Helemaal mee eens; als iemand niet aantoont over de basisvaardigheden te beschikken om enigszins veilig te rijden, dan is het helemaal juist om die persoon nog niet zelfstandig de weg op te laten gaan. En zenuwen zijn daar inderdaad geen excuus voor. Misschien is zelfs nog te beargumenteren dat strict regels volgen moet compenseren voor het gebrek aan rijervaring.Km357 schreef: ↑za 18 feb 2023, 17:39Terecht punt, maar toch. Op een examen zit je onder een vergrootglas en moet je kunnen tonen of je veilig aan het verkeer kan gaan deelnemen met een volwaardig rijbewijs. Als je dan nog grote fouten maakt is het maar normaal dat je niet slaagt. Om maar even op te sommen van de laatste 2 weken (aan grote fouten):
- Door rood
- Verboden richting
- Op trottoir parkeren
- 49 in zone 30
- 78 bij Vmax 50
- Rechts inhalen
- Compleet lak hebben aan allerhande voorrangsregels
En dat is dan in dat ene half uurtje waar ze moeten aantonen dat ze veilig en correct kunnen rijden...
Zulke mensen moet je uit het verkeer houden, of op z'n minst geen rijbewijs gaan geven. Een trajectcontrole is zogezegd geïnstalleerd om overdreven snelheid te beboeten, maar jaagt diegenen die in vergelijking kleinere fouten begaan evengoed op de bon, dat lijkt een fair systeem maar is het niet. De excessen haal je zo niet uit het verkeer, dat moet de rechter doen. Met andere woorden, trajectcontrole veroorzaakt geen veiliger verkeer. Want snelheid an sich is niet het probleem, wel aangepaste snelheid, afstand, afleiding en apathie in het verkeer. ik noem het de 4 A's in de lessen.
Natuurlijk heeft iedere kandidaat stress op het examen, maar er zijn er ook wel een paar bij die prachtig toneel of theater aan het spelen zijn, of op z'n minst denken dat ze daarmee weg gaan komen. Je maakt wat mee hoor, bij de Rijschool.
Mijn punt was puur; dat die examenkandidaat domme dingen doet door zenuwen, mag je die kandidaat niet kwalijk nemen. Het zal niet bewust zijn, de kandidaat zal het examen willen doorstaan. Wat je een kandidaat misschien kan verwijten is dat hij/zij te vroeg geforceerd heeft om op examen te mogen. Of dat de kandidaat de hele nacht heeft zitten gamen en doodmoe op het examen komt.
Een bestuurder met rijbewijs die overal lak aan heeft en alleen maar dingen doet voor zijn eigen gewin, die kun je het wel kwalijk nemen; zeker als dat gebeurd op manieren waarmee anderen in gevaar gebracht of flink gehinderd worden. Op een rustige dag aan 160 van Luik naar Luxemburg vind ik daarbij wel iets heel anders dan overdag proberen met 70 over de Brabantdam te scheuren; het eerste heb ik geen moeite mee (mits geen bumperkleven e.d), het tweede wel.
Waar ik ook moeite mee heb zijn van die figuren die maar ergens wat rondsukkelen en die totaal geen besef hebben wat ze doen of wat de regels echt zijn; de Nederlandse wegen zitten er vol mee, in België zie je ze ook maar gelukkig wat minder.