Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Trajectcontrole in België

Bericht door duikgek89 » za 18 feb 2023, 18:37

Km357 schreef: za 18 feb 2023, 17:39Terecht punt, maar toch. Op een examen zit je onder een vergrootglas en moet je kunnen tonen of je veilig aan het verkeer kan gaan deelnemen met een volwaardig rijbewijs. Als je dan nog grote fouten maakt is het maar normaal dat je niet slaagt. Om maar even op te sommen van de laatste 2 weken (aan grote fouten):

- Door rood
- Verboden richting
- Op trottoir parkeren
- 49 in zone 30
- 78 bij Vmax 50
- Rechts inhalen
- Compleet lak hebben aan allerhande voorrangsregels

En dat is dan in dat ene half uurtje waar ze moeten aantonen dat ze veilig en correct kunnen rijden...

Zulke mensen moet je uit het verkeer houden, of op z'n minst geen rijbewijs gaan geven. Een trajectcontrole is zogezegd geïnstalleerd om overdreven snelheid te beboeten, maar jaagt diegenen die in vergelijking kleinere fouten begaan evengoed op de bon, dat lijkt een fair systeem maar is het niet. De excessen haal je zo niet uit het verkeer, dat moet de rechter doen. Met andere woorden, trajectcontrole veroorzaakt geen veiliger verkeer. Want snelheid an sich is niet het probleem, wel aangepaste snelheid, afstand, afleiding en apathie in het verkeer. ik noem het de 4 A's in de lessen.

Natuurlijk heeft iedere kandidaat stress op het examen, maar er zijn er ook wel een paar bij die prachtig toneel of theater aan het spelen zijn, of op z'n minst denken dat ze daarmee weg gaan komen. Je maakt wat mee hoor, bij de Rijschool.
Helemaal mee eens; als iemand niet aantoont over de basisvaardigheden te beschikken om enigszins veilig te rijden, dan is het helemaal juist om die persoon nog niet zelfstandig de weg op te laten gaan. En zenuwen zijn daar inderdaad geen excuus voor. Misschien is zelfs nog te beargumenteren dat strict regels volgen moet compenseren voor het gebrek aan rijervaring.
Mijn punt was puur; dat die examenkandidaat domme dingen doet door zenuwen, mag je die kandidaat niet kwalijk nemen. Het zal niet bewust zijn, de kandidaat zal het examen willen doorstaan. Wat je een kandidaat misschien kan verwijten is dat hij/zij te vroeg geforceerd heeft om op examen te mogen. Of dat de kandidaat de hele nacht heeft zitten gamen en doodmoe op het examen komt.

Een bestuurder met rijbewijs die overal lak aan heeft en alleen maar dingen doet voor zijn eigen gewin, die kun je het wel kwalijk nemen; zeker als dat gebeurd op manieren waarmee anderen in gevaar gebracht of flink gehinderd worden. Op een rustige dag aan 160 van Luik naar Luxemburg vind ik daarbij wel iets heel anders dan overdag proberen met 70 over de Brabantdam te scheuren; het eerste heb ik geen moeite mee (mits geen bumperkleven e.d), het tweede wel.
Waar ik ook moeite mee heb zijn van die figuren die maar ergens wat rondsukkelen en die totaal geen besef hebben wat ze doen of wat de regels echt zijn; de Nederlandse wegen zitten er vol mee, in België zie je ze ook maar gelukkig wat minder.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 18 feb 2023, 19:00

Goed, dan zijn we het gewoon eens met elkaar. Het is ook geen geheim dat ik de betutteling en controlemaatschappij niet echt met een vriendelijk oog bekijk.

Maar ik zou niet durven beweren dat je in BE minder "kneusjes" in het verkeer ziet. Ik haal wel vaker mensen in - of laat dat doen - met de lesauto en dan lijkt de ingehaalde van een compleet andere planeet, in totale onwetendheid van hun eigen verkeersinbreuken. Want ja, te traag is ook een probleem. Aan de lijn een kleinere fout dan te snel, maar onder de noemer aangepaste snelheid is het voor mij eender als instructeur.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » ma 20 feb 2023, 9:21

Wimpie25 schreef: vr 17 feb 2023, 15:06
CasablancaMarocco schreef: vr 17 feb 2023, 12:48 Mijn idee is ook dat het verkeer in Vlaanderen een stuk kalmer is dan in de tijd rondom 2010, in mijn herinnering reden Vlaamse bestuurders altijd een stuk pittiger dan we in Nederland gewend waren, ik denk dat er tegenwoordig weinig verschil meer zit tussen beide landen.

