullen gehaald worden, denk aan 200 per uur. Maar het komt neer op schieten met een kanon op een mug. Want uiteindelijk zullen de meeste boetes betaald worden voor kleine snelheidsovertredingen die weinig invloed hebben op de veiligheid.
Daarom erger ik me ook aan de campagne van de Vlaamse overheid die nu loopt op de radio die doet alsof kleine snelheidsovertredingen ook erg zijn en de snelheidslimiet 'de veiligheidslimiet' zou zijn (wat onzin is, de snelheidslimiet is vooral een politieke afweging die vaak niets met veiligheid vandoen heeft).
Daarom erger ik me ook aan de campagne van de Vlaamse overheid die nu loopt op de radio die doet alsof kleine snelheidsovertredingen ook erg zijn en de snelheidslimiet 'de veiligheidslimiet' zou zijn (wat onzin is, de snelheidslimiet is vooral een politieke afweging die vaak niets met veiligheid vandoen heeft).
-
- dorpsstraat
Waren er nog stukken zonder dan? Enkel op de E34 tussen Ranst en NL durf ik nog wel door te rijden, voor mijn gevoel hangt de rest van Vlaanderen compleet vol met trajectcontroles en flitspalen.Wouter N14 schreef: ↑za 09 okt 2021, 11:07 Forse uitbreiding van het aantal trajectcontroles aanstaande. Die genoemde daling van het aantal ongevallen, is dat inderdaad zo?AD.nl, 9-10-2021Vlaanderen telt al 238 trajectcontroles, verspreid over 135 locaties. Daar komen er nog 161 bij. ,,Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen”, vindt de Belgische verkeersminister Peeters. ... ,,Het aantal ongevallen daalt met 15 tot zelfs 30 procent. Vooral bij ernstige ongevallen merken we dat effect”, aldus Peeters.
-
- expressweg

Vraag is alleen hoe lang dat nog blijft.