Dat zal vast komen door het hoge aantal trajectcontroles.
Het heeft de staat toch een halve generatie tijd en miljarden euro's gekost om de Vlaming achter het stuur onder de knoet te krijgen. Maar het is dus toch gelukt.
Het valt mij ook op. Veel belgen hadden vroeger toch iets van "trek je eigen plan". Maar daar herken ik niks meer van. Het lijkt of ze allemaal met een begrenzer in de auto rondrijden.
Op de A29 kom ik er dagelijks ook heel veel tegen, en je pikt ze er zo uit. Zit je weer eens links in een 'treintje', dan is de 'locomotief' vaak een belg.
Laatst was het een keer niet erg druk, en zat er een voor me die stug met 100 naast een andere auto bleef rijden. Alsof die letterlijk niet even een klein beetje gas kon geven om er langs te gaan. Uiteindelijk heeft de auto rechts toen maar wat extra gas gegeven en kon de belg terug naar rechts achter hem.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 feb 2023, 9:26

hneel schreef: ma 20 feb 2023, 9:21Laatst was het een keer niet erg druk, en zat er een voor me die stug met 100 naast een andere auto bleef rijden. Alsof die letterlijk niet even een klein beetje gas kon geven om er langs te gaan. Uiteindelijk heeft de auto rechts toen maar wat extra gas gegeven en kon de belg terug naar rechts achter hem.
Dit zie je helaas erg veel in Nederland en is heel irritant. Nederlanders kunnen ook niet meer autorijden, lijken wel slaaprijders of telefoonrijders geworden, sinds de 100 is dit ook duidelijk erger geworden.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 20 feb 2023, 10:31

Ik denk dat de meeste mensen al op de boetelimiet rijden en er geen marge is om even te versnellen. Ik kan het ze moeilijk kwalijk nemen gezien de pakkans. Er zou zoals in Spanje gewoon een algemene regel moeten komen dat je bij inhalen de limiet met 20 km/u mag overschrijden, dan is dit rijgedrag opgelost. Als compensatie kunnen evt de boetes omhoog.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 20 feb 2023, 10:59

^^ ik denk dat velen puur naar de naald op de teller kijken en de facto veelal maximaal 96 of 97 km/h. Ze weten of beseffen denk ik vaak niet dat men nog wel 10 km/h harder kan rijden om nog steeds geen boete te krijgen. Een klein beetje gas bijgeven kan in ieder geval makkelijk.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 20 feb 2023, 13:34

^^ Maar wie legt ze dat uit?

Nu krijgen die mensen ruim na de daad een flinke bon op de mat voor een flut overtreding. En als het hunzelf niet overkomt geloven ze wel in verhalen van anderen. Ik snap wel dat ze daarna panisch doen, hoe irritant ik het ook vind...

Wat ook niet helpt... Met 95 proberen om vrachtwagens die 90 rijden in te halen.

Om dat te verbeteren moeten we eerst kappen met die Vmax 100 onzin en daarna voor kleine overtredingen de bedragen halveren.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 20 feb 2023, 18:09

^^ Er was een tijdje terug een politiecommissaris ofzo die tijdens een toespraak eerlijk zei dat hij de boetes voor pietluttigheden als 5 km/h te snel op de snelweg rijden veel te hoog vond.

De man heeft daarna geen leuke week gehad. Want hij verkwanseld de verkeersveiligheid en heeft misschien wel, indirect, doden veroorzaakt doordat mensen met maar liefst 108 km/h i.p.v. 100 over de Afsluitdijk rijden...
Uiteindelijk heeft hij wel gelijk.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 20 feb 2023, 18:36

Wat er nu gebeurd is volgens mij ook niet bevorderend voor de veiligheid...

- Als de locomotief schrikt van een mug en de rest een beetje kort op elkaar zit heb je een kettingbotsing.
- Mensen raken geirriteerd en gaan domme dingen doen.
- Doordat alles in elkaar stuikt zie ik soms rare acties met uitvoegen of rijstrookwissels.

Terwijl 130 of 140 op snelwegen helemaal niet extreem hard of gevaarlijk is.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 20 feb 2023, 20:30

Ben ik met je eens, en ik probeer als instructeur aan te leren dat snelheid an sich niet het probleem is, maar je komt niet bij iedereen door en het moet wel binnen de legale limieten blijven. Want anders zijn ze vertrokken voor 150/160 normaal te vinden waar het in BE toch nog altijd 120 is.

Ik leer aan dat correct invoegen op de snelweg betekent dat je niemand hindert en dat je dus snelheid moet maken, en niet onder de 90 invoegt omdat je anders vrachtwagens gaat hinderen die altijd en altijd 90 gaan proberen te rijden. Als ze eenmaal naar 80 terug moeten en dan weer naar 90 verbruiken ze 3 à 5 liter (zowat het verbruik van een kleine wagen op 100km). M'n pleidooi is dan ook dat correct en snel invoegen veel meer van deze planeet zal redden dan Euro 6/7, adblue, EGR en ander gezever.

Voeg goed en snel in, en red de planeet.

Je kan je niet voorstellen hoeveel glimlachende gezichten ik op die kandidaten tover op die manier. Maar goed, dat ben ik maar. :p

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 20 feb 2023, 23:38

^^ Dat traag invoegen is ook zo'n plaag geworden tegenwoordig. Vooral van die tante Gerda's in hun koekblikje zijn daar meester in, ik rij ze soms zelfs gewoon rechts via de nog doorlopende invoegstrook voorbij als ik achter hun zat op de oprit. Uiteraard krijg je dan toeters en/of lichtseinen terug. B(

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 21 feb 2023, 7:30

Officiaal haal je dan rechts in, maar ik snap het wel dat je het zo oplost.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 21 feb 2023, 8:52

^^
Wordt misschien een andere discussie (lees andere draad), maar ís dat wel zo? In mijn ogen is snelheid maken op een invoegstrook, waarbij er voertuigen (bvb een vrachtwagen) 'rechts' wordt ingehaald om op die manier pas tegen het einde van de invoegstrook effectief veilig in te voegen geen overtreding.

Evenzo zijn er in België tal van plaatsen waar 2 autonsnelwegen relatief lang een volle lijn hebben bij samenkomen. Bvb:
- Machelen: https://www.google.be/maps/@50.9041071, ... 384!8i8192
- Jabbeke: https://www.google.be/maps/@51.1912693, ... 384!8i8192
- Ranst: https://www.google.be/maps/@51.202049,4 ... 384!8i8192
- St-Stevens-Woluwe: https://www.google.be/maps/@50.8692869, ... 384!8i8192

Op die laatste is de situatie het makkelijkste uit te leggen (https://www.google.be/maps/@50.8692869, ... 384!8i8192). Als de witte bestelwagen (tweede rijstrook) sneller zou rijden dan de rode auto (derde rijstrook) is dat mijn inziens niet rechts inhalen, zo lang er een volle lijn is tussen die twee rijstroken.

Staat dat in de wegcode beschreven? Ik denk het niet. Lijkt het me onveiliger om hier als witte bestelwagen in de remmen te gaan omdat de rode wagen pakweg slechts 90km/u rijdt? In mijn ogen wel.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 21 feb 2023, 11:00

Een doorlopende streep is een virtuele rijbaanscheiding, volgens mij gelden daarbij dezelfde algemene regels als een fysieke rijbaanscheiding, dus wordt het niet beschouwd als rechts inhalen.
Dan mag je natuurlijk niet de streep overschrijden als die zich aan jouw kant bevindt om rechts in te halen, zoals bij ons bij invoegstroken het geval is.

Als het toegestaan zou zijn om kortstondig de limiet te overschrijden met 20 km/u zouden ook veel invoegproblemen opgelost zijn.
Bij korte invoegstroken is het voor het doorgaand verkeer soms veiliger om even te versnellen om een invoeger uit de problemen te helpen, ipv vol in de rem te gaan zoals vaak wordt gedaan, als je niet meer kan uitwijken.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 21 feb 2023, 12:07

Ik denk dat eerder weefstroken of geblokte markeringen een grijze zone zijn. Technisch gezien is het volgens de wegcode onderdeel van dezelfde rijbaan en zou je niet rechts mogen inhalen, maar in de praktijk zal het wel getolereerd worden (lees: moeilijk te handhaven). Soms geldt op de weefstroken zelfs een hogere limiet waardoor je in feite wordt "aangemoedigd" om rechts in te halen.
https://goo.gl/maps/avNa8tyKMerdPexz8
Laatst gewijzigd door jdb2 op di 21 feb 2023, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 21 feb 2023, 13:00

Geen idee of deze hier al passeerde, maar via volgende link kan je een interactieve kaart raadplegen met alle (en geplande) trajectcontroles in Wallonië: https://www.rtbf.be/article/une-trentai ... e-11134681

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 22 feb 2023, 14:53

waldo79 schreef: za 18 feb 2023, 18:15 Maar je bent instructeur geworden om leerlingen basisvaardigheden bij te brengen? Dan verwacht ik toch niet overduidelijk wangedrag in een lesauto :schrikreactie:
Mensen slaan tilt op examens, dat hou je echt niet voor mogelijk. En bij sommigen dring je zelfs bij de lessen gewoon niet door. Bij examenbegeleiding heb ik ook vaak mensen waar ik nooit les aan heb gegeven. In het Gentse alleen al zijn we met zo'n 20-25 instructeurs.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 22 feb 2023, 20:44

Gezien het Belgische systeem iets anders werkt dan in Nederland kan ik me iets indenken. Maar je gaat toch niet de Vmax met 30 overschrijden omwille van stress?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 22 feb 2023, 20:49

Zeg het maar hoor, ik maak tussen de 20 en 30 examens mee per maand, en je komt echt vanalles tegen. Eigenlijk kom je tot het besluit dat sommige mensen een verbod zouden moeten krijgen om een examen te mogen afleggen omdat ze gewoon altijd gevaarlijk zullen blijven, maar goed, dat is - jammer genoeg - niet aan mij om dat te beslissen.

Misschien schrijf ik ooit een boek over m'n belevenissen, alhoewel ik niet denk dat het een bestseller wordt als Beyoncé's nieuwste album dat ze al voor de 10de keer opnieuw recycleert en uitbrengt :)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 22 feb 2023, 21:05

waldo79 schreef: wo 22 feb 2023, 20:44 Gezien het Belgische systeem iets anders werkt dan in Nederland kan ik me iets indenken. Maar je gaat toch niet de Vmax met 30 overschrijden omwille van stress?
Eerlijk waar, rijdend door de lintbebouwing moet ik toch echt opletten dat ik niet vergeet welk bibeko bord (begin of einde) het laatste was...

Als je onder examenstress zit en het al niet soepel gaat; dan kun je de idiootste fouten maken.

Zelf had ik iets nog vreemders; als ik totaal ontspannen en goed voorbereid was, moest ik een domme faal maken. Het is al een eeuwigheid geleden maar herinner me nog steeds de laatste opgave, over partial derivatives, op het eerste wiskunde examen; hele opgave goed gedaan tot de laatste stap:
Ik was op het correcte punt 2x + 2y = 4 en versimpelde dat naar 2x + 2y = 2. :shutup: :wall: :oops:
Of die keer dat ik aan het begin van een hele lange opgave in een dynamica examen door een brainfart sine en cosine omwisselde... De rest van het tentamen alles goed; maar door die faal die door de opdracht liep 1.7 i.p.v. 1.0; ik kan er nu zoveel jaren nadien nog chagrijnig van worden.

Als je dat bij de inzage terugziet dan wil je met je kop een gat in de grond slaan om door te verdwijnen...

Km357 schreef: wo 22 feb 2023, 20:49Misschien schrijf ik ooit een boek over m'n belevenissen
Verhalentopic maken in het wegrestaurant?
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 22 feb 2023, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 24 feb 2023, 9:58

Even trouwens een waarschuwing meegeven: in Vlaanderen flitst men soms ook extra binnen trajectcontroles. Een locatie waar dit dus al vaker is gebeurd is de N9 tussen Maldegem en Sijsele, een wegvak met een lange TC met tussenin veel zijstraten.
Wie dus even niet oplet heeft dus 2 keer prijs.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 24 feb 2023, 10:01

^^ Dat is dan zeer riskant, want hier kan een beetje advocaat 'eenheid van opzet' van maken. Want de ene overtreding is rechtstreeks gekoppeld aan de andere (dat is dus anders dan bv twee trajectcontroles achter elkaar). Zo'n boetes zullen hoge kans op vernietiging maken.

Tenzij ze de de dubbele boetes er achteraf zelf uitvissen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 24 feb 2023, 11:39

^^
Of bij dubbele boete wordt de hoogste snelheid er uit gehaald. Men kun inderdaad geen twee boetes uitschrijven voor dezelfde overtreding...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

AlexP
zandpaadje

Bericht door AlexP » do 04 mei 2023, 11:34

Ik heb een vraag in verband met de snelheidsmeting voor de trajectcontrole op de E17 Gentbrugge richting Oostende. De snelheidsborden gaven 50 km/u aan en heb mij hier aan gehouden. Al was deze snelheid belachelijk gevaarlijk aangezien de vrachtwagens achter mij zich hier duidelijk niet aan hielden (noch andere personenwagens...). Deze reden naar mijn schatting ongeveer 70 km/u. Echter zijn er geen tussentijdse borden op het traject dat een eventueel gewijzigde maximumsnelheid aangeven :|

Daarom de volgende vragen: past de trajectcontrole zich automatisch aan aan de snelheid weergegeven op de snelheidsborden? Of is die zowiezo altijd maximum 90 km/u voor personenwagens en 70km/u voor +3,5T ?

En als de trajectcontrole zich automatisch aanpast, houdt deze dan ook rekening met gewijzigde snelheden als het traject nog wordt afgelegd (bijvoorbeeld: 70 km/u bij start van het traject maar deze wijzigt naar 90km/u als ik het traject nog afleg)?

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » do 04 mei 2023, 12:06

Geen idee, maar toen op het viaduct van Merksem een verlaagde limiet gold vanwege kapotte voegen, reed ik gewoon op de middelste strook en liet ik de vrachtwagens maar rechts inhalen. Dan is het hun probleem.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 04 mei 2023, 12:26

In Nederland gebeurt dit niet: de trajectcontroles daar worden niet aangepast op andere limieten dan de reguliere maximumsnelheid. Ik kan mij ook niet voorstellen dat men dat in België wél doet. Immers: het is technisch gezien behoorlijk lastig om het eerlijk te houden voor iedereen, omdat de tijdelijk verlaagde limieten steeds kunnen veranderen en opschuiven. Om dan een juridisch waterdicht gemiddelde voor iedereen te meten, is haast onmogelijk.

Echter: in langdurige werkzones kan men ervoor kiezen om de trajectcontrole wél aan te passen. Zo vallen de werkzaamheden aan de Nederlandse Galeocopperbrug op de A12 bij Utrecht volledig in de daar aanwezige trajectcontrole en heeft men besloten deze aan te passen naar de verlaagde 70 km/h. Maar dit zal echt een uitzondering zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » do 04 mei 2023, 15:00

Gisteren reed ik door de Beverentunnel (bij Liefkenshoek) en daar stonden de matrixborden op 70. Geen idee waarom, want nergens files of werken te bekennen. Vanwege de trajectcontrole heb ik me er maar aan gehouden.
Maar waarom 70? Doe het dan gelijk goed, en maak er 50 of 30 van.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » do 04 mei 2023, 16:58

Vanwege de vele ongelukken in de Beverentunnel richting LHT is de snelheid drie jaar geleden structureel teruggebracht naar 70km/h dag en nacht en ook in het weekend. In de middenberm staat ook een flitspaal en er is trajectcontrole. Zou je dan ook twee boetes krijgen als je te hard rijdt?

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » do 04 mei 2023, 17:45

^^ Nu zeg je iets. Doet me denken aan de Liefkenshoektunnel: Naast de permanent 70km/u dynamische borden, is er soms ook een geluid via de radio: "Slow down... traffic..." (vaak onnodig vind ik) Zeker irritant omdat het x aantal keer herhaald wordt.

Dus de Liefkenshoektunnel is voorzien van "high-tech gadgets"... Maar in de andere tunnels van de R2 is het zelfs nog te moeilijk om een kabel te leggen voor de radio... :facepalm: Dus in de andere tunnels mag men wel tegen elkaar rijden, maar in de Liefkenshoektunnel niet, omdat het allemaal vlot moet gaan voor het (tol)geld.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 03 jun 2023, 10:58

Het viel mij op dat de volledige A12 (Kleine Bareel - > Zandvliet) een TC zone is geworden, naast de bestaande zone van Stabroek.

Ging het zovaak fout?